2019-05-12, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det måste bero på sociala konstruktioner!

Herregud att ni aldrig ger upp? Ni skulle lika gärna kunna förneka tyngdlagen.
Börja läsa lite andra källor än samma gamla tjat så inser du nog att det inte är så himla enkelt.
Citera
2019-05-12, 21:00
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Börja läsa lite andra källor än samma gamla tjat så inser du nog att det inte är så himla enkelt.

Det är inte enkelt, men det är enklare än du tror. Så mycket kan jag säga.
Citera
2019-05-12, 21:01
Medlem
Citat:

Starkt argumenterat förresten. Håna mig, det måste ju betyda att jag har fel.
Citera
Medlem
Citat:
Det är inte enkelt, men det är enklare än du tror. Så mycket kan jag säga.
Tack för ditt bidrag. Mycket givande.
Citera
Medlem
Varför påstår du att män inte får gråta och visa känslor på samma sätt som kvinnor? Varför utgår du från att alla män ständigt är kåta och på jakt efter sex och att kvinnor egentligen är helt ointresserade av att ligga?
Citera
2019-05-12, 21:44
Medlem
Citat:

Vad är det förresten för dumt du skriver? Man kan lika gärna förneka tyngdlagen som att anse att det inte är en självklarhet att jämställdhet leder till större könsskillnader och inte dra den slutsatsen i alla studier om könsskillnader i mer jämlika länder oavsett om det finns underlag för den slutsatsen eller ej?
Citera
2019-05-13, 00:34
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Vad menar du med att detta är inte studieförfattaren?
Att Nima inte skrivit en enda av de studier JBP citerar. Nima S har forskat på polymerteknik och vet ingenting om neurovetenskap. Att han har en åsikt i Aftonbladet av alla skittidningar ger honom verkligen INTE mer trovärdighet.
Citat:
Menar du att han ljuger?
Ja (eller så gör du det), han ville få sin kvart i rampljuset, men hans "debattartikel" var för klen.
Citat:
Varför är han ökänd, räcker det med att kalla honom ökänd och white knight för att han ska bli misskrediterad? Räcker det att du och dina likar inte gillar debattartikeln? Annars kan du väl ta upp något vettigt, inte bara skriva att han är ökänd.
Det är skillnad på okänd och ökänd. Nima är fortfarande okänd. Ingen bryr sig om vad han har att säga, för han säger ingenting vettigt, användbart eller intressant. Hans bror däremot.
Citat:
Han har skrivit en studie som Jordan Peterson tog upp, om du inte tycker han är kvalificierad för studien (även om den inte handlar om neurovetenskap så vad det har med något att göra att han inte har en bakgrund i neurovetenskap förstår jag inte) så borde du väl ha problem med att Jordan överhuvudtaget tog upp den, inte att studieförfattaren anser att Jordan Peterson har missförstått studien och säger att den visar något den inte visar.
Jordan har aldrig nämnt någon studie som skrivits av Nima Sanandaji. Okej?
Citat:
Nej, de påpekar även att studierna inte säger något om orsaksambanden och hur som helst handlar det fortfarande enbart om större personlighetsskillnader vilket fortfarande inte betyder att jämställdhet ökar skillnader gällande utbildnings- och yrkesval.
Snälla... Bara låt bli. Du har inte en susning om vad teorin går ut på. Gör inte bort dig här.
Citat:
Ja, han rätt i att självskattade personlighetsskillnader är större i jämställda länder.

Ja, trenden att självskattade personlighetsskillnader är större.
Det finns ingen annan sorts undersökningar man kan göra om personligheter.
Citat:

Fast jag har ju inte sagt emot något om forskningen kring självskattade personlighetsskillnader, det är vad det antas betyda och att man dessutom förlänger den antagna betydelsen till utbildnings- och yrkesval.
Suck... Vad är din kritik mot exempelvis den rapporten som kom senast? https://science.sciencemag.org/content/362/6412/eaas9899 (Av: Armin Falk och Johannes Hermle (inte Nima Sanandaji. Han har bara postat kritik i ett debattinlägg i Aftonbladet))
Citat:
Nej poängen jag försöker göra handlar inte om just att det handlar om självskattade personlighetsskillnader, jag försöker bara kalla det vad det är eftersom betydelsen av de studierna dras så mycket längre än vad som är rimligt. Poängen jag försöker göra handlar om att det handlar om trender gällande självskattade personlighetsskillnader, inte trender gällande utbildnings- och yrkesval.
Jag ser verkligen fram åt att du pekar ut svagheterna i artikeln jag länkade.
Citat:
Förresten, om självskattad personlighet speglar verklig personlighet väl, utan några faktorer som förvillar, och man hävdar de här studieresultaten så är det väl orimligt att i nästa andetag hävda trender som soyboys och feminiserade, kastrerade svenska män?
Nej, varför skulle det vara det?
Försöker du smussla undan att fenomenen finns? Och VAD har dessa att göra med studien i fråga?
Citera
2019-05-13, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så flickebarnens mammor har inget att säga till om? Du nämner inte ens dem. De är kanske inte lika mycket värda som männen? Zombier?

Beror på var de befinner sig, lever de ex. i något strikt patriarkalt land som ex Afghansistan eller Iran eller dylikt så nej, då har de väldigt få möjligheter att "säga till " om något.

lever de i mer jämställda länder som nu ex Sverige, så ja, då kan de säga till om allt möjligt, vilket du också ser runt omkring dig.
Citera
2019-05-13, 08:50
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Beror på var de befinner sig, lever de ex. i något strikt patriarkalt land som ex Afghansistan eller Iran eller dylikt så nej, då har de väldigt få möjligheter att "säga till " om något.

lever de i mer jämställda länder som nu ex Sverige, så ja, då kan de säga till om allt möjligt, vilket du också ser runt omkring dig.
Och du är ett argumentet för att män här skulle vilja ha en mer talibansk norm.
För de övriga kvinnornas skull låter vi dock bli att driva frågan.
Citera
2019-05-13, 14:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Aha, Afghanska kvinnor är zombier? Men inte svenska? Låter lite som en rasist som påpekar att Afghanska män är dummare, tycker du inte?

Varför tycker du svenska kvinnor "har mer att säga till om"? Är det tack vare de svenska kvinnorna, eller tack vare de svenska männen?
Citera
2019-05-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Aha, Afghanska kvinnor är zombier? Men inte svenska? Låter lite som en rasist som påpekar att Afghanska män är dummare, tycker du inte?

Varför tycker du svenska kvinnor "har mer att säga till om"? Är det tack vare de svenska kvinnorna, eller tack vare de svenska männen?

jag "tycker inte det", det är så. Svenska kvinnor är ex. likställda med män inför svensk lag. Det är inte afghanska kvinnor, har inget att göra med att de är zombier eller dummare.

är det någon som är "dum" så är det väl de män som bestämt att det ska vara så.

Att svenska kvinnor är lika inför lagen har med feminism att göra, i den ideologin kan båda könen ingå.
Citera
2019-05-13, 22:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Att svenska kvinnor är lika inför lagen har med feminism att göra, i den ideologin kan båda könen ingå.
Lika inför lagen gällde redan på 1000-talet i Sverige. För alla sorters män. Kvinnorna hade uppenbarligen inga synpunkter, varken då eller närmare 1000 år framåt. Sedan tog männen och införde demokrati och jämställda lagar steg för steg. Har alltså inget med ideologin "feminism" att göra, utan är infört av män eftersom vi är vänliga, rättvisa, eftersträvar sanningen. Hör ihop med upplysningstiden på 1700/1800-talet, som skapades av män. Sluta övervärdera kvinnors insatser.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-13 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in