2019-05-07, 10:58
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag försöker inte sälja in något utan säger bara sanningen. Nämligen att män inte är bättre än kvinnor på nästan allt. Här är ett litet axplock på områden där kvinnor besegrar män:

• immunförsvar mot virusinfektioner, (källa)
• överlevnad vid svält, sjukdomar och slaveri, (källa)
• verbal förmåga,
• episodiskt minne,
• muskeluthållighet (källa)
• ultramaraton-simning i öppet kallt vatten,
• skytte,
• vighet (gymnastik t ex),
Emotionell intelligens,
• alla möjliga tävlingar där det inte ställs några krav på fysisk styrka, dock under förutsättning att det är hälften vardera av könen som deltar samt allt annat är ungefär lika (ålder, erfarenhet, kunskap m m).

Exempel på verkliga händelser där kvinnor slagit män:

(1) rankning som världens bästa författare inom genren mysterier/deckare,
(2) OS dressyr (ritt) 2016,
(3) vara strandsatt längst tid på en öde ö, 18-20 år (indiantjejen Juana Maria),
(4) överleva det längsta fallet utan fallskärm (den serbiska flygvärdinnan Vesna Vulovic, den enda överlevande från en flygplansexplosion).

De enda områden där män är överlägsna kvinnor är sportgrenar där muskelstyrka och snabbhet är avgörande, t ex tyngdlyftning, 100 m, fotboll, baseball (kast med boll)

Face the truth.

Tillfällen där en kvinna råkat slå män är väl knappast exempel på att det kvinnliga könet är överlägset det manliga inom det området. Det är undantag, både vad gäller antal tillfällen och antal kvinnor.

Jag skulle tro att kvinnor mycket väl står sig bra när det kommer till ex. att skriva populära böcker, dock. Ser man över fiktion och antal sålda böcker är listan väl blandad. Kanske har vi hittat det enda område där kvinnan konkurrerar med samma potential som mannen?
Citera
2019-05-07, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Tillfällen där en kvinna råkat slå män är väl knappast exempel på att det kvinnliga könet är överlägset det manliga inom det området. Det är undantag, både vad gäller antal tillfällen och antal kvinnor.

Jag skulle tro att kvinnor mycket väl står sig bra när det kommer till ex. att skriva populära böcker, dock. Ser man över fiktion och antal sålda böcker är listan väl blandad. Kanske har vi hittat det enda område där kvinnan konkurrerar med samma potential som mannen?

Barnafödande? En disciplin endast kvinnor utövar...
Citera
2019-05-07, 13:23
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
De flesta män...?

Om du vill fortsätta diskussionen om narcissism och eventuella könsskillnader, så får du göra det i ett annat forum. Nämnda personlighetsstörning tar sig uttryck på olika sätt hos män och kvinnor. Resten är off-topic.

Citat:
Jaha, kan du berätta för mig mer om kinesisk juridik? För det du säger är tvärt emot vad en egentlig, faktisk kinesisk jurist har berättat för mig. Hon kanske ljög? Hmm.
Eller är det kanske så att du bara körde Google Translate och sen tolkade orden som du själv ville? Inte som de tolkas enligt kinesisk jurisprudens. Ja, det verkar nästan vara så.

Varför skulle jag spendera sakliga argument på dig?

Du hävdar underförstått att du är kunnig inom kinesisk jurisprudens. I så fall kan du säkert styrka ditt hävdande med en länk till en engelskspråkig studie gjord av kinesiska forskare där man har stark evidens för att kvinnor kvoteras in på chefspositioner i bl a Kinas näringsliv på bekostnad av bättre meriterade individer av manligt kön.

Vet du att över 40 procent av de kinesiska ingenjörerna är kvinnor? Tala om för mig om du anser att de blivit inkvoterade på studieplatserna vid de tekniska universiteten och att studierna således gjorts lättare för att de ska klara dem. Hänvisa gärna till en seriös studie som kan bekräfta dina påståenden.

Om du inte klarar av de uppgifter som jag ålagt dig att göra, så avslutar jag diskussionen med dig. Jag finner det meningslöst att spendera sakliga argument på dig. Det är som att kasta kunskapspärlor för ignoranta svin.
Citera
2019-05-07, 13:32
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Hm...

Om det finns 20 män och 2 kvinnor på en arbetsplats och de två bästa sökanden till den lediga tjänsten är av vardera könet och båda är exakt lika meriterade. Vore jag arbetsgivare kommer jag att efterfråga mer dynamik, ökad produktivitet och större lönsamhet i mitt företag. Av denna anledning skulle jag välja den kvinnliga sökanden. Hon tillhör ju den underrepresenterade gruppen.

Skulle inte du också göra det? Istället för att humma som en humla. Hm...

Citat:
Det är kvotering.

Till exempel när män väljer män som det gjorts i flera tusen år. Med utbyte av gentjänster, ryggdunkningar, och handskakningar ute på golfbanan eller i herrklubben.

DET är kvotering. När det sker på bekostnad av mer meriterade och bättre kvalificerade individer som tillhör en annan grupp än vit, heterosexuell man.
Citera
2019-05-07, 13:45
Medlem
lupacs avatar
Citat:
... Nä, jag har sett Zero Dark Thirty och tycker att det är en bra film, men skulle inte kalla den för mästerverk. Det beror kanske mer på att jag är sparsam med sådant och kallar bara filmer (och annan konst) för mästerverk om jag verkligen tycker det. The Matrix t.ex. som vi redan har nämnt, tycker jag förtjänar den titeln - en återberättelse av Illuminatus!-trilogin utan att en enda gång direkt referera dit (men det finns ju massor av indirekta referenser).
Vad gäller Ed Wood "släpptes" han inte fram utan filmade det mesta han gjorde på fickpengar. Om han hade någon talang överhuvudtaget var det väl att övertala folk till att låna ut saker till honom. I Plan 9 from Outer Space kan man ju t.ex. se att "skurken" i filmen (rymdgubben på slutet alltså) har någon sorts tunika på sig som kanske skulle passa mer i någon riddarfilm typ Ivanhoe? Det är för att det är just det, rekvisita från någon film som spelats in strax innan och som hellre gav bort skräpet än att själva frakta bort det till soptippen.
Sen vette fan om det faktiskt är hans sämsta film ens. Jag har sett Take It Out In Trade och den är i min mening värre.

Är inte Lupinos Hitch-Hiker baserad på en bok av en manlig författare som hon inte gav cred till i sluttexterna ens? Jo just så var det.

Jag vet inte vad du vill med ditt citat. Det är det vanliga dravlet om att kvinnor är mer kvalificerade men får mindre pengar. Lite småkonstigt, tycker du inte, att inte en enda kvinna har lärt sig förhandla? Eller så finns det kvinnor som kan förhandla, men inte har något att förhandla med, eftersom kvalifikationer inte innebär att du är bra på ditt jobb.

Nej, din imbecill, jag tänkte på Karyn Kusama, som du ju själv nämnde har jag för mig? Och sen kallar du mig för en dålig debattör...

Uppslaget till filmen Hitch-Hiker (Bilrånaren) kom från manusförfattaren Daniel Mainwaring. Han var McCarthy-svartlistad av Hollywood. Så skyll inte på Ida Lupino för att han inte stod nämnd i sluttexterna. Det var kommunistskräcken som spökade i 1950-talets USA.

Det är faktiskt bevisat att kvinnliga regissörer får lägre budget till sina filmer än sina manliga kolleger. Filmbranschen i Hollywood är väldigt sexistisk och där utsätts bl a kvinnliga regissörer för diskriminering, mobbning och unkna fördomar. Sexuella trakasserier är konstaterat mycket vanliga (se Harvey Weinstein m fl).

Det behövs säkert inte påpekas att det är mycket svårare för yrkeskvinnor än män att kombinera karriär med familjeliv. Samma förhållande gäller kvinnliga regissörer. Nej, ännu värre då arbetstiderna är oftast mycket långa, 15-16 timmar om dagen och tempot är mycket högt och påfrestande med många omtagningar av scener. Kvinnor som gör sin regidebut är oftast äldre, i 40-50 års åldern då barnen är utflugna eller åtminstone är stora nog att kunna klara sig själva. Eller så väljer de bort barn om de vill satsa på regibanan i yngre ålder. Män behöver däremot inte göra det. De har ju undergivna fruar som offrar sin egen yrkeskarriär och väljer livet som hemmafru.

Vidare är filmbolagens styrelser kraftigt dominerade av äldre vita män och dessa väljer regissörer som de litar på och identifierar sig med - oftast vita män. De styrs av stereotypa fördomar om kvinnor och tror därför mer på manliga regissörers kompetens, även när kvinnliga ditons är lika stor eller högre, och satsar därför mer kapital på deras kommande filmprojekt.

https://www.theguardian.com/film/2018/jan/04/hollywood-diversity-sees-no-improvement-in-2017-report-finds

The study found that female directors typically had shorter careers. On average they started later and ended earlier than those of men, and 83.7% of women never directed a second movie, as opposed to 55.3% of men. Women were more likely to face a “fiscal cliff”, finding it significantly harder to graduate from independent, low-budget features and television to higher-grossing movies.

Ja, just det! Karyn Kusama var det ju. Jag tänkte på en annan Kusama, du vet den japanska konstnären som målar prickar.

Regissören Kusama verkar vara väldigt bra inom sitt gebit. En hel del klart sevärda filmer som hon har regisserat, t ex The Invitation (finns på Netflix).
Citera
2019-05-07, 15:56
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Om det finns 20 män och 2 kvinnor på en arbetsplats och de två bästa sökanden till den lediga tjänsten är av vardera könet och båda är exakt lika meriterade. Vore jag arbetsgivare kommer jag att efterfråga mer dynamik, ökad produktivitet och större lönsamhet i mitt företag. Av denna anledning skulle jag välja den kvinnliga sökanden. Hon tillhör ju den underrepresenterade gruppen.
Nej, ditt rikspucko!
Det där är den vekaste av alla ursäkter du kan komma på och både du och jag vet att i ditt fall är det inte ens en skala av möjligheter att du inte skulle se kvinnan som "minst" lika kvalificerad och välja henne.

Som bevis anför jag precis varenda inlägg du gjort här.

Det har aldrig hänt att två exakt lika meriterade och kvalificerade sökt ett jobb.
Och ännu mindre har man valt att diskriminera pga kön åt andra hållet. Det är dessutom olagligt, men bara åt ena hållet pga våra syltryggar till politiker. Det är vägen till makt och då skiter man i vilka man behöver kliva över. Speciellt om de "råkar" vara män, eller hur?

Det du påstår är subjektiva bedömningar utifrån vad man tro är bäst lämpat för jobbet och du är tyvärr inte den första försöka göra gällande att man ska basera sitt val på kön. DET är ditt största problem. Detta är en omskrivning för att slippa välja meritokrati!

Det gör dig till en massiv sexist och diskriminerare.
Sorry. Du förlorar.
Citera
2019-05-07, 18:27
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihiliserad
Barn som växer upp med ensamstående mammor klarar sig sämre än om de växer upp med ensamstående pappor. I alla fall pojkarna. Men har för mig att det gäller båda könen.

Du måste göra relevanta jämförelser och det går inte att göra eftersom så få barn växer upp med ensamma pappor.
Finns statistik på hur stor procentandel som utgörs av ensamstående pappor kontra mammor men det har du givetvis inte tittat på utan sitter och ljuger ut påhittat trams som passar din agenda. Bra jobbat.
Citera
2019-05-07, 18:37
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Hmm, intressant ifall du har lite statistik på det där.

Jag tror, rent intuitivt, att det kan finnas en bortglömd faktor; typ att de kan bli lite empatilösa, men starka och självständiga individer.

Modern som kramar ihjäl sitt barn och håller de nere i bebisåldern är en faktor som överhuvudtaget inte tas upp i Sverige.

Statistik finns och i den råder att ca 3/4 är ensamstående mammor (om jag minns rätt). Således är jämförelsen inte lämplig att göra.
De pappor som tar hand om sina barn ensamma är de riktiga guldkornen.
Familjer där mamman är ensam kan vara en White trash familj vilket kan innebära att ingen av föräldrarna är särskilt vettig. Pappan kanske sitter i fängelse till exempel. Eller har lämnat familjen för en annan kvinna. Eller så har mamman lämnat pappan till barnet och fått vårdnad.
Det är sällsynt att kvinnor lämnar sina barn, varför man kan tänka sig att mamman antingen varit psykiskt sjuk och olämplig därför, eller att hon dött (vet några exempel där mamman avlidit och pappa har egen vårdnad, och dessa pappor är guld). Sen finns givetvis möjligheten att mamman var en jävla idiot som drog ifrån sin man och barn helt enkelt, men det är antagligen väldigt sällsynt.
Citera
2019-05-07, 18:50
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown

Lägg till: ta hand om andra människor, vara fredliga mot andra, inte bryta ner och sabba samhällen genom krig och ödeläggelse, att föda och ta hand om små barn, att knyta ihop sociala kontakter, att göra det emotionella arbetet både åt sig själv och familjen, se till andras bästa före sig själv, att prata med människor i krissituatoner.
För övrigt så är inte gruppen män överlägsna i allting förutom författande, utan en LITEN GRUPP män är överlägsna alla andra individer på jorden. Detta har ingenting med gruppen män att göra då det finns många kvinnor som är både mer intelligenta och kompetenta än män.
Citera
2019-05-07, 18:56
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Nej, ditt rikspucko!
Det där är den vekaste av alla ursäkter du kan komma på och både du och jag vet att i ditt fall är det inte ens en skala av möjligheter att du inte skulle se kvinnan som "minst" lika kvalificerad och välja henne.

Som bevis anför jag precis varenda inlägg du gjort här.

Det har aldrig hänt att två exakt lika meriterade och kvalificerade sökt ett jobb.
Och ännu mindre har man valt att diskriminera pga kön åt andra hållet. Det är dessutom olagligt, men bara åt ena hållet pga våra syltryggar till politiker. Det är vägen till makt och då skiter man i vilka man behöver kliva över. Speciellt om de "råkar" vara män, eller hur?

Det du påstår är subjektiva bedömningar utifrån vad man tro är bäst lämpat för jobbet och du är tyvärr inte den första försöka göra gällande att man ska basera sitt val på kön. DET är ditt största problem. Detta är en omskrivning för att slippa välja meritokrati!

Det gör dig till en massiv sexist och diskriminerare.
Sorry. Du förlorar.

Hallå där, svågerpolitik är män experter på att driva och har drivit i många många år. Så av med den offerkoftan, män har inga nackdelar när de söker jobb inom de branscher de vill arbeta inom.
Citera
2019-05-07, 19:44
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Hallå där, svågerpolitik är män experter på att driva och har drivit i många många år. Så av med den offerkoftan, män har inga nackdelar när de söker jobb inom de branscher de vill arbeta inom.
Fel, svågerpolitik är inte en manlig nisch. Det är en mänsklig nisch, särskilt vanlig bland sossar och kommunister och andra kollektivister.
Den nackdel män har när de söker jobb är att de måste konkurrera om jobbet. Inte bara om att vara bäst, utan även mot varenda gång de är i majoritet och vilken bimbo som helst också vill ha jobbet. Se Magdalena Andersson.
Men du har rätt, det är inte alls lika hård konkurrens om jobben som sopåkare.
Citera
2019-05-07, 19:51
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Fel, svågerpolitik är inte en manlig nisch. Det är en mänsklig nisch, särskilt vanlig bland sossar och kommunister och andra kollektivister.
Den nackdel män har när de söker jobb är att de måste konkurrera om jobbet. Inte bara om att vara bäst, utan även mot varenda gång de är i majoritet och vilken bimbo som helst också vill ha jobbet. Se Magdalena Andersson.
Men du har rätt, det är inte alls lika hård konkurrens om jobben som sopåkare.
Du är en jävla idiot om du tror att privata näringslivet anställer puckon framför kompetens. Fattar du inte att pengar styr över allt annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in