Citat:
Ursprungligen postat av
Fallskarmsjagare
Jag vet! Jag är duktig på människokännedom.
Man kan bedöma människor genom vad de gör eller vad de inte gör. Strypa sin fru drar ned väldigt mycket på plussidan.
Sluta flumma. Oskar deklarerade inte även om han av någon anledning fick uppskov av”särskilda” skäl. Han gav däremot ut sin Moms-saga. Han måste ha lidit av nån sorts ångest eller dåligt samvete.
Eller ilska, böckerna av hans kollegor och den person som tog in honom i momsbranschen, heter "xx och xx". Kalle och klätterträdet, typ. Kanske Kallegenerationen som författar stentråkiga böcker om lag och rätt. De andra kanske inte är lika uttråkade bara, eller arga, eller känner sig uteslutna?
Varför var inte Oskar medförfattare, blev han gradvis bortföst? Hur ser den boksamarbetena ut, när var han inte längre medförfattare?
Nicket Anel i tråden säger att Oskar fick rätt om sina slutsatser i momssagan. Han var säkert en duktig, kanske en av de bästa, momsexperterna. Och så fick han inte vara med i samarbeten?
Tror att han var otroligt knäckt... det började med något före deklarationen, inte på hösten? Letat i fel tidsperiod kanske? Svårt för honom att peka in på det stora traumat, som kanske har med gemenskap och samarbete att göra, människans två viktigaste grundpelare för att må bra? Den som inte får välja själv knäcks?
Vad hände under våren, när han inte deklarerade och ville att M skulle få en diagnos?
Det har funnits teorier tidigare, vill jag minnas, om att han kanske upplevt sig motarbetad eller att ingen lyssnade på honom.
Varför måste han författa en privat skrift om momsutveckling (som faktiskt inträffar enligt Anel) och lägga den på sin egen sida? Var han i konflikt med sin chef och ledningen på institutionen?
Os karriär:
- Inte medförfattare till böcker, efter vilket datum?
- Författar och publicerar egen teori om momsutvecklingen, på sin egen webb. Varför inte via jobbet?
- Beskedet om professur dröjer. Samma dag han hittas död, fick någon förhandsbesked, och skriver tårdrypande på Linkedin. Har den personen mottagit brev av O om att han tänker lämna in?
Varför hyllas O så mycket i efterhand?
Hur många har dåligt samvete?
Det går att skifta fokus också. Blev O illa behandlad? (Det försvarar inte mord skall sägas, men kan förklara utökat självmord.)