2019-05-12, 13:24
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinGambleGoth
Använder i stort sett alltid Renat som grund till egna snapsar. Känns även som ett självklart val framför alla ryska märken och amerikaniserad "premiumvodka" i designade flaskor.

Renat är en bra snaps. Bättre än Dworek och Koskenkorva och allt vad dom heter även om ryssarna gör bra vodka. Tyvärr skäms större systembutiker i centrala Sthlm att sälja 37r med Renat. Finns dock vid Brommaplan och Gullmarsplan. Det anses väl vara en gammal alkis-sprit. En halvböj.
Citera
2019-05-13, 19:49
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Renat är en bra snaps. Bättre än Dworek och Koskenkorva och allt vad dom heter även om ryssarna gör bra vodka. Tyvärr skäms större systembutiker i centrala Sthlm att sälja 37r med Renat. Finns dock vid Brommaplan och Gullmarsplan. Det anses väl vara en gammal alkis-sprit. En halvböj.

Renat passar bra ren men vill man ha lite smak när man blandar är Dworek och Explorer bättre. Blandar man renat känner man ingen smak alls.
Citera
2019-11-02, 20:11
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills

Nej, nu tar du miste, medborgare! En halv böj är en kvarting Explorer, ingenting annat. Cornelis Vreeswijk har gjort en låt till dess ära: https://www.youtube.com/watch?v=C2yAnPyRE2E

Men jag köpte mig för ovanlighetens skull en hela Renat till helgen, det var ett par år sedan sist. Har nu druckit den som en kylskåpskall snaps och i en White Russian. Måste säga att det är en riktigt bra Vodka som gör skäl för sitt namn. Den smakar verkligen rent och är len och fin att dricka. Slinker ner fint som snaps och gör en förträfflig Vit ryss.

Smakade av den mot Koskenkorva, som jag jag köper rätt ofta, och det var stor skillnad. Kosken var mycket skarpare än Renat.

Synd att Renat verkar hålla på att försvinna från hyllorna på bolaget. Explorer är en storsäljare, trots att den är mycket sämre än Renat och bara ett par kronor billigare.
Citera
2019-11-12, 08:33
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Nej, nu tar du miste, medborgare! En halv böj är en kvarting Explorer, ingenting annat. Cornelis Vreeswijk har gjort en låt till dess ära: https://www.youtube.com/watch?v=C2yAnPyRE2E

Men jag köpte mig för ovanlighetens skull en hela Renat till helgen, det var ett par år sedan sist. Har nu druckit den som en kylskåpskall snaps och i en White Russian. Måste säga att det är en riktigt bra Vodka som gör skäl för sitt namn. Den smakar verkligen rent och är len och fin att dricka. Slinker ner fint som snaps och gör en förträfflig Vit ryss.

Smakade av den mot Koskenkorva, som jag jag köper rätt ofta, och det var stor skillnad. Kosken var mycket skarpare än Renat.

Synd att Renat verkar hålla på att försvinna från hyllorna på bolaget. Explorer är en storsäljare, trots att den är mycket sämre än Renat och bara ett par kronor billigare.

Renat funkar bra rent men skall man blanda är det bättre om det är lite kryddig smak och då är Dworek bättre som ger den riktigt riviga kryddiga känslan även som utspätt. Medan man inte känner något alls från renat när man blandar vilket nästan är lite obehagligt.
Citera
2019-11-16, 19:36
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Renat funkar bra rent men skall man blanda är det bättre om det är lite kryddig smak och då är Dworek bättre som ger den riktigt riviga kryddiga känslan även som utspätt. Medan man inte känner något alls från renat när man blandar vilket nästan är lite obehagligt.

Här håller jag inte med dig alls! Ett brännvin med så ren smak, som Renat, är enligt mitt tycke bäst att blanda med. Det ger inga bismaker. En White Russian gjord på Explorer smakar lite spolatvätska och bränner i halsen. Med Renat får kaffelikören ta överhanden helt, vodkan bidrar nästan bara med med alkoholhalt.
Dworek smakar ännu mer lacknafta än Explorer; sämsta vodkan på bolaget, säger jag.

Måste smaka av Renat mot Stoli, för någon av dem är bäst i "budget"-klassen. Lyxvodkor och skrytmärken orkar jag inte med, om jag ska köpa dyr sprit, får det bli Whisky!
Citera
2019-11-18, 19:56
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Här håller jag inte med dig alls! Ett brännvin med så ren smak, som Renat, är enligt mitt tycke bäst att blanda med. Det ger inga bismaker. En White Russian gjord på Explorer smakar lite spolatvätska och bränner i halsen. Med Renat får kaffelikören ta överhanden helt, vodkan bidrar nästan bara med med alkoholhalt.
Dworek smakar ännu mer lacknafta än Explorer; sämsta vodkan på bolaget, säger jag.

Måste smaka av Renat mot Stoli, för någon av dem är bäst i "budget"-klassen. Lyxvodkor och skrytmärken orkar jag inte med, om jag ska köpa dyr sprit, får det bli Whisky!

Jag vill ändå känna något i smaken när man blandar. Att blanda renat märker man inte ens av spriten. En kaffegök på dworek är en egen dryck med renat är det alkoholhaltigt kaffe. Det finns förövrigt betydligt värre spritdrycker än Explorer.
Citera
2019-11-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag har i min ägo den gamla typen av renat med rund flaska och en annan sorts etikett. Det står på din länk att renat började säljas 1993...är det verkligen sant?

Det är naturligvis inte sant.
Kanske började fabrikstillverkat "Renar Brännvin" säljas 1893 - ungefär då kan man börja räkna att fabrikstillverkat enhetligt brännvin kommer på marknaden. Fast när det sker exakt vet jag inte.

Renat - Nr1 - är precis som sägs på etiketten: absolut ren (etyl)alkohol och vatten - varken mer eller mindre, inte heller andra främmande smakämnen. Det smak som många här säger sig uppskatta är den rena alkoholsmaken. Traditionellt ska råvaran i V&S "renat" vara jordbruksprodukter - fas det kan ju ha ändrats under åren - i synnerhet nu sedan V&S fick nya ägare.

Tidigare fanns "Taffelbrännvin" -nr 2- det var rent brännvin gjort av cellulosasocker. Detta introducerades på 1930-talet.
Vodka - Explorer - nr 3 - kom på ca 1950-talet, 38% alkohol och anslöt till ett då uppblommande mode med vodka.
Enligt läroboken är "Vodka" ett nästan rent brännvin där smakkryddan (mycket lite) - består av föroreningar från distilleriprocessen, finkel helt enkelt. Men troligen har åtminstone västvärldens "Vodka" närmat sig renat brännvin. Varumärket "Absolut vodka" är ju ett lyckat försök att sälja Icke-vodka som vodka.
Citera
2019-11-18, 23:08
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Jag vill ändå känna något i smaken när man blandar. Att blanda renat märker man inte ens av spriten. En kaffegök på dworek är en egen dryck med renat är det alkoholhaltigt kaffe. Det finns förövrigt betydligt värre spritdrycker än Explorer.

Vi får väl enas om att vi är oense då. Jag tycker att Renat är perfekt för drinkar och cocktails.

Det finns en massa vodkor som är sämre än Explorer här i världen, men just i bolagets sortiment så tycker jag att den är en av de sämsta som de har. Finkelsmaken går igenom när man ska blanda drinkar på ett sätt som jag, som sagt, inte gillar.

Enligt Wikipedia lanserades Renat 1877, men då under namnet Absolut rent brännvin. Man bytte namn till Renat på 70-talet, för att enklare kunna lansera Absolut Vodka istället.

Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Renat
Senast redigerad av Knarkarjävlar 2019-11-18 kl. 23:14.
Citera
2019-11-20, 21:10
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Vi får väl enas om att vi är oense då. Jag tycker att Renat är perfekt för drinkar och cocktails.

Det finns en massa vodkor som är sämre än Explorer här i världen, men just i bolagets sortiment så tycker jag att den är en av de sämsta som de har. Finkelsmaken går igenom när man ska blanda drinkar på ett sätt som jag, som sagt, inte gillar.

Enligt Wikipedia lanserades Renat 1877, men då under namnet Absolut rent brännvin. Man bytte namn till Renat på 70-talet, för att enklare kunna lansera Absolut Vodka istället.

Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Renat

Renat och absolut är samma sak.
Har faktiskt aldrig druckit absolut. Jag gillar faktiskt renat men då rent när man dricker alkohol vill man känna av den och blandat fungerar det inte med renat den är för len.
Citera
2020-03-11, 11:43
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Renat och absolut är samma sak.

Nej!

Det smakar inte ens i närheten likadant, renat smakar ren etanol och Absolut Vodka har en stark bismak av nåt, förmodligen finkel.

Jag hade spritsmakning i helgen, testade Absolut, Renat och Vanlig Vodka, vanlig vodka och Renat är lika varandra, men Renat är snäppet lenare/renare/godare. De få kronor i differens till Vanlig Vodkas favör är inte värt det, däremot är det praktiskt och säkert med plastflaska om man ämnar härja.
Citera
2020-03-11, 12:01
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Nej!

Det smakar inte ens i närheten likadant, renat smakar ren etanol och Absolut Vodka har en stark bismak av nåt, förmodligen finkel.

Jag hade spritsmakning i helgen, testade Absolut, Renat och Vanlig Vodka, vanlig vodka och Renat är lika varandra, men Renat är snäppet lenare/renare/godare. De få kronor i differens till Vanlig Vodkas favör är inte värt det, däremot är det praktiskt och säkert med plastflaska om man ämnar härja.

Jag tänker inte lägga ut 40 extra kronor för att testa jag vill knappt köpa sprit för att det är så dyrt. Såg senaste gången jag var på systembolaget att Renat och Explorer nu kostar samma.
Citera
2020-03-11, 12:27
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Jag tänker inte lägga ut 40 extra kronor för att testa jag vill knappt köpa sprit för att det är så dyrt. Såg senaste gången jag var på systembolaget att Renat och Explorer nu kostar samma.

Jag uppmanar ingen till alkoholkonsumtion, jag tycker du är klok som avstår, men du skrev att Absolut och Renat är samma sak och dylika oerhörda påståenden kan jag inte låta stå oemotsagda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in