Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Jag tror inte att man tillsammans med sin fru/man planerar att döda sina barn och sej själv för att man har problem på jobbet. Måste vara något helt annat som ligger till grund för en sån sak.
Det är inte ett litet problem att bli utesluten och fråntagen sina chanser att påverka samhällsutvecklingen, som universitetsanställd, om det skulle vara så. I förlängningen innebär det att han skulle ha svårt att få andra tjänster, och därmed sänkt inkomst och livskvalitet. För en akademiker är det livskvalitet att utveckla och utvecklas via jobbet, tänker jag. Har han gradvis känt sig utesluten är det en form av mobbing, sånt kan ju ställa till det ordentligt för människor.
Det tillsammans med allt annat kan utlösa en katastrof, men det krävs ju en del för att mörda onekligen. Alla kan inte göra det, oavsett vad som sker, tror jag.
Vad som räckte för O är svårt att veta, han kan ju ha varit udda och knäpp på olika sätt länge, det kanske är svårt att sätta fingret på för folk i hans omgivning. I stället för att reda i det, tar man avstånd gradvis? Sen kommer det dåliga samvetet?
Skulle gärna vilja veta hur samtalet mellan O och hans chef gick, det som slutade med att O åtminstone fick gå ned tio procent i arbetstid. Började man prata om att avsluta "samarbetet"? Det skulle ha kunnat ställt saker på sin spets... iofs så har ingen ansvar för vad andra gör, var och en måste ta ansvar själva.
Det som ändå är mest relevant i tråden är vad som hände i sjukvården, runt flickorna. Om O hade fler problem är egentligen passerat och inte helt allmängiltigt, mer än om det är hård konkurrens på universiteten som kräver att allt hemma synkar perfekt...?