Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Nja, mord i ens vänner och bekantas familjer händer inte varje dag så när det gäller sådana allvarliga ärenden är vilken människa som helst glad att ställa upp med hjälp.
Konstigt att du tänker så och kallar det bananrepublik och missbruk av makt.
UW och barnen behöver mer nu från polisen än vad de hittills presterat. Det unnar jag dem.
De har lidit tillräckligt tycker jag.
Polisen kan gott sätta in fler utredare och utökad arbetstid på att lösa mordet på Lena. NOA vore också välkommet nu.
Edit:
Hoppas att NA tar upp det här om utökad manstyrka för att lösa fallet i sin artikelserie om mordet
Nej det är inte konstigt att kalla sådant för bananrepubliks egenheter. Det är inte missbruk av makt för en general på försvarsmakten har ingen makt över polisen.
Polisen är en egen verksamhet där inte någon general från försvarsmakten har någon befogenhet att beordra hur resursnyttjande och prioritering ska göras. Poliser och militärer är i regel ganska noga med vad som faller in under deras befogenheter och behörigheter.
Generaler inom försvarsmmakten har egna budgetproblem utan att behöva dra på sig tjafs som garanterat skulle följa från sin överordnade om man skulle försökt beordra polisens arbete för att "stötta" en kollega. Jag sätter det inom citationstecken för det stjälper antagligt mer än det hjälper.
Ditt resonemang i detta är rubbat.
Det fetade: av vad som framgår av nyhetsflödet så är Örebro med omnejd lite av en skithåla där det begås en hel del brott, såväl småkriminalitet som allvarligare brottslighet. Det är ju inte så att övriga kriminella eller olyckshändelser som också polisen ska hantera plötsligt stannar upp för att LW mördats. Jag har ingen anledning att tro att man inom Örebropolisen gjort någon felprioritering av resursanvändning. Man har inte lika stort behov av antal poliser som i början när många ska höras initialt etc.