2019-05-12, 18:30
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Svårt att begripa. Han slog henne bl.a. i huvudet. och hade jag varit åklagare hade jag nog
funderat på om det inte var fråga om ett mordförsök också.
Ja, hon fick ju ett brott på skallbenet. Vad står det i stämningsansökan?
Citera
2019-05-12, 18:35
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ja, hon fick ju ett brott på skallbenet. Vad står det i stämningsansökan?
Det verkar som han endast är misstänkt för "Grov våldtäkt mot barn".
Citera
2019-05-12, 18:40
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Svårt att begripa. Han slog henne bl.a. i huvudet. och hade jag varit åklagare hade jag nog
funderat på om det inte var fråga om ett mordförsök också.

Håller tummarna att han åtalar för mordförsök oxå. Så vad kommer hans försvarare yrka på, minnesförlust pga hjärnskada som aldrig inträffat
Citera
2019-05-12, 18:44
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Häktningsframställan, sannolika skäl
Grov våldtäkt 1995-09-14 i Billdal, Sverige

Grov våldtäkt mot barn fanns inte på den tiden?
Citera
2019-05-12, 18:52
Medlem
Flashig78s avatar
Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt mot barn till fängelse i lägst fem och högst tio år.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700
Citera
2019-05-12, 19:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Håller tummarna att han åtalar för mordförsök oxå. Så vad kommer hans försvarare yrka på, minnesförlust pga hjärnskada som aldrig inträffat
Eftersom stämningsansökan redan är inlämnad (åtalet alltså) så är det den rubriceringen som getts som gäller. De kan inte komma och lägga till saker på åtalet. Och jag misstänker att grov våldtäkt på barn smäller högre än grov misshandel. Och här lägger man inte på straffen på varandra. Så de åtalar troligtvis för det i staffskalan grövre brottet. Antar jag.
Citera
2019-05-12, 19:11
Medlem
Citat:
Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt mot barn till fängelse i lägst fem och högst tio år.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700

Du hänvisar alltså till fel lag.
Citera
2019-05-12, 19:12
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Du hänvisar alltså till fel lag.
Hoppsan. Lyckas inte få till det..... sorry
Citera
2019-05-12, 19:13
Medlem
Citat:

Det kan du hålla tummarna för ändå tills den dagen du faller ner och dör. Det kommer inte ske.
Citera
2019-05-12, 19:15
Medlem
Citat:
Eftersom han lyckades få erektion och våldta så måste han ha någon pedofil störning.

Det är inte alls säkert. Har stor kunskap i ämnet då jag jobbar inom psykiatrin.
En lekman kategoriserar enkelt och bekvämt; "han fick erektion, han måste vara pedofil", "han gav sig på en 8-åring, han måste vara pedofil".
Vi har sett åtskilliga fall genom tiderna och i forskningen där allt inte är vad det verkar vara.
Män som aldrig känt sexuell attraktion till barn, men helt plötsligt ger sig på just ett barn - för att sedan aldrig mer röra ett barn eller ens tänka sådana tankar. I sådana fall ligger andra begär och motiv bakom; makt, psykos, hämnd, sadism.

Hans motiv och begär kan vara något helt annat än något som bottnar i att han skulle ha en pedofili läggning.

Jag säger inte att han inte är pedofil. Däremot vill jag problematisera och poängtera att en vuxen man, kan våldta ett barn utan att vara pedofil. Det kan finnas en helt annan störning och diagnos, helt andra begär och motiv. Jag personligen lutar åt att attacken på 8-åringen inte var ett uttryck för pedofili, utan något helt annat; någon psykisk störning som fått honom helt ut balans. Psykos, hämnd, sadism men framförallt makt är troligt.

Citat:
Hans dotter vill ej ha någon kontakt med honom, vad har hänt där?
Den dåliga stämningen mellan han och hans dotter, samt övriga syskon tror jag beror på att han generellt var en väldigt "tetig" människa. Det är uppenbart att han ville ha saker "på sitt vis" och att han inte var villig att jämka.

I övrigt tror jag likt dig att han kommer tiga/spela glömsk - därefter en vända i HR.

Slutligt straff; well, vi måste förhålla oss till hur straffvärden såg ut vid tiden för brottet. Därtill den långa tiden som förlöpt. Försvårande är BO låga ålder och graden av våld. Efter rundan i HR tror jag vi kommer landa på runt 6 år.
Citera
2019-05-12, 19:16
Medlem
Citat:

Tänk på att det är 1995 års straffskalor som gäller.
Citera
2019-05-12, 19:29
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Tänk på att det är 1995 års straffskalor som gäller.
Det är väl inte möjligt! Hur vet du det? Jag läser väldigt gärna på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in