2019-04-25, 00:42
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Sluta nu. Hur kan du försvara katolicismen?
Katolicismen är precis som den ortodoxa kyrkan bara religion. Det finns inget hjärta.
Men är det inte fördomsfullt att döma ut en hel gren av kristendomen med hundratals miljoner medlemmar så där?
Citera
2019-05-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Så kyrklig splittring är av godo så länge den initieras av katolska kyrkan? Intressant tankegång! Var det även rätt av påven att sätta hela Sverige under interdikt p g a. en smärre markkonflikt?

Jaha! Så det hade varit bättre att han följt den katolska traditionen sodomiserat småpojkar, än att bli hederligt gift.

Luther eller hans anhängare är inte bildstormare. Nu tror jag att du förväxlar Luther med Calvin.

Den som avviker som kyrkan Jesus skapade är den som sår splittring. Hur svårt kan det vara? Tvärt emot vad gäller i lutherkyrkan sade aldrig Jesus: "de ska komma en bok som heter bibeln som berättar om mitt liv, endast den ska gälla kristendom, ni kan strunta i Peter och hans efterföljare säger"

Vad gäller markinterdiktet du syfta på är inte jag insatt, men det är möjligt att påven kan ha gjort fel. Eller så gjorde påven rätt. Berätta mera om denna interdikt!

Och att "sodomiserat småpojkar" är inget katolsk tradition, sluta larva dig, däremot är dagens lutherkyrka i Sverige för sodomi genom att tillåta homoäktenskap och är dessutom likgiltig inför abort.
Citera
2019-05-07, 01:49
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Den som avviker som kyrkan Jesus skapade är den som sår splittring. Hur svårt kan det vara? Tvärt emot vad gäller i lutherkyrkan sade aldrig Jesus: "de ska komma en bok som heter bibeln som berättar om mitt liv, endast den ska gälla kristendom, ni kan strunta i Peter och hans efterföljare säger"
Men hur vet du att just den katolska kyrkan är den rätta för alla? När har Jesus sagt det? Det står ju inte heller i Bibeln att påvarna är Petrus efterföljare, utan det är snarare frågan om senare traditioner från medeltiden. Och det är väl helt okej, men då bör det också vara helt okej att inte vara katolik.

Citat:
Och att "sodomiserat småpojkar" är inget katolsk tradition, sluta larva dig, däremot är dagens lutherkyrka i Sverige för sodomi genom att tillåta homoäktenskap och är dessutom likgiltig inför abort.
Du är nog medveten om att även om det är fel att kalla det för en tradition, för det är inget som kyrkan officiellt stödjer, så är det nu tydligt att många katolska präster förgripit sig på pojkar, och efter vad jag har förstått ibland även på kvinnor och flickor.

Jag håller dock med dig om att Svenska Kyrkan har tappat sin väg genom att vara så politiskt korrekt. På grund av det är jag inte heller medlem längre sedan flera år tillbaka. Fast det är ju sant att den svenska lutherska kyrkan alltid har varit ett redskap för makten. På 1500-talet och 1600-talet var det olika kungar, som var dess överhuvuden och använde präster för att få sin vilja fram. Nu är det i stället den moderna vänster-liberala tidsandan, som styr och ställer. Så vi kan säga att även den lutherska kyrkan har en märklig tradition: att man alltid ska stödja den regim och elit, som råkar ha makten just nu...
Senast redigerad av Furienna 2019-05-07 kl. 01:57.
Citera
2019-05-08, 14:01
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Vad gäller markinterdiktet du syfta på är inte jag insatt, men det är möjligt att påven kan ha gjort fel. Eller så gjorde påven rätt. Berätta mera om denna interdikt!

Jesus levde för 2000 år sedan. Vare sig du eller jag vet vad Jesus egentligen sa, utöver det som står i Bibeln. Har du lekt "viskleken" någon gång?

Sov du på historialektionerna i skolan?

Sten Sture d y. Drog in en förläning åt Uppsalabiskopen Gustaf Trolle. När han vägrade flytta revs hans borg och Trolle fördrevs.

Påven svarade med att sätta hela Sverige under interdikt. Vid denna tid var en del av stiften gränsöverskridande. Exempelvis låg delar av Danmark under Linköpings stift, så inte heller dessa skulle få åtnjuta nådemedlen.

De svenska biskoparna struntade i interdiktet utan uppmanade prästerna i de respektive stiften att fortsätta att hålla mässor och dela ut sakramenten.

Påven tvingade då Kristian II att agera. Han hade förhandlat fram en fredlig lösning på unionskrisen, men pressades av påven att döma de svenska biskoparna liksom resten av den svenska makteliten till döden, vilket också skedde. (Stockholms blodbad)

Detta ledde till att inbördeskriget blossade upp på nytt. Kristian II tvingades fly såväl Sverige som Danmark. Gustav Vasa blev kung. katolska kyrkan tappade prestige, betraktades som ond, kom att förföljas och Norden anammade Luthers lära.

Angående sodomi som katolsk tradition, kan jag rekommendera boken "In the closet of the vatican" av Frédéric Martel?
Senast redigerad av ekerilar 2019-05-08 kl. 14:15.
Citera
2019-05-08, 18:32
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Jesus levde för 2000 år sedan. Vare sig du eller jag vet vad Jesus egentligen sa, utöver det som står i Bibeln. Har du lekt "viskleken" någon gång?
Men du vet väl att den enda sanna kyrkan alltid har rätt?

Citat:
Sov du på historialektionerna i skolan?

Sten Sture d y drog in en förläning åt Uppsalabiskopen Gustaf Trolle. När han vägrade flytta revs hans borg och Trolle fördrevs.

Påven svarade med att sätta hela Sverige under interdikt. Vid denna tid var en del av stiften gränsöverskridande. Exempelvis låg delar av Danmark under Linköpings stift, så inte heller dessa skulle få åtnjuta nådemedlen.

De svenska biskoparna struntade i interdiktet utan uppmanade prästerna i de respektive stiften att fortsätta att hålla mässor och dela ut sakramenten.

Påven tvingade då Kristian II att agera. Han hade förhandlat fram en fredlig lösning på unionskrisen, men pressades av påven att döma de svenska biskoparna liksom resten av den svenska makteliten till döden, vilket också skedde. (Stockholms blodbad)

Detta ledde till att inbördeskriget blossade upp på nytt. Kristian II tvingades fly såväl Sverige som Danmark. Gustav Vasa blev kung. katolska kyrkan tappade prestige, betraktades som ond, kom att förföljas och Norden anammade Luthers lära.
Intressant. Jag får nu erkänna att jag själv hade dålig koll på varför Stockholms blodbad egentligen hände. Men det är nog sant då att Gustav Vasa hade fler anledningar än pengar att bryta med den katolska kyrkan (hans far blev ju mördad på grund av den här konflikten med den katolska kyrkan).

Citat:
Angående sodomi som katolsk tradition, kan jag rekommendera boken "In the closet of the vatican" av Frédéric Martel?
Men det är ingen "katolsk tradition", för det är inte påbjudet av kyrkan.
Citera
2019-05-08, 21:07
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Varför blev Luther präst för det första?

...

Enligt honom själv var det för att han var extremt åskrädd.

Den 2 juli 1505 var det ett kraftigt åskväder. Blixten slog ner alldeles bredvid honom och den skräckslagne Luther bad: - "Heliga sankta Anna, om du hjälper mig ska jag bli munk.",varpå ovädret bedarrade.

Han såg sig tvingad att fullfölja sitt löfte och redan den 7:e gick han i kloster. Han ägnade dagarna åt (överdriven) fasta, bön, bot och bikt.
Han erkände för abbotten att han förlorat kontakten med Kristus som frälsare och tröstare, utan upplevde honom som sin fångvaktare och sin själs bödel.

Abbotten beordrade då Luther att sluta med sin överdrivna självspäkelse och istället ägna sig åt akademiska studier. Han prästvigdes 1507 ochh ett år senare började han undervisa i teologi i Wittenberg.
1512 blev han teologie Dr.
Citera
2019-05-08, 21:49
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Enligt honom själv var det för att han var extremt åskrädd.

Den 2 juli 1505 var det ett kraftigt åskväder. Blixten slog ner alldeles bredvid honom och den skräckslagne Luther bad: - "Heliga sankta Anna, om du hjälper mig ska jag bli munk.",varpå ovädret bedarrade.

Han såg sig tvingad att fullfölja sitt löfte och redan den 7:e gick han i kloster. Han ägnade dagarna åt (överdriven) fasta, bön, bot och bikt.
Han erkände för abbotten att han förlorat kontakten med Kristus som frälsare och tröstare, utan upplevde honom som sin fångvaktare och sin själs bödel.

Abbotten beordrade då Luther att sluta med sin överdrivna självspäkelse och istället ägna sig åt akademiska studier. Han prästvigdes 1507 ochh ett år senare började han undervisa i teologi i Wittenberg.
1512 blev han teologie Dr.
Tack för en mycket bra sammanfattning!

Man kan ju också nämna att nästan alla de första lutherska prästerna var katolska präster från början.
Citera
2019-05-08, 22:52
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Luther var ganska naiv ... ta en nunna till fru. Det går inte ihop. Vansinne.

...

Citat:

Av medlidande
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna

Men det är ingen "katolsk tradition", för det är inte påbjudet av kyrkan.

Okay, jag kan erkänna att jag var en smula ironisk, men det ligger ett korn av sanning i det.

Luther gifte sig med Katharina av Bora av fyra skäl.

1. Han följde det fjärde budet. Luthers föräldrar hade förskjutit honom då han mot deras vilja blivit Augustinermunk. De hade lovat att försona sig med honom på villkoret att han gifte sig.

2. Äktenskapet är ett påbud av Gud.

3. Av medlidande och ansvarskänsla gentemot Katharina som inte hade någonstans att ta vägen sedan hon rymt från Klostret sedan hon blivit Lutheran.

4. För att retas med den Katolska Kyrkan.

Jag kan tilläga att de trivdes bra ihop och var mycket lyckliga tillsammans

Katolska kyrkan påbjuder verkligen inte vare sig Sodomi eller pedofili, men det blir resultatet av celibattvånget. Prästämbetet inom katolska kyrkan drar onekligen till sig en stor andel sexuella avvikare, vilka då vare sig kan eller vill komma ut ur garderoben.

En liten minoritet har utvecklats till sexuella predatorer och gett sig på utsatta barn.

Katolska kyrkan har förnekat detta och gjort allt för att dölja när det kommit i dagen, och det var först i februari 2019 som påven medgav att detta var ett problem.

Kyrkans mökläggning av problemen, har gjort att effekterna blivit att detta kunnat tolkas som tradition i negativ bemerkelse.

Jag menar verkligen inte att sodomi på något sätt skulle ingå i liturgin.
Citera
2019-05-11, 23:41
Medlem
Citat:
Var det inte genom reformationen som man började trycka upp Biblar så att folket fick läsa Guds ord själva.
Innan dess gick ju folk till kyrkan och lyssnade på nån präst som rabblade latin.
När folk började läsa Bibeln insåg dom hur falsk hela katolska kyrkan var.
Du är beviset på att protestanternas memekrigsföring på 1500-talet fortfarande biter bland de obildade. Grattis!

Citat:
Jag fattar inte hur man som kristen kan såga reformationen.
Är man reforert eller protestant så är man en steg längre bort fråm kyrkan Jesus skapade. Luthers villoläror kan inte utgöra grunden för en vettig kyrka. Han var bara ännu en teogiprofessor gone mad.
Citera
2019-05-13, 14:45
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
"For there is one God, and one mediator between God and man, the man Christ Jesus;" -I Timothy 2:5

Man skall inte be till sk helgon som katoliker gör.

Kristus lärde oss att be till Gud fader.

Citat:

"In this manner therefore pray: Our Father, who art in Heaven..." -Matthew 4:6
Citera
2019-05-13, 14:46
Medlem
freeriderXIIs avatar
Inte heller skall man be till Maria.

Citat:
The Apostles in the New Testament never teach that Christians should pray to Mary, or even ask her to intercede for us., nor do even the Church Fathers do so during nearly the entire first 400 years of the Christian Faith.
There is no recorded example of anyone asking for Mary's intercession until the late 4th century---possibly as early as 379 A.D. (by Ephraim the Syrian, however this is disputed) but definitely in 389 A.D. (when Gregory of Nyssa in his writings mentions, not himself, but only someone named Justina doing so.) The numerous writings of some of the most important Church Fathers: John Chrysostom, Athanasius, Augustine, and Basil the Great, furnish no example of an invocation of Mary. (Excerpted from: "History of the Christian Church" by Philip Schaff: Volume III, Nicene and Post-Nicene Christianity, A.D. 311-390 Chapter VII, P. 409-427). For more details on this, see: Why Protestants Don't Pray to
Citera
2019-05-13, 15:11
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Du är beviset på att protestanternas memekrigsföring på 1500-talet fortfarande biter bland de obildade. Grattis!
Då får du förklara för oss alla: varför är det så fel att kunna få läsa Bibeln eller hålla sina gudstjänster på sitt eget språk? Det måste ju vara något bra för hela folket?

Citat:
Är man reforert eller protestant så är man en steg längre bort fråm kyrkan Jesus skapade. Luthers villoläror kan inte utgöra grunden för en vettig kyrka. Han var bara ännu en teogiprofessor gone mad.
Hur vet du att just den katolska kyrkan är den kyrka som Jesus skapade? Hur vet du att just Luther lärde ut "villoläror"?
Senast redigerad av Furienna 2019-05-13 kl. 15:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in