2019-05-12, 12:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Men eftersom en källa till Metro redan tidigt sade att det handlade om ett "svartsjukedrama" så visste nog åtminstone denna källa om deras sexrelation

Det har du rätt i!
Men vet vi hur man fick veta det?
Det kan ligga till som du säger, att UW eller barnen sagt något.
Och/eller så har de gjort snabba slagningar, har anmälningarna. Där framkommer kanske något om detta?

Jag tror nog ändå att ryktet sprider sig lätt i ett sådant område. Grannar vet, geocachingkompisar vet. De låg inte lågt på sociala medier med bilder och texter som var ganska talande i mitt tycke.

Kan bara tänka mig att det snackades en hel del om det. Och på slutet verkar ju även andra vetat om det (tänker återigen på @Dahliabelles inlägg).
Citera
2019-05-12, 13:03
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Nja, inte så troligt baserat på nedanstående uttalande:
Det känns som att något gick snett redan från början säger (pappan) och tänker på de första dagarna då polisen inte hittade kroppen och ingen heller åkte ut på ett larm som kom till SOS.
Den pinsamma sanningen är nog att föräldrarna har hållits precis lika utanför polisens utredning (host! pokerkvällar) som alla vi andra vanliga dödliga
Jonestown och självmordssekten kanske värt att studera
Citera
2019-05-12, 13:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ja, det är mordet de efterlyser samtal om:

Citat från NA:
Båda tycker att tystnaden kring mordet har varit svår. Hemma i Norrköping pratar de med vänner och bekanta om det som hänt. De har fått mycket stöd. Många hör av sig, kommer fram och ger en kram när det behövs. Men det är svårare i Örebro. Där är det tystare.

Fast där finns det väl en högst rationell orsak till tystnaden? Man vill inte bli påverkad till vad man eventuellt kan komma att få vittna om i en framtida process? Och det är väl människor från Örebro bland LWs bekantskapskrets som hon mest umgicks med (och som typiskt hörs av polis) ?
Citera
2019-05-12, 13:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det har du rätt i!
Men vet vi hur man fick veta det?
Det kan ligga till som du säger, att UW eller barnen sagt något.
Och/eller så har de gjort snabba slagningar, har anmälningarna. Där framkommer kanske något om detta?

Jag tror nog ändå att ryktet sprider sig lätt i ett sådant område. Grannar vet, geocachingkompisar vet. De låg inte lågt på sociala medier med bilder och texter som var ganska talande i mitt tycke.

Kan bara tänka mig att det snackades en hel del om det. Och på slutet verkar ju även andra vetat om det (tänker återigen på @Dahliabelles inlägg).

Jag skulle tro att det kan vara en anledning till att Örebroarna talar mindre med föräldrarna. Vilket såklart inte innebär att de håller tyst inför polis om vad de ev känner till.
Citera
2019-05-12, 13:14
Medlem
GilGrissom82s avatar
Ur dagens NA:
På tisdagsmorgonen, den 15 maj 2018, ringde polisen hem till (föräldrarna). Då var Lena anmäld som försvunnen. Misstänkt människorov, rubricerade polisen det som.

Det känns faktiskt ganska märkligt att föräldrarna fick reda på sin dotters försvinnande via polisen, och då var ärendet redan rubricerat som människorov. Borde inte UW ha ringt föräldrarna först för att fråga om de hade hört något ifrån sin dotter? Eller åtminstone ha informerat dem om hennes försvinnande?
Citera
2019-05-12, 13:24
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ur dagens NA:
På tisdagsmorgonen, den 15 maj 2018, ringde polisen hem till (föräldrarna). Då var Lena anmäld som försvunnen. Misstänkt människorov, rubricerade polisen det som.

Det känns faktiskt ganska märkligt att föräldrarna fick reda på sin dotters försvinnande via polisen, och då var ärendet redan rubricerat som människorov. Borde inte UW ha ringt föräldrarna först för att fråga om de hade hört något ifrån sin dotter? Eller åtminstone ha informerat dem om hennes försvinnande?

Allt kanske gick väldigt snabbt där på morgonen? UW ringde polisen, ville inte oroa hennes gamla föräldrar i onödan och väcka dem ifall det bara trots allt fanns en naturlig förklaring. Polisen som har varit med om ett och annat tänker annorlunda och kontaktar direkt föräldrarna medan UW tar han dom och försöker lugna barnen som är oroliga? Hur exakt ser tidslinjen ut där på morgonen med de olika klassificeringarna människorov och försvunnen?

Vi vet väl inte så mycket alls om UWs relation till sina svärföräldrar efter skilsmässan? Läser man MHs märkliga blogg så får man ju intrycket att UW kan ha råkat ut för en ganska manipulativ person som hyst agg till både honom senare och varit svartsjuk på LW som hon ju öppet svartmålat. En spekulation då är att MH kan ha sått split mellan han och LW och att en frostig relation kan ha utvecklat sig varpå även dennes kontakt med de forna svärföräldrarna kan ha blivit sämre. Det som talar mot detta är väl att UW och LW ska ha firat jul ihop långt efter skilsmässan och rakt igenom verkade ha sådan god relation att de firade barnen gemensamt, om jag inte missuppfattat det.
Citera
2019-05-12, 13:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tre gånger har jag skrivit till dom, å jag antar att det är många till som har frågat
varför dom inte skriver om mordet.
Det hjälper väl till att det börjar bli ettårsdag sedan mordet, hoppas att dom skriver något
vettigt å inte bara sammanfattar vad som har hänt.

Håller med, det börjar nog bli läge för en provprenumeration.

Bra jobbat!
Tror också att det finns många i Örebro, särskilt i Hjärsta och kanske även från LWs bekantskapskrets som legat på.
Citera
2019-05-12, 13:36
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Bra jobbat!
Tror också att det finns många i Örebro, särskilt i Hjärsta och kanske även från LWs bekantskapskrets som legat på.

3 stora sidor i Nerikes Allehanda idag .
Så tacksamma är vi !
Tack NA
Citera
2019-05-12, 13:42
Medlem
Citat:
Ur dagens NA:

Var det UW som gjorde det?
Citera
2019-05-12, 14:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ur dagens NA:

En tanke som man kan fundera lite över.
Men kan det varit så att UW blev upptagen av att både först försöka själv ta reda på om det kunde ligga någon naturlig förklaring till LWs försvinnande och så snart det ringde varningsklockor kontakta polisen.

Därefter borde polisen ha kanske ha haft samtal/förhör med UW som blivit ganska ockuperad? Och polisen sagt lugnande till honom att de tar över sådana samtal och informerar anhöriga?

Tillägg:
Kanske man inte vill att anhöriga som också kan vara misstänkta kontaktar den ena eller andra i syfte till att inte förstöra bevis/vittnens upplevelser och minnen?
Och att UW ganska snabbt insåg att polisen skulle kopplas in och det inte blev tid till att ringa runt innan man fått "allt det viktigaste"gjort. Och att inte oroa det äldre paret i onödan, utan kanske tänkte ta det efter en stund något senare när allt lugnat ner sig. En stund som aldrig kom?
Senast redigerad av notknapparen 2019-05-12 kl. 14:30.
Citera
2019-05-12, 14:23
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Idag har LW's profil "senast besökt" ändrats till dagens datum, dvs. 07/05/2019.

Intressant.

Det verkar vara skytteltrafik på LW's geocachekonto

"Senast besökt" har nu ändrats till dagens datum, dvs. 12/05/2019.
Citera
2019-05-12, 14:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Allt kanske gick väldigt snabbt där på morgonen? UW ringde polisen, ville inte oroa hennes gamla föräldrar i onödan och väcka dem ifall det bara trots allt fanns en naturlig förklaring. Polisen som har varit med om ett och annat tänker annorlunda och kontaktar direkt föräldrarna medan UW tar han dom och försöker lugna barnen som är oroliga? Hur exakt ser tidslinjen ut där på morgonen med de olika klassificeringarna människorov och försvunnen?

Vi vet väl inte så mycket alls om UWs relation till sina svärföräldrar efter skilsmässan? Läser man MHs märkliga blogg så får man ju intrycket att UW kan ha råkat ut för en ganska manipulativ person som hyst agg till både honom senare och varit svartsjuk på LW som hon ju öppet svartmålat. En spekulation då är att MH kan ha sått split mellan han och LW och att en frostig relation kan ha utvecklat sig varpå även dennes kontakt med de forna svärföräldrarna kan ha blivit sämre. Det som talar mot detta är väl att UW och LW ska ha firat jul ihop långt efter skilsmässan och rakt igenom verkade ha sådan god relation att de firade barnen gemensamt, om jag inte missuppfattat det.

Alltid lika roligt att läsa dina inlägg.

Det är förstås svårt att veta hur relationerna mellan de olika personerna sett ut. Dina tankar runt detta är intressant.
Jag minns också att UW och LW firat jul ihop med barnen, vilket ändå talar för en skilsmässa som inte har helt havererat deras relation.

Nu har jag glömt när LW och SD lärde känna varandra och när man började se inlägg på geocachingsidan som gjorde att man kunde ana att de hade en relation. Typ bilder som "en kall natt i varmt sällskap", och en" magisk vänskap" osv

Det har ju sagts i tråden förra året (2018) om en 6-årig relation dom emellan. Så började de umgås 2012 på ett närmare plan? Två år efter skilsmässan eller är jag helt ute och cyklar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in