2019-05-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
På vilket vis har en fallande krona håll bostadspriserna uppe?

Det är tvärtom.

Riksbanken vet att de inte kan höja reporäntan. De måste också fortsätta köpa statsobligationer för att hålla nere räntan.

Resultatet av detta är att kronan sjunker. Orsaken är att USA börjat höja sin ränta och det blir mer förmånligt att äga deras statobligationer pga de ger bättre riskfri avkastning.

Bland annat.

Observera att nu kommer stora ekonomiska problem i kommunerna som SKL varnade för idag. Staten kommer slutligen att behöva gå in och stötta dem.

Når staten ökar på statsskulden så kommer det i sin tur skapa tryck uppåt på räntan. Om inte riksbanken köper upp en stor mängd av alla statsobligationer. Något de sannolikt inte är beredda att göra.

Dvs det finns olika möjligheter att skjuta räntehöjningar och kris framför sig. Vi får se hur länge de klarar sig.

/Johan
2019-05-14, 08:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
...De vita arbetarna tar bilen till jobbet och åker hem till centrala Stockholm och vita villa- och radhusområden...

Cykeln. Många av dem. Fast det kanske inte är så relevant att påpeka.

Jag bor i hus och just nu är det inte så kul. Taket ska ju fixas och det är ganska så stora pengar det rör sig om. 100% upp i pris på 15 år.
Senast redigerad av Mertillen 2019-05-14 kl. 08:23.
2019-05-14, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Cykeln.

Jag bor i hus och just nu är det inte så kul. Taket ska ju fixas och det är ganska så stora pengar det rör sig om. 100% upp i pris på 15 år.

Bra att du tar upp det för folk verkar tro att eget boende enbart är en vinstmaskin. Nej, ägande kräver, förutom initial kapitalinsats, även kärlek, omsorg och det gapar kontinuerligt efter pengar så man måste ha en annan inkomst för att mata dess hunger så det inte börjar förfalla och krympa. Inte så mycket "gratispengar" i slutändan.
2019-05-14, 10:26
Medlem
Glömde. Per Bolån ska delta i ett bostadsseminarium kl 11 som kan följas här.

https://www.facebook.com/bostad2030/posts/2159174520802835?__xts__[0]=68.ARB03i-PJUbP9BEhDIk86YpHxRvY6cy-2Ep4-pD8rmxKKKM6hICQRjJgK-d35qGr16KbJogKVn6Ahg92ufubKhSPmi0FN4xS QidU83d2__scWniETMyNA-qO0ujsIHh1wrsANO_RWIdllbOT5olXRGGSjOyWTyfOz-AQIo-tzlxnR4cQS3ERT8F5o8EAbQjbXO_f yMYQaqBgonTeYXWICIY15SRauSiDzlVytjUMS6zhElYSmsN0M2 2aPZpnsZY0fub1EpLPHVzOOHZLLJgIe73YKA&__tn__=K-R
2019-05-14, 13:02
Medlem
Citat:
Cykeln. Många av dem. Fast det kanske inte är så relevant att påpeka.

Men det är ändå inte inflation, för det är bara en ökning av byggkostnaden! Du vet ju att inflationen är helt utplånad nu, så om du känner dig fattigare så är det bara för att du inte handlar rätt enligt KPI-varukorgen.
2019-05-14, 13:08
Medlem
Citat:
Bra att du tar upp det för folk verkar tro att eget boende enbart är en vinstmaskin. Nej, ägande kräver, förutom initial kapitalinsats, även kärlek, omsorg och det gapar kontinuerligt efter pengar så man måste ha en annan inkomst för att mata dess hunger så det inte börjar förfalla och krympa. Inte så mycket "gratispengar" i slutändan.
Man har också kunnat ha turen att leva i den tid då det för många gick att låna och finansiera de löpande utgifterna för reparationer etc genom "värdeökningen" på boendet.

Men det är ändå tur att det inte finns någon inflation, så alla kan bli rika bara genom att äga ett boende som inte genererar något positivt kassaflöde egentligen.
2019-05-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Absolut! Jag tror härdsmältan är nära.

Deras vinst, historiskt sett, korrelerar mer med sålda och i produktion än färdigställda. Två grafer jag gjort:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vRzpecvbyaL4UHr3mB_k0idVSzoRh8-FzzZg0Rqx2B6_vLCL-K_DcUng0atZXicBkDtRTNDYUHIi07B/pubchart?oid=1546506369&format=interactive

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vRzpecvbyaL4UHr3mB_k0idVSzoRh8-FzzZg0Rqx2B6_vLCL-K_DcUng0atZXicBkDtRTNDYUHIi07B/pubchart?oid=1840963558&format=interactive
Efter att ha följt OP på håll så undrar jag hur hur långivarna gick med på att förlänga löptiden för de obligationslån som skulle förfalla.
OP lovade bla att inte dela ut mer pengar till aktieägarna och betala högre ränta. Men det kommer knappast att räcka om inte försäljningen kommer igång.
Frågan är då vad som skulle kunna få fart på densamma? Prissänkningar givetvis!
Men tål OP prissänkningar på de objekt man säljer ?

Jag undrar dessutom över deras svindyra köp av fastigheter ute i Nacka/Skurusund. Vet någon vilka de lyckliga ägarna till dessa objekt var?
Fanns det möjligen kopplingar till OP kretsen? Till höga chefer hos de banker som nu räddade OP från en krasch? Åtminstone tillfälligt?
Jag får inte riktig ihop den kalkyl som långivarna måste ha fått ihop!
Fanns det andra incitament möjligen?
2019-05-14, 18:30
Bannlyst
Citat:

Jag kan nämna i samma veva: två fuktskador, behov av omtapetsering och ute i gången märkte jag senast idag att "den lilla gropen" har blivit större. Räcker det med ny asfalt där eller har jag ett slukhål att se fram mot? Försvinner jag från Flashback kanske någon vänlig själ kan ta en titt ned i hålet.
2019-05-14, 18:39
Medlem
Citat:
Jag kan nämna i samma veva: två fuktskador, behov av omtapetsering och ute i gången märkte jag senast idag att "den lilla gropen" har blivit större. Räcker det med ny asfalt där eller har jag ett slukhål att se fram mot? Försvinner jag från Flashback kanske någon vänlig själ kan ta en titt ned i hålet.
Jag skulle fylla igen med grus, måla allt vitt, ställa in en kopp vinäger i varje rum, låna en slant och byta upp mig om jag vore du.
2019-05-14, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Efter att ha följt OP på håll så undrar jag hur hur långivarna gick med på att förlänga löptiden för de obligationslån som skulle förfalla.

Detta ska iaf vara svar från Spiltan Högräntefond: https://cornucopia.cornubot.se/2019/04/sa-lite-paverkas-spiltan-hograntefond.html

tldr så "Spiltan Högräntefond och Spiltan ägnar sig förstås åt riskspridning. Det totala innehavet i OP:s obligationer motsvarar 0.25% av fondens innehav. Man har också förhandlat till sig säkerhet i projektet Gasklockan, vars övervärde borde motsvara en tredjedel av dessa 0.25% av fonden. Spiltan bekräftar att nettoeffekten kortsiktigt maximalt skulle bli 0.17%, eller tre veckors värdeökning på Spiltan Högräntefond."
2019-05-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Detta ska iaf vara svar från Spiltan Högräntefond: https://cornucopia.cornubot.se/2019/04/sa-lite-paverkas-spiltan-hograntefond.html

tldr så "Spiltan Högräntefond och Spiltan ägnar sig förstås åt riskspridning. Det totala innehavet i OP:s obligationer motsvarar 0.25% av fondens innehav. Man har också förhandlat till sig säkerhet i projektet Gasklockan, vars övervärde borde motsvara en tredjedel av dessa 0.25% av fonden. Spiltan bekräftar att nettoeffekten kortsiktigt maximalt skulle bli 0.17%, eller tre veckors värdeökning på Spiltan Högräntefond."
Lite som att vi skiter i om fondandelsägarna förlorar pengar när det smäller.
2019-05-14, 23:10
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
OP lovade bla att inte dela ut mer pengar till aktieägarna och betala högre ränta. Men det kommer knappast att räcka om inte försäljningen kommer igång.
Frågan är då vad som skulle kunna få fart på densamma? Prissänkningar givetvis!
Men tål OP prissänkningar på de objekt man säljer ?

Jag undrar dessutom över deras svindyra köp av fastigheter ute i Nacka/Skurusund. Vet någon vilka de lyckliga ägarna till dessa objekt var?
Fanns det möjligen kopplingar till OP kretsen? Till höga chefer hos de banker som nu räddade OP från en krasch? Åtminstone tillfälligt?
Jag får inte riktig ihop den kalkyl som långivarna måste ha fått ihop!
Fanns det andra incitament möjligen?

Vad hade hänt om de sagt nej? Hade de då med rimlig säkerhet fått fullt betalt direkt nu om de satt bolaget i KK?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in