2019-05-09, 19:05
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Xenonen, goseinen, trumpeflugan, humanlife m.fl. som förstår sig på fakta, är ni intresserade av en samlingstråd med vanliga skeptikerargument?

Det kommer inte direkt att spela någon roll. De som inte tror på att organismer kan förändra levnadsbetingelser kommer inte att klicka, och i den mån de gör det kommer de bara hämta ett argument från en oljesida.

Vad som är så tragiskt är att problemen är alldeles uppenbara, men att sektmedlemmar inte kan se det.
Citera
2019-05-09, 19:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Problemet här är att svåra oväder per definition är ovanliga (vore de vanliga skulle vi inte kalla dem "svåra") och att det därför är svårt att få pålitlig statisk för att se trender. Lägg till att man kan mäta på olika sätt så kan man få ungefär den trend man vill. Den som vill visa att ovädren ökar kan hitta referenser som visar på det, den som vill visa motsatsen kan hitta referenser som visar det.

Det finns några trender som verkar säkra t ex att tropiska cykloner har börjat förekomma längre från ekvatorn, vilket är logiskt om haven blir varmare.
Vad som också är logiskt är att om vi verkligen hade fått varmare klimat så borde haven vara varmare med rikligare nederbörd till följd. Det var inte riktigt läget förra sommaren, eller hur? Varmare klimat hos oss kommer antagligen resultera i regnigare somrar. Typ regnperioder iaf i södra Europa.
Citera
2019-05-09, 19:08
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det har varnats och varnats och varnats, men vi ser ingen ökning.
Moçambique har nyligen drabbats av två stora cykloner. Och...... att säga som du gör i citatet, i den här tråden, är bara bevis på att du inte ens kollat upp läget. De länkar folk har skickat till dig har du inte ens klickat på, let alone läst igenom.

https://www.vaticannews.va/en/world/news/2019-04/mozambique-cyclone-pope-francis-climate-change.html En till länk som förblir oklickad antar jag. Eftersom "allt är en konspiration" och då således "alla länkar är fejk news".
Citera
2019-05-09, 19:09
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det kommer inte direkt att spela någon roll. De som inte tror på att organismer kan förändra levnadsbetingelser kommer inte att klicka, och i den mån de gör det kommer de bara hämta ett argument från en oljesida.

Vad som är så tragiskt är att problemen är alldeles uppenbara, men att sektmedlemmar inte kan se det.
Indeed, var bara en tanke. Det är ändå ironiskt att Flashbackare använder precis samma argument om "vetenskapssidan" som vi gör mot dem. "Du är bara hjärntvättad. Läser på bloggar. Kan inte fatta egna beslut. Tror bara på enskilda forskare". De har facit i hand, men vägrar följa sina egna principer.
Citera
2019-05-09, 19:11
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Vad du har sagt? Har du redan glömt det?

När då? Det har varnats och varnats och varnats, men vi ser ingen ökning.

Nu visar du att det inte finns någon ökning av det slag du påstår, eller så håller du tyst.

Hur skall man kunna ha en diskussion med folk som sysslar med Gish gallop, och med flyttande av målstolpar?
Citera
2019-05-09, 19:16
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad som också är logiskt är att om vi verkligen hade fått varmare klimat så borde haven vara varmare med rikligare nederbörd till följd. Det var inte riktigt läget förra sommaren, eller hur? Varmare klimat hos oss kommer antagligen resultera i regnigare somrar. Typ regnperioder iaf i södra Europa.
Med tanke på hur många hundratals gånger du blivit rättad i tråden tycker man du borde vara något av en expert vid det här laget. Ett instabilt klimat innebär bara högre och lägre sannolikhet för olika händelser, och är inget som garanterat sker. Att det nu regnat några dagar är inget motbevis för att klimatförändringar inte sker, trots allt. Vi kan ha en varm, en kall eller en helt normal sommar utan att det påverkar debatten eller bevisläget öht.

Det är frekvensen och extremerna som avses. Och 2018 var en extrem, håller de flesta med om.

Jag gjorde en ny liknelse här om dagen. Jag är född -81. När jag föddes var mängden koldioxid vi tryckt in i atmosfären 18% högre än vad den var på 1800-talet. Idag är den 47% högre. Och med tanke på att det tar ett par årtionden innan koldioxid börjar "verka" på ett så stort och långsamt system som klimatet, betyder det att vi inte ens börjat se majoriteten av effekterna från koldioxiden vi ens släppt ut sedan år 2000. När vi pumpar ut så mycket koldioxid att det på de blott 37 år jag levt, gått från 18% högre till 47% högre är det rätt uppenbart varför man bör vara uppmärksam om vad vetenskapen säger.
Citera
2019-05-09, 19:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Indeed, var bara en tanke. Det är ändå ironiskt att Flashbackare använder precis samma argument om "vetenskapssidan" som vi gör mot dem. "Du är bara hjärntvättad. Läser på bloggar. Kan inte fatta egna beslut. Tror bara på enskilda forskare". De har facit i hand, men vägrar följa sina egna principer.

De förnekar en hel vetenskap.

Jag skall säga att jag betett mig som ett svin här, men det har sina orsaker, nämligen att klimatförnekarna i förstone har fått sin information från folk som inte är intresserade av klimatet.

Man vet inte vad man ska säga, men så här.

Kolla på CO2-nivåerna som Vostok och andra ställen borrat fram. Vi är idag på en nivå som vi inte sett sedan miljontals år.

Hela diskussionen om CO2 är förvriden. Vad oljesekteristerna måste göra är att förklara vad som annars kan ha skapat det vi ser idag.

Den enkla frågan de måste svara på är den här. Ifall solen fordomdags var svalare, vad skapade en jord utan is? Det kan bara handla om vår atmosfär, eller vattenströmar.
Citera
2019-05-09, 19:29
Medlem
Picamagpies avatar
Är det nån här som tror att slutet är nära?
Citera
2019-05-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie

Vad är slutet? Dagens samhällen kommer utvecklas i takt med förändringarna, finns ingen "domedag"
Citera
2019-05-09, 19:40
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Hela diskussionen om CO2 är förvriden. Vad oljesekteristerna måste göra är att förklara vad som annars kan ha skapat det vi ser idag.
Jag kan gladeligen meddela att jag eventuellt fått Lennart Bengtsson, att sluta skriva på bloggen "detgodasamhället", som vår egna arbetet ledde mig till. Tack, arbetet.

Jag blev aktiv i de klimatförnekande inläggen bloggen hade, och höll god ton. När Lennart skrev sina inlägg var det en "breeze" att kontra dem. Till slut lyckades jag hitta lite tidigare avslöjad information om Lennart (som är en av de mer citerade "förnekarforskarna" i Sverige ändå, tillsammans med privatpersonen Lars Bern).

Han hade tydligen 2014 gått med i en "right wing think tank", GWPF, som tryckte ut klimatförnekande """artiklar""". Det måste ändå varit väldigt attraktivt för oljemiljardärerna bakom den gruppen att ha en "eminent Swedish meteorologist scientist" i sin ficka, för han var ändå en tvättäkta vetenskapsman med forskning bakom sig. Men Lennart fick lyckligtvis en massa socialt tryck på sig från hans tidigare forskarkollegor. En ville dra bort sitt namn från en gemensam publikation, och han medgav i ett brev till en annan förnekarblogg, klimatsans, att han mådde rätt dåligt av allt tryck han fick på sig. Många måste varit ordentligt arga på honom.

Han gick därför ur gruppen bara 2 veckor senare.

När jag publicerar detta bland kommentarerna på "detgodasamhället" blir Lennart väldigt, väldigt upprörd. Han kallar mig häcklare, hotar med att polisanmäla för förtal (lol), och till slut skriver han i en senare artikel, bland kommentarerna, att han funderar på att sluta skriva, och frågar folk bland kommentarerna om de vill ha kvar honom.

Då blir jag bannad. Funderat på att skapa en ny wordpress-användare bara för att kunna kommentera lite. Men allt som allt tycker jag ändå jag lyckades med något, att komma åt gubbjäveln, som tydligen har större problem med hans förflutna än man kan tro.
Citera
2019-05-09, 19:49
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Definiera "slutet". IPCC säger att vi har väldigt, väldigt lite tid på oss att ordna bort utsläppen. Det kommer vi såklart inte hinna, men samtidigt är det stor skillnad på om vi gör något öht. åt utsläppen, och om vi bara fortsätter som vi gjort hittills tills något säger "stopp".

I det senare scenariot, där vi alltså inte gör något åt utsläppen, kommer världen inte vara sig lik om 50 år. Och då är det inte som om världen om 20, 30 eller 40 år kommer vara sig lik heller, självklart inte. Snarare kommer nog även vi i Sverige börja känna på effekterna av utsläppen inom 20 år. Min gissning om "vad som kommer slå först" är antingen en massiv invandringsvåg från mellanöstern, då mellanöstern faktiskt kan bli så varm att det bokstavligt talat inte går att bo där året om. Eller så påverkar vi klimatet så pass att vädret "freaks out" så pass att vår växtbaserade mat helt enkelt blir för svår att odla, då den faktiskt är väldigt känslig för temperatursvingar (läs: värmeböljor).

Det kan helt enkelt bli en "sommar 2018" igen, fast över hela norra halvklotet. Och den sommaren kommer matpriserna bli åtminstone dubbelt så dyra, eftersom vi tävlar med alla andra länder som vill överleva. Är det slutet? Nej. Men det är en jävlig framtid.
Citera
2019-05-09, 19:52
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Definiera "slutet". IPCC säger att vi har väldigt, väldigt lite tid på oss att ordna bort utsläppen. Det kommer vi såklart inte hinna, men samtidigt är det stor skillnad på om vi gör något öht. åt utsläppen, och om vi bara fortsätter som vi gjort hittills tills något säger "stopp".

I det senare scenariot, där vi alltså inte gör något åt utsläppen, kommer världen inte vara sig lik om 50 år. Och då är det inte som om världen om 20, 30 eller 40 år kommer vara sig lik heller, självklart inte. Snarare kommer nog även vi i Sverige börja känna på effekterna av utsläppen inom 20 år. Min gissning om "vad som kommer slå först" är antingen en massiv invandringsvåg från mellanöstern, då mellanöstern faktiskt kan bli så varm att det bokstavligt talat inte går att bo där året om. Eller så påverkar vi klimatet så pass att vädret "freaks out" så pass att vår växtbaserade mat helt enkelt blir för svår att odla, då den faktiskt är väldigt känslig för temperatursvingar (läs: värmeböljor).

Det kan helt enkelt bli en "sommar 2018" igen, fast över hela norra halvklotet. Och den sommaren kommer matpriserna bli åtminstone dubbelt så dyra, eftersom vi tävlar med alla andra länder som vill överleva. Är det slutet? Nej. Men det är en jävlig framtid.
Hur har du förberett dig inför den jävliga framtiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in