2019-05-08, 23:45
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pol9gif
Marko fucking Anttila är lagkapten för Finland, i ett VM. Herregud, jaja vi kanske skrällar.

Inte ens det bästa från SHL eller Liiga får vi med i truppen, KHL och NHL ska vi naturligtvis inte ens nämna här. Hoppas det skiter sig totalt så man slipper läsa i svensk press vilka finnar som tackat nej. Finsk press har ju lagt locket på. Mitä vittua?
Citera
2019-05-08, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Fördelen för er är att Jalonen i alla fall var förvarnad om det och har utnyttjat tiden till att nöta ihop laget. Man såg i Carlson att ni hade ett bra PP trots att ni inte har NHL-stjärnor. Sådant spelar stor roll. Taktik som går ut på att spela på disciplin och hårt jobb. Det tog sig Schweiz till final på förra året. Väntevärdet är att det tar slut i kvarten för er, men det kan faktiskt gå bättre än så.

Fast Schweiz hade en världsback som spelade 30 minuters varje match. De överpresterade o det grövsta men de hade mer skills än årets finska lag. Tror Finland kan få Sverige i en kvart och då är det goodbye..
Citera
2019-05-08, 23:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birro69
Fast Schweiz hade en världsback som spelade 30 minuters varje match. De överpresterade o det grövsta men de hade mer skills än årets finska lag. Tror Finland kan få Sverige i en kvart och då är det goodbye..

Jo förvisso, men bredden i det finska laget håller jag för bättre.

Josi är för övrigt med för Schweiz i år med. Lär bli viktig för dom i år med. Dom har även med Ambühl. Kul. Går dom till kvart och han spelar alla matcher så går han upp på delad fjärdeplats i spelade matcher i VM någonsin. Fixar dom kvarten, vilket jag iofs tror att dom inte gör, så blir det ett par matcher till och då är han uppe på delad andraplats.
Senast redigerad av Trollfeeder 2019-05-08 kl. 23:59.
Citera
2019-05-09, 00:11
Bannlyst
Citat:
Jo förvisso, men bredden i det finska laget håller jag för bättre.

Josi är för övrigt med för Schweiz i år med. Lär bli viktig för dom i år med. Dom har även med Ambühl. Kul. Går dom till kvart och han spelar alla matcher så går han upp på delad fjärdeplats i spelade matcher i VM någonsin. Fixar dom kvarten, vilket jag iofs tror att dom inte gör, så blir det ett par matcher till och då är han uppe på delad andraplats.

Josi, Weber, Fiala och Hirscher. Blir spännande att följa dem i år igen. Otroligt att de gick till final och pressade Sverige i förra årets final.
Citera
2019-05-09, 00:13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birro69
Josi, Weber, Fiala och Hirscher. Blir spännande att följa dem i år igen. Otroligt att de gick till final och pressade Sverige i förra årets final.

Ja, Schweiz blir lite smygfarliga i år med tror jag.
Citera
2019-05-09, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jaså, ska Klingberg gå in som defensiv back som tacklar, täcker skott och spelar BP? De konkurrerar inte om samma plats. Hägg försvinner enbart om Pettersson eller OEL kan ta en defensiv backplats.

Vem menar du att Hägg skulle konkurrera ut då?

Klingberg
OEL
Ekholm
Gustafsson
Larsson
Pettersson

Försvar är mycket lättare än anfall. Den enda anledningen till att man inte vill att t ex Klingberg ska försöka täcka skott och rensa puckar är att han ska ha den svårare offensiva rollen i sitt backpar; inte att han inte skulle klara av Häggs roll om han faktiskt fick den. Får vi sex backar som är bättre än Hägg kommer han petas helt enkelt.

Det är samma princip som att BP oftast spelas av tredje- och fjärdekedjor; man vill att de bättre spelarna ska spara energi till anfallsspel. Däremot sätter man oftast in toppkedjorna i BP om det bara är någon minut kvar och de är utvilade, eftersom de bästa anfallsspelarna också är bättre på att försvara.
Senast redigerad av kortnamn 2019-05-09 kl. 01:20.
Citera
2019-05-09, 01:47
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortnamn

Försvar är mycket lättare än anfall. Den enda anledningen till att man inte vill att t ex Klingberg ska försöka täcka skott och rensa puckar är att han ska ha den svårare offensiva rollen i sitt backpar; inte att han inte skulle klara av Häggs roll om han faktiskt fick den. Får vi sex backar som är bättre än Hägg kommer han petas helt enkelt.

Det är samma princip som att BP oftast spelas av tredje- och fjärdekedjor; man vill att de bättre spelarna ska spara energi till anfallsspel. Däremot sätter man oftast in toppkedjorna i BP om det bara är någon minut kvar och de är utvilade, eftersom de bästa anfallsspelarna också är bättre på att försvara.

Eller så är det så att tredje-fjärdeline-spelare oftast är bättre rent defensivt, och således mer logiskt att sätta in i BP?
Citera
2019-05-09, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ska bli kul att se hur finska Liiga står sig mot NHL. 18 debutanter, det är fan manligt det

Nu representerar ju inte detta lag den finska ligan i helhet utan mer ett gäng väldigt bra finska spelare, för den nivån, men jag förstår vad du menar.

Citat:
Väntevärdet är att det tar slut i kvarten för er, men det kan faktiskt gå bättre än så.

Sämre också Man vet inte var man har Finland riktigt, men det räcker nog som bäst till en semifinal och 4:e plats. Men det luktar flopp långa vägar. Hoppas Finland vet om att det kommer krävas hårt jobb detta år för att inte floppa, det kan bli deras räddning.

Citat:
Ursprungligen postat av kortnamn
Vem menar du att Hägg skulle konkurrera ut då?

Hägg tar inte Ekholm och Larsson. Övriga 4 konkurerar han inte med. Varken Klingberg, OEL, Gustafsson eller Pettersson ska vara den mer defensiva backen i ett backpar. Vi har 3 backar just nu som ska vara den defensiva backen i ett backpar och Hägg är en av de. Och det finns 3 backpar

Ja precis. Man vill hellre ha Klingberg, OEL, Gustafsson och Pettersson offensivt. Därav är Hägg 1 av 3 defensiva backar.

Sedan tar du alldeles för enkelt på att alla skulle klara av att försvara. Klingberg, Pettersson och OEL kan alla vara grymma bakåt också, men ingen av de ska vara den defensiva backen i backparet. Håll isär på de 2 begreppen.

Nej de 6 bästa backarna ska inte spela. Vi ska få ihop de 3 bästa backparen. Varje backpar ska ha en back som ska gå defensivt, vi har 3 sådana. Hägg en av de.

Jag har aldrig sagt att Klingberg inte skulle klara av den rollen. Det är ord du tar ur min mun. Men som du själv säger så ska han och några andra gå offensivt istället så vi är överens så jag vet inte vad du tjafsar om. Ekholm, Larsson och Hägg = inte den offensiva, alltså en av de 3 i varje backpar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Eller så är det så att tredje-fjärdeline-spelare oftast är bättre rent defensivt, och således mer logiskt att sätta in i BP?

Ja precis. Det handlar om båda två. Toppspelarna kan vara bättre i BP men man vill lägga deras energi på PP eller så kan det vara så att bottenspelarna är bättre i BP. Det är ju inte som kortnamn vill få fram att alla kan försvara och toppspelare automatiskt är bättre på det.

Det handlar helt enkelt om att fördela rollerna i laget, ca hälften PP, ca hälften BP, ca hälften offensivt, ca hälften defensivt. Hägg är en av de som ska gå defensivt, det är inte Klingberg. De spelar helt enkelt på olika planhalvor och konkurrerar inte med varandra.
Senast redigerad av 400Ben 2019-05-09 kl. 02:57.
Citera
2019-05-09, 03:26
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:

Ja precis. Det handlar om båda två. Toppspelarna kan vara bättre i BP men man vill lägga deras energi på PP eller så kan det vara så att bottenspelarna är bättre i BP. Det är ju inte som kortnamn vill få fram att alla kan försvara och toppspelare automatiskt är bättre på det.

Det handlar helt enkelt om att fördela rollerna i laget, ca hälften PP, ca hälften BP, ca hälften offensivt, ca hälften defensivt. Hägg är en av de som ska gå defensivt, det är inte Klingberg. De spelar helt enkelt på olika planhalvor och konkurrerar inte med varandra.

Exakt, de utesluter inte varandra. Du är klok som vanligt

Förövrigt jäkligt skönt att matchen mellan colorado och san josé är igång! Jag har taggad länge för den!
Jag hatar verkligen colorado, så jag hoppas dom åker ut så det bara smäller om det.

Då blir det win-win. Skiten åker ur, och vi får chansen att få in Landeskog och Söderberg, forwards vi verkligen skulle behöva.
Citera
2019-05-09, 04:45
Medlem
Söderberg och Landeskog en period från att vara utslagna!
Citera
2019-05-09, 05:35
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Söderberg och Landeskog en period från att vara utslagna!
Då var dom utslagna!

Törs vi hoppas på att båda två kommer?
Citera
2019-05-09, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Då var dom utslagna!

Törs vi hoppas på att båda två kommer?

Ja det tror jag. Söderberg spelade VM för 2 år sedan men visst, han är 34 år. Han kanske stängde dörren för landslaget då.

Landeskog var med inte alls länge sedan heller. Ingen av de verkar skadad direkt heller.

Dröm om Klingberg. Landeskog och Söderberg kom. Då är vi nog favoriter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in