Jag tror att hen var så rasande att hen
bara fortsatte att göra henne illa så länge
hen kunde. Hen ville inte ”bara” döda
henne utan ville att hon skulle få lida så
mycket som möjligt.
Jag tror att hen var förblindad av raseri
och inte brydde sig om skriken.
Fakta är:
SD hjälpte LW lösa mystar inför norgeresan och kolla om hon uppfyllde planerade challenges.
SD och LW har haft en tät kontakt hela tiden sedan 2017.
Stark indikation som har övertygat mig:
Det finns inget som tyder på att SD ska ha försökt få träffa LW den aktuella kvällen.
SD och LW träffades enstaka dagar före mordet. Kanske under helgen.
Har hört, men vet ej om sanningshalt:
Berättar jag ej, men det finns mycket, men trådsanningar har vi tillräckligt av, eller hur?
Edit: De har hela perioden haft tät kontakt, inte bara sedan 2017.
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
De träffades och hade sex några veckor innan mordet.. Det talar lite emot att de hade det dåligt..
Det var EGT som berättade det. Men det var något som verkade ha kommit fram ganska sent (först efter det att tråden startats, dvs efter mordet). Jag upplevde det som att EGT först hade uppgiften om att de inte hade umgåtts den "senaste" tiden och h*n blev riktigt förvånad över MV(?) uppgift om att de ska ha kommit fram att du umgåtts i smyg.
Man kan ju fundera över hur det kommer sig att denna uppgift kommer till EGTs kännedom så sent i deras bekantskap som verkat vara så nära att EGT ändå fått veta ingående uppgifter om vad som tagits upp vid häktningsförhandlingen?
Nu kommer uppgifter från Medinsyn om att de har umgåtts ännu närmare mordet, kanske t om helgen före.
Vi får väl se om utredningen kommer fram till hur de har umgåtts de senaste månaderna, veckorna och dagarna. Jag tror ju att man kan följa deras mobil/annan digital kommunikation, rörelser via uppkopplingar, vittnesuppgifter mm.
Kanske mgm "rättar" till historien som MV skrivit, så att den passar de uppgifter som presenteras för honom?
Är det så enkelt att han av hänsyn till HD inte velat att det ska komma fram att de umgåtts?
Om de har träffats, har det varit på sexuell basis?
Om de har träffats/på sexuell basis, har det varit ömsesidigt, eller har det varit "en som ville mer" som vi har hört (ÅK och Dahliabelle)?
Jag tänker att förklaringarna kan vara många, även om jag misstänker att det lutar åt en typ av kontrollbeteende som inte varit ömsesidigt på slutet. Att mgm inte accepterat att hon inte ville fortsätta förhållandet. Då kommer hot om att offentliggöra sms och bilder(?), knoggnugningar och fortsatt kontroll över vad som händer i LWs hem "bakom" gardinerna.
Kanske låter hon förhållandet pågå längre än vad hon vill, eftersom han är enträgen, blir lätt obehaglig när hon säger nej, men till sist försöker hon bryta genom att börja träffa andra på den basis som ska definiera ett förhållande; en ömsesidighet.
Frågan är hur man ska ställa sig till de uppgifter vi får i tråden om hur de umgåtts?
Vad är sanningen?
Osamaj, var det inte du som hade uppgift om att man hittat SDs DNA på LW? Eller minns jag fel?
Jag har idag inte mycket tid till tråden. Ber om ursäkt om jag har fel uppgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Enligt dom uppgifterna jag har så har MGM kontaktat LW och velat träffats
.Men påstår i förhör att träffen aldrig ägde rum. Men man har sparade digitala spår som MGM lämnat efter sig och det har även han erkänt att han skickar detta på mordkvällen. Men han förnekar att man efter det träffats.
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man har en teori om varför han skulle träffa henne och det har med en resa han inte var förtjust över och det har väl nämnts tidigare i tråden. Det har framgått i sms och chattar att han helst såg att hon inte reste.
Tack, hittade det med sen. Det var så mycket där från MV som jag vart upprörd över och detta var bagatellartat i förhållande till det andra.
Vet inte om ni själva kan koppla ihop det eller om jag måste skriva ut det i klartext.
"Inte förtjust". Skulle SD uppvisat svartsjuka eller vara irriterad att hon åker till Norge vid detta tillfälle? Alla andra gånger när hon åkt iväg med personer hon har en relation med, borde han inte reagerat då?
Nu skulle han dessutom iväg med HD och lappa ihop deras äktenskap. Jag TROR att det mer lutar åt att SD är glad för LW:s skull och att hon inte är på honom (om så skulle vara fallet, med dom uppgifterna går isär).
MV skrev initialt stt SD ljög om att han skulle haft digital kontakt, men det stämde inte.
Det är väl så här SD menar att det ligger till. Att LW inte vill lämna honom ifred och att hon är på honom hela tiden. Så han är glad över att hon åker till Norge så att han får en lugn stund (med HD).
Åtminstone är det så EGT verkar ha uppfattat det? Förstår inte riktigt vad h*n menar med att uppgifterna går isär. Vem berättat för h*nom att det är motsatsen?
Är det så även LWs berättelser går när hon berättar för vänner, att hon vill umgås med SD, men han verkar inte kunna slita sig från HD? Vad berättar hon?
Är det den historien om att han lovat att lämna HD för henne och att hon "ligger på"?
Eller är det gammal skåpmat? Den historien ligger långt tillbaka i tiden?
Har hon berättat tvärtom, att hon försöker ha förhållande med någon man, men en viss person ligger på och låter henne inte leva sitt liv?
Hur som helst, det är detta som är intressant att kartlägga. Utredarna kan kanske utreda detta med vittnesförhör, digitala konversationer och mastuppkopplingar.
Vem åkte till vem?
Skit om de nya lagarna(?) lägger hinder för utredarna.
Det finns väl i dagsläget inga (offentliggjorda) uppgifter överhuvudtaget om DNA på LW - varken SD's eller någon annans.
Nej, inget som jag sett från media.
Minns bara ett inlägg för en tid sedan från en postare om DNA från mgm på LW och tycker mig minnas att det var Osamaj. Kan absolut minnas fel.
Hinner inte leta i tråden nu.
Det är väl så med de flesta uppgifter vi har i tråden (utom några få), att vi inte vet om de stämmer. Och inte ens de i pressen kan man riktigt lita på.
Så allt (mer eller mindre) är ju mest gissningar och man får gå på sin magkänsla.
Till skillnad från hur ÅK måste arbeta.
Det var EGT som berättade det. Men det var något som verkade ha kommit fram ganska sent (först efter det att tråden startats, dvs efter mordet). Jag upplevde det som att EGT först hade uppgiften om att de inte hade umgåtts den "senaste" tiden och h*n blev riktigt förvånad över MV(?) uppgift om att de ska ha kommit fram att du umgåtts i smyg.
Man kan ju fundera över hur det kommer sig att denna uppgift kommer till EGTs kännedom så sent i deras bekantskap som verkat vara så nära att EGT ändå fått veta ingående uppgifter om vad som tagits upp vid häktningsförhandlingen?
Nu kommer uppgifter från Medinsyn om att de har umgåtts ännu närmare mordet, kanske t om helgen före.
Vi får väl se om utredningen kommer fram till hur de har umgåtts de senaste månaderna, veckorna och dagarna. Jag tror ju att man kan följa deras mobil/annan digital kommunikation, rörelser via uppkopplingar, vittnesuppgifter mm.
Kanske mgm "rättar" till historien som MV skrivit, så att den passar de uppgifter som presenteras för honom?
Är det så enkelt att han av hänsyn till HD inte velat att det ska komma fram att de umgåtts?
Om de har träffats, har det varit på sexuell basis?
Om de har träffats/på sexuell basis, har det varit ömsesidigt, eller har det varit "en som ville mer" som vi har hört (ÅK och Dahliabelle)?
Jag tänker att förklaringarna kan vara många, även om jag misstänker att det lutar åt en typ av kontrollbeteende som inte varit ömsesidigt på slutet. Att mgm inte accepterat att hon inte ville fortsätta förhållandet. Då kommer hot om att offentliggöra sms och bilder(?), knoggnugningar och fortsatt kontroll över vad som händer i LWs hem "bakom" gardinerna.
Kanske låter hon förhållandet pågå längre än vad hon vill, eftersom han är enträgen, blir lätt obehaglig när hon säger nej, men till sist försöker hon bryta genom att börja träffa andra på den basis som ska definiera ett förhållande; en ömsesidighet.
Frågan är hur man ska ställa sig till de uppgifter vi får i tråden om hur de umgåtts?
Vad är sanningen?
Osamaj, var det inte du som hade uppgift om att man hittat SDs DNA på LW? Eller minns jag fel?
Jag har idag inte mycket tid till tråden. Ber om ursäkt om jag har fel uppgifter.
Kanske EGT har en form av "fläckvis" insyn genom information från MGM eller hans exfru eftersom hen ändrade sina uppgifter från ingen kontakt mellan LW och SD till återkommande sexkontakter och att det hänt ca 14 dgr innan LW försvann/mördades. Den informationen kanske också har kommit att ändrats till helgen innan - detta eftersom det är givet att en som inte vill erkänna vill hitta naturliga förklaringar till att hens DNA finns på offret och eventuella blodspår i sitt hem. Först kom EGT om ett förslag i tråden om mensblod, men senare berättar hen sig veta att SD har förklarat att det kan finnas blodspår från LW i hans hem, att han har pekat ut platsen och att det finns en naturlig förklaring, som iaf EGT tror på. Det luktar kraftigt som efterkonstruktioner och som du skriver så kommer digitala spår, rörelser via uppkopplingar och vittnesmål att visa hur det egentligen ligger till.
Jag tror att LW hade gått vidare och att MGM inte kunde ta det när han även var övergiven av hustrun. Om LW hotade med att anmäla SD igen för det sjuka beteendet han uppvisat med stalking och smygfilmning, så skulle hon ju förstöra hans chanser till en återförening med HD. Hon blev helt enkelt ett hinder som måste röjas ur vägen.
Titta gärna på den "Leende mördaren JT" som visades i TV3 Dokumentär "I huvudet på en mördare" igår http://www.viafree.se/program/dokumentar/tv3-dokumentar-i-huvudet-pa-en-mordare/sasong-2/996007
Iskall kille som mördade sin sambo för att hon ville separera. Det ständiga återkommande leendet påminner startkt om MGM:s selfiesbilder på GC-kontot. Den snart 45-åriga JT fick livstid som 31-åring, men tycks redan få röra sig fritt och syns på en adress i Kalmar. Det verkar som att han tänker mycket på narcissism eftersom det finns ett klipp om det på hans youtube-kanal https://youtu.be/Qan-oC55qAc Det JT gjorde verkade vara det mest praktiska för honom då och att döda var inget speciellt - det måste ju soldater göra och att stycka ett stycke dött kött är inte heller så märkvärdigt - han "skulle kunna göra det igen", "det var för barnens bästa". Länk till hans Fb http://www.facebook.com/janne.tuomela.56
Det är obegripligt för en "vanlig" att förstå hur en mördare kan leva som om ingenting har hänt - nu i 360 dagar. Sen tycker jag det är nästan patetiskt att NA tycker det verkar mer intressant att skriva om en kissnödig kriminalvårdare som gav en fånge möjlighet att rymma istället för att rapportera om detta fall.
Senast redigerad av Honan6 2019-05-10 kl. 09:57.
/../
Det är obegripligt för en "vanlig" att förstå hur en mördare kan leva som om ingenting har hänt - nu i 360 dagar. Sen tycker jag det är nästan patetiskt att NA tycker det verkar mer intressant att skriva om en kissnödig kriminalvårdare som gav en fånge möjlighet att rymma istället för att rapportera om detta fall.
Jag är väldigt benägen att hålla med om att NA (Nerikes Allehanda) har en synnerligen sparsam rapportering gällande ett mord begånget på en av stadens invånare. Istället möts man av sida upp och sida ner med lokala sportnyheter.
Det kan väl inte rentav vara så att just denna sportläsekrets är så viktig för NA att journalisterna/redaktören inte törs (!) skrapa på ytan till LW-mordet av rädsla att stöta sig med lokala sportprofiler, inom allt från innebandy till amerikansk fotboll
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-05-10 kl. 10:59.
Har svårt att släppa det här med att LW kan ha plågats och skrikit så länge. Vad säger det om GM?
Väldigt rasande och helt ur kontroll men samtidigt nog kontrollerad för att inte lämna mer spår än att de gått städa undan efteråt nog att klara sig undan rättsväsendet i ett år? Hur går detta ihop? Någon som både handlar i enorm affekt och samtidigt har situationen snabbt under kontroll? Om GM var väldigt rasande denna kväll då hen sökte upp LW borde det rimligen finnas digitala spår av någon slags konversation som triggat detta blinda raseri. För något måste ju då ha fått det att tippa över. Frågan är ju då iofs om denna konversation ägde rum mellan GM och LW eller om GM kan ha fått veta något/trott sig få veta något av någon annan i kretsen varpå de digitala bevisen inte står att finna främst i enheter som LW ägt. Är SD GM så borde väl polisen å andra sidan ha ganska förbehållslöst granskat alla hans kontakter tiden före mordet?
Väldigt störd emotionellt, i total avsaknad av empati? Om GM är SD (eller någon annan i kretsen) så visste han ju om att LW inte bara såklart förtjänade att leva för sig själv, men därtill var tre barns mamma och dessutom hade ett barn som skulle vakna upp till att mamma för evigt var borta. På sin födelsedag av alla dagar! Eftersom att inget i polisens agerande tyder på att GM är en random galning utanför LWs kretsar så tyder väl detta på att GM handlat fullkomligt stört som inte bara mördat utan även medvetet tagit ifrån ett barn dess mamma på barnets stora dag.
Med någon slags grandios personlighetsstörning så att hen ansåg sig stå höjd över riskerna att bli påkommen där hen brutalt tog livet av en människa mitt i ett villaområde närapå. Riskerna att en hundägare varit ute och rastat hunden sista gången för kvällen var ju ganska påtaglig. Känns som om en nykter, vid sina sinnens fulla bruk medelsvensson inte hade haft nerver att göra något iögonfallande på en sådan plats! Men GM misshandlade en skrikande människa till döds här trots alla risker att bli tagen på bar gärning.
Senast redigerad av Philomena 2019-05-10 kl. 11:58.
Har svårt att släppa det här med att LW kan ha plågats och skrikit så länge. Vad säger det om GM?
Väldigt rasande och helt ur kontroll men samtidigt nog kontrollerad för att inte lämna mer spår än att de gått städa undan efteråt nog att klara sig undan rättsväsendet i ett år? Hur går detta ihop? Någon som både handlar i enorm affekt och samtidigt har situationen snabbt under kontroll? Om GM var väldigt rasande denna kväll då hen sökte upp LW borde det rimligen finnas digitala spår av någon slags konversation som triggat detta blinda raseri. För något måste ju då ha fått det att tippa över. Frågan är ju då iofs om denna konversation ägde rum mellan GM och LW eller om GM kan ha fått veta något/trott sig få veta något av någon annan i kretsen varpå de digitala bevisen inte står att finna främst i enheter som LW ägt. Är SD GM så borde väl polisen å andra sidan ha ganska förbehållslöst granskat alla hans kontakter tiden före mordet?
Väldigt störd emotionellt, i total avsaknad av empati? Om GM är SD (eller någon annan i kretsen) så visste han ju om att LW inte bara såklart förtjänade att leva för sig själv, men därtill var tre barns mamma och dessutom hade ett barn som skulle vakna upp till att mamma för evigt var borta. På sin födelsedag av alla dagar! Eftersom att inget i polisens agerande tyder på att GM är en random galning utanför LWs kretsar så tyder väl detta på att GM handlat fullkomligt stört som inte bara mördat utan även medvetet tagit ifrån ett barn dess mamma på barnets stora dag.
Med någon slags grandios personlighetsstörning så att hen ansåg sig stå höjd över riskerna att bli påkommen där hen brutalt tog livet av en människa mitt i ett villaområde närapå. Riskerna att en hundägare varit ute och rastat hunden sista gången för kvällen var ju ganska påtaglig. Känns som om en nykter, vid sina sinnens fulla bruk medelsvensson inte hade haft nerver att göra något iögonfallande på en sådan plats! Men GM misshandlade en skrikande människa till döds här trots alla risker att bli tagen på bar gärning.
Men tror du att han (din gm) skulle klara av att hålla ställningarna efteråt om det var under påverkan av något? För när det eventuella ruset klingar av, kanske känslorna hinner ifatt?
Och jag tänker (om det nu inte är en random gm) så borde det vara uppenbart för utredarna om det kommer till kännedom för dom om det missbruket, att detta är en riskfaktor för att ett sådant brott kan hända.
Jag vet inte vilka alibi som kan räknas som säkra, med självklart kan vissa alibi vara svåra att helt fastställa till hundra procent.
Finns det några uppgifter om att SD eller någon annan som figurerat i tråden kring LW använt sig av droger? Geocacharna i Örebro verkar ju vara riktiga energiknippen dygnet runt förvisso och man undrar ju hur somliga lyckas hålla ångan och humöret uppe genom både mord och anklagelser som om livet bara var en fest, men finns det något som pekar mot att de skulle använda sig av några stimulanser för detta?
Långsökt tanke, riktigt långsökt... kan det vara just detta som hänt? Att det inom geocachingkretsen inte bara förekommit brinnande intresse för hobbyn, fuskande, otrohet och besvikelser men även användande/förmedlande av någon drog för att orka? Vilket då LW hotat att avslöja?
Jag har inte släppt tanken att järngänget tiger som muren eftersom att de har att vinna på att skydda GM då LW kan ha hotat att säga saker som gjort flera indragna.
Vi utgår hela tiden från att det bara är svartsjuka, otrohet och en mans kontrollbehov men tystnaden från gänget kring honom och aggressiviteten samt trollningarna här i tråden ger intrycket att flera har att förlora på om GM åker dit och omständigheterna kring LW klaras upp. Folk känns desperata milt uttryckt när det börjar hotas och outas i tråden. Visst blir man nog arg om en oskyldig vän blir uthängd men det är underligt att engagemanget tycks vara starkare för en anklagad MGM än för en mördad trebarnsmor, denna prioritering känns märklig.