2019-04-30, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
a) du har tänkt helt rätt!
b) är lite klurig för att få i rätt ordning, men ett tips är att ställa den som en fråga. Tex "sjöng du sången för farmor?" eller "läste du boken för lillasyster?"

c) rumsadverbial kan vara ex en plats/ort och meningen ska handla om att något händer där. Tex "i Karlstad skiner äntligen solen".

Hoppas att du förstår hur jag menar och får till några egna meningar! 🙂👍

Ja men tack!! nu är det ju solklart, stort tack Chrstina.
Citera
2019-05-02, 09:54
Medlem
Pqps avatar
Hade just examination i Religion 1 och tänkte dela med mig lite för den som är intresserad.

Hade läraren Mikael V, väldigt avslappnad och trevlig. Han började med att kasta in en snus i truten innan han började examinationen. Han plockade under 15 minuter ut kanske 5 frågor från uppdragen som jag fick besvara och som vi sedan pratade lite kring. När frågorna var färdiga så sa han hur han tyckte att allt hade gått i uppdrag och på examination, gav dock inget betyg på stående fot.
Citera
2019-05-02, 21:30
Medlem
Citat:
Ja jag har gjort hela kursen för svenska 3 🙂

Hej! Du, tack för hjälpen med vägledning i retorik. Fick A i kursen. Tack för hjälpen och att du tog dig tid att svara på frågor.
Citera
2019-05-03, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybereye303
Tack för utförligt svar!

Jag kan svara om någon har frågor på kurserna psykologi 1, filosofi 1, religion 1, spanska 1.

Hej! Vet du fortfarande hur proven och uppdragen ser ut i filosofi 1? Jag började den 1 maj och kursen slutar den 24 maj. Har satt A som mitt betygsmål och detta är min chans för gymnasieexamen innan alla betygen ska in den 20 juni. Stressar som in i helvete.
Citera
2019-05-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nebo115
Hej! Du, tack för hjälpen med vägledning i retorik. Fick A i kursen. Tack för hjälpen och att du tog dig tid att svara på frågor.

Varsågod, och GRATTIS till betyget! Bra jobbat!!
Citera
2019-05-03, 21:02
Medlem
Pqps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noosim
Hej! Vet du fortfarande hur proven och uppdragen ser ut i filosofi 1? Jag började den 1 maj och kursen slutar den 24 maj. Har satt A som mitt betygsmål och detta är min chans för gymnasieexamen innan alla betygen ska in den 20 juni. Stressar som in i helvete.

Du får väl reda på proven och uppdragen vartefter du gör kursen? Proven är överdrivet simpla, har du läst igenom kursmaterialet en gång så bör de sitta 100%. Uppdragen är inte heller särskilt tunga, skriv dem bra och repetera in utifrån uppdragen inför examinationen. Lycka till!
Citera
2019-05-04, 14:45
Medlem
Någon som har erfarenhet gällande sena anmälningar till NP hos hermods? Begick just dundertabben att inte söka i tid och det står ganska klart att anmälningar efter utsatt datum inte kommer kunna behandlas. Kan dom ändå vara flexibla när jag gjort alla andra inlämningar i tid och ser att jag är aktiv?
Citera
2019-05-06, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pqp
Du får väl reda på proven och uppdragen vartefter du gör kursen? Proven är överdrivet simpla, har du läst igenom kursmaterialet en gång så bör de sitta 100%. Uppdragen är inte heller särskilt tunga, skriv dem bra och repetera in utifrån uppdragen inför examinationen. Lycka till!

Gjorde precis de första två proven. Sitter på första uppdraget nu. Proven var rätt simpla men uppdraget är lite sådär. Hade behövt hjälp med denna fråga: "Hur kan man värdera utan att använda värderande ord? Försök även visa på två situationer där en utsaga kan användas först som en värdesats, sedan som ett sak- eller faktapåstående!".

Har svarat på första delen av frågan men den andra delen är vad jag har svårt för.
Citera
2019-05-08, 22:55
Medlem
-poke-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nebo115
Jag läste den förra året med A i betyg. Fråga på.

Jag ska ha min munta nästa vecka och har börjat plugga lite smått inför provet men det känns som det är så jävla mycket att lära sig. Har skrivit ner alla "bra att kunna"-ord och sitter och memorerar dem. Du har inga tips på vad som är bra att fokusera på inför provet? Jag läst en annan kurs och där var muntan 15 minuter och frågorna var busenkla och väldigt generella, inget avancerat alls... är det likadant i Privatjuridik? Tack för du läste och vore tacksam för svar, mina nerver dödar mig haha
Citera
2019-05-09, 22:19
Medlem
Jag har för mig att jag såg något inlägg för ett tag sen (2-4 månader sedan) om en användare som delade med sig av en hemsida med kurser såsom religion, filosofi, samhäll etc, där personen beskrev kurserna på ett blogg-liknande sätt.
Är det någon som känner igen detta och vet vad hemsidan hette eller är det en annan tråd kanske?
Citera
2019-05-10, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TanguyP
Jag har för mig att jag såg något inlägg för ett tag sen (2-4 månader sedan) om en användare som delade med sig av en hemsida med kurser såsom religion, filosofi, samhäll etc, där personen beskrev kurserna på ett blogg-liknande sätt.
Är det någon som känner igen detta och vet vad hemsidan hette eller är det en annan tråd kanske?

Kan det vara denna kanske?
https://studeranu.wordpress.com
Citera
2019-05-10, 17:38
Medlem
Citat:
Kan det vara denna kanske?
https://studeranu.wordpress.com

Den var visserligen också väldigt givande, men det var inte den jag tänkte på.
Dock var den sidan jag tänkte på upplagd på nästan identiskt sätt, alltså, blogginlägg med olika gymnasiekurser där skribenten prövat (tror jag) upp x antal ämnen, och sedan beskriver kursernas innehåll.
Men jag tackar för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in