Citat:
Ursprungligen postat av
OrangeRescue
Om nån sandloppa skulle göra detta så Gud hjälpe mig. Jag skulle bli åtalad för tortyr och mord.
Inte helt ovanlig reaktion, skulle säkert reagera så jag med i samma situation...då oavsett ras/religion/kulturell tillhörighet på förövaren. Jag utgår från att de flesta reagerar likadant. Det vore klart tragiskt om man skulle acceptera det så länge det är en etnisk svensk förövare.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Det är inte riktigt samma sak.
Sett ur vår västerländska morals synvinkel så är det helt ok att straffa någon som bär sig illa åt. Och efter straffet så är det jämt. Saken är avklarad då.
Om någon ger mig på käften och jag därefter ger honom tillbaka på käften, då råder det moralisk jämnvikt efter det. Jag har straffat honom på samma sätt. Öga för öga. Tand för tand.
Att jag ger tillbaka för smällen innebär inte att jag är en lika stor kålsupare som han. Nej. Jag skippade bara rättvisa. Moralisk rättvisa.
Muslimer/MENA-invandrare tänker inte så här. De agerar utifrån sin kultur och värderingar (heder är viktigare än rättvisa) men här i väst fungerar det så här.
Jo, men inte ens öga-för-öga är det som det handlar om här. Det snackas om att fullvuxna män ska spöa skiten ur honom. Det tilltänkta våldet står knappast i proportion till det ursprungliga våldet, vilket då även leder till att invandrarnas våld kan motiveras med att de bara eskalerade responsen för andra oförrätter. Det är svårt att komma ifrån att om man använder våld för att motivera våld så kan man även motivera den ursprungliga misshandeln. Antingen är våld aldrig ok (med få undantag) eller så går det att motivera från alla infallsvinklar.