2019-05-13, 10:44
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det är konstigt att de säger att det är komplext, vad är så komplext med att slå ihjäl någon om det är en ensam gärningsman?
För mig tyder det på att det är fler inblandade, på ett eller annat sätt.
Det kan vara olika typer av lojalitetsband som vissa nämner.
Olika syn på vad som är rätt och fel. Mord är alltid fel, min mening.
Citera
2019-05-13, 10:45
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä, inget nytt egentligen, men jag tycker att det viktigaste budskapet ändå är att utredningen pågår för fullt. Det är inte på något sätt som att det står och stampar.

Men det verkar inte heller som att ett åtal ligger inom överskådlig tid.

Det är väl som att försöka röra med en tesked i en jättegryta med tjock gröt. 700 förhör och mängder av analyssvar och protokoll som har kommit från NFC som ska arbetas igenom.

Jag har för mig att MV redan för länge sedan sa ungefär att "svaren" finns redan ÅH och MN menar att det inte påverkat utredningen alls.

Jag hoppas att svaret redan fanns i utredningen och att det extra arbetet som man nu gör kommer att stärka det hela.

"– Jag gissar att en del tror, även internt, att vi kört fast men så är det inte. Vi jobbar på för fullt, säger spaningsledare Mikael Nyqvist."

https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast

Och, jag tror att det finns några därute som går och velar. Som känner att något inte stämmer, men tvekar.

Kan det vara många lögner, som serverats med alltför bra förklaringar. Kanske utan att du ens bett om det? Och vissa saker går inte riktigt ihop? Har "sanningarna" ändrats, inte bara i förhören? Utan även för dig som vän, anhörig? Även det med riktigt bra förklaringar? Så bra att du tänker att det är konstigt att det inte kom fram på en gång?

Lojalitetsband kan bli ändras och bli lösare med tiden.

När det gäller att berätta eller inte, kan jag kan tänka mig att det kan upplevas som att man sviker en vän, men om misstankarna finns där och man tycker att vissa saker är konstiga eller att man har upptäckt att vännens versioner inte riktigt stämmer, är det viktigt att berätta och låta utredarna avgöra om informationen är av värde eller inte.

Jag tror inte, som sagt i tidigare inlägg, att ens SD-anhängarna/vännerna är helt övertygade om MGM:s oskuld. Jag hoppas verkligen att t ex EGT har berättat allt hen vet för utredarna.
Det ShHolmes berättat om JG och att denne skrivit att hen kände sig sviken och då mest av SD, borde vara väldigt intressant för utredarna. Om JG har någon rättspatos, så kommer han till slut att börja tala när/om tvivlen växer eller om han upptäcker att vännen har ljugit ytterligare. Han kan ju absolut inte lita på SD som undanhöll honom det faktum att han hade en förbjuden relation med lagkamrat Softis i Team FemFemma.

Du/ni som vet något! Se på bilden av LW:s föräldrar bakom fotot på den söta livfulla lilla flickan som blev deras dotter. http://forumbilder.se/I5CPE/lena-wesstroms-foraldrar
L*na var livfull tills mördaren tog sig rätten att beröva henne livet. Om du/ni vet något, så har du/ni möjligheten att ge L*ena och hennes nära någon form av upprättelse genom att berätta. Låt inte mördaren vinna genom att undanhålla information - det blir ju nästan som medhjälp till mord.
Citera
2019-05-13, 10:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Varför skulle JG göra det, och hur skulle han veta om detta? SD hade ju ljugit för JG i flera år och gått bakom ryggen på samtliga.
Det normala är väl att ge sig ut och leta efter en försvunnen, inte att ringa runt och be dom hålla tyst och att INTE leta...

Antingen ringde JG runt på order av SD, eller också på eget bevåg så fort han fick höra att brottet han medverkat till har upptäckts. Fler alternativ har jag svårt att se... det är fullständigt uteslutande att Polisen bad SD och JG att ringa runt, nej det är tydligt att det är damage control.
Jag syftar alltså inte på uppgifterna om att JG skall ha uppmanat folk att inte leta efter LW, utan på det du skrev om att han bad alla att vara tysta om SD:s och LW:s förhållande.

Förklaringen kan vara som du menar att JG var inblandad i brottet och nu ägnade sig åt damage control, men det kan också finnas helt andra (och fullt rimliga) förklaringar, dvs. de som 'bradgardsindianen' var inne på.
Senast redigerad av Draifos 2019-05-13 kl. 10:53.
Citera
2019-05-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag syftar alltså inte på uppgifterna om att JG skall ha uppmanat folk att inte leta efter LW, utan på det du skrev om att han bad alla att vara tysta om SD:s och LW:s förhållande.

Förklaringen kan vara som du menar att JG var inblandad i brottet och nu ägnade sig åt damage control, men det kan också finnas helt andra (och fullt rimliga) förklaringar, dvs. de som 'bradgardsindianen' var inne på.

Utveckla gärna varför JG skulle göra det som 'bradgardsindianen' var inne på? Och varför?
Själv har jag svårt att se logiken, eller hur JG tänkte, och tänker för all del.
Citera
2019-05-13, 11:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Utveckla gärna varför JG skulle göra det som 'bradgardsindianen' var inne på? Och varför?
Själv har jag svårt att se logiken, eller hur JG tänkte, och tänker för all del.
Jag har för dålig koll på vad JG egentligen sade till de han ringde till, och jag vet inte exakt när i tid han ringde runt. Egentligen har jag svårt att bedöma om de här uppgifterna överhuvudtaget är korrekta.

Men det är uppenbart för mig, om nu de här uppgifterna stämmer, att det här kan vara den enskilt starkast bidragande orsaken till de misstankar som tidigt uppstod mot SD. Det är ju helt klart att det här i så fall kan ha fått många att tro att JG försökte skydda SD, och kanske också sig själv.
Citera
2019-05-13, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har för dålig koll på vad JG egentligen sade till de han ringde till, och jag vet inte exakt när i tid han ringde runt. Egentligen har jag svårt att bedöma om de här uppgifterna överhuvudtaget är korrekta.

Men det är uppenbart för mig, om nu de här uppgifterna stämmer, att det här kan vara den enskilt starkast bidragande orsaken till de misstankar som tidigt uppstod mot SD. Det är ju helt klart att det här i så fall kan ha fått många att tro att JG försökte skydda SD, och kanske också sig själv.

Men utveckla hur du tänker. Varför skulle SD bli MER misstänkt av att JG ringde runt? Och varför tror du JG ringde runt, i vilket syfte? Om han nu ringde runt, men det är en uppgift jag har från en säker källa, mer säger jag inte.
Att SD ringde runt är såklart graverande för honom.
Citera
2019-05-13, 11:38
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Får lite frågor när jag läser detta kring ex-makarna Ds resor och internationella kontakter efter mordet:

1. Är det vanligt inom geocaching att man reser så mycket utomlands i geocachingärenden som SD och HD gjort efter mordet?

2. Reste SD och HD lika mycket innan mordet som nu efter? Läser man loggarna som postats här i tråden så verkar de ju befunnit sig mest på resande fot under sommaren och hösten.

3. Hur har de haft råd att resa så mycket som man får intryck av att de gjort? Var HD dessutom sjukskriven en del så kan hon som frånskild tvåbarnsmamma inom vården inte haft världens största resebudget.

4. Varför fortsätter de att resa och semestra ihop trots först pågående skilsmässa och nu som definitivt skilda? Att fortsätta semestra ihop pga gemensamma barn kan jag köpa men det är inte väl inte direkt vanligt att ett nyligen frånskilt par semestrar så mycket ihop om de inte ens har med sig barnen, utan bara verkar vilja tillbringa tid på tu man hand trots att de gått vidare med skilsmässan?

5. Det har pratats om s k travelbugs, det har nämnts HDs cachande i LWs barndomstrakter just innan mordet och den bug hon skulle ta med sig därifrån till USA osv... det har även pratats i tråden om eventuella örhängen som möjligen kunnat vara spårbara bugs de också... Finns det något sätt som gjort utlandsresor som ex-makarna Ds användbara för att göra sig av med eventuella bevis? Hur brukar polisen bedriva span på MGMs ifall dessa börjar resa land och rike runt?

6. Vad gör tre (unga?) tjejer från kontinenten på semester i Örebro boendes i SDs villa? Det måste väl ändå finnas häftiga ställen att besöka i Sverige!

Eller så skulle den deckarlystne se hela upplägget som det perfekta mordet

Kanske något för den håglöse och modfällde spaningsledaren att ägna sig åt nu i veckan?
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-05-13 kl. 12:08.
Citera
2019-05-13, 11:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Men utveckla hur du tänker. Varför skulle SD bli MER misstänkt av att JG ringde runt? Och varför tror du JG ringde runt, i vilket syfte? Om han nu ringde runt, men det är en uppgift jag har från en säker källa, mer säger jag inte.
Att SD ringde runt är såklart graverande för honom.
Det fetade, ja det får man nog betrakta som graverande, om det stämmer alltså.

Antar det finns säkrare källor på det än det här som jag hittade via en enkel och snabb sökning

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Har det skrivits i tråden att SD var hemma hos LW på förmiddagen?
Det jag har läst i tråden var att han ev "ringde runt till kompisar
"...

Citera
2019-05-13, 11:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Eller så skulle den deckarlystne se hela upplägget som det perfekta mordet

Kanske något för den håglöse och modfällde spaningsledaren att ägna sig åt nu i veckan?

Wow vilken teori i spoilern. Den är trolig måste jag säga. Själv hade man aldrig kunnat komma på något så listigt.😊
Citera
2019-05-13, 12:03
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Wow vilken teori i spoilern. Den är trolig måste jag säga. Själv hade man aldrig kunnat komma på något så listigt.😊

Ja vem vet, kanske börjar någon darra nu?

(För den som vill läsa spoilern kan jag rekommendera att läsa den direkt från mitt originalinlägg kl.11:38 eftersom jag just har fyllt på med några fler uppgifter).
Citera
2019-05-13, 12:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det fetade, ja det får man nog betrakta som graverande, om det stämmer alltså.

Antar det finns säkrare källor på det än det här som jag hittade via en enkel och snabb sökning

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Har det skrivits i tråden att SD var hemma hos LW på förmiddagen?
Det jag har läst i tråden var att han ev "ringde runt till kompisar
"...

Jag kan absolut inte minnas något om att det skrivits i tråden om att SD skulle varit hemma hos LW på fm. Ulannas inlägg verkar vara en fråga om det. Kanske det hade spekulerats om det eller så var det Ulanna som spekulerade?
Det enda jag minns som någon skrivit om det är Medinsyn:

[...]
" Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han. I det helt frivilliga upplysningsvisa hörandet tidigt på tisdag eftermiddag visade han även den chatt han hade med LW på måndagkvällen för polisen. "[...].

https://www.flashback.org/p65035898#p65035898

Man kan väl inte jämföra spekulationer (?) från personer som inte har insyn, med påståenden från personer som säger sig ha insyn?

Och de olika personerna som säger sig ha insyn är ju inte bara olika personer, utan de kanske har helt olika källor.
Varje skribent måste bedömas utifrån sin egen utgångspunkt. Om flera skribenter stöder någons uttalande kan detta stärka trovärdigheten, men även då måste var och en göra en egen bedömning.
Citera
2019-05-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan absolut inte minnas något om att det skrivits i tråden om att SD skulle varit hemma hos LW på fm. Ulannas inlägg verkar vara en fråga om det. Kanske det hade spekulerats om det eller så var det Ulanna som spekulerade?
Det enda jag minns som någon skrivit om det är Medinsyn:

[...]
" Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han. I det helt frivilliga upplysningsvisa hörandet tidigt på tisdag eftermiddag visade han även den chatt han hade med LW på måndagkvällen för polisen. "[...].

https://www.flashback.org/p65035898#p65035898

Man kan väl inte jämföra spekulationer (?) från personer som inte har insyn, med påståenden från personer som säger sig ha insyn?

Och de olika personerna som säger sig ha insyn är ju inte bara olika personer, utan de kanske har helt olika källor.
Varje skribent måste bedömas utifrån sin egen utgångspunkt. Om flera skribenter stöder någons uttalande kan detta stärka trovärdigheten, men även då måste var och en göra en egen bedömning.

Här verkar ju SD farit med osanning till Medinsyn som skrivit detta. Jag har även för mig att EGT uppgivit något liknande. Enligt MV nekade först SD till att ha haft kontakt med LW under kvällen.
Han ändrade sig efter att polisen sagt sig ha de uppgifterna...
Senast redigerad av Sh.Holmes 2019-05-13 kl. 13:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in