2019-05-13, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Nej, det är givetvis inte ok. Men poängen är att vi inte vet vad som har föranlett misshandeln och att vi bör vänta tills vi vet det innan vi dömer någon.

Låt oss ta ett rent hypotetiskt exempel. Observera ordet hypotetiskt extra noga. Säg att du har mobbat en kortväxt kille under lång tid, bara på grund av att du inte gillar kortväxta. Varje gång du har sett honom i skolan har du ropat "jävla dvärg" efter honom. Du har också vid flera tillfällen skrivit "alla dvärgar ska dö" på hans skåp. En dag när du är ute på stan med bilen får du syn på den kortväxte killen, vevar ner rutan och skriker: "Nu kör vi över dvärgen! Du ska dö din jävla hordvärg!". Den kortväxte killen som under det senaste året har blivit mer och mer trött på situationen lackar ur fullständigt och går fram och slår dig på käften upprepade gånger.

Tycker du att den kortväxte killen bör bli dömd för misshandel medan du går fri?

Det där är ett intressant scenario, så klart. Men låt oss tänka oss en annan möjlighet. Låt oss tänka oss att vi är i en annan stad, låt oss säga Malmö. Låt oss tänka oss att två personer är i konflikt med varandra. Konflikten kan gälla att den ene har varit oförskämd mot den andres flickvän, alternativt att han helt enkelt har tagit över den andres flickvän. Konflikten kan också gälla droghandel, så att den ene anser att den andre har tagit över hans område och hans kunder. Eller konflikten kan helt enkelt gälla att den ene anser att den andre har varit oförskämd mot honom och kallat honom fula saker.

Så den ene skjuter helt enkelt den andre. Den skjutne klarar sig bra, därför att han bär skyddsväst.

Låt oss nu anta att det finns en film som visar att den ene skjuter den andre. Då är frågan, ska polisen agera utifrån det bevismaterial som finns, alltså filmen som visar vem som skjuter vem? Eller ska polisen i stället mödosamt försöka reda ut vad som föregick skottlossningen? Ska polisen med andra ord anstränga sig för att ta reda på ifall personen som sköt hade blivit så provocerad av den andre att skottlossningen var "ursäktlig"?

Mitt svar är nej. Och jag svarar också nej på frågan om huruvida polisen ska ta reda på om killen i EPA-traktorn hade provocerat killen som attackerade honom så mycket att killen som sparkade EPA-killen i ansiktet hade "rätt" att gå till attack.

Det är klart att det finns mobbning. Men den som anser sig vara mobbad har för den skull inte rätt att svara med allvarligt våld. Självklart ska mobbningen utredas, ifall det handlar om verklig mobbning. Det är samhällets ansvar att ingripa mot mobbning. I det fall som du beskrev, en systematisk mobbning av en kortvuxen person, så är det skolans absoluta plikt att se vad som händer och att ingripa.

Men, peter_pung, jag anser att ditt resonemang är farligt. Din exempel öppnar för tanken att det kan vara rätt, eller åtminstone ursäktligt, att använda ganska grovt våld mot en annan människa för att man själv anser sig vara mobbad eller kränkt.

Och kanske värre ändå, det öppnar för tankefiguren att samhället också ska delvis ursäkta ganska grovt våld därför att våldsverkaren ansåg sig vara kränkt.
Senast redigerad av Egnatankar 2019-05-13 kl. 06:27.
Citera
2019-05-13, 06:03
Avstängd
OliverCromwells avatar
Är det någon som hört något från NMR?

Det var snack om att de skulle ha varit i Kil i helgen.
Citera
2019-05-13, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyingtart
Sharia är bokstavligen talat en kodex med tydliga regler för ett rättssystem.
Men vi kan ju leka att det inte är det, och att jag i själva verket är miljöpartist som försvarar islamism.
Bara för att man systematiserar förtryck behöver det inte betyda att det är bättre snarare betydligt värre.
Citera
2019-05-13, 06:32
Medlem
Citat:
Nej, det är givetvis inte ok. Men poängen är att vi inte vet vad som har föranlett misshandeln och att vi bör vänta tills vi vet det innan vi dömer någon.

Låt oss ta ett rent hypotetiskt exempel. Observera ordet hypotetiskt extra noga. Säg att du har mobbat en kortväxt kille under lång tid, bara på grund av att du inte gillar kortväxta. Varje gång du har sett honom i skolan har du ropat "jävla dvärg" efter honom. Du har också vid flera tillfällen skrivit "alla dvärgar ska dö" på hans skåp. En dag när du är ute på stan med bilen får du syn på den kortväxte killen, vevar ner rutan och skriker: "Nu kör vi över dvärgen! Du ska dö din jävla hordvärg!". Den kortväxte killen som under det senaste året har blivit mer och mer trött på situationen lackar ur fullständigt och går fram och slår dig på käften upprepade gånger.

Tycker du att den kortväxte killen bör bli dömd för misshandel medan du går fri?

Och i den hypotetiska situationen så är det okej med misshandel? Får man gå vidare till grov misshandel eller mord också? Eller är det kanske bara ringa misshandel som är okej i den situationen? Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker att det nog finns en ursäktande anledning och att killen inte bör dömas alls.
Citera
2019-05-13, 06:33
Medlem
Citat:
Shariastater försöker sig åtminstone på en saklig rättsprocess. Till och med sharia är bättre än pöbelrättvisa.

Jupp, så vad är Sverige då som lägger ned utredningarna på löpande band och låter brottslingarna hålla på med lite vad de vill samtidigt som man trycker ned Svensson i skoskaften ofall de försöker skippa rättvisa själva?
Citera
2019-05-13, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laozhu
Och i den hypotetiska situationen så är det okej med misshandel? Får man gå vidare till grov misshandel eller mord också? Eller är det kanske bara ringa misshandel som är okej i den situationen? Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker att det nog finns en ursäktande anledning och att killen inte bör dömas alls.
Då tolkar du mig fel. Jag tycker att han ska dömas. Däremot vill jag vänta med att diskutera lämpligt straff, tills jag vet hela händelseförloppet. Utvisning tycker jag exempelvis bara ska utdömas om brottet skett oprovocerat.
Citera
2019-05-13, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Kan du ge exempel där en gärningsman friats från en utdragen misshandel p.g.a. något som hänt dagar/veckor innan misshandeln?
Finns många exempel. Har lite tidsbrist just nu, men Rödebyfallet blev rätt uppmärksammat för några år sedan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/L0aG99/rodebyfallet-skot-sonens-mobbare-slapp-straff

Här är ytterligare en artikel som beskriver förmildrande omständigheter pga kränkningar innan ett annat dåd.
http://www.ystadsallehanda.se/skurup/misshandlad-mobbare-blir-utan-ersattning/
Citera
2019-05-13, 07:13
Medlem
Citat:
Shariastater försöker sig åtminstone på en saklig rättsprocess. Till och med sharia är bättre än pöbelrättvisa.

Off topic: Det finns muslimska länder som i enlighet med Sharia dömer en kvinna att stenas till döds, ifall hon har blivit gravid utom äktenskapet. Tjuvar kan få sina händer avhuggna. Den som avslöjas med att dricka alkohol kan dömas till piskstraff. Du kanske ska försöka behärska din entusiasm inför sharialagar.

https://www.metro.se/artikel/bruneis-sultan-inför-sharialagar-xr

Något mer on topic: Den här tråden är full av hetsande inlägg som kräver att invandrarkillen som sparkade EPA-grabben ska hängas från närmaste träd. Det är dock en mycket liten majoritet av befolkningen i Sverige som vill ha den sortens dödsstraff, eller dödsstraff över huvud taget. Våra politiker, myndigheter och journalister betraktar den sortens lynchjustis som helt utesluten, och det finns ingenting i vår grundlag eller i vår moderna tradition som tillåter det. Såvitt jag vet, så finns det inte heller någon svensk historisk tradition av att befolkningen hänger missdådare från närmaste träd. Sannolikheten för att gaphalsarna i den här tråden ska få gehör för sina krav är därför i princip obefintlig.

Off topic: Tanken att det aldrig skulle förekomma lynchjustis i sharialänder är naturligtvis nonsens. Eller vad sägs om det här fallet, där en flicka i Pakistan dömdes till att bli våldtagen av männen i hennes by, därför att hennes bror påstods ha attackerat en flicka ur en högre samhällsklass?

https://www.thesun.co.uk/news/4112443/pakistan-court-sentence-girl-to-be-raped/

Mer on topic: Jag bekymrar mig över personer i den här tråden som försöker ursäkta eller åtminstone "förklara" invandrarkillens grova våld mot EPA-killen med att säga att EPA-killen nog hade mobbat eller kränkt eller försökt köra på invandrarkillen. Det är ju dessvärre just så våra politiker, myndigheter och journalister har resonerat. Begår invandrare grova brott? Men då är det nog synd om dem. De är nog utsatta för grov svensk rasism, och då är det inte riktigt deras fel att de svarar med att begå grova brott. Därför kan vi inte döma dem för hårt, och helst ska vi frikänna dem.

Ifall våra myndigheter låter invandrarkillen som sparkade EPA-killen i ansiktet komma undan med en lätt smäll på fingrarna, så tror jag att både vreden mot både invandrare och misstron mot det svenska rättsväsendet kommer att öka kraftigt.

Låt oss fastslå två saker:

1) Det är inget brott att ha en sydstatsflagga på sin bil.

2) Det är ett brott att sparka någon i ansiktet, under förutsättning att man inte själv just då är utsatt för en farlig fysisk attack och måste freda sitt eget liv.

Slutsats: Invandrarkillen som sparkade EPA-killen i ansiktet begick ett brott. Nu måste rättsväsendet döma honom.
Senast redigerad av Egnatankar 2019-05-13 kl. 07:20.
Citera
2019-05-13, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
De hade spelat hög störande musik och efter tillsägning ska de ha försökt köra över dem med traktorn. Hur skulle du reagera?

Tillsägning? Skulle småblattar äga rättigheten säga till folk och tvinga dem att lyda? Vad är det för fel på er?
Citera
2019-05-13, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Nej. Raggarna ska ha skrikit rasistiska glåpord såsom negerjävel, jävla invandrare och dylikt. Dessutom hade de sydstatsflagga.

MGM visste troligtvis vad en sådan flagga står för eftersom han bad EPA-raggaren att ta bort taket.

Att kalla en liten 16årig kille för raggare och hitta på eventuella glåpord(vilket ingalunda är olagligt) för att förminska och naturalisera våld med ansiktssparkar hot och skadegörelse är tydligen fullt normal för blattar. Inte heller är en sydstatsflagga förbjudet. Men det är våld. Det finns inga argument som förminskar eller försvarar deras beteende. Svårt att förstå?
Citera
2019-05-13, 07:51
Medlem
Citat:
Finns många exempel. Har lite tidsbrist just nu, men Rödebyfallet blev rätt uppmärksammat för några år sedan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/L0aG99/rodebyfallet-skot-sonens-mobbare-slapp-straff

Här är ytterligare en artikel som beskriver förmildrande omständigheter pga kränkningar innan ett annat dåd.
http://www.ystadsallehanda.se/skurup/misshandlad-mobbare-blir-utan-ersattning/

Det finns alltid risk för off topic när man diskuterar andra fall i samband med det fall som tråden handlar om. Låt mig därför säga att jag diskuterar Rödebyfallet som en jämförelse med fallet i Kil.

Det stämmer inte att Rödebypappan slapp straff:
Domen överklagades. Den 20 november 2008 fälldes 50-åringen av hovrätten för grov misshandel och dråp men slapp fängelsestraff. Däremot dömdes han att betala 181 800 kr i skadestånd allt som allt till den dödade 15-åringens familj och till den skottskadade 16-åringen. Hovrättens dom överklagades inte av någon av parterna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_Rödeby
Rödebypappan och hans familj hade varit utsatta för långvariga och extrema trakasserier. Pappan hade gjort flera polisanmälningar av de trakasserier som ett mopedgäng hade utsatt honom och hans familj för, men polisanmälningarna ledde inte till att trakasserierna upphörde. Den natt när pappan sköt ihjäl en ung man hade ett helt gäng av unga killar trängt sig in på familjens tomt, beväpnade med tillhyggen.

Jag känner inte till fallet i Ystad och kan inte kommentera det. Observera dock att gärningsmannen blev dömd, vilket framgår av artikeln du länkade till.

För att invandrarkillen som sparkade EPA-killen i ansiktet ska få ett rejält nedsatt straff, så bör han kunna bevisa - verkligen bevisa - att han har varit utsatt för långvariga och extrema trakasserier från EPA-killens sida. Ingenting av det som hittills har skrivits om fallet tyder på att den sparkande invandrarkillen har varit utsatt för allvarliga trakasserier.
Senast redigerad av Egnatankar 2019-05-13 kl. 08:13.
Citera
2019-05-13, 07:56
Medlem
Citat:
Är det verkligen ställt bortom rimligt tvivel att raggarna är oskyldiga då? Inte för att det kanske spelar någon roll, du och många andra i tråden har redan bestämt er för att det är så, varvid utfallet efter en rättegång kommer betraktas som trams om inte resultatet stämmer överens med det ni redan har kommit fram till?

Raggare? Om du hade träffat riktiga raggare ala Södertälje 1977 skulle du varken kaxa eller kalla denna lilla A-traktors kille för något annat än vad han är. En 16årig kille som har blivit utsatt för våld av rasistiska araber. Och du, låtsasrättegången ger ingen som varit med ett ruttet öre för. Dessa gullgrisar kommer aldrig dömas. Däremot dömdes den riktiga raggaren i Södertälje för våldsamt upplopp när han spöade några hundratal assyrier med sina polare. Han fick 8års fängelse för det som dina små araber idag gör gratis. Tror du att folk kommer acceptera detta skit mycket längre?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slagsm%C3%A5let_mellan_assyrier_och_raggare_i_S%C3 %B6dert%C3%A4lje_1977

Och förklaringsmodellerna är varken nya eller sanna denna gång heller.
https://www.youtube.com/watch?v=eqUqTza8mKo
Senast redigerad av Pingubengt 2019-05-13 kl. 08:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in