2019-05-13, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det är konstigt att de säger att det är komplext, vad är så komplext med att slå ihjäl någon om det är en ensam gärningsman?
För mig tyder det på att det är fler inblandade, på ett eller annat sätt.

Tja, vad fan ska dom säga, dom har misslyckats med att lösa fallet, i ett års tid.

Citat:
Varför skulle JG göra det, och hur skulle han veta om detta? SD hade ju ljugit för JG i flera år och gått bakom ryggen på samtliga.
Det normala är väl att ge sig ut och leta efter en försvunnen, inte att ringa runt och be dom hålla tyst och att INTE leta...

Antingen ringde JG runt på order av SD, eller också på eget bevåg så fort han fick höra att brottet han medverkat till har upptäckts. Fler alternativ har jag svårt att se... det är fullständigt uteslutande att Polisen bad SD och JG att ringa runt, nej det är tydligt att det är damage control.

Jag håller med dig, det är ett väldigt underligt beteende, om det stämmer.
Citera
2019-05-13, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Men om man tittar på första och sista bilden i artikeln, så motsäger både åklagarens och spaningsledarens kroppsspråk alla deras ambitioner att i ord försöka ingjuta hopp om att fallet drivs framåt

modfällda och håglösa kroppshållningar ser man inte ens i tunnelbanan på väg till jobbet en tidig måndagmorgon.

Det lyser inte framgång om dom precis.
Att dom inte va så där jätteivriga på å visa upp sig i media kan man ju förstå.
Komplext ärende, jotack.

Det du skriver i spoilern är troligen det enda sättet å rädda utredningen.
Citera
2019-05-13, 13:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men utveckla hur du tänker. Varför skulle SD bli MER misstänkt av att JG ringde runt? Och varför tror du JG ringde runt, i vilket syfte? Om han nu ringde runt, men det är en uppgift jag har från en säker källa, mer säger jag inte.
Att SD ringde runt är såklart graverande för honom.
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det fetade, ja det får man nog betrakta som graverande, om det stämmer alltså./..../
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan absolut inte minnas något om att det skrivits i tråden om att SD skulle varit hemma hos LW på fm.
notknapparen, du måste läsa inläggen du svarar på. Vad MrBarnaby syftar på här är alltså uppgifterna om att SD skall ha ringt runt till folk på förmiddagen efter försvinnandet, och hört sig för om de visste något om var LW kunde vara. Det här ringandet kan alltså uppfattas som ett suspekt beteende (men naturligtvis också som ett helt naturligt beteende).
Citera
2019-05-13, 13:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
notknapparen, du måste läsa inläggen du svarar på. Vad MrBarnaby syftar på här är alltså uppgifterna om att SD skall ha ringt runt till folk på förmiddagen efter försvinnandet, och hört sig för om de visste något om var LW kunde vara. Det här ringandet kan alltså uppfattas som ett suspekt beteende (men naturligtvis också som ett helt naturligt beteende).
Just det, det var (det eventuella) ringandet jag funderade över. Min citering blev nog lite otydlig på den punkten, borde fetat den raden.
Citera
2019-05-13, 13:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Här verkar ju SD farit med osanning till Medinsyn som skrivit detta. Jag har även för mig att EGT uppgivit något liknande. Enligt MV nekade först SD till att ha haft kontakt med LW under kvällen.
Han ändrade sig efter att polisen sagt sig ha de uppgifterna...

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag har långt ifrån läst alla förhör eller är insatt i utredningen fullt ut, då den har växt väldigt mycket. Men i den informationen jag tagit del av så kan jag milt uttrycka mig att SD gillar att slira på sanningen. Han har inte kommit med några egna sanningar i första hand utan efter att fått läsa om vad förundersökningsledaren har fått fram så ändrar han sin version. Det är i sig inget unikt men ger samtidigt en signal om att man kanske inte är så oskyldig och att man vet betydligt mera om brottet än vad man vill berätta.

Om det är som MV säger, att SD gillar att slira på sanningen, då gagnar det verkligen inte honom. Tvärtom stärker det med all sannolikhet att utredarna blir säkra på att de har rätt man.

Jag tror att utredarna är väldigt vana med att olika gm som är skyldiga tar till knep för att försöka komma undan. De kan med all sannolikhet se ett mönster när det uppstår, till skillnad från när någon blandar ihop, glömmer men ändå berättar sanningen.

Nu minns jag som sagt inget om att någon skulle ha skrivit att SD varit hemma hos SD på fm 15/5, men det kan mycket väl vara så att EGT skrivit något som jag har glömt. Det går knappast att leta efter EGTs uppgifter längre, men i stort har det ingen betydelse för vad min poäng är.

Jag tror som du, att vänner och bekanta får en version som är lätt att svälja.
Det är väl exakt så det kan gå till när någon "slirar på sanningen"?

Det blandas sanningar i halvsanningar som kanske inte direkt är lögner, men blandas runt på ett finurligt sätt så att det låter som att; jo jag visade visst upp min konversation. Utelämnat är det som föregick uppvisandet (?) och utelämnat är kanske en medveten missuppfattning och förhöret kallas frivilliga hörandet (som förmodligen är just det, men egentligen är ett förhör) osv. Jag kan ana med vilket lätthet en person som är van att luras på det här sättet gör det.

Det kanske saknas de där vanliga tecknen som man kanske ser hos andra som luras/ljuger/undanhåller?

Jag vet ju själv att jag ibland inte reagerar så mycket på vad som sägs, utan mer reagerar påå kroppsspråket att någon far med osanning. Det kan vara den undfallande ögonkontakten, någon nervös blinkning, pillande eller något annat som gör dig på din vakt.

Var och en får tro på vem de vill i tråden.

Jag ville bara poängtera till skribenten jag svarade, att det inte går att visa en persons trovärdighet/tillförlitlighet i tråden genom att ta upp en annan tråddeltagares uppgifter/spekulationer om en helt annan sak.
Citera
2019-05-13, 13:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Jo, jag läste inlägget.
Och jag svarade på den här delen som kommer efter i MrBarnebys inlägg:

[...] "om det stämmer alltså.

Antar det finns säkrare källor på det än det här som jag hittade via en enkel och snabb sökning
"

Dvs, jag uppfattar det som att MrBarneby frågar (ifrågasätter) om det finns säkrare källor till påståendet (att SD ringde runt) än det länkade inlägget.

Ett sätt att försöka sparka undan tillförlitligheten på skribentens uppgifter?
Citera
2019-05-13, 14:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jo, jag läste inlägget.

Antar det finns säkrare källor på det än det här som jag hittade via en enkel och snabb sökning
"

Dvs, jag uppfattar det som att MrBarneby frågar (ifrågasätter) om det finns säkrare källor till påståendet (att SD ringde runt) än det länkade inlägget.

"Har det skrivits i tråden att SD var hemma hos LW på förmiddagen?
Det jag har läst i tråden var att han ev "ringde runt till kompisar"..."

Ja om det finns några säkrare uppgifter till det eventuella ringandet än det jag länkade till, citerat här ovan. Skribenten skrev ju själv "ev "ringde runt till kompisar"..."
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-05-13 kl. 14:19.
Citera
2019-05-13, 14:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jo, jag läste inlägget.

"

Som jag har uppfattat det så finns det en ganska enkel förklaring till de här återkommande diskussionerna om uppgifters tillförlitlighet. Skribenter som t.ex. 'MrBarnaby' har tydligen en ortodox syn på det här med källkritik, och ligger antagligen nära den syn som kommer till uttryck i Wikipedias mycket läsvärda artikel om ämnet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4llkritik

Själv förlitar du dig (om jag nu har förstått dig rätt) mer på sådant som personlig övertygelse och helhetskänsla, och du menar ofta att "man får tro vad man vill".

Det är inte ovanligt att de här två i grunden olika förhållningssätten leder till helt olika slutsatser, oavsett om det nu handlar om en tråd här på Flashback eller en åklagarledd mordutredning.
Senast redigerad av Draifos 2019-05-13 kl. 14:30.
Citera
2019-05-13, 14:22
Medlem
GilGrissom82s avatar
Intervju med ÅH den 11 maj 2019 i vt.se. Hon avlossnar sina vanliga standardsvar, men hon uttrycker en "nytillkommen" kommentar i denna intervju:
TT: Vad betyder tidsaspekten?
ÅH: Den är väl egentligen viktigast inledningsvis. Nu har det gått så pass lång tid att den nog påverkar mindre.
https://www.vk.se/2782930/ett-ar-har-gatt-orebromord-annu-olost

Kanske är det ett självklart svar på en sådan fråga, men det visar på något sätt hennes inställning till att fallet inte längre känns prioriterat, utan snarare som hon har resignerat helt. Kanske dags för någon med nytt engagemang?
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-05-13 kl. 14:59.
Citera
2019-05-13, 14:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
"Har det skrivits i tråden att SD var hemma hos LW på förmiddagen?
Det jag har läst i tråden var att han ev "ringde runt till kompisar"..."

Ja om det finns några säkrare uppgifter till det eventuella ringandet än det jag länkade till, citerat här ovan. Skribenten skrev ju själv "ev "ringde runt till kompisar"..."

Om det är säkrare uppgifter vet jag inte men Medinsyn skrev att Lenas son kontaktade SD den morgonen och därför började han ringa runt och fråga efter Lena. Något dylikt.
Citera
2019-05-13, 14:24
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om det är säkrare uppgifter vet jag inte men Medinsyn skrev att Lenas son ringde till SD den morgonen och därför började han ringa runt och fråga efter Lena. Något dylikt.
I så fall blir ringandet mindre graverande.

Men som alltid får man lägga till en brasklapp, om uppgiften stämmer förstås.
Citera
2019-05-13, 14:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
I så fall blir ringandet mindre graverande.

Men som alltid får man lägga till en brasklapp, om uppgiften stämmer förstås.

Nej ingen kan veta om det stämmer men det var detta inlägg som startade diskussionerna i tråden om SD:s ringande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in