2019-05-08, 03:17
Medlem
Skotarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Kraven är att säkerheten inte går sättas ur spel av en blixt, så flygplanet skall kunna landa säkert efter ett blixtnedslag. Det är nog okey att man tappar del av strömförsörjningen och hamnar i direkt law, det är sannolikt okey att man inte kan använda alla system typ luftbroms och kanske spoilers/liftdumpers gissar jag.

Det ska egentligen inte finnas några scenarion där blixtträff får maskinen att inte vara sökert flygbart till landning.

Vi vet inte än men maskinen kan ha vart fullt flygbar ( med degraderat styrsystem) och det finns bilder som tyder på att klaffar fungerat.
Det kan ha vart riktigt illa, tex skulle det kunna vara så att man bara hade reservinstrument att flyga på eller knappt det om alla skärmar slocknat( jfr JAS-haveri vid fågelkrock i höstas) och då kan dåliga landningen berott på att man safe-ade med fart under inflygningen och kom in med för hög fart och därför råkade sätta i noshjulet först. Tyvärr visar videon av sättningen lite för lite för att dra slutsatser.
Piloterna har givetvis gjort de allra bästa de kunnat, det skulle kunna vara allt mellan en heroisk insats som var så väl utförd det gick och att de hade tränat för lite flygning med degraderat system( tex direkt law).
Vi vet att de gjorde ett extra varv när de just var på väg att ansluta på final där de hade problem med att hålla en okey fart och gissningsvis pitch( tappade höjd och farten for iväg). Vi vet inte vad det beror på än men det tyder på att de inte hade riktigt god kontroll av ngn anledning.

[Edit] Certifieringskraven för blixt: www.law.cornell.edu/cfr/text/14/25.1316

Om det förefaller sig att dom haft helt släckta skärmar hur kan det komma sig att dom kommer in så hårt? skulle vara intressant att veta rutinen som gäller vid sådana händelser. Borde man inte ha en viss känsla för fart och höjd om man gjort ex antal landningar? kan det bero på att planet var tyngre pga mängden bränsle. Jag förstår att man gärna saefar med fart i sådana lägen men det måste vara inom rimliga gränser.
Citera
2019-05-08, 04:03
Bannlyst
Hur fan är dem funtade som tar med sina väskor när folk dör bakom dem :S någon borde fjutta på deras bostad när nollorna sover och ställa tunga väskor för alla utgångar
Citera
2019-05-08, 05:25
Medlem
Fått uppläst och översatt delar av vad som påstås vara kommunikation mellan besättningen och flhgledning.. Svårt att begripa hur de fått ut räddningsfordon sent
Citera
2019-05-08, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arraqthemalamute
Fått uppläst och översatt delar av vad som påstås vara kommunikation mellan besättningen och flhgledning.. Svårt att begripa hur de fått ut räddningsfordon sent

Kan du vara snäll o berätta lite då vad som sagts?
Citera
2019-05-08, 08:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Varenda jävel med en väska i handen borde omgående dömas för dråp.

https://www.9news.com.au/world/robert-penfold-aeroflot-flight-su1492-41-dead-at-moscows-sheremetyevo-airport-fireball/c06a476c-d1cb-4bb4-9631-0449e4e89404

Jag undrar var piloterna fanns efter landningen. Gick de ut och hjälpte till att rädda resenärerna? Besättningen borde rutit ifrån ordentligt och inte låtit passagerare försöka sträcka sig efter några väskor utan bara beordrat alla att "gå ut nu med detsamma!".

Det gick alltså flera sekunder emellan vissa passagere som gled nerför nödutgången. Ett plan ska kunna tömmas helt på 90 sek. Hur kan man blockera sina medmänniskor som skriker i dödsångest där bak? Hade de inte gjort så hade kanske 10 mer personer levat.

Minst vållande till annans död tycker jag nog att de kan dömas till eller t.o.m dråp som du skrev.
Citera
2019-05-08, 09:16
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag undrar var piloterna fanns efter landningen. Gick de ut och hjälpte till att rädda resenärerna? Besättningen borde rutit ifrån ordentligt och inte låtit passagerare försöka sträcka sig efter några väskor utan bara beordrat alla att "gå ut nu med detsamma!".

Det gick alltså flera sekunder emellan vissa passagere som gled nerför nödutgången. Ett plan ska kunna tömmas helt på 90 sek. Hur kan man blockera sina medmänniskor som skriker i dödsångest där bak? Hade de inte gjort så hade kanske 10 mer personer levat.

Minst vållande till annans död tycker jag nog att de kan dömas till eller t.o.m dråp som du skrev.
Bägge flygvärdinnor öppnade nödutgångarna i framdelen av kabinen bara några sekunder efter flygplanet stannade. Flygvärdinnor var bland de sista passagerare som lämnade planet. Tyvärr, började flygplanets stjärtpartiet brinna så häftig redan på landningsbanan, så de två nödutgångarna i bakre delen kunde inte öppnas alls. Endast passagerare som satt mellan de första raderna 1-10 hann komma ut. Piloterna evakuerades från cockpiten själv med hjälp av rep. Första brandbilen var på plats 1,5 min efter larmet, men då alla överlevande passagerare var redan ute.
https://yadi.sk/i/87omJCBgd6_GWg
https://yadi.sk/i/Sj8tT81Dz68W2w
https://yadi.sk/i/J6qXRYPAO5neMw
Senast redigerad av loislois 2019-05-08 kl. 09:32.
Citera
2019-05-08, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skotarn
Borde man inte ha en viss känsla för fart och höjd om man gjort ex antal landningar?
Näe. Tänk dig själv vad en person måste referera till. Om du kör bil så kan du ha en aning om att du kör 70 eller 110 km/h genom att titta ut och jämföra med det som passerar. När du flyger däremot så rör du dig i förhållande till luften som du inte ser. Det blir en väldig skillnad om du tex har en motvind på 50 km/h eller inte vid en landning.
Citera
2019-05-08, 09:46
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Kan du vara snäll o berätta lite då vad som sagts?
Piloterna skickade s k pan-pan anrop och frågat efter nödlandningen. De har sagt att radiokommunikation inte fungerade efter att planet träffades av blixt. Själva inflygningen gick ganska odramatiskt, flygledaren hjälpt till med direction och kurs. Ingen förväntat sig den tragiska scenarion.
Citera
2019-05-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polkakung
Den erfarenhet jag har av ryska flygplan som både passagerare och förare är att de flesta har ett överdimensionerat landningsställ, men ingen kärra tål ju sån galopp som syns i första landningsförsöket.

Av information jag fått här och på andra ställen så föregår olyckan av blixtnedslag. Det bör flygplan klara utan att gå i backen, men självklart kan några system slås ut. Sen blev det nödlandning utan radiokontakt och kanske annan kontroll över flygplanet, vilket gav för hög fart som orsakade galopp och till slut brand. Efter go-around kom de ned brinnande och sen det vi sett på videoklippen.

Om min uppfattning stämmer så har inte åskledarna klarat av påverkan de bör göra (underhåll, design eller ovanliga meteorologiska fenomen?). Piloterna gjorde först ett dåligt landningsförsök på grund av skador eller kunskap/stress och brand uppstod. Men de gjorde ändå en remarkabel go-around med ett brinnande flygplan som var näst intill havererat.

En lång kedja av incidenter på varandra. Men vem får skulden?
Det är väl ingen som har gjort någon go-around? Har du ens sett filmerna?
Citera
2019-05-08, 10:20
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Om det förefaller sig att dom haft helt släckta skärmar hur kan det komma sig att dom kommer in så hårt? skulle vara intressant att veta rutinen som gäller vid sådana händelser. Borde man inte ha en viss känsla för fart och höjd om man gjort ex antal landningar? kan det bero på att planet var tyngre pga mängden bränsle. Jag förstår att man gärna saefar med fart i sådana lägen men det måste vara inom rimliga gränser.
Dagens piloter är så vana vid automatiken, ingen landar utan autopiloten på nu för tiden. I detta fall var flygplanet extra tung med all bränsle kvar så det var ingen normal fart
Senast redigerad av loislois 2019-05-08 kl. 10:41.
Citera
2019-05-08, 10:39
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Det är inte riktigt så enkelt.
”Rätt” flyghastighet beror ganska mycket på vikten, ju tyngre desto fortare. Här är möjligt att man var över max tillåten landningsvikt, dvs en fart som ska vara betydligt högre än man är van att landa med. Mot- eller medvind påverkar vilken groundspeed man har med rätt fart vilket gör det svårare att känna rätt fart.
Till det ska läggas att man först känner farten ”i kroppen” på låg höjd och då är det redan kört för den inflygningen om man ska landa bra. Du känner inte att du åker 500-850 km/h på lite höjd.
Det är för sent att justera bort 50knop överfart på kort final. Att landa med mycket för hög fart innebär sannolikt att man har svårt att stanna, överhettat bromsar = kan bli brand i däck/bromsar och inte så osannolikt punktering på många däck.

Det är absolut möjligt att reda ut det under bra väderförhållanden utan indikerad fart men jag skulle briefa väldigt noga att så fort det inte känns klockrent blir det pådrag och en ny inflygning( Det är ioffsg väldigt lätt att förstå det efter denna landning).

Med det sagt, jag har för mig att alla civilt certifierade maskiner fortfarande har mekaniska backupinstrument för fart och höjd och ADI så jag tror inte de var helt utan indikation för fart och höjd.
En försvårande omständighet har naturligtvis varit deras degraderade styrsystem. Vi vet inte vilka funktioner som ev har varit borta.
Citera
2019-05-08, 11:07
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Dagens piloter är så vana vid automatiken, ingen landar utan autopiloten på nu för tiden.

Det stämmer inte riktigt. Det är möjligen media som gett den bilden utan att kunna.

Vissa flygplan har ”autoland” och i tillräckligt dåligt väder på vissa ställen är det autolandning som gäller.
I normalfallet kopplar man ut autopiloten på [/b]senast[/b] 200fot(60m) och landar manuellt. Det vanliga är nog en hel del helt manuella i flygningar för att behålla flygtrimmet. Generellt går Väst mot mer manuell flygning för att piloter inte ska bli i för dålig trim rent handlingmässigt.
I Asien verkar man inte riktigt kommit till den slutsatsen än, och flyger därför sannolikt för lite handflygning. Ryssland, pass. Kanske någon annan vet?

Jag tippar problemet inte var manuell flygning i sig utan degraderingen i styrsystemet och kanske lite beslutsfattande ombord avseende att ha för bråttom att återvända för landning samt att inte dra om när inflygningen inte blev bra( de ska ha haft hög fart och första studsen 1km in på banan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in