2019-05-09, 19:57
Medlem
Svea.Folks avatar
Eftersom Ree81 är runt och härjar i Greta-trådar och gärna bjuder in oss till den här eminenta stora tråden för debatt, så tänkte jag göra entré. Givetvis tänkte jag börja med att fråga den samlade eliten härinne om vad ni tycker om Greta och hennes klimatkamp.

-Är Greta det vi behöver i form av språkrör?
-Har Greta rätt i sin alarmism?
-Har eller kommer Greta att påverka något reellt?
-Är den svenska klimatkampen en framgångsmodell?
-Är det så illa att vi enbart har 10 år på oss innan vi nått en situation där jorden kommer att gå under, oavsett?

Om vi nu ska få ner vår utsläpp till en nivå där vi slipper riskera att dö ut som civilisation, vilket gränsvärde tycker de flesta att vi måste nå?
Citera
2019-05-09, 19:57
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Hur har du förberett dig inför den jävliga framtiden?
Läser läser läser, just nu iaf. I det långa loppet funderar jag väl på att börja med det "klassiska", dvs. bunkra lite mat, så man klarar sig igenom dessa tuffa månader som förmodligen kommer ske. Men det är fortfarande på horisonten, och min högst personliga gissning är att det kommer inom 10-15 år. Den här artikeln tar upp lite om vad man kan förvänta sig i ett "modernt semi-förfallet samhälle". Kortfattat är det lite småsjälvklara grejer. "Lär dig reparera ditt hus. Var inte beroende av energirika källor, utan lär dig ta dig omkring med din egna kropp. Skaffa ett jobb, eller åtminstone utbilda dig inom något som det alltid kommer finnas efterfrågan på (t.ex. elektriker, husreparatör eller.... ugh, rörmokare), och utgå från att ditt jobb, din karriär du har just nu, kommer vara värdelös i framtiden."

https://www.resilience.org/stories/2012-06-06/collapse-now-and-avoid-rush/
Citera
2019-05-09, 20:00
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
-Är Greta det vi behöver i form av språkrör?
-Har Greta rätt i sin alarmism?
-Har eller kommer Greta att påverka något reellt?
-Är den svenska klimatkampen en framgångsmodell?
-Är det så illa att vi enbart har 10 år på oss innan vi nått en situation där jorden kommer att gå under, oavsett?
Tack så mycket för svar. Jag låter dock andra svara, även om jag är rätt säker på att de flesta i tråden är lika ointresserade av just Greta som du är.
Citera
2019-05-09, 21:04
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Jag kan gladeligen meddela att jag eventuellt fått Lennart Bengtsson, att sluta skriva på bloggen "detgodasamhället", som vår egna arbetet ledde mig till. Tack, arbetet.

Jag blev aktiv i de klimatförnekande inläggen bloggen hade, och höll god ton. När Lennart skrev sina inlägg var det en "breeze" att kontra dem. Till slut lyckades jag hitta lite tidigare avslöjad information om Lennart (som är en av de mer citerade "förnekarforskarna" i Sverige ändå, tillsammans med privatpersonen Lars Bern).

Han hade tydligen 2014 gått med i en "right wing think tank", GWPF, som tryckte ut klimatförnekande """artiklar""". Det måste ändå varit väldigt attraktivt för oljemiljardärerna bakom den gruppen att ha en "eminent Swedish meteorologist scientist" i sin ficka, för han var ändå en tvättäkta vetenskapsman med forskning bakom sig. Men Lennart fick lyckligtvis en massa socialt tryck på sig från hans tidigare forskarkollegor. En ville dra bort sitt namn från en gemensam publikation, och han medgav i ett brev till en annan förnekarblogg, klimatsans, att han mådde rätt dåligt av allt tryck han fick på sig. Många måste varit ordentligt arga på honom.

Han gick därför ur gruppen bara 2 veckor senare.

När jag publicerar detta bland kommentarerna på "detgodasamhället" blir Lennart väldigt, väldigt upprörd. Han kallar mig häcklare, hotar med att polisanmäla för förtal (lol), och till slut skriver han i en senare artikel, bland kommentarerna, att han funderar på att sluta skriva, och frågar folk bland kommentarerna om de vill ha kvar honom.

Då blir jag bannad. Funderat på att skapa en ny wordpress-användare bara för att kunna kommentera lite. Men allt som allt tycker jag ändå jag lyckades med något, att komma åt gubbjäveln, som tydligen har större problem med hans förflutna än man kan tro.
Men snälla vän, det där är gammal skåpmat. Vi vet att hatet mot honom tog abnorma proportioner. Man får ju för fan inte vara både höger och ha en avvikande åsikt i klimatfrågan! Någon jävla hut får det vara tyckte er sida och drevet var i gång. Det var den kmassiska deplattformeringen som startade. Lennsrt stod inte pall drevet och valde motvilligt att gå ur GWPF.

Edit: Fundera en stund på det vettiga i detta, "En ville dra bort sitt namn från en gemensam publikation". Vad hade hänt med den gamla publikatkonen? Stod inte "en" bakom den längre? Ändrades innehålletni publikatkonen av Bengts senare agerande i klimatfrågan? Eller handlade det åsiktsförtryck? "Dra bort sitt namn från en gemensam publikation". Blir den ogjord då? Infantilt beteende!

Bengt har ett stort engagemang och kunskap i frågan och kommer säkerligen fortsätta skriva trots att troll som du gör allt ni kan, inte för att motbevisa honom, utan för att försöka få honom att sluta skriva. Det är farligt när folk med andra åsikter skriver, sånt måste stoppas!
Senast redigerad av Brain Damage 2019-05-09 kl. 21:21.
Citera
2019-05-09, 21:28
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Hur det än är med den saken så följer dessa briljanter isf den vetenskapliga metoden för att ändra riktningen på forskningsläget. Efter en tid när ny evidens byggts upp utvecklas isf en ny koncensus.

Det finns en hel del tokstollar som likt klimatförnekare verkar tro att det kännetecknar briljans att enbart motsäga uppfattningen som utgör koncensus, på egna meriter. Plattjordare, antivaxare och kreationister. Gemensamt har de att samtliga grupper är beroende av att deras vetenskapliga fält är köpt och konspirerar och att de t. ex "med fel uppfattning blir uteslutna och går miste om anslag". Givetvis passar även detta perfekt in även på klimatförnekare.
https://images3.memedroid.com/images/UPLOADED673/5bf9c1513b1b0.jpeg

Att motsäga konsensus är inget bevis på att man lyckas beskriva verkligheten så korrekt som möjligt. Ej är heller att följa konsensus ett bevis på att man lyckas beskriva verkligheten korrekt. Det är det som är det fina med vetenskap, och det ska i minsta månal smutsas ner med politik.
Kritik är fundamentet i vetenskap.
Citera
2019-05-09, 21:38
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Moçambique har nyligen drabbats av två stora cykloner. Och...... att säga som du gör i citatet, i den här tråden, är bara bevis på att du inte ens kollat upp läget. De länkar folk har skickat till dig har du inte ens klickat på, let alone läst igenom.

https://www.vaticannews.va/en/world/news/2019-04/mozambique-cyclone-pope-francis-climate-change.html En till länk som förblir oklickad antar jag. Eftersom "allt är en konspiration" och då således "alla länkar är fejk news".
Vatican News har den bästa tänkbara källan för sin rubriksättning. "Gracia Machel, Mozambique’s former First Lady travelled to Beira in the aftermath of Cyclone Idai, she said the city would go down in history as the first to be 90% wiped out by climate change."

Jamendåså, Mozambique’s former First Lady! Då är vetenskapen verkligen satt när sådana klimatforskarpotentäter slår fast sanningar!

I verkligheten sker årligen väderhändelser som är extrema och årligen sätts rekord i någon del av världen. Så har det alltid och kommer alltid att se ut, i synnerhet eftersom våra mätningar och registreringar av sådana extremväder inte går långt bak i tiden. Men någon ökning i antalet extremväder är det inte, det tycker inte ens IPCC. Men det är väl ointressant så länge det går skrämmas.
Citera
2019-05-09, 21:48
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Men någon ökning i antalet extremväder är det inte, det tycker inte ens IPCC. Men det är väl ointressant så länge det går skrämmas.
Skönt att du inte förnekar all forskning iaf, eller försöker svartmåla den.

Det är en vanligt argument annars att forskare påstår att det ska bli fler oväder, vilket man ej sagt utan man tror det ska bli svårare.

Väder och orkaner finns hur mycket som helst att grotta ner sig i, man forskar för fullt om det.
Gick jättebra program på SVT om just det för ett år sen eller två.

Som all forskning finns olika teorier, det programmet jag såg var det två forskarlag som var (är) oense om hur havet stiger vid en orkan.
Det var mycket intressant, man får också inblick i hur riktig forskning bedrivs, synd att det inte finns kvar på SVT.
Jag kan lova dig att dem struntade i det politiska i sin forskning.
Citera
2019-05-09, 21:49
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Edit: Fundera en stund på det vettiga i detta, "En ville dra bort sitt namn från en gemensam publikation". Vad hade hänt med den gamla publikatkonen? Stod inte "en" bakom den längre? Ändrades innehålletni publikatkonen av Bengts senare agerande i klimatfrågan? Eller handlade det åsiktsförtryck? "Dra bort sitt namn från en gemensam publikation". Blir den ogjord då? Infantilt beteende!

Bengt har ett stort engagemang och kunskap i frågan och kommer säkerligen fortsätta skriva trots att troll som du gör allt ni kan, inte för att motbevisa honom, utan för att försöka få honom att sluta skriva. Det är farligt när folk med andra åsikter skriver, sånt måste stoppas!
GWPF är en direkt vetenskapsfientlig organisation. Självklart blir hans vetenskapsvänner irriterade på honom när han väljer att gå med i en sån grupp och i praktiken hugga Sveriges vetenskapskår i ryggen. Personen som ville dra in namnet från publikationen ville det för att h*n inte ville förknippas med Lennart Bengtsson längre, efter hans agerande 2014. Enligt Lennart själv så valde han att själv dra in (ta bort) sitt namn från den gemensamma publikationen, dvs. forskningsrapporten de båda gjort. Så illa var agerandet.

Och som sagt, det enda jag gjorde bland kommentarerna var att påpeka fakta. Det var enda anledningen till att jag fick vara kvar så länge, för att jag pratade med god ton och hade källor till samtliga påståenden. Men du vet väl bättre om hur jag betedde mig, eller hur?

Angående cyklonerna där fick jag väl rätt även där. Du bryr dig inte om att kolla upp grejer eftersom de strider mot din interna "logik" gällande vetenskapen. Länken var bara den första som dök upp på Google. Det finns garanterat fler om du är intresserad av sanningen, vilket du inte är.
Citera
2019-05-09, 21:51
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vad som sägs är att antalet stormar kan minska, men i din text är ordet - svåra - det viktiga. De stormar vi får leva med kan mycket väl bli starkare.
När en storm blir starkare kallas det för orkan. Du vet, sådana som oxå minskar i antal
Citera
2019-05-09, 21:56
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Nu visar du att det inte finns någon ökning av det slag du påstår, eller så håller du tyst.

Hur skall man kunna ha en diskussion med folk som sysslar med Gish gallop, och med flyttande av målstolpar?
"Globally, however, the IPCC says it’s likely the number of tropical cyclones will “either decrease or remain essentially unchanged”. It’s hard to make predictions about these types of storms as the processes involved occur on much smaller scales than climate models can currently replicate."
https://www.carbonbrief.org/what-the-ipcc-report-says-about-extreme-weather-events
Citera
2019-05-09, 21:57
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
När en storm blir starkare kallas det för orkan. Du vet, sådana som oxå minskar i antal
???? På rak arm kan jag väl nämna att vi för första gången sett 3 orkaner formas till öster om USA, att dessa är starkare än förut pga. varmare havsvatten (vilket är den drivande faktorn bakom orkaners styrka), och att skadorna är större än någonsin. Australien fick nyligen två cykloner så gott som samtidigt i norra delarna, vilket också ska vara ovanligt.

Känner du till något av detta? Om inte antar jag att du bara ljuger i citatet.
Citera
2019-05-09, 22:00
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
GWPF är en direkt vetenskapsfientlig organisation. Självklart blir hans vetenskapsvänner irriterade på honom när han väljer att gå med i en sån grupp och i praktiken hugga Sveriges vetenskapskår i ryggen. Personen som ville dra in namnet från publikationen ville det för att h*n inte ville förknippas med Lennart Bengtsson längre, efter hans agerande 2014. Enligt Lennart själv så valde han att själv dra in (ta bort) sitt namn från den gemensamma publikationen, dvs. forskningsrapporten de båda gjort. Så illa var agerandet.

Och som sagt, det enda jag gjorde bland kommentarerna var att påpeka fakta. Det var enda anledningen till att jag fick vara kvar så länge, för att jag pratade med god ton och hade källor till samtliga påståenden. Men du vet väl bättre om hur jag betedde mig, eller hur?

Angående cyklonerna där fick jag väl rätt även där. Du bryr dig inte om att kolla upp grejer eftersom de strider mot din interna "logik" gällande vetenskapen. Länken var bara den första som dök upp på Google. Det finns garanterat fler om du är intresserad av sanningen, vilket du inte är.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in