2019-05-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
De 11- åriga fallet existerar, dock inte i Alabama, minns inte vilken US-stat det var, men en av de övriga med extrema abortlagar, eller seriös förslag på detsamma.

Hon är en kidnappad och under längre tid upprepat våldtaget litet barn som alltså ska tvingas att bära och föda ett barn.

trevligt inte sant?

men skitsamma, det är ju bara en tjej....och alla vet vi ju att embryon är mer människa än tjejer.

Fruktansvärd händelse men man måste värna fostrets rättighet, det är våldtäktsmannen som ska straffas.
Citera
2019-05-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Tydligen är embryon utanför livmodern, i ett labb inte värt att ta vara på. För labbet är ingen kvinna som en av republikanerna i Alabama sa.

Men då kan man väl ta ut embryot på labbet så är det ju inte längre i kvinnan?

Detta bevisar väl om något att nej, det är inte befruktade äggs framtida mänsklighet som ÄR det verkligt intressanta för dessa gubbs i Alabamas senat, det är kvinnan som är det intressanta, och vad hon ska få lov göra eller inte göra och med vilka lagar man kan se till att hon ska få lov göra minst möjligt.
Citera
2019-05-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
11-åringar lär löpa hälsorisker vid ev. födsel, så de är undantagna.

Men de får ju gifta sig när de är fjorton och där finns också hälsorisker och risker för fostret, exempelvis ökad risk för Downs syndrom.
Citera
2019-05-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det är färre än 1% av aborter som orsakas av våldtäkter. Men givetvis ska kvinnor ha rätt till abort i sådana fall.

I Sverige görs abort i 25% av graviditeterna. Preventivmedel är till minst 95% effektiva. Det betyder att kvinnor slarvar med användning av preventivmedel och istället använder abort i stor utsträckning. Det är inte ok. Det är dags att kvinnor tar ansvar för sin sexualitet och slutar döda sin avkomma i onödan. Andelen aborter ska inte behöva överstiga 10% av graviditeterna. Vilken art som helst där honorna dödar 25% av avkomman har stora problem, det är sjukt.

Lagförslaget är troligtvis ett ställningstagande mot liberalernas ståndpunkt att abort ska vara fritt ända fram till födsel. Man siktar nog på att hitta en balanserad lösning i slutändan. Båda sidorna är mycket fel ute.

Bland svarta i USA så är aborter högre än Sverige, uppåt 50% om jag minns rätt.

Det bör inte vara en kvinnlig rättighet att döda sin avkomma, det är en kvinnlig skyldighet att inte bli gravid när man inte vill bli gravid. Det är inte ens svårt, använd preventivmedel, de funkar.

Ber om ursäkt för stavfel, skriver från telefonen.

Säg att en kvinna vill skaffa barn vid 25, vilket är en låg ålder i det moderna Sverige. Hon börjar jöka regelbundet redan vid 15. Vid 25 kan vi anta att hon har jökat i genomsnitt en gång i veckan. Majoriteten av dessa kommer att ske runt ägglossning, för det är då hormonerna lever rövare.

En gång i veckan är 52 ggr per år. 52x10=520 gånger. Det är 5% risk enligt dig. 520*0.05=26 oönskade graviditeter i genomsnitt. En som inte vill skaffa sig barn innan 30 närmar sig 40 oönskade graviditeter.

Jag tror att du missar att dina siffror bara gäller för ett enda samlag. Normala människor har sex fler än en gång.

Jag är förvånad att vi inte har ännu högre andel aborter. Personligen har jag inget emot om antalet oönskade graviditeter överstiger antalet önskade. De som gör abort gör det för allas trevnad. Kvinnan inser att hon skulle vara en dålig förälder just nu, som antagligen skulle uppfostra ett problembarn.

Om det är så hemskt att döda barn kan ni väl erbjuda er att ta hand om alla oönskade mirakel.
Citera
2019-05-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Detta bevisar väl om något att nej, det är inte befruktade äggs framtida mänsklighet som ÄR det verkligt intressanta för dessa gubbs i Alabamas senat, det är kvinnan som är det intressanta, och vad hon ska få lov göra eller inte göra och med vilka lagar man kan se till att hon ska få lov göra minst möjligt.

Japp. Det är inte fostren de blivande barnen som räknas. Det som räknas är att begränsa kvinnors liv.

Dessutom det att hon ska kontrolleras i andra stater och i andra länder. Men jag tänker mig att man kan skriva sig på annan adress, uppge att man flyttat. Gör abort och sen får hemlängtan och flyttar hem. Men de kanske har bestämt att de inte får flytta. Det vet man aldrig.
Citera
2019-05-16, 19:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det har inget med den här lagen att göra.
Jo, det har det absolut. De fyra stater som godkänner barnäktenskap är samma stater som vill förbjuda abort.
Citera
2019-05-16, 19:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Men de får ju gifta sig när de är fjorton och där finns också hälsorisker och risker för fostret, exempelvis ökad risk för Downs syndrom.

Är fostret skadat eller riskerar det så läste jag att det skulle göras undantag.
Citera
2019-05-16, 19:42
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOMjzX/guvernoren-godkanner-alabamas-abortforbud

Ja vafan ska man säga? Helt vansinnigt. Med tanke på att amnesty var på Sverige nyligen pga för få uppklarade våldtäktsfall (för många våldtäker kanske) så borde väl amnesty snart ryta ifrån här med? Hur funkar det med att riva upp lagar? Är det kört för Alabama kvinnorna eller vad ska dem göra?
Ber on ursäkt om tråden redan finns men hittade inte något.

Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
De vet att denna kommer att falla i högre instans. Deras mål är att få upp det i högsta domstolen och där ändra lagen i grunden. Nu finns det god chans att kunna ändra med tanke på hur majoriteten av domarna tolkar konstitutionen.

De vill alltså utmana Roe v. Wade.
Tänkte på samma sak.
Idag är det inte en Lag vad gäller abort, utan det är bara ett prejudikat (eller vad det nu är) och går alltså rätt lätt att förändra. Amerikanska Feminister skulle ha kunnat lägga flera år på att kampanja och formulera lagförslag just för att cementera Aborträtten men det var viktigare att prata om Mansplaining, dricka ur "Male Tears"-muggar och allt annat spännande.

Tänker på ett klipp med Karen Straughn när hon intervjuas av Cassie Jay (Dokumentärfilmaren bakom "The Red Pill" om Mens Rights) där hon får frågan om hon kan ställa sig bakom någon sorts feministisk rörelse. Första frågan i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=NASmBk_dZA8

EDIT: Ska kanske klargöra att jag tycker att om det verkligen är meningen att detta ska gå igenom så är det bara rent absurdt.. Men om tanken är att det just ska refuseras så att det blir en Lag som cementerar Aborträtten så är jag okej med förslaget.
Citera
2019-05-16, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Så du håller med demokraterna som vill tillåta abort ända fram till födsel då?

När fick demokraterna det som sin officiella hållning?
Citera
2019-05-16, 19:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Japp. Det är inte fostren de blivande barnen som räknas. Det som räknas är att begränsa kvinnors liv.

Dessutom det att hon ska kontrolleras i andra stater och i andra länder. Men jag tänker mig att man kan skriva sig på annan adress, uppge att man flyttat. Gör abort och sen får hemlängtan och flyttar hem. Men de kanske har bestämt att de inte får flytta. Det vet man aldrig.
Precis.... embryon ges mer rätt än kvinnor och flickor.....

Hade jag bott i Alabama så hade flyttbussen gått direkt... med två döttrar och fyra flickebarn som är barnbarn .....

No hell we take that shit...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt
Ber om ursäkt för stavfel, skriver från telefonen.

Säg att en kvinna vill skaffa barn vid 25, vilket är en låg ålder i det moderna Sverige. Hon börjar jöka regelbundet redan vid 15. Vid 25 kan vi anta att hon har jökat i genomsnitt en gång i veckan. Majoriteten av dessa kommer att ske runt ägglossning, för det är då hormonerna lever rövare.

En gång i veckan är 52 ggr per år. 52x10=520 gånger. Det är 5% risk enligt dig. 520*0.05=26 oönskade graviditeter i genomsnitt. En som inte vill skaffa sig barn innan 30 närmar sig 40 oönskade graviditeter.

Jag tror att du missar att dina siffror bara gäller för ett enda samlag. Normala människor har sex fler än en gång.

Jag är förvånad att vi inte har ännu högre andel aborter. Personligen har jag inget emot om antalet oönskade graviditeter överstiger antalet önskade. De som gör abort gör det för allas trevnad. Kvinnan inser att hon skulle vara en dålig förälder just nu, som antagligen skulle uppfostra ett problembarn.

Om det är så hemskt att döda barn kan ni väl erbjuda er att ta hand om alla oönskade mirakel.

USA har ju den högsta spädbarnsdödligheten i utvecklade länder. Och ingen lag har, vad jag vet, införts som hjälper mammor att ta hand om barnen. Sjukvård både under graviditeten och efter är en hjälp för de som väljer att föda barnet. Sjukvård för barnet är också en hjälp. Ekonomiskt stöd och hjälp för handikappade eller andra som av någon anledning får det svårt att rent praktiskt ta hand om barnet.

En ensamstående kvinna utan armar, hur ska hon kunna ta hand om sitt barn? Hon kanske vill ha barn senare när hon har en pappa som vill ta sin del av det hela.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Fruktansvärd händelse men man måste värna fostrets rättighet, det är våldtäktsmannen som ska straffas.

verkligen? Man måste värna ett embryos rättigheter?

Då kan vi ju ta katalinas upptäckt, vad med de mänskliga embryonen i div IV frysars rättigheter?

Ska vi inte tvångsfösa samma div människor som ska tvångsopereras med alla dessa,tja? vad kan det vara några X hundra tusentals befruktade äggceller lite överallt i div labbfrysar?

En kvinna blir gravid med låt säga 12 foster, iom en IV befruktning...

Hur ska detta lösas om nu alla dessa embryons rättigheter prompt ska tillvaratas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in