Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Snylta = leva på andra. Jag lever inte på kvinnliga genier. Jag bryr mig inte ens om dem.
merapi snyltar som kvinna på manliga genier när hon säger att "upplysningens ideer var allmänna". Men det var ändå Darwin som skrev Origin of species som ändrade hela vår världsbild. Inte någon kvinna.
Men din nöt, "Upplysningen idéer" syftar på tanken på att förnuft, logik , vetenskap etc ska stå över ex religionens mumbojumbo, eller tanken på att alla människor ska ha ett lika värde inför lagen ex.
Och ja! dessa tankar är garanterat mycket gamla, eftersom de är så självklara, och ja just "allmänt gods".
Sen var tror du hände med Darwins upptäckt? hmm? tror du Darwin placerade denna sin upptäckt, byggt just på upplysningens ideal av logik, forskning och sunt förnuft, på en liten dammig hylla i sitt bibliotek? eller tror du denna upptäckt att människan förmodligen inte dök upp på jorden den sjätte dagen enligt än ännu dammigare bibel, utan är en mycket längre process som sprungit ut från apor, spred sig bland människor och blev just..."allmänt gods"?
Om jag nu skulle snylta på det manliga geniet Darwin, så gör ju män som du det i ännu högre grad, du tom buntar ihop dig själv, som man på samma plats som han enbart i egenskap av att ni delar samma könsorgan, Du talar om att män är bäst, baserat på ett ytterst fåtal män i en värld som aktivt förbjöd kvinnor alla möjligheter som den gav män.
Att du fan inte skäms.
Ta nu och läs på lite om upplysningstidens alla kvinnliga genier...
du kan börja med Wollstonecraft, ta dig vidare över madame Stäel till ex olympe de Gouges, som var betydligt modigare och före sin tid än åtskilliga av hennes revolutionskamrater.
Sen kan du läsa om Chatelet, en kvinnlig fysiker.
Sen kan du faktiskt ta och hålla käft.