2019-04-11, 16:32
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnnyknyckare
Det fungerar bättre än bensodiazepiner mot ångest för många. Jag som tidigare missbrukare har aldrig testat något preparat som är så effektivt mot ångest som Gabapentin och Lyrica.
Nä, inte jag heller!
Lider själv av GAD och vet vilket helvete det är. Både Lyrica och Gabapentin är helt fantastiska mot den ångesten enligt mig.
Föredrar själv Gabapentin då den är svår att missbruka om man skulle få något infall en svag dag.

Menar mer att Gabapentin rekommenderas inte för ångest tillstånd av läkemedelsverket.
Pratar du Gabapentin med vanlig kreti och pleti läkare kommer de söka på FASS och klia sig i skallen.

Jämförde lite hur det var för några år sedan när psykiatriker i princip skrev ut Gabapentin i kilovis till folk.
Har iaf i mitt landsting märkt att de blivit sjukt restriktiva även med Gabapentin nu efter hela fadäsen med Lyrica.
Tror att det skulle vara svårt att bluffa till sig av en läkare i dagsläget om man inte har någon annan diagnos än missbruk.
Citera
2019-04-12, 15:41
Medlem
johnnyknyckares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Nä, inte jag heller!
Lider själv av GAD och vet vilket helvete det är. Både Lyrica och Gabapentin är helt fantastiska mot den ångesten enligt mig.
Föredrar själv Gabapentin då den är svår att missbruka om man skulle få något infall en svag dag.

Menar mer att Gabapentin rekommenderas inte för ångest tillstånd av läkemedelsverket.
Pratar du Gabapentin med vanlig kreti och pleti läkare kommer de söka på FASS och klia sig i skallen.

Jämförde lite hur det var för några år sedan när psykiatriker i princip skrev ut Gabapentin i kilovis till folk.
Har iaf i mitt landsting märkt att de blivit sjukt restriktiva även med Gabapentin nu efter hela fadäsen med Lyrica.
Tror att det skulle vara svårt att bluffa till sig av en läkare i dagsläget om man inte har någon annan diagnos än missbruk.

Jag bor i Härnösand, Härnösands psykiatri styrs av Sundsvall eller samarbetar är nog en mer rättvis beskrivning.
Jag vet hur många missbrukare som helst här uppe som har Gabapentin utskrivet mot ångest. Både personer med pågående och avslutade missbruk. Men i många av de fallen har de önskat Gabapentin istället för Bensodiazepiner för att hoppas de får Lyrica när de uppnått maxdos av Gabapentinet. Däremot vet jag ännu ingen som lyckats med det.

Psykiatrikern i Härnösand är en polsk gubbe på kanske 70år men jag ska ärligt säga att han är en av de bästa jag träffat i hela mitt liv. Av många anledningar. Många tror att det är bara att önska mediciner som förr men tiderna har verkligen förändrats.
Citera
2019-04-16, 19:33
Medlem
Korpen911s avatar
Ätit maxdos (3600mg) i över ett år nu, även ca 45-60mg oxycontin ihop med dessa.

Har nu slutat med oxy å mår skit.

Försökte med att dra i mej 5,4g gaba för att se om det kunde lindra AT:n men vetetusan om jag märkt någon skillnad, hur mycket vågar man trycka i sej för att ev få nån effekt efter att ätit det så länge och byggt upp en tolerans?
Citera
2019-04-17, 20:40
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpen911
Ätit maxdos (3600mg) i över ett år nu, även ca 45-60mg oxycontin ihop med dessa.

Har nu slutat med oxy å mår skit.

Försökte med att dra i mej 5,4g gaba för att se om det kunde lindra AT:n men vetetusan om jag märkt någon skillnad, hur mycket vågar man trycka i sej för att ev få nån effekt efter att ätit det så länge och byggt upp en tolerans?
Det är väl lite lurigt då kroppen tar upp Gabapentin lire konstigt.
Har för mig att doser över typ 4g om dagen är bortkastat då kroppen inte hinner/kan omvandla mer.

Käkar du allt på en gång?
Det är bättre att trycka i dig typ 600mg med flottigt käk. Sen fyller du på med typ 300mg varje halvtimme tills du känner dig nöjd.
Återdosering med jämna mellanrum är nyckeln med Gabapentin
Citera
2019-05-08, 14:29
Medlem
Allwayz0ntops avatar
Vad är bästa sättet att ta dessa på?

Åt igår ca 800mg x 4 och det var först efter att jag snattat en gräddost och tryckt i mig som suset kom krypandes, väldigt subtilt jämfört med sin storebrorsa.
Lämpade sig utmärkt till att vara ute och måla graffiti på få man inte blev för påverkad. Något som inte alls går på pregabalin.
Har idag intagit 800 mg X 2 ihop med ca 2 mg buprenorfin(det tar jag dagligen) med start 13.00. Visst fan börjar jag bli lite skön nu
Citera
2019-05-08, 15:57
Medlem
Krickerts avatar
Föredrar ni Gabapentin eller Pregabalin?
Själv tycker jag att dom ger ett näst intill identisk rus.

Ja förutom att man får lite större doser av Gabapentin då.
Citera
2019-05-08, 18:05
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert

Jag föredrar Gabapentin. (har recept)
Mycket mjukare känsla.
Ganska schysst medicin faktiskt.

Bless
Citera
2019-05-08, 20:13
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert

Absolut pregabalin.

Gabapentin ger dålig smärtlindring per milligram och därför mer biverkningar pga att det krävs högre dos, effekten varar kortare tid och spiken i kistan för mig är absorberingsproblemen som gör att om jag har extra ont så kan jag inte öka dosen.

Annars hade jag väl inte brytt mig, effektmässigt är dem som sagt väldigt lika. Förutom att pregabalin ger effekt fortare och gabapentin gör mig mer trött.
Citera
2019-05-14, 03:03
Medlem
Zot^s avatar
Gabapentin verkar nu till slut ha visat sig att verka på GABA-A receptorerna trots allt. Inte helt oväntat kanske, tänkte bara länka för den som är intresserad.

Allt jag läst hittills har hänvisat till att effekten beror på gabapentins blockad av spänningsberoende kalciumjonkanaler men i det här dokumentet visas att gabapentin verkar på δGABA-A receptorer i hjärnan och på så vis ger lindring vid ångest. En studie på möss visar dock att smärtlindringen från gabapentin är oberoende utav δGABA-A receptorerna.

δ = delta för den som inte förstod tecknet. δGABA-A receptorerna påverkas inte av benzodiazepiner.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6491616/
Senast redigerad av Zot^ 2019-05-14 kl. 03:10.
Citera
2019-05-16, 15:00
Medlem
scheelinos avatar
Har gabapentin samma kramp risk som pregabalin? T.ex om man blandar med amfetamin/tramadol osv.
Citera
2019-05-17, 09:09
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheelino
Har gabapentin samma kramp risk som pregabalin? T.ex om man blandar med amfetamin/tramadol osv.
Amfetamin är det inga problem alls att blanda.
Inte samma kramprisker med tramadol som med Lyrica men risken verkar finnas där ändå.
Citera
2019-05-17, 10:24
Medlem
Yohomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Gabapentin verkar nu till slut ha visat sig att verka på GABA-A receptorerna

Ja inte direkt oväntat. Märkte direkt första gången jag testade lyrica att det är mer egenskaper än kalciumkanalerna, eller att det åtminstone i sin tur gör att mycket annat påverkas.
Ingen medicin lindrar ju en kraftig opiat-abs så bra som lyrica. Den fungerar,lindrar ju i stort sett på all typ av abstinens?
Hoppas dom snart kan se mer exakt vad pregabalin egentligen gör både direkt och indirekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in