2019-05-13, 09:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Det enda "nya" verkar vara att ÅH lärt sig nåt nytt på vägen, och formulerar sig på ett lite annorlunda sätt angående en liten detalj

"-Hur länge kan han vara det?
– Det finns egentligen ingen preskriptionstid på det ..."

Tidigare sa hon ju "... i alla fall fram till brottet preskriberas".
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-05-13 kl. 09:50.
Citera
2019-05-13, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Saxat från dagens artikel i NA:

"Väntar ni fortfarande på olika provsvar?

– Jag vill inte gå in exakt på det. Självklart har vi skickat en stor mängd material på analys men jag kan inte gå in på vad som skickats och vad vi fått svar på, säger Åsa Hiding.

Varför?

– Det finns fortfarande en gärningsman där ute som är på fri fot.

En 44-årig örebroare har suttit häktad men släpptes efter en vecka. Är han fortfarande misstänkt?

– Ja, han är skäligen misstänkt, säger Åsa Hiding."

"Kan allmänheten hjälpa till på något sätt för att lösa det här mordfallet?

– Om man sitter inne med någon kunskap ska man inte tveka att höra av sig, säger Åsa Hiding. Det är bättre man hör av sig en gång för mycket så får vi avgöra om det är betydelsefullt eller inte."

(Tips till journalisten Den skälige misstänkte kan nu kallas 45-åringen)

Undrar om det kommer en intervju med den misstänkte imorgon?

Har väntat på att han ska uttala sig i media, men det är väl att hoppas på
för mycket, hans advokat kanske.
Citera
2019-05-13, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det enda "nya" verkar vara att ÅH lärt sig nåt nytt på vägen, och formulerar sig på ett lite annorlunda sätt angående en liten detalj

Jag vet inte men tror att munnen sprang ifrån hjärnan den gången.
Citera
2019-05-13, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Skulle en minskning till fem av tio heltidsarbetande poliser vara bra?
I början var de 20 poliser och ändå lyckades de inte få mer än en skäligen misstänkt. Vad ska 5 ynka poliser kunna åstadkomna som är bättre nu?

De får snarare utöka arbetsstyrka nu så anhöriga får ett slut på detta helvete.

Det är konstigt att de säger att det är komplext, vad är så komplext med att slå ihjäl någon om det är en ensam gärningsman?
För mig tyder det på att det är fler inblandade, på ett eller annat sätt.
Citera
2019-05-13, 09:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Saxat från dagens artikel i NA:

"Väntar ni fortfarande på olika provsvar?

– Jag vill inte gå in exakt på det. Självklart har vi skickat en stor mängd material på analys men jag kan inte gå in på vad som skickats och vad vi fått svar på, säger Åsa Hiding.

Varför?

– Det finns fortfarande en gärningsman där ute som är på fri fot.

En 44-årig örebroare har suttit häktad men släpptes efter en vecka. Är han fortfarande misstänkt?

– Ja, han är skäligen misstänkt, säger Åsa Hiding."

"Kan allmänheten hjälpa till på något sätt för att lösa det här mordfallet?

– Om man sitter inne med någon kunskap ska man inte tveka att höra av sig, säger Åsa Hiding. Det är bättre man hör av sig en gång för mycket så får vi avgöra om det är betydelsefullt eller inte."

(Tips till journalisten Den skälige misstänkte kan nu kallas 45-åringen)

Undrar om det kommer en intervju med den misstänkte imorgon?

Haha, det vore underbart!
Tänk vilka frågor man kunde ställa.

Eller usch...
Citera
2019-05-13, 09:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det är konstigt att de säger att det är komplext, vad är så komplext med att slå ihjäl någon om det är en ensam gärningsman?
För mig tyder det på att det är fler inblandade, på ett eller annat sätt.

Ja, de har väl redan förut antytt att det finns fler än GM som vet mer om mordet.
Citera
2019-05-13, 10:04
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har väntat på att han ska uttala sig i media, men det är väl att hoppas på
för mycket, hans advokat kanske.

Jag har flera gånger efterfrågat vad advokaten har att säga om att hans klient fortfarande är misstänkt, så kanske det blir en intervju imorgon. Om jag vore advokat skulle jag iaf avråda min klient att ställa upp på en intervju.
Citera
2019-05-13, 10:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han kan ha avsett att undvika att skvaller växer till falsarier. Eller att en lös MGM inte ska dra fördel av det.
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är kanske sådan här snöbollseffekt JG avsåg att försöka undvika. Men klart det ser väl alltid uppseendeväckande ut att göra sig besväret att försöka uppfostra vuxna.
Jag tror att du kan vara inne på någonting viktigt här. Om det stämmer att JG ringde runt och bad alla att ligga lågt med det som nu hade avslöjats, dvs. att SD och LW hade återupptagit (eller hela tiden upprätthållit) den tidigare affären, så är det inte konstigt att många uppfattade det här som att JG ville mörka en omständighet som kunde göra att SD verkade misstänkt.

Det här tror jag kan vara den i särklass starkast bidragande orsaken till det som tidigare har varit lite obegripligt, dvs. att man sedan riktade in sig så starkt på SD. Det här skulle också kunna vara det egentliga ursprunget till det som 'Moralensväktare' skrev, och som väl sedan visade sig inte riktigt stämma, om att SD på något sätt skulle ha försökt mörka för utredarna att han och LW fortfarande umgicks i smyg.
Senast redigerad av Draifos 2019-05-13 kl. 10:25.
Citera
2019-05-13, 10:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

Nä, inget nytt egentligen, men jag tycker att det viktigaste budskapet ändå är att utredningen pågår för fullt. Det är inte på något sätt som att det står och stampar.

Men det verkar inte heller som att ett åtal ligger inom överskådlig tid.

Det är väl som att försöka röra med en tesked i en jättegryta med tjock gröt. 700 förhör och mängder av analyssvar och protokoll som har kommit från NFC som ska arbetas igenom.

Jag har för mig att MV redan för länge sedan sa ungefär att "svaren" finns redan ÅH och MN menar att det inte påverkat utredningen alls.

Jag hoppas att svaret redan fanns i utredningen och att det extra arbetet som man nu gör kommer att stärka det hela.

"– Jag gissar att en del tror, även internt, att vi kört fast men så är det inte. Vi jobbar på för fullt, säger spaningsledare Mikael Nyqvist."

https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast

Och, jag tror att det finns några därute som går och velar. Som känner att något inte stämmer, men tvekar.

Kan det vara många lögner, som serverats med alltför bra förklaringar. Kanske utan att du ens bett om det? Och vissa saker går inte riktigt ihop? Har "sanningarna" ändrats, inte bara i förhören? Utan även för dig som vän, anhörig? Även det med riktigt bra förklaringar? Så bra att du tänker att det är konstigt att det inte kom fram på en gång?

Lojalitetsband kan bli ändras och bli lösare med tiden.

Citera
2019-05-13, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att du kan vara inne på någonting viktigt här. Om det stämmer att JG ringde runt och bad alla att ligga lågt med det som nu hade avslöjats, dvs. att SD och LW hade återupptagit (eller hela tiden upprätthållit) den tidigare affären, så är det inte konstigt att många uppfattade det här som att JG ville mörka en omständighet som kunde göra att SD verkade misstänkt.

Det här tror jag kan vara den i särklass starkast bidragande orsaken till det som tidigare har varit lite obegripligt, dvs. att man redan första dagen riktade in sig så starkt på SD. Det här skulle också kunna vara det egentliga ursprunget till det som 'Moralensväktare' skrev, och som väl sedan visade sig inte riktigt stämma, om att SD på något sätt skulle ha försökt mörka för utredarna att han och LW fortfarande umgicks i smyg.

Varför skulle JG göra det, och hur skulle han veta om detta? SD hade ju ljugit för JG i flera år och gått bakom ryggen på samtliga.
Det normala är väl att ge sig ut och leta efter en försvunnen, inte att ringa runt och be dom hålla tyst och att INTE leta...

Antingen ringde JG runt på order av SD, eller också på eget bevåg så fort han fick höra att brottet han medverkat till har upptäckts. Fler alternativ har jag svårt att se... det är fullständigt uteslutande att Polisen bad SD och JG att ringa runt, nej det är tydligt att det är damage control.
Citera
2019-05-13, 10:39
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det här hänger nog ihop delvis. Sen minns jag det som så att de höll öppet för att det kunde finnas folk som kände till vad som hade hänt, alltså satt inne på fler eller andra uppgifter än de som de redan delgett.

”Fallets karaktär” säger väl resten.

Skönt att se att de kämpar.

Men om man tittar på första och sista bilden i artikeln, så motsäger både åklagarens och spaningsledarens kroppsspråk alla deras ambitioner att i ord försöka ingjuta hopp om att fallet drivs framåt

modfällda och håglösa kroppshållningar ser man inte ens i tunnelbanan på väg till jobbet en tidig måndagmorgon.

Senast redigerad av GilGrissom82 2019-05-13 kl. 10:44.
Citera
2019-05-13, 10:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Det här tror jag kan vara den i särklass starkast bidragande orsaken till det som tidigare har varit lite obegripligt, dvs. att man sedan riktade in sig så starkt på SD. Det här skulle också kunna vara det egentliga ursprunget till det som 'Moralensväktare' skrev, och som väl sedan visade sig inte riktigt stämma, om att SD på något sätt skulle ha försökt mörka för utredarna att han och LW fortfarande umgicks i smyg.

Men var någonstans har du sett att MV srivit att SD försökt mörka för utredarna att de träffades i smyg? Jag kan ha glömt det, men det känns lite "främmande" det uttalandet.

Och varför skulle JGs eventuella agerande vara den starkast bidragande orsaken till att man inriktade sig på SD? Om det stämmer, har det naturligtvis på inget sätt bättrat på bilden för honom.

Jag tror att den absolut största bidragande orsaken är anmälningarna, hans digital kontakt med LW strax innan mordet med en önskan om att ses.

Hans "skumma" beteende på fm samma dag som hon anmäldes försvunnen måste ha väckt en del frågor.

Måste vara ett enormt dåligt beslut och omdöme att som tidigare anmäld för det som han är anmäld för, börja rota i hennes försvinnande. Och inte bara rota, utan kontakta personer som han misstänkte att hon hade haft kontakt med på kvällen.

På det inget alibi...
och "det finns mer"

Min magkänsla säger mig att det hårt maskade delen i misshandelsanmälan, den talar för sig själv.

Du tror att allt är skvaller och tomma misstankar.
Det tror inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in