2019-05-12, 21:03
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Visst är det hemskt? Egentligen är all sorts straffrabatt förkastligt. Det finns alltid ett undantag som bekräftar regeln, men straffrabatt borde avskaffas.
Samma sak med att sitta av 2 tredjedelar. Är man dömd till 10 år så ska man sitta i 10 år.
Den enda gång straffrabatt skall ges, kan jag tycka om man är behjälplig med utredningen. Och då skall den ges efter noga övervägande. Jag kan nog inte utveckla den tankegången om jag blir pressad dock
Citera
2019-05-12, 21:48
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
"Bäst jag håller mig undan länge - då får jag sitta kortare tid i fängelse". Förjävligt. Inte klokt. Våldtäktsmannen, som förstört en liten unges liv, belönas!! Å andra sidan kan det bli påbackning med tanke på att han vägrade att topsas, smet och försvårade utredning. Kan kanske gå på ett ut då?

Jag håller med dig i sak.
En straffrabatt skall ju inte utgå för att någon lyckas hålla sig undan lagens långa genom en utredning. Straffrabatt tycker jag kan ha ett visst fog om någon dömd får vänta på åtal onödigt länge trots att utredningen är slutförd alternativ att ett straff verkställs allt för långt efter att dom har fallit.
Om Palmes mördare grips om sisådär 20 år trots att brottet inte är preskriberat så lär det ju inte bli något långt straff.....
Citera
2019-05-12, 21:52
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag håller med dig i sak.
En straffrabatt skall ju inte utgå för att någon lyckas hålla sig undan lagens långa genom en utredning. Straffrabatt tycker jag kan ha ett visst fog om någon dömd får vänta på åtal onödigt länge trots att utredningen är slutförd alternativ att ett straff verkställs allt för långt efter att dom har fallit.
Om Palmes mördare grips om sisådär 20 år trots att brottet inte är preskriberat så lär det ju inte bli något långt straff.....
Nä, ett år eller så. Typ. Verkar ju inte klokt. Ju längre du håller dig borta desto kortare straff. Vilket flyt för den som begår mord vid 25 och håller sig undan tills han blir 70.
Citera
2019-05-12, 21:54
Medlem
okok1s avatar
Citat:
"Bäst jag håller mig undan länge - då får jag sitta kortare tid i fängelse". Förjävligt. Inte klokt. Våldtäktsmannen, som förstört en liten unges liv, belönas!! Å andra sidan kan det bli påbackning med tanke på att han vägrade att topsas, smet och försvårade utredning. Kan kanske gå på ett ut då?
Bra incitament. Håll dig undan = bli belönad. Borde vara tvärtom.
Citera
2019-05-12, 22:21
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Jag har inte sett stämningsansökan överhuvudtaget. Kom in lite sent i tråden. Har du länk till den?

Den här tråden är verkligen en höstack.

https://minfil.com/ubb4i3p7n9/G_teborgs_TR_B_3158-19_Aktbil_41_pdf
Citera
2019-05-12, 22:24
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Den här tråden är verkligen en höstack.

https://minfil.com/ubb4i3p7n9/G_teborgs_TR_B_3158-19_Aktbil_41_pdf
Se där ja. Vilka stjärnor det finns i tråden! Tack
Citera
2019-05-12, 22:30
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Se där ja. Vilka stjärnor det finns i tråden! Tack

Och ser till min förvåning att preskriptionstiden ändrats ett par gånger också under resans gång. Vilken otur han har. Vilken tur vi andra har, för att inte tala om tjejen som fått leva med det här. Må han brinna.
Citera
2019-05-12, 22:33
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Svårt att begripa. Han slog henne bl.a. i huvudet. och hade jag varit åklagare hade jag nog
funderat på om det inte var fråga om ett mordförsök också.

De hade åklagaren nog gjort om det inte var preskriberat. Bara våldtäkt mot barn som har fått förlängd preskriptionstid.
Citera
2019-05-12, 22:37
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
De hade åklagaren nog gjort om det inte var preskriberat. Bara våldtäkt mot barn som har fått förlängd preskriptionstid.
Man kan tycka att om misshandeln/mordförsöket skedde i samband med våldtäkten så borde denna misshandelshistoria/mordförsök inte kunna preskriberas. Den hänger ju ihop med våldtäkten. Det är ju inget enskilt brott.
Citera
2019-05-12, 22:48
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Man kan tycka att om misshandeln/mordförsöket skedde i samband med våldtäkten så borde denna misshandelshistoria/mordförsök inte kunna preskriberas. Den hänger ju ihop med våldtäkten. Det är ju inget enskilt brott.

Man kan tycka det, men han får väl inte mer straff för det.

Här är förresten hans Badoo-annons som varit uppe i tråden tidigare. Efter att ha sett bilderna när han var yngre i FUP är det klart att det är vår Anders.

https://minfil.com/qfSeg3w4be/badoo_pdf
Citera
2019-05-12, 22:50
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Man kan tycka det, men han får väl inte mer straff för det.

Här är förresten hans Badoo-annons som varit uppe i tråden tidigare. Efter att ha sett bilderna när han var yngre i FUP är det klart att det är vår Anders.

https://minfil.com/qfSeg3w4be/badoo_pdf
Ja, det ser ut som det. Hatar att säga det, men han ser faktiskt trevlig ut. Hur är det möjligt?
Citera
2019-05-12, 22:58
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ja, det ser ut som det. Hatar att säga det, men han ser faktiskt trevlig ut. Hur är det möjligt?

Sammanhanget? Letar han efter människor/kvinnor vill han nog se trevlig ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in