2019-05-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det är väl inte möjligt! Hur vet du det? Jag läser väldigt gärna på.

Sverige tillämpar inte retroaktiva straffskalor.
Det är straffskalorna som gällde vid brottstillfället som gäller. Vilket givetvis är helt i sin ordning om man vill vara en rättsstat. Straffskalor kan både justeras nedåt och uppåt genom åren. Därför är det viktigt att det är straffskalorna vid brottstillfället som skall gälla. Annars är vi ingen rättsstat över huvud taget.
Senast redigerad av Endryt 2019-05-12 kl. 19:39.
Citera
2019-05-12, 19:40
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Sverige tillämpar inte retroaktiva straffskalor.
Det är straffskalorna som gällde vid brottstillfället som gäller. Vilket givetvis är helt i sin ordning om man vill vara en rättsstat.
Kan du ge mig källa eller länk eller något? Jag har väldigt svårt att tro på det faktiskt.
Citera
2019-05-12, 19:42
Medlem
Citat:
Kan du ge mig källa eller länk eller något? Jag har väldigt svårt att tro på det faktiskt.

Jag är 100% säker.

2 kap 10 § regeringsformen

Grundlagen ger ett absolut skydd mot retroaktiv strafflag.
Senast redigerad av Endryt 2019-05-12 kl. 19:46.
Citera
2019-05-12, 19:50
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Jag är 100% säker.

2 kap 10 § regeringsformen

Grundlagen ger ett absolut skydd mot retroaktiv strafflag.

Ok, jag läser:

10 § Ingen får dömas till straff eller annan brottspåföljd för en gärning som inte var belagd med brottspåföljd när den begicks. Inte heller får någon dömas till svårare brottspåföljd för gärningen än den som var föreskriven då. Vad som föreskrivs här om brottspåföljd gäller även förverkande och annan särskild rättsverkan av brott.

Tack Endryt!
Vi får väl hoppas att straffet var samma då som nu då. Dvs mellan 5 och 10 år i fängelse.
Citera
2019-05-12, 20:19
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ok, jag läser:

10 § Ingen får dömas till straff eller annan brottspåföljd för en gärning som inte var belagd med brottspåföljd när den begicks. Inte heller får någon dömas till svårare brottspåföljd för gärningen än den som var föreskriven då. Vad som föreskrivs här om brottspåföljd gäller även förverkande och annan särskild rättsverkan av brott.

Tack Endryt!
Vi får väl hoppas att straffet var samma då som nu då. Dvs mellan 5 och 10 år i fängelse.

I början av stämningsansökan är det flera sidor om det här. Vilka lagar och vilken påföljd som räknas. Summa summarum kan han få tio års fängelse.
Citera
2019-05-12, 20:29
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ok, jag läser:

Tack Endryt!

Minimistraffet då var fyra år, maxstraffet är jag osäker på.
Citera
2019-05-12, 20:32
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
I början av stämningsansökan är det flera sidor om det här. Vilka lagar och vilken påföljd som räknas. Summa summarum kan han få tio års fängelse.
Jag har inte sett stämningsansökan överhuvudtaget. Kom in lite sent i tråden. Har du länk till den?
Citera
2019-05-12, 20:35
Medlem
Venators avatar
Citat:
Nej, nån straffrabatt tvivlar jag på att han får. Tvärtom så vägrade han ju topsning och stack, "försvårande av utredning" kommer han kanske åka på också. Brottet var ju väldigt grovt med tanke på att det var en 8-årig flicka också. Har du läst beskrivningen av vad han gjorde?

Straffrabatt pga att det gått så lång tid sedan brottet begicks, det är praxis. Sedan kan man diskutera det lämpliga i det.
Citera
2019-05-12, 20:50
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Straffrabatt pga att det gått så lång tid sedan brottet begicks, det är praxis. Sedan kan man diskutera det lämpliga i det.
Jag läste om det i Expressen nu. Advokaten kommer absolut åberopa prejudikat. Det innebär att det troligtvis blir så. Jag hoppas verkligen inte det blir så. 10 år omvandlas direkt till kanske 7 år och han är ute efter drygt 4,5 år. Förjävligt.
Citera
2019-05-12, 20:51
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator

Det stämmer.

Brottsbalken 5§ punkt 3:
"Vid straffmätningen ska rätten utöver brottets straffvärde i skälig omfattning beakta 3. om en i förhållande till brottets art ovanligt lång tid förflutit sedan brottet begicks"
Citera
2019-05-12, 20:53
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Det stämmer.

Brottsbalken 5§ punkt 3:
"Vid straffmätningen ska rätten utöver brottets straffvärde i skälig omfattning beakta 3. om en i förhållande till brottets art ovanligt lång tid förflutit sedan brottet begicks"
"Bäst jag håller mig undan länge - då får jag sitta kortare tid i fängelse". Förjävligt. Inte klokt. Våldtäktsmannen, som förstört en liten unges liv, belönas!! Å andra sidan kan det bli påbackning med tanke på att han vägrade att topsas, smet och försvårade utredning. Kan kanske gå på ett ut då?
Citera
2019-05-12, 20:59
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
"Bäst jag håller mig undan länge - då får jag sitta kortare tid i fängelse". Förjävligt. Inte klokt. Våldtäktsmannen, som förstört en liten unges liv, belönas!! Å andra sidan kan det bli påbackning med tanke på att han vägrade att topsas, smet och försvårade utredning. Kan kanske gå på ett ut då?

Visst är det hemskt? Egentligen är all sorts straffrabatt förkastligt. Det finns alltid ett undantag som bekräftar regeln, men straffrabatt borde avskaffas.
Samma sak med att sitta av 2 tredjedelar. Är man dömd till 10 år så ska man sitta i 10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in