Citat:
Ebba har lyckats att effektivt kamouflera sin vurm för stort mottagande, eller kanske lyckats tysta dem som vurmar. Hon deklarerar så explosivt det hon för tillfället har på hjärnan, så ingen tänker på Kds' asylintentioner. De har väl Adaktusson också som kandidat?Det SD framför allt borde göra är att sätta fingret på KD:s ömma punkt, nämligen att de inte gjort upp med flyktingliberalismen. De har hittat en ny framgångsrik identitet i “SD light” men sanningen är att bakom Skyttedal står toppkandidaterna 2+3, David Lega och Liza-Maria Norlin. Om dessa två fick trycka på en knapp som upplöste den svenska nationalstaten, rev gränserna och gjorde Sverige och svenskarnas tillgångar till 60 miljoner asylanters egendom så skulle de inte tveka en sekund. De är stenhårt fast i den gamla frikyrkliga grejen med att leka Jesus och gömma asylanter i gillestugan. Tyvärr är SD så överväldigade över att få sin första “kompis” (inte) i riksdagen att de nu verkar anse att KD ska skyddas från kritik. SD borde tvärtom driva en kampanj på temat “möt det riktiga KD” där Weimers berättar skräckhistorier från insidan om hur KD drivit galenskap som att låta asylanter söka asyl direkt på svenska ambassader. KD är i större behov av en massiv utrensning än M när det handlar om att såga bort sjuka flyktingliberala grenar. Moderater håller käft och driver det som kommer uppifrån, old-school kristdemokrater är bokstavligt talat religiöst övertygade om att Sverige ska vara Noaks ark för hela MENA och där hjälper inga order från partiledningen. Och att ledningen ens tänker tanken att skicka Lega och Norlin till EP istället för att gömma dem underst i soptunnan visar att den nya tuffa linjen bara är kosmetika än så länge.
När det gäller EP-valet tror jag att SD kommer att landa i den övre kanten av förväntningarna. Jag tror att alla OI har mekanismer som lägger in i beräkningen att SD-väljare traditionellt inte har orkat släpa sig till valurnorna. Det må ha varit så förr, men när man slukat en så stor andel av moderaternas väljare som SD har gjort sedan förra EP-valet 2014 så får man rimligen moderatmässigt valdeltagande på köpet. Jag tror på de c:a 18-19 som toppnoteringarna har visat.
När det gäller EP-valet tror jag att SD kommer att landa i den övre kanten av förväntningarna. Jag tror att alla OI har mekanismer som lägger in i beräkningen att SD-väljare traditionellt inte har orkat släpa sig till valurnorna. Det må ha varit så förr, men när man slukat en så stor andel av moderaternas väljare som SD har gjort sedan förra EP-valet 2014 så får man rimligen moderatmässigt valdeltagande på köpet. Jag tror på de c:a 18-19 som toppnoteringarna har visat.
Lena Mellin tror att SD kommer att ligga i högre skiktet i resultatlistan i dagens AB. T.o.m den stora valvinnaren. Inte så blygsam som tidigare.