2019-05-10, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Ge dig inte på sånt som du inte begriper! Skatteverket har inga ”trådar att dra i”.

Inse att Oskar INTE lämnade in sin självdeklaration sista året oavsett vad som helst.

Varför? Oskar oroade sig för att Moa INTE skulle få en ME-diagnos. Han kunde inte tänka klart. När hon fick den och hemundervisning så började han tänka framåt igen. Lyckan blev kortvarig. Agnes rektor ned foten. Han bröt ihop. Rektorn till och med skyllde skolans dåliga finanser på resurskrävande barn.

Så ligger det till!

Det ligger nog mycket i att O tillsammans med sin hustru upplevde situationen som ohållbar även om din fundering över hur hur skolan förhöll sig, återstår att bli bekräftad. Men att O och H under hösten gav upp har vi ju faktiskt fått en bekräftelse på, så där ger jag dig rätt.

Beträffande deklarationen är dina gissningar värda lika mycket som mina, så låt oss kalla det remi alternativt agree to disagree.
Citera
2019-05-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Helt fantastiskt hur du är så insiktsfull i hur Oskar tänkte med tanke på att du inte har en susning om vem han var, eller vad de skrivit i sitt avskedsbrev. Du vet heller inte om han bad om uppskov av "särskilda skäl" och heller inte varför. Ändå så anser du dig veta hur han kände sig och hur han bryter ihop för att inte tala om hur segerviss han är. Fantastiskt.

Jag vet! Jag är duktig på människokännedom.

Man kan bedöma människor genom vad de gör eller vad de inte gör. Strypa sin fru drar ned väldigt mycket på plussidan.

Sluta flumma. Oskar deklarerade inte även om han av någon anledning fick uppskov av”särskilda” skäl. Han gav däremot ut sin Moms-saga. Han måste ha lidit av nån sorts ångest eller dåligt samvete.
Citera
2019-05-10, 14:46
Bannlyst
Citat:

Man kan bedöma människor genom vad de gör eller vad de inte gör. Strypa sin fru drar ned väldigt mycket på plussidan.

Sluta flumma. Oskar deklarerade inte även om han av någon anledning fick uppskov av”särskilda” skäl. Han gav däremot ut sin Moms-saga. Han måste ha lidit av nån sorts ångest eller dåligt samvete.

Det är inte orimligt att en icke-psykopat får dåligt samvete och ångest när han tillsammans med sin fru beslutar sig för att döda sina barn. Undrar just om H hade dåligt samvete eller om hennes beslutsamhet fick henne att tränga undan de känslorna? Att hon fått stenen i rullning den 5/1 hade tytt på det sistnämnda.
Citera
2019-05-10, 14:52
Medlem
Citat:

Jag utgår från att han som företagare använder sig av en redovisningsfirma som också sköter om hans egen deklaration. En del av hans inkomster är delvis beroende av företagets resultat. Det är givetvis en spekulation från min sida.

När det gäller momsskriften var tydligen O väl orienterad och initierad om framtida lagstiftning, så den skriften är högst aktuell. En EU-dom efter hans död gör den helt aktuell.
Det klargjorde #Anel11 i ett inlägg till rappytt idag.
Senast redigerad av Remark 2019-05-10 kl. 15:16.
Citera
2019-05-10, 15:22
Medlem
Citat:

Eller ilska, böckerna av hans kollegor och den person som tog in honom i momsbranschen, heter "xx och xx". Kalle och klätterträdet, typ. Kanske Kallegenerationen som författar stentråkiga böcker om lag och rätt. De andra kanske inte är lika uttråkade bara, eller arga, eller känner sig uteslutna?

Varför var inte Oskar medförfattare, blev han gradvis bortföst? Hur ser den boksamarbetena ut, när var han inte längre medförfattare?

Nicket Anel i tråden säger att Oskar fick rätt om sina slutsatser i momssagan. Han var säkert en duktig, kanske en av de bästa, momsexperterna. Och så fick han inte vara med i samarbeten?

Tror att han var otroligt knäckt... det började med något före deklarationen, inte på hösten? Letat i fel tidsperiod kanske? Svårt för honom att peka in på det stora traumat, som kanske har med gemenskap och samarbete att göra, människans två viktigaste grundpelare för att må bra? Den som inte får välja själv knäcks?

Vad hände under våren, när han inte deklarerade och ville att M skulle få en diagnos?

Det har funnits teorier tidigare, vill jag minnas, om att han kanske upplevt sig motarbetad eller att ingen lyssnade på honom. Varför måste han författa en privat skrift om momsutveckling (som faktiskt inträffar enligt Anel) och lägga den på sin egen sida? Var han i konflikt med sin chef och ledningen på institutionen?

Os karriär:
- Inte medförfattare till böcker, efter vilket datum?
- Författar och publicerar egen teori om momsutvecklingen, på sin egen webb. Varför inte via jobbet?
- Beskedet om professur dröjer. Samma dag han hittas död, fick någon förhandsbesked, och skriver tårdrypande på Linkedin. Har den personen mottagit brev av O om att han tänker lämna in?

Varför hyllas O så mycket i efterhand? Hur många har dåligt samvete?

Det går att skifta fokus också. Blev O illa behandlad? (Det försvarar inte mord skall sägas, men kan förklara utökat självmord.)
Senast redigerad av rappytt 2019-05-10 kl. 15:28.
Citera
2019-05-10, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag utgår från att han som företagare använder sig av en redovisningsfirma som också sköter om hans egen deklaration. En del av hans inkomster är delvis beroende av företagets resultat. Det är givetvis en spekulation från min sida.

När det gäller momsskriften var tydligen O väl orienterad och initierad om framtida lagstiftning, så den skriften är högst aktuell. En EU-dom efter hans död gör den helt aktuell.

Varför skulle en momsexpert anlita en redovisningsfirma? Tror han skötte allt själv tillsammans med frun, skatteexpert.

Det finns säkert en bra anledning till att alla Os kollegor verkar ha dåligt samvete inklusive den som samma dag han dog meddelade att han skulle fått professuren, eller var värdig den.

Detsamma gäller varför O var tvungen att författa en momsskrift om en utveckling han förutspådde, lokalt, på sin egen hemsida, utan medverkan från universitetet. En skatte- och momsexpert missar bara inte att deklarera för egen räkning. Det kan vara den starkast lysande varningslampan som går att hitta. Man måste se hela bilden. Vad jobbade de med...
Senast redigerad av rappytt 2019-05-10 kl. 15:33.
Citera
2019-05-10, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Varför skulle en momsexpert anlita en redovisningsfirma? Tror han skötte allt själv tillsammans med frun, skatteexpert.
Så kan det vara men varför underlät de då att lämna in hans deklaration? Orkade inte Hanna längre?
Citera
2019-05-10, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Så kan det vara men varför underlät de då att lämna in hans deklaration? Orkade inte Hanna längre?

Orkade hon inte skriva Os namnteckning? Glöm att O skulle accepterat en kvarlämnad deklaration. Han mådde inte bra och du kan se hela min lista i föregående inlägg kring hur det såg ut i hans karriär. Det var mycket som inte stämde. Han var inte längre medförfattare. Fick inte besked om professuren. Tvingades gå ned i arbetstid, antagligen. Publicerade en egen teori om momsutveckling i en privat skrift, inte via universitetet. Han fick rätt i sina antaganden. Han hade troligen klippt banden med sin arbetsgivare. Det verkar mörkas. Till sist dök han inte upp på sin konferens på universitetet...

Han var på väg bort från sitt jobb. Var det frivilligt eller inte?

Det förlängda självmordet ägde rum i anslutning till årets höjdpunkt på hans institution. Han skulle saknas internationellt... tänkte han nog. Men det blev inget större om hans död. Det enda som hände var att hans kollegor sörjde honom stort och offentligt, trots tveksamheter kring vad som skett. De kände sig tvingade att visa upp sin sorg. Vad hände på jobbet egentligen? Tror att man kan leta där också.

"Det som inte fick hända, hände." Vad avsåg kollegan?

Polisen mörkar sina hypoteser, de har en lång lista på händelser som kan ha påverkat den tragiska utvecklingen.

- Problem med skolan/hemundervisningen (nedskärningar)
- Problem med karriären/kollegor/samarbeten (utesluten internt)
- Problem med barnen/ME-kaoset
Senast redigerad av rappytt 2019-05-10 kl. 15:40.
Citera
2019-05-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Momssagan blev verklighet efter Oskars död i och med en EU-dom så den är absolut inte förvirrad utan berör hela Detta påverkar hela vår kostnad för sjukvården. Men du tycker ju att jag som momsjurist är mindre begåvad trots att jag förstår detta och inte du.

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt

Det finns säkert en bra anledning till att alla Os kollegor verkar ha dåligt samvete inklusive den som samma dag han dog meddelade att han skulle fått professuren, eller var värdig den.

Detsamma gäller varför O var tvungen att författa en momsskrift om en utveckling han förutspådde, lokalt, på sin egen hemsida, utan medverkan från universitetet.

Av samma skäl som alla andra; för att slippa det trista pappersgörat. Han hade nog mycket att göra på jobbet och med sjuka barn. Han deltog väl när olika förslag låg på bordet och beslut skulle fattas.
Citera
2019-05-10, 15:42
Medlem
Citat:
Av samma skäl som alla andra; för att slippa det trista pappersgörat. Han hade nog mycket att göra på jobbet och med sjuka barn. Han deltog väl när olika förslag låg på bordet och beslut skulle fattas.

Men lägg av nu. En momsexpert missar varken sin deklaration eller konferens om hen inte har tappat det. Frågan är nu hur mycket som var inre demoner och hur mycket som handlade om taskiga relationer på jobbet. Den missade deklarationen är ett bra bevis på att nedhalningen inte började på hösten, utan på våren. Det är där man ska titta. Något inträffade på våren som gjorde att O inte deklarerade, sen startade mordplaner på hösten. Efter en sommar i vakuum när han publicerar momssagan.
Citera
2019-05-10, 15:43
Medlem
Citat:

Utan tvekan en fena duktig moms. Problemet ligger inte där; vad hände som gjorde att han inte självdeklarerade. Det är en dramatisk förändring/försämring i hans normala beteende. Att momssagan var viktigare är märkligt.
Citera
2019-05-10, 15:44
Medlem
Citat:

Det var ett mycket bra inspel av Anel11. Då vet vi att innehållet var korrekt, men ramen för det var märklig. Alla infallsvinklar är välkomna och viktiga. Det är tillsammans man löser frågor, inte ensam. Det är väl topic ett bra bevis på, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in