Citat:
Ursprungligen postat av
Pqp
Någon här som har haft munta i Svenska 2 och vill dela med sig litet om vad som berörs? Kursen är jävligt matig och vill ju kunna lägga tonvikten av mitt repeterande där det lämpar sig bäst.
Om jag inte minns fel så finns det två olika kurser i svenska 2, så det beror på vilken av dem du läser. De som läste den andra kursen skulle ge exempel på epoker, årtal och litteratur kopplat till de olika epokerna. Det behövde inte jag göra. Det här skrev jag om min examination:
"På grund av en massa tekniska problem blev examinationen väldigt kort. Vi kom igång 20 minuter in på utsatt tid och läraren Mikael Gappo bad mig berätta om tiden och boken jag valt för realismen/naturalismen. Jag hade läst Thérèse Raquin av Emilé Zola. Jag berättade lite snabbt om hur samhället såg ut på den tiden och kom då naturligt in på boken och dess skildringar (hur man kunde se att boken var naturalistiskt skriven). Han ställde några frågor under tiden jag berättade om handlingen, varför kände karaktärerna som de gjorde, vad kunde det bero på osv. Vi hade inte så mycket tid men när det var en minut kvar av den ursprungliga examinationstiden så frågade läraren om det var något jag ville ta upp eller undrade över. Jag ville prata om grammatik, bisatser osv som hade tagits upp i det sista uppdraget. Sedan gav han några tips och råd inför min nästkommande kurs svenska 3, där jag även ska ha honom som lärare.
Från att examinationen kom igång “på riktigt” till vi var klara hade det gått strax över 20 minuter."
Lycka till med examinationen! 🙂