2019-05-08, 17:50
Medlem
Skvistens avatar
Nu är namnet presenterat:

Archie Harrison Mountbatten-Windsor

Roliga är ju att det lätt går att misstolkas på svenska till:

Archie Harrison Mountblatten-Windsor
Citera
2019-05-08, 18:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten

Ha, vilket larvigt namn. Archie är ju smeknamn för Archibald, och Harrison är nutidspoppigt istället för Harry /Harold, men antar att det symboliserar Harry's son.

Mountbatten är förövrigt en förengelskad version av Battenberg, tyskt ned nazi-hintar. (Prins Harry's farfar). Varför de nu återtar Battenberg är ett frågetecken, hellre då ta Diana's flicknamn Spencer. Man bytte ju från Battenberg till Mountbatten för att komma ifrån tysk-vibbarna
och sen bytte man till Elizabeth's efternamn, ett hittepå det också, de tog det från någon herrgård. Windsor.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2019-05-08 kl. 18:28.
Citera
2019-05-09, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten

Prins Archie, eller Acke som den klassiske småstadsfestaren/high-school-charmören hette på svenska. Räkna med många vitsar på temat: var är Betty och Veronica?
Citera
2019-05-09, 01:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Prins Archie, eller Acke som den klassiske småstadsfestaren/high-school-charmören hette på svenska. Räkna med många vitsar på temat: var är Betty och Veronica?

Ja, det var min första tanke också. Så otroligt dumt. Det är ju inte ens ett riktigt namn, utan ett smeknamn. Och Harrison är ett efternamn. Det är rätt vanligt att amerikanska negrer ger sina söner efternamn som förnamn - Jackson är t.ex. jättevanligt - för dom fattar inte hur det gamla brittiska namnskicket funkade, som gjorde att vissa mansnamn idag kan vara både förnamn och efternamn. Exempel på sådana namn är James, Charles, Michael, Ian, Edward och Philip. D.v.s. gamla namn i Storbritannien, som fanns på den tiden då namnskicket var sådant, att ett barn fick sin fars förnamn som efternamn. Men med son-namnen, som kom till USA med skandinaverna på 1800-talet, har det ju aldrig funkat så. Det är ett helt annat namnbruk. Det är lika dumt som om en svensk skulle heta Andersson i förnamn.

...usch, jag vill inte låta som jag kanske låter nu, men det här bevisar ju bara hur det blir när man släpper in negrer och White Trash i kungahusen. De gamla traditionerna försvinner, för att dessa personer inte förstår dem/inte känner till dem/inte bryr sig om dem - och då försvinner ju även en stor del av syftet med att ha en monarki. Nämligen det traditionsbärande, kontinuiteten från tid till tid...

Dock får man lov att säga att Meghan ser oförskämt fräsch och pigg ut för att vara nyförlöst. Kanske är negerblodet där också - de har visst vidare bäcken än vi, precis som kossor.
Citera
2019-05-09, 01:46
Medlem
Merwinnas avatar
Archie är ju även ett vanligt namn i Wodehouse-böckerna. Brukar vara någon ung, finnig, töntig, korkad, stroppig adelsman med korta byxor eller skotskrutig golfklädsel och en skotsk basker på huvudet. Hur TÄNKTE de egentligen? Och vad säger Elizabeth - var de inte tvungna att ha hennes godkännande? Eller gäller det enbart arvprinsens barn - tronföljarlinjen?
Citera
2019-05-09, 12:58
Medlem
Lao Tzus avatar
Helt klart det bästa namnvalet i det brittiska kungahusets historia!

När Archie så småningom blir kung för det tankarna till King Arthur.

En extra bonus är att grannens hund också heter Archie så det blir lättare att komma ihåg bland alla kunganamn.
Citera
2019-05-09, 13:48
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det var min första tanke också. Så otroligt dumt. Det är ju inte ens ett riktigt namn, utan ett smeknamn. Och Harrison är ett efternamn. Det är rätt vanligt att amerikanska negrer ger sina söner efternamn som förnamn - Jackson är t.ex. jättevanligt - för dom fattar inte hur det gamla brittiska namnskicket funkade, som gjorde att vissa mansnamn idag kan vara både förnamn och efternamn. Exempel på sådana namn är James, Charles, Michael, Ian, Edward och Philip. D.v.s. gamla namn i Storbritannien, som fanns på den tiden då namnskicket var sådant, att ett barn fick sin fars förnamn som efternamn. Men med son-namnen, som kom till USA med skandinaverna på 1800-talet, har det ju aldrig funkat så. Det är ett helt annat namnbruk. Det är lika dumt som om en svensk skulle heta Andersson i förnamn.
Ha, intressant det visste jag inte. Det förklarar t.ex. varför en del brittiska skådespelare heter James i efternamn. Finns en känd brittisk regissör som heter Lyndsey Anderson och vad jag läser mig till har han inte amerikanska anor bakåt, men när jag senare läser på Wikipedia verkar Anderson-namnet ändå ha brittiska, eller rättare sagt skotska, anor.

Citat:
Anderson is a surname deriving from a patronymic meaning "son of Anders/Andrew" (itself derived from the Greek name "Andreas", meaning "man" or "manly"). It originated in parallel in the British Isles and the Nordic countries.

In Scotland, the name first appeared in records of the 14th century as "Fitz Andreu" (meaning son of Andrew), and developed in various forms by the Scottish Gaelic patronymic of "MacGhilleAndrais" which means the servant of St. Andrew. Variations of this name were MacAndrew, Gillanders and Anderson. The name soon migrated to other parts of Scotland due to the popularity of the name "Andrew" as associated with the Patron Saint of Scotland and the largest grouping lies in the north-east of Scotland from the Mearns through Aberdeenshire, Banff and Moray.

In England, the very first recorded spelling of the family name is probably that of William Andreu, which was dated 1237, in the ancient charters of the county of Buckinghamshire, England, in the year 1237.
Citera
2019-05-09, 13:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Helt klart det bästa namnvalet i det brittiska kungahusets historia!

När Archie så småningom blir kung för det tankarna till King Arthur.

En extra bonus är att grannens hund också heter Archie så det blir lättare att komma ihåg bland alla kunganamn.

Håller inte med. (Men jag tror att du skojar, du brukar ju det.) Då borde de ju ha tagit Arthur - som för övrigt hade varit utmärkt, bland annat för att det för tankarna till Kung Arthur precis som du säger. Sedan kunde de ha kallat honom Archie hemma, men faktum är att jag tycker att till och med det hade varit förminskande... Undrar för övrigt varför Harry inte har gått över till att kalla sig Henry sedan han blev vuxen? För att han inte förstår bättre, eller är det kanske en taktik för att verka mer folklig? Men det är ju ändå skillnad i så fall: folk VET att han heter Henry och känner därför respekt SAMTIDIGT som de uppfattar honom som folklig. Archie däremot inbjuder till löje, vart den stackars namnbäraren än kommer att gå i livet...

Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ha, intressant det visste jag inte. Det förklarar t.ex. varför en del brittiska skådespelare heter James i efternamn. Finns en känd brittisk regissör som heter Lyndsey Anderson och vad jag läser mig till har han inte amerikanska anor bakåt, men när jag senare läser på Wikipedia verkar Anderson-namnet ändå ha brittiska, eller rättare sagt skotska, anor.

Ja, men Lyndsey heter ju Anderson i efternamn, så det är helt OK såklart.

Nu lärde du mig också något nytt, jag visste inte att son-namnen funnits så länge i Skottland! I och för sig så kom det många vikingar dit - det ser man ju på skottarnas utseende också, särskilt vid kusterna. Så visst kan några av dem ha gift sig med skotska kvinnor (och inte bara våldtagit dem...), och då introducerat det nordiska namnbruket med patronymkonstruktioner med -son eller -dotter.

EDIT: nu läste jag Wikipediatexten igen, och de är ju ute och cyklar. De rör ihop Andrew (stavat Andrew) och Anderson. Att folk hetat Andrew/Andreu i efternamn beror ju på det urgamla namnbruket i Storbritannien som jag beskrev tidigare, att ett barn helt enkelt får faderns förnamn som efternamn. Har inget alls med "Andersson" att göra, som är en helt annan konstruktion och kommer ifrån Skandinavien.

Hur eller hur, så finns det ingen normal eller vettig anledning alls till att den nye lille prinsen ska heta Harrison i förnamn... Så dumt så man tar sig för pannan.
Senast redigerad av Merwinna 2019-05-09 kl. 14:03.
Citera
2019-05-09, 15:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Radioprataren Danny Baker fick sparken från BBC efter att ha lagt upp denna bild på Twitter.

https://1277123380.rsc.cdn77.org/wp-content/uploads/2019/05/BBC-Radio-5-Live-host-Danny-Baker-tweets-amp-39-racist-amp-39-Royal-Baby-monkey-image.jpg
Citera
2019-05-09, 15:03
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Radioprataren Danny Baker fick sparken från BBC efter att ha lagt upp denna bild på Twitter.

https://1277123380.rsc.cdn77.org/wp-content/uploads/2019/05/BBC-Radio-5-Live-host-Danny-Baker-tweets-amp-39-racist-amp-39-Royal-Baby-monkey-image.jpg

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/dOMOzO/twittrade-apbild-efter-baby-sussex-fodelse--sparkas

"Danny Baker, radiopratare på BBC Radio, twittrade en bild på en schimpans och texten ”den kungliga babyn lämnar sjukhuset”.

Nu har han fått sparken – då bilden uppfattades som rasistisk.

”Jag skulle använt samma dumma bild för någon annan kunglig baby, för Boris Johnsons barn eller till och med mitt eget. Det är en rolig bild”, skriver Baker."

Skön lirare det där.
Citera
2019-05-09, 15:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/dOMOzO/twittrade-apbild-efter-baby-sussex-fodelse--sparkas

"Danny Baker, radiopratare på BBC Radio, twittrade en bild på en schimpans och texten ”den kungliga babyn lämnar sjukhuset”.

Nu har han fått sparken – då bilden uppfattades som rasistisk.

”Jag skulle använt samma dumma bild för någon annan kunglig baby, för Boris Johnsons barn eller till och med mitt eget. Det är en rolig bild”, skriver Baker."

Skön lirare det där.

Det var väl snarare den chefen som sparkade honom, som kopplade ihop "chimpans" med "fjärdedelsneger", som var rasist - i så fall. Så dumt. Jag hade inte alls tänkt så om jag hade sett bilden (utan att ha läst detta först), utan jag hade tänkt att det syftade på att de kungliga är som apor i bur, som försörjs av andra mot att de gör apkonster som folk får titta på...
Citera
2019-05-09, 16:40
Medlem
[quote=Merwinna|67528187]Håller inte med. (Men jag tror att du skojar, du brukar ju det.) Då borde de ju ha tagit Arthur - som för övrigt hade varit utmärkt, bland annat för att det för tankarna till Kung Arthur precis som du säger. Sedan kunde de ha kallat honom Archie hemma, men faktum är att jag tycker att till och med det hade varit förminskande... Undrar för övrigt varför Harry inte har gått över till att kalla sig Henry sedan han blev vuxen? För att han inte förstår bättre, eller är det kanske en taktik för att verka mer folklig? Men det är ju ändå skillnad i så fall: folk VET att han heter Henry och känner därför respekt SAMTIDIGT som de uppfattar honom som folklig. Archie däremot inbjuder till löje, vart den stackars namnbäraren än kommer att gå i livet...

Ja, men Lyndsey heter ju Anderson i efternamn, så det är helt OK såklart.

Nu lärde du mig också något nytt, jag visste inte att son-namnen funnits så länge i Skottland! I och för sig så kom det många vikingar dit - det ser man ju på skottarnas utseende också, särskilt vid kusterna. Så visst kan några av dem ha gift sig med skotska kvinnor (och inte bara våldtagit dem...), och då introducerat det nordiska namnbruket med patronymkonstruktioner med -son eller -dotter.

Kan det inte rör sig om visad underdånighet och lojalitet mot sin storebror. Genom att vara lite lagom olämplig i sitt beteende stärks storebroderns plats som inte bara den legitime utan även den lämpligaste arvtagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in