2019-05-08, 19:46
Medlem
Det hade varit mycket enklare att helt enkelt bara skriva ut kvitto när det önskas från kund. I matbutikernas kassa spottar ju kvittomaskinen ut kvitto per automatik... hur många gånger får inte kassörskorna höra "kvittot kan du behålla", "behöver inget kvitto", "inget kvitto tack"?

Det kan ju inte vara svårare än att ändra en simpel inställning i kassaprogrammet. Så hade man velat så hade den här ändringen redan införts för 20 år sedan. Att nu hänvisa till att man gör ändringen pga pappersförbrukningen är ren och skär rökridå.
Citera
2019-05-08, 19:54
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Snacka om symbolpolitik. Dessa matvarukedjor slänger tonvis med bra mat men en liten papperslapp!! Typ som sugrören på donken.

Symbolpolitik är ordet, men det värsta är att den oinformerade allmänheten och diverse klimathysteriska journalister och politiker applåderar denna teater.

Sanningen är troligen den att tio lastpallar med influgna snittblommor eller exotiska frukter kräver långt mycket mer energi och naturresurser än ICA:s och Coops hela årsförbrukning av papperskvitton.
Citera
2019-05-08, 20:20
Medlem
sajebiss avatar
Om man reggar sig för digitalt kvitto får man all jävla reklam i inkorgen på köpet då?
Citera
2019-05-08, 20:29
Medlem
TwinkieTheKids avatar
Jag har så att jag får kvittot digitalt från Pressbyrån, 7-Eleven, City Gross och Hemköp och det fungerar väldigt bra hittills får jag lov att säga som så, även om jag i grunden är emot det som fenomen. Det inbjuder dock till att det blir mer bökigt och omständigt när man ska kolla kvittot så att alla varor togs rätt betalt för, det händer ju då och då att vissa erbjudanden och rabatter inte är rätt inlagda så att man betalat för mycket, men det var väl säkert det som var en av incitamenten för dessa butiker att införa digitala kvitton från första början?

Digitala kvitton och att sluta med plastkassar under förevändning att det skulle vara miljövänligt suger egentligen hårt och dessa butikskedjor bryr sig inte ett skit om miljön, det är bara att de kan tjäna en massa mer pengar på att spara på kvittopapper och kunna ta betalt för kassar!

Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Om man reggar sig för digitalt kvitto får man all jävla reklam i inkorgen på köpet då?

Nej för Pressbyrån och 7-Eleven, men både City Gross och Hemköp spammar järnet och till och med spammar med SMS flera gånger i veckan.
Citera
2019-05-08, 20:59
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Hur gör man med pensionärer som inte klarar av en smartmobil?
Dom dör om ett par år och de yngre generationerna som kan hantera smartphones tar vid.
Citera
2019-05-08, 21:03
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Snacka om symbolpolitik. Dessa matvarukedjor slänger tonvis med bra mat men en liten papperslapp!! Typ som sugrören på donken.
Ja lite sila mygg och svälja kameler är det.

Citat:
Förmodligen, men säkerligen också registrering av köpvanor som sedan kan säljas till andra.

OnT: Det är inte kunden som matkedjorna tänker på i första hand här utan lägre kostnader. Inget ont i det för alla företag måste utveckla sin verksamhet. Det som stör är att de inte vågar/vill säga som det är utan kommer med en alternativ förklaring som de tror ska uppfattas positivare.
Citera
2019-05-08, 21:20
Medlem
Reidjis avatar
Plastkassar är inte farligt för miljön för då de bränns bildas enbart koldioxid och vatten. Sen att det hamnar i haven beror inte på Sverige, utan på länder som har 0 sopphantering.

Sen har vi kvitton.

Hur hade ni tänkt kolla ifall en vara gick in rätt genom att snabbt glutta igenom kvittot. Nu måste man alltså börja blänga i en mobil. Hur ska ni göra när ni ska dra av momsen för ett företag ? Då måste ni skriva ut kvittot, och då är frågan ifall det ens är godkänt på skatteverket.
Citera
2019-05-08, 21:34
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:

Det är klar som fan att all data som lagras kommer att användas. Data är hårdvaluta och det är nog därför man vill införa "kvittofritt".

Blir väl så att när man efter att ha köpt ett sex-pack tre fredagar i följd, får ett SMS på den fjärde fredagskvällen "har du glömt att köpa sex-packet?".
Citera
2019-05-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieKartoffel
City gross har då ett utmärkt system vid självutcheckningen där man får välja själv om man vill skriva ut sitt kvitto. Funkar superbra tycker jag.
Instämmer fullständigt. Men första gången missade jag det.
Kärnfrågan är väl annars hur man ska kolla(många kassaanställda kan inte se skillnad på olika frukter och grönsaker) att allt blir rätt utan kvitto. Jag begär i 4 fall av 5 kvitto, alltid på större belopp givetvis.
Symboliskt fjanteri av matkedjorna med kvittolösa butiker. Hur ofantligt mycket mer papper går inte åt i reklamblad som få läser eller i alla delvis onödiga förpackningar??
Senast redigerad av eviva 2019-05-08 kl. 22:02.
Citera
2019-05-08, 22:02
Avslutad
Här är det bättre förklarat vad som gäller än i tabloidpressen:https://computersweden.idg.se/2.2683/1.702848/livsmedelsjattar-kvitton
Citera
2019-05-08, 23:11
Medlem
BoogieNightss avatar
Inte en sekund för tidigt. Herregud vad mycket papper som slösas bort på kvitton ingen vill ha. Inte minst i livsmedelsbutiker.
Citera
2019-05-08, 23:28
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eviva
Instämmer fullständigt. Men första gången missade jag det.
Kärnfrågan är väl annars hur man ska kolla(många kassaanställda kan inte se skillnad på olika frukter och grönsaker) att allt blir rätt utan kvitto. Jag begär i 4 fall av 5 kvitto, alltid på större belopp givetvis.
Symboliskt fjanteri av matkedjorna med kvittolösa butiker. Hur ofantligt mycket mer papper går inte åt i reklamblad som få läser eller i alla delvis onödiga förpackningar??

Man ser tydligt vad är det är för priser och rabatter när man tar självscanningskassan, vid större inköp så är det mathem som gäller. Skönt att slippa kvitton, irriterande som tusan när man får ut 25cm kvitto för att man handlat en banan och yoghurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in