2019-05-08, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vi har ingen fri vilja. Forskningen visar att våra beslut fattas innan de når medvetandet. Vi tror att vi väljer men hjärnan har redan tagit beslutet åt oss. Genom determinism eller genom slump, men inte genom fri vilja.

Väldigt krass verklighetssyn.

Så en som är anklagad för mord borde enligt dig gå fri, eftersom det inte var han som valde att mörda?
Citera
2019-05-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Så en som är anklagad för mord borde enligt dig gå fri, eftersom det inte var han som valde att mörda?
Vi kan ha vilja fastän den inte är fri. Det behöver inte vara allt eller inget.
Mycket tyder faktiskt på att så är fallet.
Citera
2019-05-08, 16:54
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Precis, när man stör ordningen i naturen, så kan det få katastrofala konsekvenser. Virus i rätta miljöer gör nytta, så virus är inte alltid av ondo. På liknande sätt är människan beroende av nyttiga bakterier, men om dessa bakterier hamnar fel, så kan det bli problem.

Det är en av orsakerna till att Guds folk Israeler inte fick äta viss sorts mat. T.ex. var det stor risk att få trikiner om man åt griskött.

Dom första människorna åt inte ens kött, bara växtlighet, det var en helt annan kontrollerad ordning då Gud skapade världen, sedan dess har den ordningen störts av bland annat mänsklig aktivitet.

Gud lovar att den ordningen kommer att återinföras, men inte alla människor kommer att vilja vara med i den ordningen.

Så återigen, Gud skapade inte världen defekt, utan perfekt.

Så vaför öht skapa trikiner eller ens möjligheten för trikiner att uppstå? Eller möjligheten för ebola?
Citera
2019-05-08, 16:56
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Det är ingen verklighetssyn, det är vetenskapliga forskningsresultat. Nej, han borde inte gå fri för vi kan inte ha mördare springandes lösa. Det är dock inte hans fel att han mördade.
Citera
2019-05-08, 16:58
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

Vi upplever det som om vi väljer. Det hjärnan tagit beslut på upplever vi som vår vilja, men det är en eferhandskonstruktion.
Citera
2019-05-08, 17:10
Medlem
Citat:

Det beror på vad man menar med "fri". Självklart påverkas man av andra och gener, men det jag menar med fri vilja är att man som människa är fri att välja kaffe eller te t.ex. eller väljer att leva med en enda person livet ut eller inte.

Om inte det kallas för fri vilja, vad kallas det då för?
Citera
2019-05-08, 17:13
Medlem
Citat:
Det beror på vad man menar med "fri". Självklart påverkas man av andra och gener, men det jag menar med fri vilja är att man som människa är fri att välja kaffe eller te t.ex. eller väljer att leva med en enda person livet ut eller inte.

Om inte det kallas för fri vilja, vad kallas det då för?
Vilja/val.
Däremot kan jag inte välja vad jag ska tro på, t.ex.
Att man kan göra vissa val betyder inte att viljan är fri.
Citera
2019-05-08, 17:27
Medlem
Citat:
Så vaför öht skapa trikiner eller ens möjligheten för trikiner att uppstå? Eller möjligheten för ebola?

Jag vet inte vilken funktion trikiner och ebola har eller har haft. Jag anser ju att djur, människor och växter kan anpassa sig och utvecklas, och om dom hamnar i fel miljö så kan det uppstå problem.

Tanken med Guds skapelse var att människan skulle råda över djuren och naturen på jorden, när människorna avföll så låg nog inte att följa Guds anvisningar om hur man ska ta hand om djuren och naturen högst på agendan. Saker och ting började förfalla och jordens miljö missbrukades och användes fel så att risker med smitta och andra problem uppstod.

Mycket av dom problem vi har idag beror på människan. Ta t.ex. det att Gud sade att människan ska sprida ut sig på jorden, människor har i alla tider gjort tvärtom och samlats på ett visst ställe och bildat städer med många slags miljö och hälsoproblem.
Citera
2019-05-08, 17:30
Medlem
Citat:
Det är ingen verklighetssyn, det är vetenskapliga forskningsresultat. Nej, han borde inte gå fri för vi kan inte ha mördare springandes lösa. Det är dock inte hans fel att han mördade.

Jo det är en krass verklighetssyn du har, om du tror på det. Ytterligare en krass verklighetssyn är om man tror på evolutionsteorin.

Då blir det: "Vi är bara djur som inte kan ansvara för våra egna handlingar".
Citera
2019-05-08, 17:32
Medlem
Citat:
Vilja/val.
Däremot kan jag inte välja vad jag ska tro på, t.ex.
Att man kan göra vissa val betyder inte att viljan är fri.

Vad är den då, om viljan inte är fri?
Citera
2019-05-08, 17:33
Medlem
Citat:
Jo det är en krass verklighetssyn du har, om du tror på det. Ytterligare en krass verklighetssyn är om man tror på evolutionsteorin.

Då blir det: "Vi är bara djur som inte kan ansvara för våra egna handlingar".
Jag anser att vi är skyldiga för våra handlinga (för det mesta), men det finns förmildrande omständigheter.
Citera
2019-05-08, 17:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag vet inte vilken funktion trikiner och ebola har eller har haft. Jag anser ju att djur, människor och växter kan anpassa sig och utvecklas, och om dom hamnar i fel miljö så kan det uppstå problem.

Tanken med Guds skapelse var att människan skulle råda över djuren och naturen på jorden, när människorna avföll så låg nog inte att följa Guds anvisningar om hur man ska ta hand om djuren och naturen högst på agendan. Saker och ting började förfalla och jordens miljö missbrukades och användes fel så att risker med smitta och andra problem uppstod.

Mycket av dom problem vi har idag beror på människan. Ta t.ex. det att Gud sade att människan ska sprida ut sig på jorden, människor har i alla tider gjort tvärtom och samlats på ett visst ställe och bildat städer med många slags miljö och hälsoproblem.

Spelar ingen roll. Möjligheten för att patogener och sjukdomsalstrande mikroorganismer ska uppstå måste finnas med i initialvillkoren för jorden annars skulle de aldrig uppstå. De kan inte skapa sig själva ur tomma intet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in