Citat:
Ursprungligen postat av
jjagare
Eftersom han lyckades få erektion och våldta så måste han ha någon pedofil störning.
Det är inte alls säkert. Har stor kunskap i ämnet då jag jobbar inom psykiatrin.
En lekman kategoriserar enkelt och bekvämt; "han fick erektion, han måste vara pedofil", "han gav sig på en 8-åring, han måste vara pedofil".
Vi har sett åtskilliga fall genom tiderna och i forskningen där allt inte är vad det verkar vara.
Män som aldrig känt sexuell attraktion till barn, men helt plötsligt ger sig på just ett barn - för att sedan aldrig mer röra ett barn eller ens tänka sådana tankar. I sådana fall ligger andra begär och motiv bakom; makt, psykos, hämnd, sadism.
Hans motiv och begär kan vara något helt annat än något som bottnar i att han skulle ha en pedofili läggning.
Jag säger inte att han inte är pedofil. Däremot vill jag problematisera och poängtera att en vuxen man, kan våldta ett barn utan att vara pedofil. Det kan finnas en helt annan störning och diagnos, helt andra begär och motiv. Jag personligen lutar åt att attacken på 8-åringen inte var ett uttryck för pedofili, utan något helt annat; någon psykisk störning som fått honom helt ut balans. Psykos, hämnd, sadism men framförallt makt är troligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
jjagare
Hans dotter vill ej ha någon kontakt med honom, vad har hänt där?
Den dåliga stämningen mellan han och hans dotter, samt övriga syskon tror jag beror på att han generellt var en väldigt "tetig" människa. Det är uppenbart att han ville ha saker "på sitt vis" och att han inte var villig att jämka.
I övrigt tror jag likt dig att han kommer tiga/spela glömsk - därefter en vända i HR.
Slutligt straff; well, vi måste förhålla oss till hur straffvärden såg ut vid tiden för brottet. Därtill den långa tiden som förlöpt. Försvårande är BO låga ålder och graden av våld. Efter rundan i HR tror jag vi kommer landa på runt 6 år.