2019-05-10, 15:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
/../
Om någon med insyn verkligen har nära insyn, så kanske hen vet varför HD väljer GC med SD framför umgänge med döttrarna?

Om HD har några nära väninnor? Jag har visserligen sett att hon varit ute med änkan K*rj*r några ggr, men inte några fler utöver hennes mor och syster.
/../

En gissning är att HD geocahar mest med SD, föräldrarna och systern eftersom de nog betalar en stor del av resorna/utflykterna. I synnerhet utlandsresorna. Som anställd inom offentlig vård bör det annars vara svårt att unna sig alla dessa resor och utflykter.
Citera
2019-05-10, 16:37
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
/../
LW la ut stora delar av sitt liv i loggar och bloggar med foton och allt, det reagerade jag tidigt på, hon var enligt de flesta "Örebros selfie queen".
/../

Vad som är ganska ovanligt är att anhöriga troligtvis medvetet har låtit hennes facebook vara kvar, och att någon gissningsvis har hennes inloggningsuppgifter. Eftersom det numera finns en tillagd bild av en vit duva på en av hennes selfiesfoton på profilsidan.
Citera
2019-05-10, 18:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vid det laget borde det gått upp för alla som undrade och kände L*ena att något mycket "dåligt" hade hänt. Då behöver man inte läsa att dörren stod olåst eller något liknade./.../
I tidningarna står det att dörren stod öppen (dvs. inte stängd):
Lena Wesström ska ha försvunnit någon gång mellan 14 och 15 maj. Anhöriga anmälde henne försvunnen på morgonen 15 maj då man vid besök i huset fann att ytterdörren stod öppen. Senast de hade kontakt med henne var i måndags kväll. Efter att ha pratat med grannar, släkt och vänner och fått en samlad bild av läget kunde polisen konstatera att Lena Wesström med största sannolikhet blivit bortförd mot sin vilja.
https://www.sandaren.se/nyhet/forsvunna-orebrokvinnan-ar-equmeniapastor
Har du läst någonstans att den var olåst?
Citera
2019-05-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Lena Wesström ska ha försvunnit någon gång mellan 14 och 15 maj. Anhöriga anmälde henne försvunnen på morgonen 15 maj då man vid besök i huset fann att ytterdörren stod öppen. Senast de hade kontakt med henne var i måndags kväll. Efter att ha pratat med grannar, släkt och vänner och fått en samlad bild av läget kunde polisen konstatera att Lena Wesström med största sannolikhet blivit bortförd mot sin vilja.

Om jag förstått säkerhetsdörr rätt låses den automatiskt när den stängs. Öppen dörr lika med olåst. Kan ha fel.
Citera
2019-05-11, 03:14
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
En gissning är att HD geocahar mest med SD, föräldrarna och systern eftersom de nog betalar en stor del av resorna/utflykterna. I synnerhet utlandsresorna. Som anställd inom offentlig vård bör det annars vara svårt att unna sig alla dessa resor och utflykter.

Hon måste väl ha fått en rejäl slant när SD
köpte ut henne ur huset?

Jag tycker att det känns som om HD är mycket
ensam utöver syster, föräldrar och SD.

Jag hoppas att SD åker in snart så att hon
får en chans att gå vidare med sitt liv.
Citera
2019-05-11, 08:35
Medlem
notknapparens avatar
Suck.

Nedan i spoilern har du några inlägg med en mängd länkar.
Läs gärna dom.

Hur man än skriver, så är det någon som fastnar i frågan som nu stötts och blötts så många gånger.
Vi har inga definitiva svar.
Jag har inga svar.
Du får väl själv bilda dig en uppfattning om vad du tror.
Personligen lutar jag mer åt att den stod öppen på så sätt att den stod på glänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Senast redigerad av notknapparen 2019-05-11 kl. 08:57.
Citera
2019-05-11, 08:57
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hon måste väl ha fått en rejäl slant när SD
köpte ut henne ur huset?

Jag tycker att det känns som om HD är mycket
ensam utöver syster, föräldrar och SD.

Jag hoppas att SD åker in snart så att hon
får en chans att gå vidare med sitt liv.

Hon kanske tvärtom föredrar att han inte sitter i fängelse - eftersom hans arbete och lön gissningsvis innebär att hon fortsatt får åka med på spännande geoevent i utlandet. Underskatta aldrig pengars betydelse
Citera
2019-05-11, 09:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det har stått både olåst och öppen i pressen vad jag förstår.
Jag har bara läst att dörren stod öppen. I vilken tidning står det att den var olåst?

Citat:
Dörrens vara eller icke vara (öppen eller olåst) är väsentlig för att förstå vad som hände.
Ok. Jag har aldrig förstått varför det här är så viktigt, men jag skall läsa inläggen du länkar till.
Senast redigerad av Draifos 2019-05-11 kl. 09:32.
Citera
2019-05-11, 09:34
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det är obegripligt för en "vanlig" att förstå hur en mördare kan leva som om ingenting har hänt - nu i 360 dagar. Sen tycker jag det är nästan patetiskt att NA tycker det verkar mer intressant att skriva om en kissnödig kriminalvårdare som gav en fånge möjlighet att rymma istället för att rapportera om detta fall.

Citat:
Jag är väldigt benägen att hålla med om att NA (Nerikes Allehanda) har en synnerligen sparsam rapportering gällande ett mord begånget på en av stadens invånare. Istället möts man av sida upp och sida ner med lokala sportnyheter.

Det kan väl inte rentav vara så att just denna sportläsekrets är så viktig för NA att journalisterna/redaktören inte törs (!) skrapa på ytan till LW-mordet av rädsla att stöta sig med lokala sportprofiler, inom allt från innebandy till amerikansk fotboll

Nu så tog det skruv

Ledarkrönikan i NA idag:

https://www.na.se/artikel/kronika/mordet-pa-lena-wesstrom-beror-orebroarna-det-mest-omskrivna-kriminalfallet-i-orebro-nagonsin
Allmänheten har rätt att få veta.
Därför kommer NA i en serie artiklar beskriva vad som hänt under året, var mordutredningen befinner sig idag och hur polisen jobbar vidare med mordfallet.
Med start imorgon söndag publicerar vi en serie artiklar kring mordfallet. På tisdag ger vi dessutom ut en extra bilaga i vår e-tidning.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-05-11 kl. 09:54.
Citera
2019-05-11, 09:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Nu så tog det skruv

Ledarkrönikan i NA idag:

https://www.na.se/artikel/kronika/mordet-pa-lena-wesstrom-beror-orebroarna-det-mest-omskrivna-kriminalfallet-i-orebro-nagonsin

Det var på tiden efter alla påtryckningar.
Jaha minsann, det rum som användes för att leda mordfallet nyttjades under kvällstid till poker.
Då får vi väl hoppas att allt var inlåst och att inga obehöriga fick tag på känslig information

Edit:
Jag vet inte hur svenska polisen arbetar men där jag kommer ifrån är rummen som mordfallen leds ifrån upptagna 24/7. Det är flera skift av utredare som arbetar dygnet runt! Första skift tar dagen, andra tar kvällen och tredje tar "graveyard shift" d.v.s. natten.
Senast redigerad av Rosamund 2019-05-11 kl. 10:02.
Citera
2019-05-11, 09:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det var på tiden efter alla påtryckningar.
Jaha minsann, det rum som användes för att leda mordfallet nyttjades under kvällstid till poker.
Då får vi väl hoppas att allt var inlåst och att inga obehöriga fick tag på känslig information
Ja, det skall bli intressant att se om NA tar upp just det här med hur informationen sprids, dvs. att den kommer ut på inofficiella vägar i stället för via åklagaren (som bara säger konstigheter). Förhoppningsvis försöker NA få klarhet även i frågan om varför man verkar ha valt att inte ta hjälp av Nationella bedömandegruppen som Peter Springare pratade om.
Senast redigerad av Draifos 2019-05-11 kl. 10:21.
Citera
2019-05-11, 09:53
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Nu så tog det skruv

Ledarkrönikan i NA idag:

På tiden. Tragiskt att ett fruktansvärt mord kommer att ge dem fler läsare iom den kommande artikelserien och specialbilagan.
Det är sannolikt en svår balansakt att skriva om ett olöst mord utan att avslöja alltför mycket att de haft viss hjälp av Fb i sitt grävande?

(Jag förväntar mig att journalistens initialer kommer vara SH)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in