Citat:
Ursprungligen postat av
lingonfett
Luther var ganska naiv ... ta en nunna till fru. Det går inte ihop. Vansinne.
...
Citat:
Ursprungligen postat av
lingonfett
Och att "sodomiserat småpojkar" är inget katolsk tradition, sluta larva dig, däremot är dagens lutherkyrka i Sverige för sodomi genom att tillåta homoäktenskap och är dessutom likgiltig inför abort.
Av medlidande
Citat:
Ursprungligen postat av
Furienna
Men det är ingen "katolsk tradition", för det är inte påbjudet av kyrkan.
Okay, jag kan erkänna att jag var en smula ironisk, men det ligger ett korn av sanning i det.
Luther gifte sig med Katharina av Bora av fyra skäl.
1. Han följde det fjärde budet. Luthers föräldrar hade förskjutit honom då han mot deras vilja blivit Augustinermunk. De hade lovat att försona sig med honom på villkoret att han gifte sig.
2. Äktenskapet är ett påbud av Gud.
3. Av medlidande och ansvarskänsla gentemot Katharina som inte hade någonstans att ta vägen sedan hon rymt från Klostret sedan hon blivit Lutheran.
4. För att retas med den Katolska Kyrkan.
Jag kan tilläga att de trivdes bra ihop och var mycket lyckliga tillsammans
Katolska kyrkan påbjuder verkligen inte vare sig Sodomi eller pedofili, men det blir resultatet av celibattvånget. Prästämbetet inom katolska kyrkan drar onekligen till sig en stor andel sexuella avvikare, vilka då vare sig kan eller vill komma ut ur garderoben.
En liten minoritet har utvecklats till sexuella predatorer och gett sig på utsatta barn.
Katolska kyrkan har förnekat detta och gjort allt för att dölja när det kommit i dagen, och det var först i februari 2019 som påven medgav att detta var ett problem.
Kyrkans mökläggning av problemen, har gjort att effekterna blivit att detta kunnat tolkas som tradition i negativ bemerkelse.
Jag menar verkligen inte att sodomi på något sätt skulle ingå i liturgin.