2019-05-14, 17:50
Medlem
Utividavardens avatar
Ok nu börjar min hype mätare röra på sig.. najs med Augusti släpp.
Citera
2019-05-14, 18:12
Medlem
Ok följande nyheter har vi nu angående "sharding" frågan.

Blizzard har en ny teknik som de kallar "layering".

Layering är mer eller mindre enorma shards på 3000+ (som capen var på servrar i vanilla). 1 server kommer ha flera layers. D.v.s högre server cap men du kommer spela med några tusen utav dem varje gång du spelar.

Detta är för att kunna öka capen men samtidigt inte ha massa sharding och phasing ivärlden och döda community och hur levande världen ska vara.

Dessutom har Ion sagt: "There will never be layering after Phase 1, period." enligt en content creator som pratade med honom personligen förra veckan när de var hos blizzard HQ.

Så när "turisterna" som testar classic lägger av och phase 2 kommer, så kommer inte ens layering finnas och de återstående kommer "merge:as" ihop till 1 stor aktiv server.

Så helt okej lösning faktiskt. På detta vis kommer alla kunna spela på launch utan serverkatastrof, sharding aids och timmarlånga köer.
Citera
2019-05-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Ok följande nyheter har vi nu angående "sharding" frågan.

Blizzard har en ny teknik som de kallar "layering".

Layering är mer eller mindre enorma shards på 3000+ (som capen var på servrar i vanilla). 1 server kommer ha flera layers. D.v.s högre server cap men du kommer spela med några tusen utav dem varje gång du spelar.

Detta är för att kunna öka capen men samtidigt inte ha massa sharding och phasing ivärlden och döda community och hur levande världen ska vara.

Dessutom har Ion sagt: "There will never be layering after Phase 1, period." enligt en content creator som pratade med honom personligen förra veckan när de var hos blizzard HQ.

Så när "turisterna" som testar classic lägger av och phase 2 kommer, så kommer inte ens layering finnas och de återstående kommer "merge:as" ihop till 1 stor aktiv server.

Så helt okej lösning faktiskt. På detta vis kommer alla kunna spela på launch utan serverkatastrof, sharding aids och timmarlånga köer.

Vet du om man kommer kunna välja layer? drygt om alla irl kompisarna hamnar på olika layers, skulle göra det krångligt att questa tillsammans...

Min arbetsplats är väldigt flexibel angående semestertid så nu är nästan tre veckors semester bokad från 26/8! kommer tajma så att jag är nyvaken, utvilad, ren och mätt lagom till serversläpp! tänkt satsa på level 20+ innan jag drar till sängen igen, känns nästan som i tonåren igen.. :P
Citera
2019-05-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edas123
Vet du om man kommer kunna välja layer? drygt om alla irl kompisarna hamnar på olika layers, skulle göra det krångligt att questa tillsammans...

Min arbetsplats är väldigt flexibel angående semestertid så nu är nästan tre veckors semester bokad från 26/8! kommer tajma så att jag är nyvaken, utvilad, ren och mätt lagom till serversläpp! tänkt satsa på level 20+ innan jag drar till sängen igen, känns nästan som i tonåren igen.. :P

Vet inte exakt hur det kommer funka men som jag förstår det kommer det vara på något sett löst så att man kommer kunna lira med alla sina kompisar utan problem och inte vara låsta ifrån varandra men också inte heller kunna phasea in och ut mellan layers som vidrig sharding är.

Detaljer lär väl komma hur det funkar mer exakt.
Citera
2019-05-14, 18:30
Medlem
glorups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Där hade man fet-fel.

WoW Classic den 27 augusti! Skoj!

Edit: Och closed beta imorgon!
Edit 2: Vafan. Köper att jag var tvåa på releasen, men Varian hann till och med smyga in en liten redigering om Closed Beta innan mig...
Edit 3: (Nu måste jag vara först!). Tre olika stresstest är planerade: 22-23 maj, 19-20 juni och 18-19 juli.
Edit 4: För att vara del av stresstestare måste man ha en aktiv sub. Från och med 13 augusti kan man, om man har en aktiv sub, skapa upp till tre karaktärer och således reservera namn.

vet du hur blizzard definerar ``aktiv sub`` ? jag har inte spelat sedan wotlk.

men räcker det med att jag loggar in på mitt WoW konto. Eller måste jag köpa alla expansioner för att det ska vara ``aktivt`` ?
Citera
2019-05-14, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glorup

men räcker det med att jag loggar in på mitt WoW konto. Eller måste jag köpa alla expansioner för att det ska vara ``aktivt`` ?

"aktiv subscription" = betala månadssumman, antar jag iaf..
Citera
2019-05-14, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glorup

Skulle tro att du endast behöver playtime för att det ska räknas som aktivt, inte alla expansioner. (Alla expansioner utom den senaste ingår nu i spelet, så du behöver endast köpa Battle for Azeroth.)
Citera
2019-05-14, 19:22
Medlem
1000001s avatar
En vecka efter kursstart, ojdå.
Citera
2019-05-14, 19:26
Medlem
Snaidistens avatar
Gå in på account management och uppdatera era beta profile settings. Finns nu en box för Classic att ticka.
Citera
2019-05-14, 19:45
Medlem
Big oof, slutet av augusti?..
Citera
2019-05-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Vet inte exakt hur det kommer funka men som jag förstår det kommer det vara på något sett löst så att man kommer kunna lira med alla sina kompisar utan problem och inte vara låsta ifrån varandra men också inte heller kunna phasea in och ut mellan layers som vidrig sharding är.

Detaljer lär väl komma hur det funkar mer exakt.

OK så lite mer information angående "layers".

Pratade nyss med en av contentcreatorsen som var hos Blizzard förra veckan och pratade med Ion och de andra lead designers osv.

Layers kommer vara runt 2-3 tusen spelare. En server kommer d.v.s ha runt 2 till 3 layers. D.v.s detta är inte cross-realm phasing och sån skit.
Utöver det så sa de även att layers kommer bara vara några veckor som de ser ut nu, och oavsett vad som händer vad gäller spelarbas-storlek så kommer det 100% inte finnas i phase 2. De säger att de hellre lägger till mer servrar än fortsätter med layers eller börjar sharda. Är du på en server där spelarbasen kanske inte är 3 fulla layers vid phase 2 så kommer alla layers merge:as ihop endå så de blir en stor server. Detta kommer ske för alla SOM SENAST till starten av phase 2.

Så du kommer mer eller mindre spela med lika mycket folk i världen på servern, som du gjorde i vanilla (då servrar hade 3000 cap) och sedan kommer de bara bli större i phase 2 som förväntas efter 2-4 månader som mest. Förmodligen t.o.m tidigare då de säger att layering kommer nog bara vara i några veckor i praktiken.
Senast redigerad av znorlax 2019-05-14 kl. 20:43.
Citera
2019-05-14, 20:32
Medlem
Opilus5500s avatar
Jaaaaaaaaaaaaa vad glad jag blir äntligen Release datum =)), Den mörka kalla hösten får man spela WoW Classic fy fan GÖTTT!!! De här bästa nyheten på mycket länge inom spelbranschen!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in