Citat:
Jag älskar korta bra svar.
Jag ger också rätt till Emmy.Ha om att det är en paradox, men att man kan beskriva den i en studie eller skriva en bok om den anser jag fortfarande går att göra.
När det gäller "självskattning, tror jag att en psykologiprofessor mer massor av år med egen praktik kan uttala sig med hygglig övertygelse. Om inte, vill jag gärna veta vad invändningen skulle kunna vara.
När faktiskt.se granskade uttalandet var deras enda kritik att skillnaderna inte ALLTID var störst i norden.
Jag ger också rätt till Emmy.Ha om att det är en paradox, men att man kan beskriva den i en studie eller skriva en bok om den anser jag fortfarande går att göra.
När det gäller "självskattning, tror jag att en psykologiprofessor mer massor av år med egen praktik kan uttala sig med hygglig övertygelse. Om inte, vill jag gärna veta vad invändningen skulle kunna vara.
När faktiskt.se granskade uttalandet var deras enda kritik att skillnaderna inte ALLTID var störst i norden.
Vetenskapen söker inte lita på någon beroende på meriter, titlar, popularitet eller år av praktik.
En hypotes håller bara när den är attackerad från alla håll, av de skarpaste hjärnorna i Världen, och ändå överlever anfallet. Ifall den dessutom får empirisk stöd kan den höja sig i status till en accepterad teori.
Exempel på detta kan vara just Carl Mengers subjektiva teori av värde inom ekonomi. Finns få teorier inom ett fält med så mycket tolkningsföreträde som är så universalt accepterade, bara några rostiga marxistiska ekonomer kanske håller fortfarande hårt i deras Marx bibel i tro att varor får objektiv värde utifrån arbetsvärdesteorin (som faktiskt Adam Smith och Riccardo trodde på).
Denna teori hade sin gogrund i en paradox, som var "paradoxen i värde" som är urgammal; och den frågar sig hur det kommer sig att vatten som man har så mycket användning av har så lite värde, medan diamant som har noll användning är av så hög värde.
Adam Smith som själv presenterar paradoxen ger dålig svar, att det beror på hur mycket arbete som läggs ner för att få diamanten jämfört med vattnet. Därmed arbetsvärdesteorin.
Paradoxen fördjupas dock när du vandrar genom Sahara öknen, snart död av törst, med en stor diamant i fickan. När du stötter på en benduin med vatten, vilket värde har diamanten jämfört med vattnet?
Därmed att värdet på allt är subjektivt och beror knappast på hur mycket arbete som läggs ner på en produkt. Hela marxismen utgår dock från att det är arbete som ger produkter värde, vilket är en utav anledningarna att den inte kan applikeras som grund för samhället utan katastrofala följder (vilket är ungefär som att skicka iväg raket i ljusets hastighet utan att tro på relativitetsteorin).
Sorry, du fick inte kort svar här. Jag gillar dock hermeneutik, jag tror inte att man kan inom exempelvis psykologi leva på enbart beteendevetenskap och andra mer empiriskt grundade teorier, och älskar Jung och Nietzsche trots att de lever mycket på intuition och det alltså inte handlar om hård vetenskap, och Peterson använder sig av dessa för att söka sig djupt in i outforskade områden och han ger tolkningar som jag finner vara av stor värde (om än det ofta handlar om icke falsifierbara påståenden). Jag tror (men är inte säker) på att medvetandet är en svart låda som vetenskapen aldrig logiskt fullt ut kan förstå sig på, därmed att man får navigera sig genom intuition och gammal hederlig "visdom" istället för obestridlig information som ser lika ut för från vilken vinkel man än observerar subjektet.
Män och kvinnors beteendeskillnader och hur testosteron förändrar hjärnan och beteenden har dock studerats empiriskt från alla möjliga vinklar av neurologer och biologer. Det tycks mig obestridlig fakta att våra behov och beteenden styrs av hormoner (och att män och kvinnor har väldigt annorlunda uppsättningar av hormoner), jag vet inte riktigt hur man ens kan strida mot verkligheten på sådan sätt som idag vi bevittnar från ideologer.
Jämställdhetsparadoxen är väl bara körsbär på tårtan, den behövde aldrig ens existera för att motbevisa likhetsfeminismen.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-05-14 kl. 16:53.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-05-14 kl. 16:53.