2019-05-08, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad är den då, om viljan inte är fri?
Begränsad
Citera
2019-05-08, 17:35
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jo det är en krass verklighetssyn du har, om du tror på det. Ytterligare en krass verklighetssyn är om man tror på evolutionsteorin.

Då blir det: "Vi är bara djur som inte kan ansvara för våra egna handlingar".

Om jag tror på det? Frågan är väl varför du inte gör det när det faktiskt bevisats vetenskapligt.
Citera
2019-05-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag anser att vi är skyldiga för våra handlinga (för det mesta), men det finns förmildrande omständigheter.

Vi kan inte vara skyldiga för våra handlingar överhuvudtaget om det är hjärnan som tagit beslutet innan vi själva hunnit göra det.
Citera
2019-05-08, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Begränsad

Så jag ska alltså säga: "Vi kan visa kärlek till andra eftersom vi har en begränsad vilja"?
Citera
2019-05-08, 17:56
Medlem
Citat:
På vilket sätt frågade jag.

Nej, men det är väl så du vill att människan är skapad, att per automatik göra det rätta, ungefär så som man programmerar en robot som gör exakt så som programmeraren vill att roboten ska göra?

Är det så du vill att dina barn ska vara, som robotar som aldrig gör fel, och som alltid säger att dom älskar dig automatiskt vid dom rätta tillfällena? Vill du inte att dina barn av fri vilja väljer att säga att dom älskar dig?

Gud förväntar sig inte att människor per automatik ska veta vad han vill eller ens lyda honom, det är därför bibeln existerar, så att människor kan få reda på vad som gäller. Om människor vill eller inte vill lyda honom är han väl medveten om, Gud tvingar ingen att lyda honom, men han kommer inte att tillåta ondskan på jorden att fortgå för evigt. Människor har en viss tid på sig att få göra precis vad dom vill, men i en snar framtid så kommer Gud att införa en ny ordning, där han tar bort alla nationer och onda människor som vill förstöra för andra:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
Vadå på vilket sätt?

Problemet är att de flesta människor ser på Bibeln så som du ser på andra religioners skrifter. De flesta anser att det finns för lite som tyder på att Bibeln är Guds vilja för att det ska vara värt att följa den. Ni som följer Bibeln gör det bara för att era föräldrar gjorde det.
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Synden smutsar ner människan och diskvalificerar henne. Gud låter din smuts hamna på Kristus om du är en som tillhör honom. Detta är sättet som Gud i sin oändliga visdom löst problemet.
Jag skrev att han inte INTE kunde skapa världen. Han kunde inte välja att inte själv bli till för det var här i världen som han själv föddes och la grunden till världen. Vilket jag många många gånger påpekat här på forumet.
Det var inte en speciellt vis lösning alls. Att bara ta bort smutsen hade varit visare, men så långt tänkte väl inte Gud.

Du menar att Gud inte alltid har funnits? Att världen är äldre än Gud?
Citera
2019-05-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Spelar ingen roll. Möjligheten för att patogener och sjukdomsalstrande mikroorganismer ska uppstå måste finnas med i initialvillkoren för jorden annars skulle de aldrig uppstå. De kan inte skapa sig själva ur tomma intet.

Jo det spelar roll om dessa mikroorganismer och virus hade en nyttig funktion i naturen när Gud skapade jorden. Läste du inte vad jag skrev?
Citera
2019-05-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om jag tror på det? Frågan är väl varför du inte gör det när det faktiskt bevisats vetenskapligt.

Det säger dom om evolutionsteorin också, vilket inte stämmer.
Citera
2019-05-08, 18:12
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Hade han velat att människan skulle bete sig på ett viss sätt så hade han sett till så att hon gjorde det.
Citat:
På vilket sätt frågade jag.
Citat:
Vadå på vilket sätt?

På vilket sätt skapar man en människa som: "beter sig på ett viss sätt"?

Hur ser konstruktionen ut på en sådan människa som: "beter sig på ett viss sätt"?

Citat:
Problemet är att de flesta människor ser på Bibeln så som du ser på andra religioners skrifter. De flesta anser att det finns för lite som tyder på att Bibeln är Guds vilja för att det ska vara värt att följa den. Ni som följer Bibeln gör det bara för att era föräldrar gjorde det.

Mina föräldrar var icke troende, jag har bara haft icke troende vänner och bekanta.

Jag bildade min egen uppfattning genom att läsa bibeln, varför gör inte du detsamma istället för att lyssna till "de flesta".
Citera
2019-05-08, 18:25
Medlem
Citat:
På vilket sätt skapar man en människa som: "beter sig på ett viss sätt"?

Hur ser konstruktionen ut på en sådan människa som: "beter sig på ett viss sätt"?

Mina föräldrar var icke troende, jag har bara haft icke troende vänner och bekanta.

Jag bildade min egen uppfattning genom att läsa bibeln, varför gör inte du detsamma istället för att lyssna till "de flesta".
Inte vet jag, men för Gud hade det säkert inte varit något problem.

Jag bildade min uppfattning genom att läsa vetenskapliga artiklar, d.v.s sådant som är baserat på bevis. Jag föredrar att leva i den hårda verkligheten istället för den bekväma sagovärlden, men där är det olika vad man föredrar.
Citera
2019-05-08, 18:30
Medlem
Citat:
Det säger dom om evolutionsteorin också, vilket inte stämmer.
Evolutionsteorin är ett vetenskapligt faktum. Det är lika bekräftat som att Jorden snurrar runt solen.

Tyvärr, men mycket av det som står i Bibeln är bevisat falskt. Bibeln är full av motsägelser och faktafel och är med 99,999% säkerhet författad av vanliga människor.
Citera
2019-05-08, 18:33
Medlem
Citat:
Det var inte en speciellt vis lösning alls. Att bara ta bort smutsen hade varit visare, men så långt tänkte väl inte Gud.
Jo, det är en vis lösning som är dubbeleggad. Den som inte tror på honom får bära konsekvenserna av sin egen synd. Men han tar konsekvenserna för den som tar emot honom och omvänder sig från synden. Det är han som skapat världen och den är till för honom. Den som kommer in i hans vila gör det därför endast genom honom och inte på någon annan väg. Detta är planen och den är till för att i slutändan gagna både honom själv samt de som tror på honom, och den är samtidigt gjord så att den missgynnar hans fiender och de som inte tror på honom, vilka är många.
Citat:
Du menar att Gud inte alltid har funnits? Att världen är äldre än Gud?
Det kan man säga, men samtidigt inte. Han är världens orsak men själv född i världen. Världen ger upphov till den som ger upphov till världen.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2019-05-08 kl. 18:47.
Citera
2019-05-08, 18:47
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jo det spelar roll om dessa mikroorganismer och virus hade en nyttig funktion i naturen när Gud skapade jorden. Läste du inte vad jag skrev?

Nej det spelar ingen roll. Oavsett om de hade en nyttig funktion så behöver man, gud, inte tillåta att de blir farliga för människan. Om man skapar allting från grunden kan man ju bygga in säkerhetssspärrar.
Gud, varande allvetande, visste ju också att det som hände skulle hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in