2019-05-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ur dagens NA:
På tisdagsmorgonen, den 15 maj 2018, ringde polisen hem till (föräldrarna). Då var Lena anmäld som försvunnen. Misstänkt människorov, rubricerade polisen det som.

Det känns faktiskt ganska märkligt att föräldrarna fick reda på sin dotters försvinnande via polisen, och då var ärendet redan rubricerat som människorov. Borde inte UW ha ringt föräldrarna först för att fråga om de hade hört något ifrån sin dotter? Eller åtminstone ha informerat dem om hennes försvinnande?

Om jag förstår rätt, misstänkte UW rätt omedelbart att LW inte höll sig undan av fritt val. Antagligen hade han mer info om planerna för dagen än vad föräldrarna hade. Så snart polisen blivit inblandad var det nog naturligt att de ringde. Initial borde UW funnits på listan över misstänkta, innan man hunnit kontrollera hans alibi. Då blir det direkt olämpligt om han ringde föräldrarna.
Citera
2019-05-12, 15:03
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ur dagens NA:
På tisdagsmorgonen, den 15 maj 2018, ringde polisen hem till (föräldrarna). Då var Lena anmäld som försvunnen. Misstänkt människorov, rubricerade polisen det som.

Det känns faktiskt ganska märkligt att föräldrarna fick reda på sin dotters försvinnande via polisen, och då var ärendet redan rubricerat som människorov. Borde inte UW ha ringt föräldrarna först för att fråga om de hade hört något ifrån sin dotter? Eller åtminstone ha informerat dem om hennes försvinnande?

Nej, om man uppfattar något som människorov (öppen dörr, halvt inslagna presenter), så är det väl polisen som ska sköta sådant?

Det fyller mig även med stort obehag att eventuellt MGM har ringt runt till alla möjliga under den dagen (om det som något skrev här stämmer?) och därmed haft chansen att kontrollera informationsflödet både från och till folk...
Citera
2019-05-12, 15:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Nej, om man uppfattar något som människorov (öppen dörr, halvt inslagna presenter), så är det väl polisen som ska sköta sådant?

Det fyller mig även med stort obehag att eventuellt MGM har ringt runt till alla möjliga under den dagen (om det som något skrev här stämmer?) och därmed haft chansen att kontrollera informationsflödet både från och till folk...

Ja, jag tror nog han som förälder är mer oroade för hur barnen tar det, om de uppfattat något när mamma försvann från det hem de bodde i.
Citera
2019-05-12, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, jag tror nog han som förälder är mer oroade för hur barnen tar det, om de uppfattat något när mamma försvann från det hem de bodde i.
Menar du att SD tänkte att LWs barn kunde ha hört SD då LW försvann eller ngt annat? Det känns som om han borde suttit på sannolika för mycket längre sedan då.
Citera
2019-05-12, 15:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag delar din tanke här Notknappare. Uppmaningen att börja prata eller besvikelsen över att det är så tyst tolkar jag inte riktad till UW. Intrycket man får av LWs föräldrar är inte några som passivt aggressivt skulle antyda på det sättet utan jag tolkar det också som att de vänder sig till allmänheten i Örebro och framförallt de i LWs kretsar. Sedan instämmer jag med andra att LW nog troligast inte anförtrodde UW, iaf inte initialt om problemen med SD pga de skäl som nämnts, men att hon kanske gjort det på slutet om saker spårat ur och hon var tvungen att be barnen aldrig öppna för SD.

Tänker på två saker här:

1. Det talas om att minsta barnet eller UW skulle ha kontaktat SD för assistans då LW var borta. Detta är väl för det första ej bekräftat? Men om, låt säga att det stämmer, så vet vi inte heller hur vinklad denna händelse är.

Det förefaller ju otroligt, framförallt om UW faktiskt fått veta att LW var rädd för SD (om hon nu var det), att UW då skulle be SD om hjälp. Likaledes om barnen visste att hon fruktade SD. Mer troligt är då att de förvisso kontaktade SD men inte alls för assistans utan för att det var där deras första misstankar då föll och de ville kolla läget där. Jag litar inte på den källa som med näbbar och klor försvarat SD i tråden genom uthängning av användare och tänker att vi ska ta hens utsaga om "kontakt med SD för assistans" med en nypa salt.

2. Tidigare i tråden, i höstas tror jag att det var, fanns ett reportage i någon tidning (NA?) om att ingen ville ställa upp och prata om mordet. Jag har för mig att någon journalist hade försökt ta pulsen på grannar men att det var rädsla och locket på trots att det hunnit gå ganska länge redan då.

Jag bor inte i Örebro och har lite/noll koll på den staden mer än extremt perifert, men hur liten är den socialt? Vad är er känsla ni som bor där? Är staden så pass liten i samma medelklassville-skikt att man aktar sig för att prata då ens bekanta kan ha kopplingar till en GM om denne finns i samma skikt? Jag har hört att man t ex varnats för att släppa in MGM men hur rädda är människor i området för honom om det stämmer? Av tidningsreportaget som jag minns det verkade ju folk rejält skrämda och därför tysta. Hur ska tystnaden egentligen tolkas?

a) man är tyst för att det finns en lokal kultur av att inte lägga sig i, tystnadskultur osv
b) man är tyst för att man inte håller SD för trolig GM och inte vill skada honom och hans familj
c) man är tyst för man vet inte vad man ska tro
d) man är tyst för att man är livrädd för GM vem det än är och inte vet vem det kan vara, vem som kan vara farlig
e) man är tyst för att man är livrädd för MGM SD och rädd att han med utvecklat socialt nät ska höra att man har pratat för mycket
f) man är inte ett dugg tyst, men det når aldrig media bara pratet i grannskapet och i andra sammanhang
g)?

Jag tänker att även om grannar inte vill/vågar spekulera i GM så borde man ju vara rejält skärrad över ett brutalt mord i villaområdet.

Ni som bor i närheten: finns någon rädsla bland allmänheten för en random galning som är lös? Eller har alla tyst accepterat att polisen har rätt MGM, och att denne då ej är farlig för utomstående, så länge dessa håller tyst ifall de sett/hört något?

Tänker alla själviskt här och accepterar att MGM är mest troligt GM men tiger som muren om de vet något för att inte riskera bli indragna? Någon granne borde väl över åren ha sett/hört något som kan indikera iaf SDs och LWs relation samt om det varit några hörbara intermezzon? –Nog för att mycket kvinnovåld sker i det dolda bakom stängda dörrar. Detsamma borde kanske grannar till SD och HD ha observerat något genom åren som kunnat tyda på att allt inte stått rätt till, ifall teorin om SD som manipulativ och kontrollerande mot HD skulle stämma.

Har det kommit några varningar mer från polishåll till boende i området?

Vad sades egentligen där i början då Missing People inte gick ut och letade och vänner till LW sa att det var locket på?

Hur länge var läget locket på?

Var det någon alls som gick ut och letade på eget bevåg, medveten eller ej om polisens direktiv?

Mycket intressant.
Jag väljer att endast kommentera några saker.

Tystnad är som du mycket riktigt säger olika saker i olika sammanhang och kan förstås bero på en mängd olika saker.
Jag minns mycket väl den artikel du hänvisar till, då NA går ut för att försöka få till lite information på olika platser. Vid det laget har de olika grupperingarna hunnit besinna sig, tänka igenom vad de ska säga till media och har lagt en strategi. Grannar kanske känner obehag och vill helst bara snacka med sin egna betrodda.
Kanske någon känner så stort obehag att de t om är rädda för att något ska bli till deras egen nackdel om de säger något i media.
Geocahingen har personer som är bekanta med både LW och SD och vill helst inget säga liksom kyrkan som finner det lämpligast att ligga lågt.

Funderar på det du skrev om att Medinsyn skrev det var den yngste sonen som kontaktade SD. Var det så? Jag minns inget om att det var den yngste just, men finner ingen orimlighet i det om det låg till på det viset. Jag har dock många gånger tänkt att det var den äldste.

Den tanken har jag nog byggt upp genom att jag får för mig att han är den som är äldst och kanske vet något lite mer om hur saker och ting låg till.

Men jag låter det vara osagt. Den yngste kan ha fått panik och ringt runt till alla som kunde veta/hjälpa till med info.

Stackar, stackars barn...
Citera
2019-05-12, 15:39
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Det verkar vara skytteltrafik på LW's geocachekonto

"Senast besökt" har nu ändrats till dagens datum, dvs. 12/05/2019.

Utredarna kanske tittar in lite då och då för att jämföra hur GC-historierna ser ut på loggningar kontra rörelsescheman och vad som uppges vid förhör?

Vad tänkte HD på när hon loggade LW:s WIG den 8 maj t ex - något som jag skulle fråga om ifall jag var utredare.

Jag skulle även kontakta de två tjejerna från Nederländerna som bodde hemma hos SD nån vecka innan mordet - de loggade också Lyssna Till Livet - sannolikt med hjälp av sin gästvänliga värd SD. De kanske har hört och sett någon kommunikation/konversation mellan honom och LW?
(Åtminstone den ena tjejen bjöd på övernattning när SD o HD drog till Nederländerna i september, så hon bör ju ha fått en bild av "paret")
Senast redigerad av Honan6 2019-05-12 kl. 16:02.
Citera
2019-05-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Mycket intressant.
Jag väljer att endast kommentera några saker.

Tystnad är som du mycket riktigt säger olika saker i olika sammanhang och kan förstås bero på en mängd olika saker.
Jag minns mycket väl den artikel du hänvisar till, då NA går ut för att försöka få till lite information på olika platser. Vid det laget har de olika grupperingarna hunnit besinna sig, tänka igenom vad de ska säga till media och har lagt en strategi. Grannar kanske känner obehag och vill helst bara snacka med sin egna betrodda.
Kanske någon känner så stort obehag att de t om är rädda för att något ska bli till deras egen nackdel om de säger något i media.
Geocahingen har personer som är bekanta med både LW och SD och vill helst inget säga liksom kyrkan som finner det lämpligast att ligga lågt.

Funderar på det du skrev om att Medinsyn skrev det var den yngste sonen som kontaktade SD. Var det så? Jag minns inget om att det var den yngste just, men finner ingen orimlighet i det om det låg till på det viset. Jag har dock många gånger tänkt att det var den äldste.

Den tanken har jag nog byggt upp genom att jag får för mig att han är den som är äldst och kanske vet något lite mer om hur saker och ting låg till.

Men jag låter det vara osagt. Den yngste kan ha fått panik och ringt runt till alla som kunde veta/hjälpa till med info.

Stackar, stackars barn...

Ja. Folk i Norrköping ska ju inte bo i Örebro. Vad jag menar är att antagligt så vet antagligt inte särskilt många om vem som är skyldig, hur det gick till m. m. Man kan med mer eller mindre goda skäl tro olika scenarion men man kanske inte vill pladdra om det offentligt (även om man yppat det till polis i förhör) man vill inte bidra till att sprida rykten som kanske inte stämmer.

På så sätt tycker jag inte att det är särskilt märkligt att de i Örebro är mer tystlåtna jämfört med dem från Norrköping.
Citera
2019-05-12, 16:23
Medlem
Honan6s avatar
Jag tror de flesta är tysta för att de inte vill bli kontaktade av en MGM som kan vara mördaren.

Det låter oroväckande om han var inställsamt hjälpsam i inledande skede genom att ringa runt och därigenom fick god insyn i hur allt artade sig.
Har han dessutom senare kontaktat HD:s arbetskamrater som han inte känner, blir det riktigt suspekt. Vi har även fått höra att han velat visa en del trådskrivare att han vet vilka de är och det kan tolkas som förklädda hot. Inte undra på om folk blir rädda.

Dock tror jag inte det är många som är tysta om vad de vet ifall de har kallats till förhör hos utredarna - d v s om de inte är medvetna medhjälpare, förstås.
Citera
2019-05-12, 17:01
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Vill säga beklagar till de anhöriga.
Mycket tyder på att "Étienne" SD ville mer.
Det har sagts att St*fan blir väldigt konstig när han inte får som han vill.
Kan det slå över för honom till att bli en mördare ?
Det märkliga är att det känns som folk står upp för mördaren.

"Konstig" hur då? I vilka situationer? Har du något konkret exempel (utöver knoggnuggande etc. som tidigare nämnts i tråden).

Citera
2019-05-12, 17:46
Medlem
Citat:
Ur dagens NA:

Jag tycker också att han borde ha ringt föräldrarna, frågat om dom viste något samt
berättat vad han själv viste,
Han kanske inte behövde fråga dom var LW va någonstans.

Det har ju ryktats att Säpo skulle ha varit först på plats, det är ju fullt möjligt
att han har instruktioner att ringa dom om det händer något liknande det här
i hans närhet.
Om det va det viset att UW och ett par från Säpo tog emot "bypolis" när dom anlände
så steg nog hans trovärdighet till skyarna, förmodligen inte så svårt å peka
ut SD samt säga något om svartsjuka samtidigt.

Undrar om dom tog in allas mobiler.
Citera
2019-05-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det har du rätt i!
Men vet vi hur man fick veta det?
Det kan ligga till som du säger, att UW eller barnen sagt något.
Och/eller så har de gjort snabba slagningar, har anmälningarna. Där framkommer kanske något om detta?

Jag tror nog ändå att ryktet sprider sig lätt i ett sådant område. Grannar vet, geocachingkompisar vet. De låg inte lågt på sociala medier med bilder och texter som var ganska talande i mitt tycke.

Kan bara tänka mig att det snackades en hel del om det. Och på slutet verkar ju även andra vetat om det (tänker återigen på @Dahliabelles inlägg).

Dom höll ju till hemma hos LW när HD hade somnat, troligen så viste
både barn och UW om det.
Citera
2019-05-12, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Dom höll ju till hemma hos LW när HD hade somnat, troligen så viste
både barn och UW om det.

Skulle kunna tro att de eventuella bråken med äldste sonen kanske delvis handlat om detta. Barn i högstadieålder är känsliga för vad de ser som pinsamt, en morsa som har förhållanden med gifta män är nog pinsamt för en högstadieunge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in