2019-05-11, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är nog snarare du som är naiv i så fall som inte vet hur långt man kommer i livet med inflytelserika kontakter.
Det är inte korruption heller att man ber om hjälp från sin släkt, vänner och bekanta.
Kina och Ryssland? Nej, det är så i hela världen även i USA och i Sverige.

Jag hoppas fortfarande att UW och alla andra i Lenas släkt och vänskapskrets drar i alla trådar och gör vad de kan för att ge polisen lite extra "motivation" att lösa detta fall. 🙂
Vi kanske är naiva i Sverige men vi har tack och lov varit oerhört förskonade från svågerpolitik och annan korruption. För jag kan inte se att det du frågar efter är ngt sunt.
Citera
2019-05-11, 22:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Vi kanske är naiva i Sverige men vi har tack och lov varit oerhört förskonade från svågerpolitik och annan korruption. För jag kan inte se att det du frågar efter är ngt sunt.

Kalla det svågerpolitik eller korruption men det låter mer som den s.k. svenska avundsjukan tycker jag.
Hur kan man se det som korruption om UW ber om hjälp från sina vänner för att lösa MORDET PÅ SINA TRE BARNS MAMMA. Är det något som händer varje dag? Förhoppningsvis kommer han aldrig mer uppleva något så hemskt igen.

Så missunsamt av er att kalla det svågerpolitik m.m. om UW skulle be om hhjälp från vänner och bekanta att lösa detta mord efter ett år. Fy skäms på er som tänker så.

Godnatt.
Citera
2019-05-11, 22:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nja, mord i ens vänner och bekantas familjer händer inte varje dag så när det gäller sådana allvarliga ärenden är vilken människa som helst glad att ställa upp med hjälp.

Konstigt att du tänker så och kallar det bananrepublik och missbruk av makt.

UW och barnen behöver mer nu från polisen än vad de hittills presterat. Det unnar jag dem.
De har lidit tillräckligt tycker jag.

Polisen kan gott sätta in fler utredare och utökad arbetstid på att lösa mordet på Lena. NOA vore också välkommet nu.

Edit:
Hoppas att NA tar upp det här om utökad manstyrka för att lösa fallet i sin artikelserie om mordet

Nej det är inte konstigt att kalla sådant för bananrepubliks egenheter. Det är inte missbruk av makt för en general på försvarsmakten har ingen makt över polisen.

Polisen är en egen verksamhet där inte någon general från försvarsmakten har någon befogenhet att beordra hur resursnyttjande och prioritering ska göras. Poliser och militärer är i regel ganska noga med vad som faller in under deras befogenheter och behörigheter.

Generaler inom försvarsmmakten har egna budgetproblem utan att behöva dra på sig tjafs som garanterat skulle följa från sin överordnade om man skulle försökt beordra polisens arbete för att "stötta" en kollega. Jag sätter det inom citationstecken för det stjälper antagligt mer än det hjälper.

Ditt resonemang i detta är rubbat.

Det fetade: av vad som framgår av nyhetsflödet så är Örebro med omnejd lite av en skithåla där det begås en hel del brott, såväl småkriminalitet som allvarligare brottslighet. Det är ju inte så att övriga kriminella eller olyckshändelser som också polisen ska hantera plötsligt stannar upp för att LW mördats. Jag har ingen anledning att tro att man inom Örebropolisen gjort någon felprioritering av resursanvändning. Man har inte lika stort behov av antal poliser som i början när många ska höras initialt etc.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-05-11 kl. 22:49.
Citera
2019-05-11, 22:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Kalla det svågerpolitik eller korruption men det låter mer som den s.k. svenska avundsjukan tycker jag.
Hur kan man se det som korruption om UW ber om hjälp från sina vänner för att lösa MORDET PÅ SINA TRE BARNS MAMMA. Är det något som händer varje dag? Förhoppningsvis kommer han aldrig mer uppleva något så hemskt igen.

Så missunsamt av er att kalla det svågerpolitik m.m. om UW skulle be om hhjälp från vänner och bekanta att lösa detta mord efter ett år. Fy skäms på er som tänker så.

Godnatt.

Man kallar en spade en spade. Det är absolut inget att skämmas för.
Citera
2019-05-12, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du får nog börja med att förklara vad du menar med det "motsägelsefulla.
Tyckte du menade att det har gått till ungefär som jag beskrev det.
Verkar vara ett missförstånd igen. Vi släpper det.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jo, allt tyder ju på det.
Frågan är om det va medvetet eller om det va oförmåga att döda fort.

Skriken borde rimligtvis ha varit ordentligt stressande för GM.

Det fetade tror jag.

Senast redigerad av glendale 2019-05-12 kl. 00:53.
Citera
2019-05-12, 01:01
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför Lenas nära och kära accepterar och tolererar detta.
De måste säga ifrån och kräva att polisen gör sitt jobb bättre. Jag skulle aldrig accepterat det utan vänt mig till alla mina kontakter för att de ska sparka igång utredarna och polisen. Det fungerar alltid. Utredarna och ÅK skulle jobba på betydligt bättre när de vet att de har inflytelserika människors ögon på sig.

Det är ju nästan så man börjar tro att Lenas familj inte vill att mordet ska lösas. Då börjar man ju undra varför.
Har du en aning om vad du snackar om här? Anhöriga kan inte påverka en utredning annat än att själva bidra med information och vittnesmål. Det här vet jag av egen erfarenhet.
Tack o lov har vi fortfarande en oberoende och någorlunda korruptionsfri polis. ( På senaste tiden börjar den bilden av oskuldsfulla Sverige också krackelera, senast en polis som försedde kriminella med info i Malmö). Att tro att utredare låter sig skyndas
och påverkas av privata påtryckningar är befängt. I USA kanske där du har dina FBI-släktingar kanske sådant funkar , men inte i lilla Sverige.
Citera
2019-05-12, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Har du en aning om vad du snackar om här? Anhöriga kan inte påverka en utredning annat än att själva bidra med information och vittnesmål. Det här vet jag av egen erfarenhet.
Tack o lov har vi fortfarande en oberoende och någorlunda korruptionsfri polis. ( På senaste tiden börjar den bilden av oskuldsfulla Sverige också krackelera, senast en polis som försedde kriminella med info i Malmö). Att tro att utredare låter sig skyndas
och påverkas av privata påtryckningar är befängt. I USA kanske där du har dina FBI-släktingar kanske sådant funkar , men inte i lilla Sverige.

EXAKT, därför finns Sverige och de nordiska länderna alltid på de första topp-placeringar i den årliga World of Justice utvärderingen. Av 131 länder.

USA har aldrig ens närmat sig toppen bl.a. för korruption.
Citera
2019-05-12, 03:01
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Vem har sagt något om att dra in halva släkten? Har man så många som har makt och inflytande i just rättsväsendet? Nej, man har kanske några och då drar man i alla trådar för att polisen ska arbetar effektivt 24/7. Med de bästa utredarna. I det här fallet är det NOA, sägs det.

Som ett exempel, UW som arbetar inom militären har kanske vän/bekant/kollega därifrån som är general. Dessa har nära samarbete med försvarsdepartementet.
UW kan då genom sin vän be någon med inflytande därifrån ringa Örebropolisen och be dem högprioritera detta mål.

Varför skulle man dra in halva släkten? Det är bara arbetarklassen som med ineffektiva medel försöker få till en förändring. Det är kontraproduktivt. Har själv haft klienter som kommit dragandes med halva släkten för att förändra den felaktiga diagnos jag satt på deras anhöriga.

UW är inte anhörig.

De var skilda.

Varför tar du för givet att han bryr sig och inte har kunnat
börja med sitt sorgearbete?
De hade varit skilda länge.

Jag känner många människor som inte skulle
sörja om exet dog.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-05-12 kl. 03:10.
Citera
2019-05-12, 06:13
Medlem
Intervju med LW:s föräldrar på NA... går att friläsa till 07.
Citera
2019-05-12, 07:50
Medlem
Citat:
Vem har sagt något om att dra in halva släkten? Har man så många som har makt och inflytande i just rättsväsendet? Nej, man har kanske några och då drar man i alla trådar för att polisen ska arbetar effektivt 24/7. Med de bästa utredarna. I det här fallet är det NOA, sägs det.

Som ett exempel, UW som arbetar inom militären har kanske vän/bekant/kollega därifrån som är general. Dessa har nära samarbete med försvarsdepartementet.
UW kan då genom sin vän be någon med inflytande därifrån ringa Örebropolisen och be dem högprioritera detta mål.

Varför skulle man dra in halva släkten? Det är bara arbetarklassen som med ineffektiva medel försöker få till en förändring. Det är kontraproduktivt. Har själv haft klienter som kommit dragandes med halva släkten för att förändra den felaktiga diagnos jag satt på deras anhöriga.
Nu var det lördag igår och undrar om Du skrivit detta efter en vinflaska eller två!

Menar Du på allvar att försvarsmakten ska tipsa polisen och berätta hur dom ska prioritera sitt arbete?
Citera
2019-05-12, 08:07
Medlem
SloppySecondss avatar
Vill säga beklagar till de anhöriga.
Mycket tyder på att "Étienne" SD ville mer.
Det har sagts att Stefan blir väldigt konstig när han inte får som han vill.
Kan det slå över för honom till att bli en mördare ?
Det märkliga är att det känns som folk står upp för mördaren.
Citera
2019-05-12, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Intervju med LW:s föräldrar på NA... går att friläsa till 07.

Attans, sent ska syndaren vakna, sägs det

Skulle du kunna sammanfatta lite bara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in