Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-24, 14:40
  #121
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett

Det kan stämmer men på vilket sätt framhävs det i bibeln eller traditionen? Kristendom är inte judedom. Men vi ska inte bli judehatare som Luther för det. Nog med det.


Tycker du lingonfett det var rätt att katolska kyrkan brände sk kättare på bål?

Som tur var fick de inte tag på Luther.

(Ja jag känner till häxbränningarna i Sverige de var givetvis inte bra heller)
Citera
2018-11-21, 18:31
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Och hon är förstås bara en kvinnlig förebild för dig därför att hon konverterade till katolicismen.
Hon var en otrolig stark motivierad och intelligent kvinna som sökte sanningen. Tyvärr motarbetades hon av män som var besatta av lutherdom och suktade efter krig och plundring.
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Har du förresten läst FreeriderXIIs lista över judehatande påvar?
Ja, har dock inte faktagranskat det. Det är troligt att det funnits syndiga påvar. Beklagar. Men katolska kyrkan slutar inte vara Guds kyrka för att det kommer någon enstaka dum (och troligen illegitim) påve.
Citera
2018-12-01, 14:37
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Det är ingen dum idé faktiskt. Men varför stirra sig blind på religion? Olof Skötkonungs dotter Ingegerd, som ortodoxt helgon känd som Anna, förtjänar också en staty.
Som du säger vorde det fint med lite vördnad för kristendomen som fanns inan Luthers galenskap. Vi måste förstå vår plats under Gud och börja leva traditionen igen.
Citera
2019-01-24, 03:19
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Tycker du lingonfett det var rätt att katolska kyrkan brände sk kättare på bål?
Bålen är ingen dogma. Förvirrade katoliker under unflytande av hedniska traditioner+satan kan ha gjort fel där.

Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Som tur var fick de inte tag på Luther.
Men han levde ändå en patetisk liv som en fredlös och bannlyst nun-lover. Jag kräks.

Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
(Ja jag känner till häxbränningarna i Sverige de var givetvis inte bra heller)
Häxbränningarna var värre än katolska bålen för anklagelserna var helt vilda och de ankladade kunde inte försvara sig. Ofta handlade de om kvinnor som sades vara häxor på mycket lösa hrunder. Katolska kyrkan däremot bekämpade de spred irrläror: Katharerna, Hussiterna och Lutheriterna. De kunde alla återkomma till Guds kyrka om de la ner sin förvrängda religion.
Citera
2019-01-24, 03:41
  #125
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Som du säger vorde det fint med lite vördnad för kristendomen som fanns inan Luthers galenskap. Vi måste förstå vår plats under Gud och börja leva traditionen igen.
Vilka vi? Du kan göra en Jesus.
Citera
2019-04-20, 02:26
  #126
Medlem
Efter lite reflektion tror jag att Luther-gubben kan beskrivas med rätta som en teologiprofessor-gone-mad, eller kyrkolärare-gone-mad. Fast kyrkolärare är att ta lite väl i.

Jag tror att vissa av hans punkter hade poäng, dock var han alltför egensinnig och blev till slut korrumperad av tyska högadeln i dess infantila uppror mot kejsaren. Historien om Luther påminner oss om hur välvilliga och begåvade människor kan förfalla till den grad att de motverkar kyrkan genom att så fröna till splitting och hat.
Citera
2019-04-20, 11:57
  #127
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Efter lite reflektion tror jag att Luther-gubben kan beskrivas med rätta som en teologiprofessor-gone-mad, eller kyrkolärare-gone-mad. Fast kyrkolärare är att ta lite väl i.

Jag tror att vissa av hans punkter hade poäng, dock var han alltför egensinnig och blev till slut korrumperad av tyska högadeln i dess infantila uppror mot kejsaren. Historien om Luther påminner oss om hur välvilliga och begåvade människor kan förfalla till den grad att de motverkar kyrkan genom att så fröna till splitting och hat.


Jag förstår hur du tänker, men nu var det ju inte detta Luthers avsikt. Han ville inte splittra kyrkan. Han ville reformera den. Det var påven som uteslöt Luther ur kyrkans gemenskap. Inte tvärtom.

Sedan hade ju konflikten mellan Norra Europa och Påven varat i flera hundra år. Kanske var splittringen oundviklig. Kanske var Luther mest en bricka i ett politiskt spel.
Citera
2019-04-23, 09:47
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Vilka vi? Du kan göra en Jesus.

Vi troende eller sökande svenskar.

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag förstår hur du tänker, men nu var det ju inte detta Luthers avsikt. Han ville inte splittra kyrkan. Han ville reformera den. Det var påven som uteslöt Luther ur kyrkans gemenskap. Inte tvärtom.

Sedan hade ju konflikten mellan Norra Europa och Påven varat i flera hundra år. Kanske var splittringen oundviklig. Kanske var Luther mest en bricka i ett politiskt spel.

Han blev ju utasluten för hans heterodoxa åsikter och uppenbara fientlighet mot traditionen. Nu när det har varit påsk kan vi påmminas oss om hans tes om att fastan är frivillig. Det är frivilligt att följa den latinska riten och Katolska Kyrkan, men om du är med förväntas det att du lever efter Jesu tradition. Varför blev Luther präst för det första?

Luther var ganska naiv om han kunde reformera kyrkan genom att käfta med kejsaren, påven och ta en nunna till fru. Det går inte ihop. Vansinne.

Jämför med Heliga Birgitta som trots sin handikapp som kvinna utan vidare teologiska studier verkade för kyrkans förändring i god riktning. Hon var också en "bricka i spelet" men blev aldrig orsak till stora religionskrig och tokigheter som bildstormningar. Katolska Kyrkan medverka för närvarande också i politiken, men bara i de sfärer den kan verka etisk utan att så misstrons och hatets frön.
Citera
2019-04-23, 10:09
  #129
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Vi troende eller sökande svenskar.



Han blev ju utasluten för hans heterodoxa åsikter och uppenbara fientlighet mot traditionen. Nu när det har varit påsk kan vi påmminas oss om hans tes om att fastan är frivillig. Det är frivilligt att följa den latinska riten och Katolska Kyrkan, men om du är med förväntas det att du lever efter Jesu tradition. Varför blev Luther präst för det första?

Luther var ganska naiv om han kunde reformera kyrkan genom att käfta med kejsaren, påven och ta en nunna till fru. Det går inte ihop. Vansinne.

Jämför med Heliga Birgitta som trots sin handikapp som kvinna utan vidare teologiska studier verkade för kyrkans förändring i god riktning. Hon var också en "bricka i spelet" men blev aldrig orsak till stora religionskrig och tokigheter som bildstormningar. Katolska Kyrkan medverka för närvarande också i politiken, men bara i de sfärer den kan verka etisk utan att så misstrons och hatets frön.

Så kyrklig splittring är av godo så länge den initieras av katolska kyrkan? Intressant tankegång! Var det även rätt av påven att sätta hela Sverige under interdikt p g a. en smärre markkonflikt?

Jaha! Så det hade varit bättre att han följt den katolska traditionen sodomiserat småpojkar, än att bli hederligt gift.

Luther eller hans anhängare är inte bildstormare. Nu tror jag att du förväxlar Luther med Calvin.
Citera
2019-04-23, 10:28
  #130
Medlem
sfrges avatar
Var det inte genom reformationen som man började trycka upp Biblar så att folket fick läsa Guds ord själva.
Innan dess gick ju folk till kyrkan och lyssnade på nån präst som rabblade latin.
När folk började läsa Bibeln insåg dom hur falsk hela katolska kyrkan var.

Jag fattar inte hur man som kristen kan såga reformationen.
Citera
2019-04-23, 20:35
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Var det inte genom reformationen som man började trycka upp Biblar så att folket fick läsa Guds ord själva.
Innan dess gick ju folk till kyrkan och lyssnade på nån präst som rabblade latin.
När folk började läsa Bibeln insåg dom hur falsk hela katolska kyrkan var.

Jag fattar inte hur man som kristen kan såga reformationen.
Det ledde ochså fram till ateismen och dagens genomsekularisering.
Citera
2019-04-23, 23:33
  #132
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Det ledde ochså fram till ateismen och dagens genomsekularisering.

Sluta nu. Hur kan du försvara katolicismen?
Katolicismen är precis som den ortodoxa kyrkan bara religion. Det finns inget hjärta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback