2019-05-15, 14:27
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Kvinnor fanns inte i fabrikerna när fabrikerna byggdes upp och det var inte kvinnor som byggde fabrikerna heller. Den skillnaden.Nej. Det du inte ser är möjligen byggt av kvinnor. Det du ser är byggt av män. Eller "patriarkatet".

Du beter dig som en diktatorisk styvmor just nu som vill ta äran åt sig för saker du inte gjort.
För att det är dina undersåtar som gjort dem.
Sorry, den får du inte.
Vad har DU byggt eller gjort?Kanske. Eller så säger jag alla taken!
Kan du peka ut ett enda tak kvinnor byggt?
Ett enda bara? Av miljoner tak.

Vad fan är din poäng?

Att det män gjort är mer värt?
Citera
2019-05-15, 14:43
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Misogyni är mot kvinnor. Misandri är mot män.
Jag vet att detta kan vara ovant i ett land där man inte kan hata män. Lite som att svarta "inte kan vara rasistiska".

Du är på feministforumet nu och här kommer du ibland åka på uppmaningen *check your privilege*.
Vill man ha jämställdhet så säger de flesta här helt okej. Vilka av era privilegier vill ni göra er av med först?

Jag nyttjar inga privelegier utöver normal sjukvård e.t.c så jag har ingenting jag behöver göra mig av med. Du kan ställa den frågan till de som använder olika bidrag eller privilegier i samhället. Tack på förhand.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-05-15 kl. 15:00.
Citera
2019-05-15, 16:07
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag nyttjar inga privelegier utöver normal sjukvård e.t.c så jag har ingenting jag behöver göra mig av med. Du kan ställa den frågan till de som använder olika bidrag eller privilegier i samhället. Tack på förhand.
Du behöver faktiskt inte aktivt "nyttja dem". Det jag försöker säga är att du har dem oavsett vad du vill erkänna eller känner igen, om jag så trycker upp dem i * på dig..
Senast redigerad av Flickfotograf 2019-05-15 kl. 16:10.
Citera
2019-05-16, 09:37
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Kvinnor fanns inte i fabrikerna när fabrikerna byggdes upp och det var inte kvinnor som byggde fabrikerna heller. Den skillnaden.Nej. Det du inte ser är möjligen byggt av kvinnor. Det du ser är byggt av män. Eller "patriarkatet".

Du beter dig som en diktatorisk styvmor just nu som vill ta äran åt sig för saker du inte gjort.
För att det är dina undersåtar som gjort dem.
Sorry, den får du inte.
Vad har DU byggt eller gjort?Kanske. Eller så säger jag alla taken!
Kan du peka ut ett enda tak kvinnor byggt?
Ett enda bara? Av miljoner tak.

Det du ser är också byggt av kvinnor. Mursmäckor.

Utan kvinnors arbetsinsatser inne i hemmen, ute på bondgården och i städerna hade inte en enda man klarat av att bygga tak. Inte på fastande mage i alla fall.

Det du inte ser är möjligen ditt arsle.
Citera
2019-05-16, 09:42
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Du har fel. Judit Polgár kom sist i FIDE World Chess Championship 2005.

Jag medger att jag hade fel. Tydligen tänkte jag på kvinnornas motsvarighet till WCC.

Hursomhelst så har Judit Polgár slagit elva nuvarande eller forna världsmästare i antingen blixtschack eller klassisk schack: Magnus Carlsen, Anatoly Karpov, Garry Kasparov, Vladimir Kramnik, Boris Spassky, Vasily Smyslov, Veselin Topalov, Viswanathan Anand, Ruslan Ponomariov, Alexander Khalifman och Rustam Kasimdzhanov.

Det säger en hel del om hennes storhet. Hon hade lika stor potential som manliga schackspelare i det översta elitskiktet.

I WCC 2005 kom Judit Polgár på sista plats. På 8:e plats. Men det förringar på inget sätt hennes insatser i denna turnering. För skillnaderna i rating mellan de åtta spelarna är mycket små. T ex världsmästarens 2788 poäng och Judit Polgárs 2735 poäng.

Hur är det med svalan som inte gör en sommar? Du missade tydligen en hel drös med vinnande svalor av honkön i ultramaraton-simning i Manhattan Island.
Citera
2019-05-16, 19:01
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Kvinnor fanns inte i fabrikerna när fabrikerna byggdes upp och det var inte kvinnor som byggde fabrikerna heller.

Kvinnor var definitivt en del av den första vågen av industrialisering. Som någon påpekade var kvinnor även vanliga på byggen. Så där har du fel .

Dock hade man ofta en tydlig uppdelning mellan "manliga" och "kvinnliga" sysslor på fabrikerna. Precis som på bondgårdarna.
Citera
2019-05-17, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vad fan är din poäng?

Att det män gjort är mer värt?

Ja?
Citera
2019-05-18, 01:29
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Ja?

Men nej.
Citera
2019-05-18, 19:21
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det du ser är också byggt av kvinnor. Mursmäckor.

Du har inte tänkt på möjligheten att kvinnor fick bli mursmäckor p g a att de inte var betrodda med andra arbetsmoment?
Citera
2019-05-18, 19:26
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Stämmer precis! Kvinnor har mer underhudsfett än män och därför kan simma fortare än män i kallt vatten. Det är en fördel för kvinnliga ultramaraton-simmare i öppet, kallt vatten, t ex över Engelska kanalen där det är blåsigt och kallt. De flyter förresten lättare på vattenytan, en del kan hålla sig flytande så pass mycket att de inte behöver en luftmadrass att ligga och slappa på. Kvinnliga maratonsimmare passar säkert på att då och då lägga sig i ryggläge på vattenytan för att hämta andan under sina ultramaraton-simlopp.

Resultaten i Manhattan Island marathon swim åren 1982-2015: Tobie Smith simmade i juni 1999 runt ön på den snabbaste tiden, endast 6:32:41 i juni 1999.

En lista på framstående simmare över Engelska kanalen.

Jag hittade den här sidan:

https://www.dover.uk.com/channel-swimming/records

Notera att männen har snabbare tider.
Citera
2019-05-19, 14:19
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Har aldrig sett på maken på gnäll och undanflykter av sådan kaliber. Psykologisk aggression räknas som en del av spelet i alla hårda tävlingar.

Se på en aggressiv jävel till spelare som Kasparov när han använder all typ av psykologisk krigsföring för att köra över sina motståndare.

Vad är kvinnor? Sköra små blommor som börjar gråta för att ens pjäs flyger ut ur brädan?

Trams. Jag må tro på stora könsskillnader, men skulle aldrig nedvärdera kvinnor så pass mycket. Ifall du har rätt så kommer de aldrig ha någon chans någonstans, desto större the stakes desto hårdare blir psykologiska aggressionen i tävlingssammanhang.

Vad ska det gråtas härnäst om? Manliga pokerspelare som använder härskarteknik i sättet de bluffar?

Hah, som pokerspelare kan jag förövrigt berätta om en underbar kvinnlig taktik som man ofta ser; att låtsas vara dum, och köra med "tjihi..." fnitter i takt med att de bluffar eller låtsas bluffa, och söker utnyttja manliga egot på motståndaren då han vägrar ge upp en hand mot en kvinna.

Underbar kvinnlig härskarteknik som jag alltid applåderar när jag ser det (men våndas när jag själv står inför det i pokerbordet), alla typer av psykologiska spel är del av tävlingens charm.

Se Serena Williams stöttande och aggressiva stil i tennisbana mot mer sköra tjejer, är det också ogiltig härskarteknik?

Herregud människa, du har här verkligen dragit igång högsta växeln i victimhoodnarrativet.

Tror du Kasparov m fl slår sönder schackbrädet i rena ilskan, utsätter sin manlige motspelare för rasism, ger honom en käftsmäll eller kommer med bortförklaringen att han lät sin manlige motspelare med annan hudfärg vinna för att inte göra honom ledsen? Alla dessa beteenden är absolut inte en del av tävlingens charm. De är ett brott mot etikettreglerna och hör därför inte hemma i ett civiliserat samhälle.

Det är inte den aggressiva spelstilen i sig som jag vänder mig mot, utan att den är mer uttalad när killar spelar mot tjejer. Då spelar killen både mer aggressivt och offensivt än han brukar göra mot motspelare av samma kön.

Herregud människa, du förespråkar verkligen ett barbariskt och våldsamt samhälle där alla livets regler sätts ur spel.
Citera
2019-05-19, 14:20
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
15% av alla deltagare i schacktävlingar i USA är kvinnor:

http://www.uschess.org/msa/MbrDtlMain.php?12543137

Det kan alltså inte förklara den statistiska fördelningen, där det bara finns 1 kvinna bland top 200 i Världen.

Det är troligt att det finns ännu fler kvinnor som spelar schack som hobby, hade de som motståndare hyfsad ofta när jag spelade i chesshere och lichess.

Samma sak i nationella tävlingar. Det stora antalet manliga utövare i USA m fl länder, ojämn åldersfördelning med betydligt fler yngre bland kvinnor än bland män, kvinnor har generellt färre träningstimmar och mindre tävlingserfarenhet än män. Kvinnor slutar tävla när de är i 15-16 års åldern då de väljer att satsa på skolan. Andra slutar när de når familjebildande ålder, i 25-30 årsåldern.

Så enkelt kan jag förklara denna statistiska fördelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in