Citat:
Ursprungligen postat av
CarlJanne75
Nä, jag känner inga inblandade och har alltså inte pratat
med någon, däremot så har jag läst tråden, hela tråden där det
framkommer att ytterdörrens läge va det första tecknet på att
något va alldeles åt helvette fel.
Uppgiften kommer inte bara från media utan även från användare
som säger sig känna familjen.
Sök i tråden och du skall finna

kanske

Helt säkra kan vi inte vara förstås.
Men jag tänker så här:
Barnen vaknar på morgonen.
Vad fick dom att vakna?
Det var vardagsmorgon. En skoldag. Innan dess skulle det yngsta barnet firas?
Har de ställt sina väckarklockor? Förmodligen?
De har kanske ställt sina väckarklockor, men kanske inte på en extra tidig tid?
De väntar kanske på att mamma väcker dom när allt är färdigställt.
Så, kanske vaknar de av sig själva utan att klockan har ringt eller så vaknar de av väckarklockan.
En eller båda är uppe och får syn på ofärdiga paket på köksbordet. Var är mamma?
En dörr som står på glänt.
Det är inget du missar.
Det är inget du glömmer.
Det kommer du att notera direkt.
Därför att detta är ett alarm i din hjärna.
Något är allvarligt fel.
Däremot om en dörr som är olåst, men stängd; den signalerar inte omedelbart att något är fel. Den måste du känna på först.
Om du letar efter mamma kommer du så småningom komma dit efter att du ser att allt står framme på bordet. Du kanske tänker att mamma är ute i trädgården för att hämta något, lämna något.
Du kanske inte ens noterar att dörren är olåst om du är inriktad på att leta efter mamma. Den första tanken kan då vara att hon är nog ute, kanske har något spännande på gång där ute. Om du noterar att dörren är olåst kanske din tanke är att hon är därute, men det skulle också kunna bero på att någon glömt att låsa dörren. Händer detta aldrig? Kan du dra slutsatser om det?
Slutligen kan ju dörren ha varit låst, men något av barnen har öppnat dörren för att kolla i trädgården. Då kan förstås det kunna ligga till på flera sätt. Att de glömt hur det var och blandat ihop det hela.