2019-05-14, 01:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SinnesFrisk
Jo, det händer ju hela tiden, hehe...

Några exempel på rak arm, på forskning som är manipulerad och missvisande, samt presenteras som fakta i populärvetenskapliga sammanhang.
  1. 1 Younger Dryas impact hypothesis(Totalt överväldigande med bevis)
  2. 2 I princip, det mesta av våran arkeologi. T.ex åldern på Sphinxen, som är totalt omöjlig i sin nuvarande satta ålder.
    Detta är allmänt känt i årtionden, men ändå så vågar inte vetenskapsmän prata om det, då dom får sparken, samt att dom har en stolthet i deras arv att ha lärt ut detta.
  3. 3 Svart Materia, en random variable som hjälper till våran missförstådda Newtons Lag att även kunna appliceras i en större kosmisk skala, och fortsätta vara korrekt.
    Vi skapade variablen för att korrigera Newtons uträkningar, sedan påstog vi att det är en osynlig materia som existerar lite överallt som vi inte funnit. Finns noll belägg för detta, mer än att inkluderandet skapar en mer korrekt matematisk formel för att räkna ut "gravitation".
  4. 4 Aura, anses vara pseudo-vetenskap. Riktiga forskare kallar det "biophotonic emission", inofficiellt, när dom forskar om det.
  5. 5 Parapsykology, räknas som pseudovetenskap. Men är en plattform för forskare intresserade av psykiska fenomen, finns otroliga mängder bevis på detta. Ändå anses det vara pseudo-science.
  6. 6 Lucid Dreaming/Astral Projection

Jag vet inte vad du vill ha sagt, men när vetenskap blir till ”konsensus” är metodiken hotad.

Vetenskapliga rön ska aldrig bli konsensus och alltid behöva försvaras.

Dessutom ska inte vetenskap vara någon djävla propagandakanal för varken regimen eller globalisterna.

Bensinpriset och skatten på den ska höjas av EN anledning, EN och endast EN. Därför att vi lever på en ändlig planet med finita naturresurser.

Att använda ett miljönarrariv för att driva igenom högre skatter för att finansiera massinvandring till den industrialiserade civilisationen är inget annat än ren kontraproduktiv dårskap då det inte finns någon enskild individ som förbrukar och släpper ut lika mycket CO2 som en människa i den industrialiserade civilisationen.

Men visst, jag förstår att regimen är kåt på mer världsfrånvänd BNP, fler människor att härska och söndra över och framförallt centralisera, hjärntvätta, utnyttja och stjäla resurser ifrån för att själva ha möjlighet att fortsätta sin extremt vulgära existens av pretentiös, missunnsam och avundsjuk nihilism.

Det är äcklande.
Citera
2019-05-14, 01:53
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Lars Bern har rätt. Men gemene svensk är för blåst för att förstå det.
Citera
2019-05-14, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Lars Bern har rätt. Men gemene svensk är för blåst för att förstå det.

Gemene svensk vet inte vad Lars Bern säger. Tror på att det som står i tidningen och sägs på nyheterna om att ”alla forskare är ense om att planeten står inför sin värsta kris någonsin och läget är akut...” är sant.

Fast det är klart. Om man hyllar Schyffert som omvärldsanalytiker, Annie Lööf som statsministerämne, Greta som frälsare och Arnstad som historiker, då är man nog lite blåst.

Sen avfärdar man högutbildade män med att de är ”patriarkala strukturer som kör SUV”, bara är köpta av oljeindustrin och dessutom är i övre medelåldern (eller ännu äldre).

Blåst är kanske en bra benämning.
Citera
2019-05-14, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Märkligt. För det vet jag att många vänsterblivna hävdade förra sommaren. Det skrevs kopiösa mängder artiklar och krönikor om det. Bara ett axplock, utan relevans för något annat än att det debatterades friskt:

https://www.naturskyddsforeningen.se/svar-pa-tal-om-klimatet

https://www.ekuriren.se/opinion/insandare/insandare-fel-att-pasta-att-varma-sommaren-ar-en-klimatforandring-sm4499121.aspx

https://www.nyteknik.se/miljo/beror-torkan-pa-klimatforandringar-6922822

https://www.extrakt.se/ja-varmeboljan-hanger-samman-med-klimatforandringar/

En varm sommar säger ingenting.Däremot bör man ta till sig att de fyra senaste åren är de varmaste som är uppmätta globalt och att 20 av de varmaste åren inträffat de senaste 22 åren globalt. Det är nog svårt att snacka bort även om man har bruna ränder.
Citera
2019-05-14, 08:46
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Vad skulle politikerna tjäna på det? Företag däremot har väldigt mycket att tjäna på att ljuga om att det inte finns något hot.
Du missar helt poängen. Skulle det existera ett klimathot kan vi minska våra utsläpp själva via beslut i riksdagen. Vi behöver inte gå med i enorma byråkratiska organisationer för det.
Detta handlar om att lura in oss i stora odemeokratiska ansiktslösa organisationer...inte hurvida det finns ett klimathot.
Vad skulle dom tjäna på det? Pengar kanske? Reinfeldt blev ju rejält rik på dessa affärer. För att inte tala om den ekonomiska jackpot som hägrar för våra politiker om man hamnar inom dessa organisationer.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2019-05-14 kl. 08:48.
Citera
2019-05-14, 10:10
Medlem
För att få lite kött på benen i denna goda tråd presenterar jag en fader från IPCC. Att han är indier med deras sagoberättelser säger allt samt bilden.

Jag jobbade där under 10 år och har fortsatt med kontakten under 20 år så jag känner väl till deras tankar om världen precis lika mycket som jag ser rakt igenom PK hysterien. Ozonhålet, År 2000 skräcken och diverse andra infektionshysteria samt massförstörelse vapen har lämnat oss för att ge plats till ett nytt Armageddon, arma svenska naiva profeter.

https://www.telegraph.co.uk/comment/11441697/Dr-Rajendra-Pachauri-the-clown-of-climate-change-has-gone.html
Citera
2019-05-14, 11:19
Medlem
Länken ovan lika aktuell idag som för 4 år sedan. Nya foliehattar har kommit in som säger sig vara vetenskapsmän typ hela Greepeace för att kunna toppa på 97% och se sig själva som de nya härskarna i framtiden över globalism och ekonomin. Tro på och följ oss annars drabbas du av döden.

Utdrag från länken ovan:

By Christopher Booker1:48PM GMT 01 Mar 2015
The only sad thing about the resignation of Dr Rajendra Pachauri as chairman of the UN’s Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) is that it was brought about by allegations of sexual harassment by a young female employee of his Delhi research body, The Energy and Resources Institute (Teri), from which he has also now stepped down.

Laughably described as “the world’s leading climate scientist”, this absurd figure, with his PhD in the economics of railway engineering from an obscure US university, should never have been given the job in the first place. As a vegetarian, he jetted round the world exhorting everyone else to save the planet by giving up air travel and meat. Thanks to the prestige of his position, his institute was showered with millions of dollars by international institutions, from global banks to Yale University (not to mention £10 million from British taxpayers).

But above all, Pachauri, with the looks of a pantomime villain, should have resigned when, in 2010, the super-scary IPCC report over which he presided in 2007 was shown – not least by this column and by the assiduous researchers of my co‑author, Richard North – to have been full of wildly unscientific errors emanating from green activists.

When we traced its claim that the Himalayan glaciers would have all but melted by 2035 to an obscure Indian scientist quoted by WWF (a claim so mad that even the IPCC had to withdraw it), we were even more amazed to find that Pachauri had hired the man responsible to be Teri’s chief glacier expert.

He may now finally have gone, But the damage he did to the IPCC’s credibility as a serious scientific body is irreparable. What a pity the politicians of the West, led by President Obama and our own here in Britain, still don’t seem to have noticed.
Citera
2019-05-14, 12:04
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Gemene svensk vet inte vad Lars Bern säger. Tror på att det som står i tidningen och sägs på nyheterna om att ”alla forskare är ense om att planeten står inför sin värsta kris någonsin och läget är akut...” är sant.

Fast det är klart. Om man hyllar Schyffert som omvärldsanalytiker, Annie Lööf som statsministerämne, Greta som frälsare och Arnstad som historiker, då är man nog lite blåst.

Sen avfärdar man högutbildade män med att de är ”patriarkala strukturer som kör SUV”, bara är köpta av oljeindustrin och dessutom är i övre medelåldern (eller ännu äldre).

Blåst är kanske en bra benämning.
MidlifeMommy, du är inte bättre själv. Flera gånger har jag skrivit utförliga inlägg till dig där jag bönar och ber dig vara källkritisk och delta i en diskussion. Men vad gör du?

Ignorerar.

Om jag ber dig kolla upp ett påstående du själv gjort om koldioxid, och du ignorerar inlägget, vägrar, gör inte det dig till en hycklare? Får jag inte kalla dig "blåst" då?

Det du kallar "högt utbildade", Lars Bern, har jag I DEN HÄR TRÅDEN bevisat inte spelar ett skvatt roll! Lars Bern gjorde ett klimatrelaterat påstående om "strålningsfysik", och när man ber honom om källa, då censurerar han frågan från hans blogg och säger "SLUTA PRATA OM KLIMATET NU, STÖR INTE MIN KRÖNIKA!". Är det en "högt utbildad" persons beteende tycker du?
Citera
2019-05-14, 12:13
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
För att få lite kött på benen i denna goda tråd presenterar jag en fader från IPCC https://www.telegraph.co.uk/comment/11441697/Dr-Rajendra-Pachauri-the-clown-of-climate-change-has-gone.html
Njåå, så gulligt. Lilla förnekaren hittade en enda artikel om en enda vetenskapsman som inte ens är klimatforskare, skriven av en enda konservativ journalist, och tror det betyder något i diskussionen om klimatförändringar.

Så, otroligt, sött.
Citera
2019-05-14, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
MidlifeMommy, du är inte bättre själv. Flera gånger har jag skrivit utförliga inlägg till dig där jag bönar och ber dig vara källkritisk och delta i en diskussion. Men vad gör du?

Ignorerar.

Om jag ber dig kolla upp ett påstående du själv gjort om koldioxid, och du ignorerar inlägget, vägrar, gör inte det dig till en hycklare? Får jag inte kalla dig "blåst" då?

Det du kallar "högt utbildade", Lars Bern, har jag I DEN HÄR TRÅDEN bevisat inte spelar ett skvatt roll! Lars Bern gjorde ett klimatrelaterat påstående om "strålningsfysik", och när man ber honom om källa, då censurerar han frågan från hans blogg och säger "SLUTA PRATA OM KLIMATET NU, STÖR INTE MIN KRÖNIKA!". Är det en "högt utbildad" persons beteende tycker du?

Hej Ree81, och tack för ditt inlägg. Jag har aldrig ”vägrat” att besvara någonting men kan förstå om jag verkar nonchalant. Det blir kanske så när man försöker hänga med i debatten, snappar upp lite här och lite där och sen ska försöka hinna med det ”vanliga” livet också.

Jag tror dig absolut om du upplever att LB har bemött dig otrevligt. Hög intelligens och bildning går inte alltid ihop med smidighet. Jag tror också att han kanske gått lite för långt i att döma ut statiner och (vissa?) vacciner på ett lite väl dogmatiskt sett.

Men jag tror att han är en betydande motvikt till den rådande alarmismen och han framför sina åsikter på ett övertygande sätt.

Om han kan få någon som drabbats av plågsam ”klimatångest” och ”flygskam” att inget blir bättre av att drabbas av panik (vilket Greta propagerade för i Davos) kanske han kan dra ett viktigt strå till stacken och förhindra förhastade beslut och ren kapitalförstöring i vissa fall.

Givetvis har du helt rätt i att man så långt det över huvud taget är möjligt presentera källor till sina påståenden. Det är liksom hela essensen av Flashback ;O

Om tidsbrist eller annat kommer ivägen så får man helt enkelt skylla sig själv.
Citera
2019-05-14, 13:56
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hej Ree81, och tack för ditt inlägg. Jag har aldrig ”vägrat” att besvara någonting
Det här svarade du aldrig på.
Citat:
Hallå igen. Kollade du upp hur det stod till med koldioxidhalterna? Det är som sagt rätt lätta grejer ändå. Men för att sammanfatta: Under hela mänsklighetens existens har den legat mellan 180ppm och 280ppm. Detta i hundratusentals år alltså. Både människan, djuren och naturen i sig är vana vid klimatet som uppstår i det här CO2-omfånget.

Idag ligger vi, som jag hoppas du känner till vid det här laget då du ändå besöker tråden, på ca: 410ppm. Dvs. 130ppm över det högsta normala. Det har redan medfört ett väldigt ändrat vädersystem som medför torkor oftare och oftare, samt att så gott som alla stormar världen runt nu är förstärkta av att det helt enkelt finns mer värme att ta energi ifrån. Alla stormsystem får sin energi (att blåsa t.ex.) från värme ändå.

Och för att svara på din fråga, förmodligen bara den "traditionella" definitionen, de som 100% förnekar att klimatet ö.h.t. förändras av våra CO2-utsläpp. Det var vanligare för 10 år sen, men även på Flashback har man nu börjat glida i åsikterna, och det är inte särskilt många "nötter" kvar som har en så extrem åsikt. Snarare är det "Vi klarar oss ändå, det är inte så farligt", "CO2 är näring för växter" och andra killgissningar.

Om det fetade så känns det bara så på Flashback, eftersom folk här av ovan anledningar, försvarar förnekarargumenten till skyarna, då de väldigt sällan gäller. Vetenskapen har som sagt bara en sida, och så länge man accepterar att "det är fara" och "CO2 är orsaken" så bör man inte få särskilt mycket kritik.

Som bevis på detta så tror jag inte särskilt många av oss "på vetenskapssidan" i tråden ens är överens om hur pass stor faran är, vad som är rimliga åtgärder, vilka scenarion som verkar mest sannolika. Möjligtvis finns en osagd överenskommelse om att "vi går mot en dyster framtid", men hur dyster och hur snabbt har vi nog alla olika åsikter om.
Och för att summera ditt inlägg så verkar du alltså gå mycket på "hur trovärdig" en person verkar vara. Den lama ursäkten han kom på att "Jag har inte tid att källhänvisa vilket bara tar max några sekunder, men jag har tid att skriva ett 5 minuter långt e-postmeddelande och raljera om hur lite tid jag har!", den accepterar du alltså enbart för att du känner att han är mer trovärdig eller pålitlig än mig. Har jag fel?

Och förresten, har det undgått dig att den överväldigande majoriteten av mänsklighetens energi består av fossila bränslen? Vår ekonomi är beroende av den, så självklart kommer stora problem att uppstå när man som vi nu gör, tvingas sluta använda den. Nej, det existerar inga lika energirika alternativ, än iaf. Men det finns all möjlighet att helt enkelt börja leva som man kanske gjorde på 60-talet, för då åt vi fortfarande kött, körde (en del), och flög någon gång per årtionde, om man var rik.
Senast redigerad av Ree81 2019-05-14 kl. 14:07.
Citera
2019-05-14, 15:46
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
En varm sommar säger ingenting.Däremot bör man ta till sig att de fyra senaste åren är de varmaste som är uppmätta globalt och att 20 av de varmaste åren inträffat de senaste 22 åren globalt. Det är nog svårt att snacka bort även om man har bruna ränder.

Och hur stor del beror på människans påverkan är frågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in