Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Jag har i min ägo den gamla typen av renat med rund flaska och en annan sorts etikett. Det står på din länk att renat började säljas 1993...är det verkligen sant?
Det är naturligvis inte sant.
Kanske började fabrikstillverkat "Renar Brännvin" säljas 1893 - ungefär då kan man börja räkna att fabrikstillverkat enhetligt brännvin kommer på marknaden. Fast när det sker exakt vet jag inte.
Renat - Nr1 - är precis som sägs på etiketten: absolut ren (etyl)alkohol och vatten - varken mer eller mindre, inte heller andra främmande smakämnen. Det smak som många här säger sig uppskatta är den rena alkoholsmaken. Traditionellt ska råvaran i V&S "renat" vara jordbruksprodukter - fas det kan ju ha ändrats under åren - i synnerhet nu sedan V&S fick nya ägare.
Tidigare fanns "Taffelbrännvin" -nr 2- det var rent brännvin gjort av cellulosasocker. Detta introducerades på 1930-talet.
Vodka - Explorer - nr 3 - kom på ca 1950-talet, 38% alkohol och anslöt till ett då uppblommande mode med vodka.
Enligt läroboken är "Vodka" ett nästan rent brännvin där smakkryddan (mycket lite) - består av föroreningar från distilleriprocessen, finkel helt enkelt. Men troligen har åtminstone västvärldens "Vodka" närmat sig renat brännvin. Varumärket "Absolut vodka" är ju ett lyckat försök att sälja Icke-vodka som vodka.