2019-05-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Ja, om Gud finns så är det det enda logiska. Varför skulle Gud skapa något eller låta något ske annat än för sitt eget höga nöjes skull?
Av kärlek till människorna la han världens synder på sin egen jordiska kropp. Det var ett självuppoffrande lidande.
Citat:
Att Gud skulle ha något slags uttänkt mål med världen och människan går inte ihop på något sätt. Isåfall hade han skapat oss sådana direkt från första början.
Han kunde inte inte skapa världen och sig själv så det var ingen uttänkt plan. Men han har evigt liv och ändlös glädje att dela med sig av för den som vill ta emot det.
Citera
2019-05-08, 14:28
Medlem
Gud skapade ursprungligen ett paradis för människan, men då Eva blev övertalad av ormen (som är Satan) att äta av Kunskapens Träd - och gav även dess frukt till Adam. Då blev de upplysta och utkastade ur Edens lustgård, och mänskligheten och Gud har sen dess aldrig varit densamma.
Citera
2019-05-08, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Skapat på vilket sätt menar du?
Hade han velat att människan skulle bete sig på ett viss sätt så hade han sett till så att hon gjorde det. Han kan ju inte förvänta sig att människor per automatik ska veta vad han vill eller ens lyda honom.
Citera
2019-05-08, 14:33
Bannlyst
Citat:
För då kan du inte heller göra bra beslut, då är det någon annan/annat som gör besluten åt dig.

So what? Mina föräldrar har gjort besluten åt mig sen jag var 0 år. Fri vilja är överskattat, om den ens existerar. Jag är en produkt av min omgivning. Ni kristna använder bara uttrycket för att det låter fint.

Varför är det viktigt att ha gjort de bra besluten själv?

Säger förresten inte Paulus att kristna är fria genom att ha blivit slavar under Kristus?
Senast redigerad av enAvDeUtvalda 2019-05-08 kl. 14:35.
Citera
2019-05-08, 14:34
Medlem
Citat:
Jo, det är exakt vad det betyder. Om man kan förutsäga något med 100% säkerhet så är det förutbestämt.

Allt som händer är givevis förutbestämt ändå, oavsett om man kan förutse det eller inte. Men vi människor måste vänta tills efter att något har hänt innan vi med 100% säkerhet kan veta att det var förutbestämt. Ingenting kunde någonsin ha blivit på något annat sätt än det blev.

Det står ingenstans i bibeln att Gud kan förutsäga till 100% Det är t.ex. möjligt att Guds motståndare kunde se till att profetior inte sker, Guds motståndare skulle t.ex. kunna trigga världens ledare att starta ett atomvapenkrig och utplåna hela mänskligheten. Då skulle inte Guds profetior om vår tid gå i uppfyllelse, men Gud skulle inte tillåta det.

Gud kan inte förutse exakt hur människor använder sina fria viljor, men baserat på hans oändliga kunskap så kan han dra vissa logiska slutsatser om vad som kommer att hända. Som jag sade, jag kan till 99.999% säkerhet förutsäga att vintern kommer om 8 månader, baserat på mina kunskaper om vad som hänt tidigare. Hur mycket mer klarar inte Gud av? Med tanke på att han har skapat människor, djur, växtlighet, jorden, solen och hela universum. Han har en oändlig kunskap om saker och ting, men om en människa verkligen har en fri vilja, så kan inte Gud förutsäga exakt hur människan kommer att agera när människan använder sig av sin fria vilja.
Citera
2019-05-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Av kärlek till människorna la han världens synder på sin egen jordiska kropp. Det var ett självuppoffrande lidande. Han kunde inte inte skapa världen och sig själv så det var ingen uttänkt plan. Men han har evigt liv och ändlös glädje att dela med sig av för den som vill ta emot det.
Gud skulle givetvis ha förmågan att förlåta människans synder utan att låta tortera sig själv. Svårt att säga vad syftet med Jesus lidelse och korsfästelse var, kanske var det bara för att få en massa beröm för sin barmhärtighet?

Gud skapade ju visst världen. Frågan är om han gjorde det för att han hade tråkigt eller om han hade en mer långsiktig plan med det.
Citera
2019-05-08, 14:46
Medlem
Citat:
Hade han velat att människan skulle bete sig på ett viss sätt så hade han sett till så att hon gjorde det.

På vilket sätt frågade jag.

Citat:
Han kan ju inte förvänta sig att människor per automatik ska veta vad han vill eller ens lyda honom.

Nej, men det är väl så du vill att människan är skapad, att per automatik göra det rätta, ungefär så som man programmerar en robot som gör exakt så som programmeraren vill att roboten ska göra?

Är det så du vill att dina barn ska vara, som robotar som aldrig gör fel, och som alltid säger att dom älskar dig automatiskt vid dom rätta tillfällena? Vill du inte att dina barn av fri vilja väljer att säga att dom älskar dig?

Gud förväntar sig inte att människor per automatik ska veta vad han vill eller ens lyda honom, det är därför bibeln existerar, så att människor kan få reda på vad som gäller. Om människor vill eller inte vill lyda honom är han väl medveten om, Gud tvingar ingen att lyda honom, men han kommer inte att tillåta ondskan på jorden att fortgå för evigt. Människor har en viss tid på sig att få göra precis vad dom vill, men i en snar framtid så kommer Gud att införa en ny ordning, där han tar bort alla nationer och onda människor som vill förstöra för andra:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
Citera
2019-05-08, 14:53
Medlem
Citat:
Om Gud varit inblandad i bibeln, så borde det stå saker som en människa eller människor inte kan hitta på. T.ex. genom att undersöka bibelns profetior så kan man bli övertygad om att Gud finns, och att bibeln är Guds ord.

Det är så det är enligt bibeln.

Om människor har goda hjärtan och vill underordna sig Gud den dag som han agerar på jorden, så har man all möjlighet att överleva den dagen till en ny ordning på jorden:

"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare.

Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen.

Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan.
" (Rom 2:13-16 Bibel2000)

Detta är inget som bibeln säger.

Alltså så här är det ju. Oavsett om du är djurvän, har ett gott hjärta med ända syndar lite smått, säg sex innan äktenskapet - då är du dömd till ett helvete om du inte omvänt dig innan "tiden är kommen".

Att du inte omvänt dig och vigt ditt liv åt Gud är = tortyr.
Citera
2019-05-08, 14:57
Bannlyst
Citat:
Nej, men det är väl så du vill att människan är skapad, att per automatik göra det rätta, ungefär så som man programmerar en robot som gör exakt så som programmeraren vill att roboten ska göra?

Är det så du vill att dina barn ska vara, som robotar som aldrig gör fel, och som alltid säger att dom älskar dig automatiskt vid dom rätta tillfällena? Vill du inte att dina barn av fri vilja väljer att säga att dom älskar dig?

Menar du att kärlek inte kan existera utan fri vilja? Utan fri vilja kan man inte älska någon annan? Vad har du för belägg för det?
Citera
2019-05-08, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enAvDeUtvalda
So what? Mina föräldrar har gjort besluten åt mig sen jag var 0 år. Fri vilja är överskattat, om den ens existerar. Jag är en produkt av min omgivning. Ni kristna använder bara uttrycket för att det låter fint.

Nej, det är en realitet. Vem är det som bestämmer vad du ska äta till lunch? Är det dina föräldrar? Om du är sugen på något onyttigt, blir du då styrd av dina föräldrars råd om att äta grönsaker, eller har du en egen fri vilja att välja att äta onyttigt för att du vill?

Citat:
Varför är det viktigt att ha gjort de bra besluten själv?

För att människan mår bra av det. Jag tror inte att du skulle må bra om du inte kan ta dom bra besluten själv, om dina föräldrar hängde över dig och gjorde besluten åt dig.

Citat:
Säger förresten inte Paulus att kristna är fria genom att ha blivit slavar under Kristus?

Japp, kristna har av egen fri vilja beslutat att göra Guds och Kristus vilja.

"Ni var slavar under synden men valde att av hela ert hjärta lyda den lära som ni blivit införda i. Och när ni då gjordes fria från synden blev ni slavar under rättfärdigheten " (Rom 6:17-18 Bibel2000)

Det är här den fria viljan kommer till sin rätt, att man inte själviskt vill göra sin egen vilja, utan vill göra gott för andra.
Citera
2019-05-08, 15:20
Medlem
Citat:
Gud skulle givetvis ha förmågan att förlåta människans synder utan att låta tortera sig själv. Svårt att säga vad syftet med Jesus lidelse och korsfästelse var, kanske var det bara för att få en massa beröm för sin barmhärtighet?
Synden smutsar ner människan och diskvalificerar henne. Gud låter din smuts hamna på Kristus om du är en som tillhör honom. Detta är sättet som Gud i sin oändliga visdom löst problemet.
Citat:
Gud skapade ju visst världen. Frågan är om han gjorde det för att han hade tråkigt eller om han hade en mer långsiktig plan med det.
Jag skrev att han inte INTE kunde skapa världen. Han kunde inte välja att inte själv bli till för det var här i världen som han själv föddes och la grunden till världen. Vilket jag många många gånger påpekat här på forumet.
Citera
2019-05-08, 15:24
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Gud skapade inte världen defekt, var har du fått det ifrån?

Jordbävningar, tsunamis, orkaner, torka, översvämningar, patogena virus och mikroorganismer, cancer, ALS, CP, MS....

Inte en värld jag skulle kalla perfekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in