2015-09-18, 21:53
Medlem
lakritcs avatar
Lite Off-T, men vet inte var jag ska posta den.

SVT ‏@svt 3 timför 3 timmar sedan
Rykten sprids just nu om att regeringen styr SVT:s journalistik. Det kan vi dementera (vi debatterar inte ryktet vidare här).

Var meningen att man skulle bli mindre orolig efter denna tweet? Funderingarna lär ju gå igång även för de som inte är speciellt konspiratoriskt lagda.
2015-09-18, 21:55
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Lite Off-T, men vet inte var jag ska posta den.

SVT ‏@svt 3 timför 3 timmar sedan
Rykten sprids just nu om att regeringen styr SVT:s journalistik. Det kan vi dementera (vi debatterar inte ryktet vidare här).

Var meningen att man skulle bli mindre orolig efter denna tweet? Funderingarna lär ju gå igång även för de som inte är speciellt konspiratoriskt lagda.

Det är ju i själva verket tvärtom som vi alla vet. Det är SVT som styr regeringen, tillsammans med sina journalistkollegor i MSM.
2015-09-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Menar du att M ska spela andrafiol till SD? Det är vad tillförlitliga OU och sedemera framtida valresultat ger vid handen?
Venstre regerar med DF som stödparti. Venstre fick 19,5, DF 21,1. Att spela andrafiol trots att man är större är nog smart om man vill behålla väljarstödet till nästa val. Är man med i regeringen går det som för FrP.
2015-09-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
"Nu ger partiledaren Anna Kinberg Batra ett tydligt besked: Så länge hon är partiledare kommer Moderaterna inte att sätta sig i en regering som är beroende av SD. " (Från di.se idag)

Så antingen blir hon bortröstad på stämman eller också så kommer raset att fortsätta.
Var går smärtgränsen och när kommer M krypande för att samarbeta med SD ?

Om cirka ett år är nog min uppfattning.
Moderaterna är så väderspänt av uppdämd frustration så de kan spricka närsom så sammanbrottet kan komma än tidigare.

När de halkar ned emot 15 procent och därunder så blir situationen helt ohållbar för Roboten.
Hon gör en Juholt och Moderaterna försöker nystarta med en Löfven typ a la Kristensson.
Oavsett så är det bara en fråga om lite tid nu innan Moderaterna är ett singelprocentsparti.
Utvecklingen har gått ifrån dem och DÖ sänker dem snabbare och snabbare.
Blir oerhört intressant att sitta och se Moderaterna passivt stödja att Sverige blir superetta inom marginalskatter igen.

Moderaterna är slut och passe med eller utan Batra och det finns ingenting de nu kan göra för att vända den självklara utvecklingen.Det kostar på att loska sina väljare i ansiktet gång på gång.

Hur Moderaterna någonsin trodde att de skulle kunna klara det politiskt helskinnade är och förblir en gåta och torde närmast vara underlag för framtida politisk analys på akademikernivå.

Bye bye nya som gamla Moderaterna.Sörjda och saknade av snart sagt inga.
2015-09-18, 22:02
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
"Nu ger partiledaren Anna Kinberg Batra ett tydligt besked: Så länge hon är partiledare kommer Moderaterna inte att sätta sig i en regering som är beroende av SD. " (Från di.se idag)

Så antingen blir hon bortröstad på stämman eller också så kommer raset att fortsätta.
Jaha där ser man. Ja då får väl M fortsätta att rasa isf. AKB sitter väl ändå på en livstidspension från riksdagen så hon bryr sig säkert inte ens. Men det blir ju en intressant partistämma nästa månad iaf för det är ju inte säkert att alla moderater vill se sitt eget parti förintas utan att ta tag i saker medan det fortfarande finns viss tid.
2015-09-18, 22:02
Medlem
Citat:

AKB blev ju tillsatt genom landsförrädaren Reinfeldts försorg.
Tror hon sitter väldigt löst på sin post, och när snart M har minskat några % till, så åker hon veck.
SD kan bara hoppas på att de låter henne sitta kvar, och sno åt sig ytterligare 5-10 % av M:s väljare!
Man kan även tolka detta uttalande att hon snart själv kommer att avgå, för att undvika en förödmjukande avsättning!
Senast redigerad av Hultabultan 2015-09-18 kl. 22:07.
2015-09-18, 22:08
Medlem
Energiknippes avatar
AKB gjorde en Reinfeldt - Samarbete med SD? Not on my watch!

I oktober kommer hon att propagera för DÖ och M fortsätter falla i opinionen. M inser att de måste byta ledare. De tar in en ny som i sin tur inser att man inte kan fortsätta köra samma politik. Därmed tar M antingen en ny kurs - och får en kollision med MUF som blivit värre än MP; alternartivt börjar de faktiskt samtal med SD via den nya ledaren som såklart tycker att Reinfeldt använda lite väl "färgstarka metaforer" när han talade om SD. Win win för SD och M. S kommer inte åt makten de närmaste 3 valen.
2015-09-18, 22:11
Medlem
Kwatos avatar
Vilka är det som ska leda M till en position där de kan ta tillbaka väljare från SD och fortsätta konkurrera om samma väljare som SD då? Ge oss 5-10 namn. Sedan ska de ha ett brett stöd för att kunna förändra partiet, men det kan vi diskutera när du har gett oss några namn. Jag har väldigt svårt att komma på någon över huvud taget som ens önskar föra M dit.
2015-09-18, 22:19
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Venstre regerar med DF som stödparti. Venstre fick 19,5, DF 21,1. Att spela andrafiol trots att man är större är nog smart om man vill behålla väljarstödet till nästa val. Är man med i regeringen går det som för FrP.
Fast om det fortsätter som nu så pratar vi troligtvis om ett parti på 35-40 och ett på 15. Det är ju en viss skillnad mot det danska exemplet. Även om jag förstår vad du menar.
2015-09-18, 22:22
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

With all due reeeeeeeeeeeeeeesppppeeeeeeeeeeect! Jag tror inte man kan dra samma paralleller till Norge och Danmark, eftersom vårt svenska etablisemang spände bågen lite hårdare än vad media och politiska broilers gjorde i våra fina grannländer.

Därför tror jag att SD kommer bilda regering 2018 som största parti och största "block" utanför DÖ.

Levererar dom då inte, kommer det garanterat att gå som för NyD ... men om dom levererar enligt min utsago med stängda gränser och riktad repatriering kommer ingen nämnvärt att lyfta på ögonbrynet. Se det som att S och Löfvén nu tokhoppas på EU som kraften som hindrar folk att komma hit, om det inte fungerar så kommer Löfvén att tokhoppas på SD och deras riktade repatriering. Allt enligt dokumentet med "återvandringsprogram" som Löfvén fick med sig hem från toppmötet med Merkel.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-09-18 kl. 22:25.
2015-09-18, 22:42
Medlem
Pungs avatar
SD som största parti kommer bli något annorlunda från vad vi sett ute i Europa. Där har ju partier som SD tagits in i samarbete när de fått runt 10% och fått agera en slags bisittare till de stora.

Ofta har de ökat till 15-20% men sen stabiliserat sig som antingen vågmästare, stödparti eller varit minsta part i en regering. De har fått inflytande, men ändå förblivit lillebror.

I Sverige har taktiken varit att isolera, vilket så här i efterhand visat sig ge total motsatt effekt.

(Herregud, detta blir en lång parantes utanför ämnet, men alltså... har de antivita NÅGONSIN fått rätt? Seriöst. ALLA deras förutsägelser slår ta mig fan ALLTID fel. Järnrören skulle bli slutet för SD, uthägningarna, DÖ, isoleringen, "nu vänder det"-kampanjen. Fel, fel, fel, fel. Alltid följt av en analys efteråt där de självsäkert konstaterar varför SD ökat "mycket fokus på deras frågor", "martyrer", "underdog", "uppfattas som ett anti-etablisemangsparti".

Jaha... Varför aldrig den analysen innan då? Om det nu är så självklart att alla deras kampanjer gynnar SD, varför fortsätta med dem. Varför säga att det vänder nu. De borde ju istället säga "nu kör vi en sån här kampanj igen, så räkna med raketsiffror för SD snart". Att i efterhand konstatera varför något hänt är liksom ingen konst.

Hur som helst undrar man varför alla dessa felgissningar aldrig påverkar deras självsäkerhet. Gång på gång på gång när de förutspår en utveckling så blir det tvärtom. Uppenbarligen har de inte förmåga att förutse vad något idag ger för resultat imorgon. De kan uppenbarligen inte göra korrekta analyser av samhällsförändringar och orsakssamband.

Varje gång de gissar så blir det precis tvärtom.

BORDE inte detta få normala människor att bli lite mindre kategoriska i sina andra förutsägelser. Deras samhällsanalys är till exempel att massinvandringen som dränerat ekonomin i tjugo år kommer bli en lönsam investering i oklar framtid om vi bara fortsätter. Detta hävdar de med bestämhet, självsäkert.

Men borde de inte någon endaste jävla gång stanna upp och tänka "okej, det här verkar logiskt i mitt huvud. Men min trackrecord när det kommer till att förutspå samhällsutveckling är minst sagt svag. Varenda gång jag gissar så blir det precis tvärt jävla om. Kanske, kanske är inte heller denna gissning ett unikt undantag"

Slut parantes)

Nåväl, tillbaka till ämnet. Jag skrev om vid vilken procent SD-liknande partier brukar bjudas in, ifall något glömt.

Hur som helst... Det konstiga i Sverige blir ju att SD som aldrig bjöds, heller aldrig stabiliserat sig som ett lillebror-parti.

Skulle M tagit med SD på båten 2014 så hade de klassiska rollerna bevarats. SD kunde vara det stor-lilla partiet som påverkade medan M bestämde.

Men nu har det tåget gått. Ska M "bjuda in" SD idag? Det kommer ju bli skitkonstigt. Och ännu konstigare kommer det bli. Snart är M nere och bjäbbar på 15% linjen och SD runt 35%

Det är SD som är storebror och M som "är med och påverkar". Jag tror inget av partierna kommer känner sig hemma i dessa roller.

Detsamma gäller naturligtvis S.

Om man funderat på vilken total förnedring detta är för självhatarpartierna så verkar nästan ett samarbete komma längre bort nu ju större SD blir. Om det fanna motstånd att bjuda in dem att sitta vid barnbordet, så kan man ana skammen att nu själva få bli spellevinkarna kring en faderlig Åkesson.

Det här har alltså inget med politik och "värdegrund" att göra. Jag tror aldrig sossarna skulle finna sig i att bara stödparti åt MP heller, även om man själva bjudit in dem i regering. Självbilden tillåter det inte.

M och S klarar inte att vara minsta part i ett samarbete. Lika lite som MP klarar av annat än att vara fräck och hipp "uppstickare" som "fiffigt" "kuppar" genom någon plakatpolitisk fråga.

Skulle SD legat på 15% under några år och växa så smått, skulle nog M till slut mjukna och ta med dem som lillebror. Men SD har helt enkelt vuxit FÖR snabbt, innan det ens blivit vardag att de är tredje största har de blivit största. Och enda möjligheten att samarbeta med dem nu är att låta dem bli regeringsbildare och det egna partiet stödröstare.

Inför den framtidsutsikten tror jag alla partier i 7K hellre går mot tynande små extremistpartier.

Jag tror detta kan bli framtiden i många europeiska länder, däribland Frankrike och Österrike. Ett mer eller mindre nationalistiskt parti med gigantiska siffror runt 60 procent. Och en drös extemvänsterliberala som alltjämt agerar tillsammans med gammelmedia som också för en tynande och allt mer extem tillvaro.
2015-09-18, 22:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Vilka är det som ska leda M till en position där de kan ta tillbaka väljare från SD och fortsätta konkurrera om samma väljare som SD då? Ge oss 5-10 namn. Sedan ska de ha ett brett stöd för att kunna förändra partiet, men det kan vi diskutera när du har gett oss några namn. Jag har väldigt svårt att komma på någon över huvud taget som ens önskar föra M dit.
Jag kan mycket väl bli en av dessa röster som försvinner från SD & går tillbaka till M i en kommande opinionsundersökning, det skall jag inte sticka under stol med.

Det enda som erfordras är att jag får se direktbilder från M-kongressen där Reinfeldt & AKB rullas i tjära & fjäder & bärs ut, förbi Enskede, på en järnvägsräls. Så lättpåverkad är jag, jag erkänner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in