2019-05-11, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -poke-
Jag ska ha min munta nästa vecka och har börjat plugga lite smått inför provet men det känns som det är så jävla mycket att lära sig. Har skrivit ner alla "bra att kunna"-ord och sitter och memorerar dem. Du har inga tips på vad som är bra att fokusera på inför provet? Jag läst en annan kurs och där var muntan 15 minuter och frågorna var busenkla och väldigt generella, inget avancerat alls... är det likadant i Privatjuridik? Tack för du läste och vore tacksam för svar, mina nerver dödar mig haha

Det var bara frågor på uppdragen så om du repeterar dom så kommer det inte vara några problem. Se till att ha koll på vilka organ som gör vad och vad saker kallas t.ex. vem som lägger in en motion och vem som lägger fram propositioner.

Det kommer inte förekomma någon detaljfråga på vad paragraf x i brottsbalken står för så det behöver du inte oroa dig för. Om du har koll på uppdragen så kommer du att greja muntan.
Citera
2019-05-12, 16:01
Medlem
herusens avatar
Vad händer ifall man inte hinner lämna in ett uppdrag till inlämningsdatum? Kan man fortfarande lämna in efteråt? Får man en sur lärare?
Citera
2019-05-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herusen
Vad händer ifall man inte hinner lämna in ett uppdrag till inlämningsdatum? Kan man fortfarande lämna in efteråt? Får man en sur lärare?

Du kan lämna in uppdrag upp till 21 dagar efter deadline förutom sista uppdraget som måste vara inlämnat på rätt datum. Efter 21 dagar avbryts kursen. Aldrig haft en sur lärare och jag har lämnat in många uppdrag sent.
Citera
2019-05-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TanguyP
Den var visserligen också väldigt givande, men det var inte den jag tänkte på.
Dock var den sidan jag tänkte på upplagd på nästan identiskt sätt, alltså, blogginlägg med olika gymnasiekurser där skribenten prövat (tror jag) upp x antal ämnen, och sedan beskriver kursernas innehåll.
Men jag tackar för hjälpen!
Kan det varit denna? https://hermodshjalpen.wordpress.com/
Citera
2019-05-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herusen
Dom bryr sig inte alls om när du lämnar in...
Citera
2019-05-18, 13:47
Medlem
Någon som har gjort nationellt prov i matte 3b/3c i år/senaste tiden? Från vilket år va NPt? Vad fick ni på NP vs uppdragen?

Och hur snabbt efter NPt får man sitt resultat?
Citera
2019-05-21, 11:58
Medlem
lillaflippens avatar
Hej!

Jag har nyligen läst kursen samhällskunskap 1b på Hermods om nån har någon fundering kring det, då hjälper jag gärna till och svarar här.

Jag fick slutbetyg C om det har betydelse, tror tyvärr mitt muntliga drog ner betyget lite...
Citera
2019-05-21, 19:55
Medlem
Pqps avatar
Någon här som har haft munta i Svenska 2 och vill dela med sig litet om vad som berörs? Kursen är jävligt matig och vill ju kunna lägga tonvikten av mitt repeterande där det lämpar sig bäst.
Citera
2019-05-21, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pqp
Någon här som har haft munta i Svenska 2 och vill dela med sig litet om vad som berörs? Kursen är jävligt matig och vill ju kunna lägga tonvikten av mitt repeterande där det lämpar sig bäst.

Om jag inte minns fel så finns det två olika kurser i svenska 2, så det beror på vilken av dem du läser. De som läste den andra kursen skulle ge exempel på epoker, årtal och litteratur kopplat till de olika epokerna. Det behövde inte jag göra. Det här skrev jag om min examination:
"På grund av en massa tekniska problem blev examinationen väldigt kort. Vi kom igång 20 minuter in på utsatt tid och läraren Mikael Gappo bad mig berätta om tiden och boken jag valt för realismen/naturalismen. Jag hade läst Thérèse Raquin av Emilé Zola. Jag berättade lite snabbt om hur samhället såg ut på den tiden och kom då naturligt in på boken och dess skildringar (hur man kunde se att boken var naturalistiskt skriven). Han ställde några frågor under tiden jag berättade om handlingen, varför kände karaktärerna som de gjorde, vad kunde det bero på osv. Vi hade inte så mycket tid men när det var en minut kvar av den ursprungliga examinationstiden så frågade läraren om det var något jag ville ta upp eller undrade över. Jag ville prata om grammatik, bisatser osv som hade tagits upp i det sista uppdraget. Sedan gav han några tips och råd inför min nästkommande kurs svenska 3, där jag även ska ha honom som lärare.
Från att examinationen kom igång “på riktigt” till vi var klara hade det gått strax över 20 minuter."
Lycka till med examinationen! 🙂
Citera
2019-05-26, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palaceposy
Tack! Kommer ha muntan med samma lärare som jag hade i matte 3, och den gick bra. Är nervös ändå, men det är för att hela planen att ta mig in på min önskade utbildning i höst hänger på att få godkänt betyg i Matte 4 och Fysik 2...kuggar jag någon utav dem hinner jag nog inte skriva prövning i tid till sista kompletteringsdatumet

Såg att du läst matte 3. Har du något tips inför muntliga examination?
Citera
2019-06-02, 17:14
Medlem
Är nu klar med hermods och kan hjälpa till med:

Internationell ekonomi
Internationella relationer
Kultur- och idéhistoria
Privatjuridik
Retorik
Rätten och samhället
Samhällskunskap 3

Har fått A i samtliga ämnen.
Citera
2019-06-05, 06:22
Medlem
Någon som gjort NP i Matematik 2a nyligen? Har det om några veckor och bävar lite inför det, då matte inte är mitt starka ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in