2019-05-15, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Inga bevis talar för det.
Ett vittnesmål talar för det och ett annat vittnesmål talar emot det. Mer vet vi inte.
Citera
2019-05-15, 20:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Det är det vi inte vet ännu, men att det har varit någon form av kortare eller mer långvarig kontrovers mellan parterna innan dådet är mer sannolikt än att våldet var oprovocerat.

De kan lika gärna tagit ett steg ut i vägbanan så killen fick tvärbromsa och skaffa sig anledning att mucka bråk, bara för att provocera.
Citera
2019-05-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Varför anser du, att det är mer sannolikt?
Först och främst historiska data. Det är som väl är betydligt vanligare att en misshandel har föregåtts av någon form av kontrovers. Undantaget är i regel vid personrån, vilket inget tyder på att det handlar om i detta fallet. Vi har även ett vittnesmål som talar för det, samt ett annat som talar emot det.

Sammantaget är min bedömning att sannolikheten är större för att en kontrovers har ägt rum än att så inte har skett. Därför anser jag att det bör utredas av polis.
Citera
2019-05-15, 20:28
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Först och främst historiska data. Det är som väl är betydligt vanligare att en misshandel har föregåtts av någon form av kontrovers. Undantaget är i regel vid personrån, vilket inget tyder på att det handlar om i detta fallet. Vi har även ett vittnesmål som talar för det, samt ett annat som talar emot det.

Sammantaget är min bedömning att sannolikheten är större för att en kontrovers har ägt rum än att så inte har skett. Därför anser jag att det bör utredas av polis.

Vi har ett nytt land med en ny befolkning.

Citat:
Fra Danmark kommer et nytt ord: dominanskriminalitet. Det betyr vold begått av innvandrere mot dansker. Det er en særlig grov, hensynsløs, fullstendig uprovosert vold, og det er mye av den i hverdagen.

I Norge opplever vi slåssing og knivstikking og brutale ran. Det siste tilfellet er typisk dominanskriminalitet, og Document har overvært flere rettssaker der dominans har vært en tydelig faktor: Ofrene er alltid norske, og volden er helt ute av proporsjoner.

https://www.document.no/2019/04/28/et-nytt-ord-dominanskriminalitet/
Citera
2019-05-15, 20:29
Medlem
Citat:
Hade tråden varit roligare med 100% pöbelrättvisesoldater som klappar varandras axlar och skriker blattesvin och utvisning menar du?

Ungefär så fungerar samhället i Somalia och i Afghanistan.

Så vad händer när Sverige fylls med somalier och afghaner?
Citera
2019-05-15, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nizzka

Bättre med pöbelrättvisa än ingen alls.
Citera
2019-05-15, 20:42
Medlem
Citat:

Oprovocerat våld eller gärningsmän som går bärsärkargång av de mest banala anledningar förekommer hela tiden. Man måste legat gömd under en sten för att ha missat detta. Det kan räcka med så lite att man tittar "fel" på en viss individ.

Det är klart att det hela ska utredas, det är nog ingen som säger något annat. Problemet som jag ser det med dina inlägg är att du försöker lyfta fokus från det oförsvarliga våld som syns i filmen genom att bortförklara eller förminska huvudsparken mot en försvarslös person med att det minsann kan finnas förmildrande omständigheter. Detta provocerar naturligtvis många då några sådana omständigheter knappast kan finnas i det aktuella läge som råder.
Citera
2019-05-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nizzka
Du menar att svenskarna automatiskt omvandlas till att vilja lyncha brottsutövare offentligt?
Citera
2019-05-15, 20:46
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Det är det vi inte vet ännu, men att det har varit någon form av kortare eller mer långvarig kontrovers mellan parterna innan dådet är mer sannolikt än att våldet var oprovocerat.

Det är ingen annan än du som tror på att våldet var provocerat.
Du är som en trasig grammofonskiva dom tjatar om samma sak hela tiden. Det måste vara svårt för dig att greppa halmstrån som inte finns.
Det finns ändå ingen provokation som rättfärdigar hur de betedde sig på filmerna.
Citera
2019-05-15, 20:52
Medlem
Citat:
Du menar att svenskarna automatiskt omvandlas till att vilja lyncha brottsutövare offentligt?

Det var du som skrev att du inte vill ha ett samhälle som Somalia eller Afghanistan. Jag frågade dig om vad du tror händer när Sverige fylls med somalier och afghaner.

Men var inte rädd, i Finspång får alla en rättvis rättegång.
Citera
2019-05-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Oprovocerat våld eller gärningsmän som går bärsärkargång av de mest banala anledningar förekommer hela tiden. Man måste legat gömd under en sten för att ha missat detta. Det kan räcka med så lite att man tittar "fel" på en viss individ.

Det är klart att det hela ska utredas, det är nog ingen som säger något annat. Problemet som jag ser det med dina inlägg är att du försöker lyfta fokus från det oförsvarliga våld som syns i filmen genom att bortförklara eller förminska huvudsparken mot en försvarslös person med att det minsann kan finnas förmildrande omständigheter. Detta provocerar naturligtvis många då några sådana omständigheter knappast kan finnas i det aktuella läge som råder.
Varför jag fortsätter hävda att ärendet ska utredas innan vi dömer är för att det är så vår rättsapparat är uppbyggd. Den retoriken som används i denna tråden vittnar om att de flesta inte hade varit ett dugg förbannade om det var svensken som hade sparkat invandraren. Killen hade blivit hjälteförklarad. Om vi svenskar börjar döma invandrare utan rättegång, på grund av någon uppfattning om "hur invandrare är", så är vi inte ett dugg bättre än deras hemländer.
Citera
2019-05-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
Det är ingen annan än du som tror på att våldet var provocerat.
Du är som en trasig grammofonskiva dom tjatar om samma sak hela tiden. Det måste vara svårt för dig att greppa halmstrån som inte finns.
Det finns ändå ingen provokation som rättfärdigar hur de betedde sig på filmerna.
Så alla andra i tråden är helt säkra på att det rör sig om oprovocerat våld, helt utan insyn i fallet? Tvivlar starkt på det, är övertygad om att det finns intelligenta tänkande människor även i denna tråden. Vad ska vi göra tycker du? Stena honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in