2019-05-06, 22:20
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Rader av projicering, halmdockor och försök till shameing..

Seriöst, vad är syftet med dina inlägg här? Vilka vill du övertyga? Tror du verkligen att kvinnor i gemen verkligen köper det du försöker sälja?

Inser du ens att du och din typ av inlägg i 'debatten' enbart flyttar över kvinnor till andra sidan?

Män är bättre än kvinnor på nästan allt. Face it. Om du skulle till att relativisera det till att i dagens behov / verklighet är det ett faktum men att i en framtid där simultankapacitet och socialt spel blir allt viktigare så kan ni vinna så skulle jag respektera dig mer. Nu så är du inget mer än ett barn som vägrar se verkligheten. Patetiskt.

Jag försöker inte sälja in något utan säger bara sanningen. Nämligen att män inte är bättre än kvinnor på nästan allt. Här är ett litet axplock på områden där kvinnor besegrar män:

• immunförsvar mot virusinfektioner, (källa)
• överlevnad vid svält, sjukdomar och slaveri, (källa)
• verbal förmåga,
• episodiskt minne,
• muskeluthållighet (källa)
• ultramaraton-simning i öppet kallt vatten,
• skytte,
• vighet (gymnastik t ex),
Emotionell intelligens,
• alla möjliga tävlingar där det inte ställs några krav på fysisk styrka, dock under förutsättning att det är hälften vardera av könen som deltar samt allt annat är ungefär lika (ålder, erfarenhet, kunskap m m).

Exempel på verkliga händelser där kvinnor slagit män:

(1) rankning som världens bästa författare inom genren mysterier/deckare,
(2) OS dressyr (ritt) 2016,
(3) vara strandsatt längst tid på en öde ö, 18-20 år (indiantjejen Juana Maria),
(4) överleva det längsta fallet utan fallskärm (den serbiska flygvärdinnan Vesna Vulovic, den enda överlevande från en flygplansexplosion).

De enda områden där män är överlägsna kvinnor är sportgrenar där muskelstyrka och snabbhet är avgörande, t ex tyngdlyftning, 100 m, fotboll, baseball (kast med boll)

Face the truth.
Citera
2019-05-06, 22:22
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihiliserad
Barn som växer upp med ensamstående mammor klarar sig sämre än om de växer upp med ensamstående pappor. I alla fall pojkarna. Men har för mig att det gäller båda könen.

Hmm, intressant ifall du har lite statistik på det där.

Jag tror, rent intuitivt, att det kan finnas en bortglömd faktor; typ att de kan bli lite empatilösa, men starka och självständiga individer.

Modern som kramar ihjäl sitt barn och håller de nere i bebisåldern är en faktor som överhuvudtaget inte tas upp i Sverige.
Citera
2019-05-06, 22:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren

Jag tror, rent intuitivt, att det kan finnas en bortglömd faktor; typ att de kan bli lite empatilösa, men starka och självständiga individer.

Modern som kramar ihjäl sitt barn och håller de nere i bebisåldern är en faktor som överhuvudtaget inte tas upp i Sverige.
Du funderar inte på att be om källa till det påståendet ?
Citera
2019-05-06, 22:50
Medlem
Nihiliserads avatar
Citat:

Här har du en länk:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0193397396900271

Har sett ett föredrag om det YouTube någon gång, där det pratades om statistiken.

EDIT:

Har för mig att en del av det förklarades med att ensamstående pappor inte umgängessaboterar mellan mamman och barnen, såsom många ensamstående kvinnor gör mellan barnen och pappan.
Senast redigerad av Nihiliserad 2019-05-06 kl. 22:58.
Citera
2019-05-06, 22:50
Medlem
Vighet är ju lite intressant kan tänka mig att en kvinna är mest vig och framförallt toppbredden är kvinnor i denna kategori.
Någon som undersökt saken närmare?
Citera
2019-05-06, 23:08
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihiliserad
Här har du en länk:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0193397396900271

Har sett ett föredrag om det YouTube någon gång, där det pratades om statistiken.

EDIT:

Har för mig att en del av det förklarades med att ensamstående pappor inte umgängessaboterar mellan mamman och barnen, såsom många ensamstående kvinnor gör mellan barnen och pappan.

Intressant att de även kontrollerade efter inkomst och förälderns psykologiska hälsa, men problemet återstår för min del i att det finns med alla värdefulla variabler, som exempelvis. barnets förmåga till empati (kunde inte finna den i studien ovan) som jag tror, rent intuitivt, lär skadas av att barnet inte har en moder.
Citera
2019-05-07, 08:43
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag försöker inte sälja in något utan säger bara sanningen. Nämligen att män inte är bättre än kvinnor på nästan allt. Här är ett litet axplock på områden där kvinnor besegrar män:

• verbal förmåga,
• episodiskt minne,
• skytte,
Emotionell intelligens,
• alla möjliga tävlingar där det inte ställs några krav på fysisk styrka, dock under förutsättning att det är hälften vardera av könen som deltar samt allt annat är ungefär lika (ålder, erfarenhet, kunskap m m).

(3) vara strandsatt längst tid på en öde ö, 18-20 år (indiantjejen Juana Maria),
(4) överleva det längsta fallet utan fallskärm (den serbiska flygvärdinnan Vesna Vulovic, den enda överlevande från en flygplansexplosion).

De enda områden där män är överlägsna kvinnor är sportgrenar där muskelstyrka och snabbhet är avgörande, t ex tyngdlyftning, 100 m, fotboll, baseball (kast med boll)

Face the truth.

Hahaha!
Typ noll kvinnor chackens topp hundra skara.

Må bajsmackan av fakta smaka
Citera
2019-05-07, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac

• verbal förmåga,
• episodiskt minne,
• skytte,
Emotionell intelligens,

Face the truth.

Mycket av detta stämmer säkert men...

Ingen kvinna kan slå de bästa männen när det gäller schack. Män och kvinnor tävlar t.o.m i olika kategorier trots det är en helt intellektuell disciplin.

Mycket få kvinnor tävlar i inom racing trots inte det heller är så fysiskt. När det gäller formel 1 har mycket få kvinnor legat i eliten. Det är annars en sport som borde passa kvinnor då det är en fördel att vara kortare.

Så detta att kvinnor slår män i alla möjliga tävlingar där det inte beror på fysisk styrka verkar inte stämma.

Sen kan man hävda att färre kvinnor traditionellt dras till saker som schack och att det är därför färre riktigt bra kvinnor återfinns där. Visst, men det är lite av en bortförklaring då sedan länge inget hindrat kvinnor att tävla inom schack.
Citera
2019-05-07, 09:54
Medlem
Citat:
Intressant att de även kontrollerade efter inkomst och förälderns psykologiska hälsa, men problemet återstår för min del i att det finns med alla värdefulla variabler, som exempelvis. barnets förmåga till empati (kunde inte finna den i studien ovan) som jag tror, rent intuitivt, lär skadas av att barnet inte har en moder.
De kontrollerade inte efter inkomst utan efter "tillräcklig" inkomst. De barn som levde med sin pappa hade en genomsnittligt bättre relation till mamman, en väldigt viktig faktor, men man kan inte dra slutsatsen att det är tack vare pappan barnen som levde med sina fäder hade en genomsnittligt bättre relation till mamman eller att det är pga mamman barnen som levde med sin mamma hade en genomsnittligt sämre relation till pappan. Sedan tycker jag inte man ska övertolka en genomsnittlig "signifikant skillnad" och föreställa sig att alla barn som levde hos pappan var lyckliga och välanpassade medan andra barn levde i misär hos sin mamma som många läsare av tråden antagligen gör. Studien är för övrigt baserad på 187 barn vilket är så lite att jag har svårt att tro att resultatet säger något alls förutom som liten del i en utvärdering av samtliga studier som gjorts om vårdnadshavarens kön. Här är en större studie på 3000 barn som tyder på att det är andra faktorer snarare än vårdnadshavarens kön som avgör barnens psykologiska välmående (förvånande va..?):

https://www.eurekalert.org/pub_releases/1998-11/OSU-SMFE-301198.php
Senast redigerad av Emmy.Ha 2019-05-07 kl. 10:29.
Citera
2019-05-07, 10:23
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Mycket av detta stämmer säkert men...

Ingen kvinna kan slå de bästa männen när det gäller schack. Män och kvinnor tävlar t.o.m i olika kategorier trots det är en helt intellektuell disciplin.

Mycket få kvinnor tävlar i inom racing trots inte det heller är så fysiskt. När det gäller formel 1 har mycket få kvinnor legat i eliten. Det är annars en sport som borde passa kvinnor då det är en fördel att vara kortare.

Så detta att kvinnor slår män i alla möjliga tävlingar där det inte beror på fysisk styrka verkar inte stämma.

Sen kan man hävda att färre kvinnor traditionellt dras till saker som schack och att det är därför färre riktigt bra kvinnor återfinns där. Visst, men det är lite av en bortförklaring då sedan länge inget hindrat kvinnor att tävla inom schack.

Jag vet inte riktigt. Kvinnor tycks vara underrepresenterade inom det mesta som har med tävling och konkurrens att göra. Jag skulle tippa att den genomsnittliga kvinnan inte har samma tävlingsinstinkt som den genomsnittlige mannen och därför intresserar sig för andra saker.

Jag är inte alls insatt i schackvärlden men föreställer mig att en klar majoritet av alla schackspelare är män och att det kommer att vara den huvudsakliga förklaringen. Anledningen till att män intresserar sig mer än kvinnor är väl gissningsvis samma faktor som ovan; tävlingsinstinkten.

När det gäller racing så är det en mer fysisk sport än vad man kan tro vid första anblicken.
Citera
2019-05-07, 10:44
Medlem
Tacofiestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag vet inte riktigt. Kvinnor tycks vara underrepresenterade inom det mesta som har med tävling och konkurrens att göra. Jag skulle tippa att den genomsnittliga kvinnan inte har samma tävlingsinstinkt som den genomsnittlige mannen och därför intresserar sig för andra saker.

Jag är inte alls insatt i schackvärlden men föreställer mig att en klar majoritet av alla schackspelare är män och att det kommer att vara den huvudsakliga förklaringen. Anledningen till att män intresserar sig mer än kvinnor är väl gissningsvis samma faktor som ovan; tävlingsinstinkten.

När det gäller racing så är det en mer fysisk sport än vad man kan tro vid första anblicken.

Dock så har globala tävlingar ingenting att göra med genomsnitt. De som är världsledande inom ett godtyckligt fält (där det finns konkurrens) har dels en enorm talang, dels enormt bra träning. Genomsnittligt så är det väldigt små skillnader mellan män och kvinnor när det tex kommer till "The big 5" (https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0022-3514.81.2.322) eller för den delen intelligens, medan de (ungefärliga) normalfördelningskurvorna ofta är aningen plattare för män än för kvinnor, vilket tillåter just män att ha väsentligen samma genomsnitt men ändå vara överrepresenterade i båda ändarna.

Med detta tankesätt så går det att förstå varför män både kan vara exempelvis bäst på schack, ha mest pengar och så vidare medan män också står en större andel av alla "losers".

Jag tror att idén om att män i genomsnitt är bättre är knasig eftersom man kollar på den försvinnanden minoriteten hyperframgångsrika och försöker extrapolera på en alldeles för stor folkskara och att övertyga om sin egen suveränitet medan man sannolikt är mer medioker än man tror. (https://www.apa.org/monitor/feb03/overestimate)
Citera
2019-05-07, 10:55
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacofiesta
Dock så har globala tävlingar ingenting att göra med genomsnitt. De som är världsledande inom ett godtyckligt fält (där det finns konkurrens) har dels en enorm talang, dels enormt bra träning. Genomsnittligt så är det väldigt små skillnader mellan män och kvinnor när det tex kommer till "The big 5" (https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0022-3514.81.2.322) eller för den delen intelligens, medan de (ungefärliga) normalfördelningskurvorna ofta är aningen plattare för män än för kvinnor, vilket tillåter just män att ha väsentligen samma genomsnitt men ändå vara överrepresenterade i båda ändarna.

Med detta tankesätt så går det att förstå varför män både kan vara exempelvis bäst på schack, ha mest pengar och så vidare medan män också står en större andel av alla "losers".

Jag tror att idén om att män i genomsnitt är bättre är knasig eftersom man kollar på den försvinnanden minoriteten hyperframgångsrika och försöker extrapolera på en alldeles för stor folkskara och att övertyga om sin egen suveränitet medan man sannolikt är mer medioker än man tror. (https://www.apa.org/monitor/feb03/overestimate)

Jag håller med om det mesta, men det är klart att sannolikheten att en grupp ska innehålla världsklassutövare är högre ju större andel av utövarna den omfattar.

Just när det gäller schack har jag som sagt ingen direkt insyn, men mina fördomar säger mig att det finns betydligt fler manliga schacknördar än kvinnliga och att det kommer att vara huvudförklaringen till att män dominerar i toppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in