2019-05-13, 11:00
Medlem
Arbetsgivare flyr no-go-zonerna? Nu rycker Microsoft upp bopålarna från Akalla och ska in i trängseln i centrala Stockholm i det nya finkvarteret Urban Espace, där de får coolare grannar som teknikbolagen Spotify och Wework. Säkert lättare att rekrytera folk dit än till Akalla.

Det verkar inte ha blivit någonting av "gentrifieringen" av förorterna med hjälp av arbetsplatser. Man hävdade att arbetsplatser skulle dra "finare" folk till boplatserna också, men icke. De vita arbetarna tar bilen till jobbet och åker hem till centrala Stockholm och vita villa- och radhusområden. Jävla rassar som inte beter sig som stadsplanerarna tänkt sig.

https://articles.finwire.com/FWM0034D3A-microsofts-sverigechef-oppnar-for-kop-av-svenska-startupbolag---di
2019-05-13, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Staten borde bygga. Men det är politiskt omöjligt i den frimarknadsreligiösa filterbubblan.

staten borde inte ägna sig åt massinvandring
2019-05-13, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2019/seb-kraftig-uppgang-i-hushallens-boprisforvantningar

SEB:s Boprisindikator stiger i maj. Uppgången är 9 enheter från föregående månad och indikatorn är nu 27. På regional nivå ser vi tydliga uppgångar i alla regioner och fortsatt är det Östra Götaland som ligger i topp, denna månad på 34 med Skåne tätt efter på 32. Övriga regioner återfinns i ett spann mellan 10 och 23. Hushållens förväntningar på reporäntans nivå om ett år sjunker marginellt till 0,12 procent. Andelen som planerar att binda sina rörliga lån har minskat från förra månaden och ligger nu på 5 procent.

Även i Stockholm tror man nu på stigande priser med rätt god marginal. Räntorna är fortsatt bottenlåga och verkar inte röra på sig uppåt. Priserna kan nog tuffa på ett tag till.

indikatorn är laggande och säger att förra månaden steg priserna. Men noterar anekdotiskt att det är betydligt bättre drag i budgivningar i stockholms län, objekt försvinner före visning i större utsträckning än förut.
2019-05-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
indikatorn är laggande och säger att förra månaden steg priserna. Men noterar anekdotiskt att det är betydligt bättre drag i budgivningar i stockholms län, objekt försvinner före visning i större utsträckning än förut.
Nog var väl det mycket vanligare när det var högtryck. Då var utgångspris mer ett riktvärde ikring budgivningen började. Inte helt ovanligt att objekt försvann före visning. Idag känns det som att objekt med för hög prislapp försvinner för att dyka upp igen några månader senare. Utgångspris är taket eller så blir det ett bud på utgångspris eller strax över. Men det är min subjektiva bild av hur det ser ut.
2019-05-13, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Nog var väl det mycket vanligare när det var högtryck. Då var utgångspris mer ett riktvärde ikring budgivningen började. Inte helt ovanligt att objekt försvann före visning. Idag känns det som att objekt med för hög prislapp försvinner för att dyka upp igen några månader senare. Utgångspris är taket eller så blir det ett bud på utgångspris eller strax över. Men det är min subjektiva bild av hur det ser ut.

jag håller med situationen är mer balanserad just nu. Däremot upplever jag högst subjektivt att det är högre tryck nu än för 6 månader sedan.
2019-05-13, 18:41
Medlem
Citat:
Hushållens konfidensindikator steg 1,8 enheter i april, till följd av en mer optimistisk syn på den egna ekonomin. Hushållens syn på den svenska ekonomin fortsätter att vara klart mer pessimistisk än normalt.

https://www.konj.se/publikationer/konjunkturbarometern/konjunkturbarometern/2019-04-25-hushallen-mer-positiva-om-sin-egen-ekonomi.html

Jag sammanfattar läget idag som: Bull Trap.
2019-05-13, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
https://www.konj.se/publikationer/konjunkturbarometern/konjunkturbarometern/2019-04-25-hushallen-mer-positiva-om-sin-egen-ekonomi.html

Jag sammanfattar läget idag som: Bull Trap.

Det är vi fler som gör. Ge det till sommaren så kommer vi nog se en "korrigering" igen.
2019-05-13, 20:43
Medlem
korrigering är över, resultat är att svenska kronor tappade 40% i 5 år. Och nu importerad varor blir dyrare 40%
2019-05-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
korrigering är över, resultat är att svenska kronor tappade 40% i 5 år. Och nu importerad varor blir dyrare 40%

På vilket vis har en fallande krona håll bostadspriserna uppe?
2019-05-13, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Dead cat bounce..

Jag är känslomässigt benägen att hålla med, men vad säger att vi inte ligger på ett balanserat pris just nu och att framöver kommer priserna att följa lönerna?

Finns det någon modell man kan använda för att estimera var den långsiktiga nivån bör ligga på?
2019-05-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag har några funderingar som du kanske kan hjälpa till med.
1) "Övriga finansiella anläggningstillgångar" är väl där deras fordringar på BRF:er finns. Där borde deras fordran på Skurusundsbryggan finnas, eller hur? Denna post ökar från 490,4 MSEK Kv.4 till 497,5 MSEK Kv. 1. En del av ökningen kan ju vara att de kommit längre på Norra tornet 2 (Helix), men borde inte denna post påverkats av nedskrivningen av värdet i Uppfinnaren 1 (press release 30/4 om Skurusundsbryggan)
2) Under vilken post återfinner man de bostadsrätter de behövt köpa, som penthousen i Bargeriet?

Det är halvt omöjligt få ut något vettigt av OPs rapporter.

Jag tror också de lägger fodringar på BRFer i "Upparbetad ej fakturerad intäkt", men "övriga finansiella tillgångar" innehåller också "långfristiga fordringar på bostadsrättsföreningar".

Något som är lite intressant är att OP gör "Successiv vinstavräkning", vilket innebär att "vinsterna" för pågående projekt kan ha gått till utdelning 2016 och 2017. Det finansiella läget kan alltså vara mycket värre än det ser ut i rapporten.
Koncernen redovisar intäkter successivt från och med den dag
bindande avtal ingåtts med bostadsrättsföreningen om
uppförande av bostadsrätter och bostadsrättsföreningen har
förvärvat fastigheten. Redovisade intäkter baserar sig på färdigställandegrad, med en reserv för ej sålda lägenheter.
2019-05-13, 22:38
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Något som är lite intressant är att OP gör "Successiv vinstavräkning", vilket innebär att "vinsterna" för pågående projekt kan ha gått till utdelning 2016 och 2017. Det finansiella läget kan alltså vara mycket värre än det ser ut i rapporten.
Koncernen redovisar intäkter successivt från och med den dag
bindande avtal ingåtts med bostadsrättsföreningen om
uppförande av bostadsrätter och bostadsrättsföreningen har
förvärvat fastigheten. Redovisade intäkter baserar sig på färdigställandegrad, med en reserv för ej sålda lägenheter.

Absolut! Jag tror härdsmältan är nära.

Deras vinst, historiskt sett, korrelerar mer med sålda och i produktion än färdigställda. Två grafer jag gjort:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vRzpecvbyaL4UHr3mB_k0idVSzoRh8-FzzZg0Rqx2B6_vLCL-K_DcUng0atZXicBkDtRTNDYUHIi07B/pubchart?oid=1546506369&format=interactive

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vRzpecvbyaL4UHr3mB_k0idVSzoRh8-FzzZg0Rqx2B6_vLCL-K_DcUng0atZXicBkDtRTNDYUHIi07B/pubchart?oid=1840963558&format=interactive

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in