2019-05-06, 22:53
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Vet inte varför han säger så, kolla själv på hemsidorna så ser du att du får EB-poäng på dina köp.

Jag tror inte han menade att man inte kunde använda Amex, utan snarare att Billhop och liknande tjänster som Betalo tar en avgift. Billhop tar 3,5% extra i avgift och Betalo 2,5%. Det är en solklar minusaffär för den som samlar poäng hos EuroBonus.
Citera
2019-05-06, 23:01
Medlem
FanMorrans avatar
Fick precis reda på att det inte gick att betala Klarna-fakturor med Amex... det trodde jag verkligen skulle gå. Tråkigt
Citera
2019-05-07, 08:03
Medlem
Vilket kreditkort för mig?

Har börjat flygpendla till Frankfurt och tänkte börja dra nytta av det. Är egentligen inte ute efter att poänghora, men... Flyger Lufthansa, kör Sixt och bor på marriott. Så vad jag är ute efter är väl Sixt Platinum/Diamond, fast frack, lounge access och prio-boarding samt nån form av Bonvoy-elite...
Vilket kort bör jag välja?
Citera
2019-05-07, 09:18
Avslutad
Bonvoy alla dagar! Får man fråga vad du gör i frankfurt?
Citera
2019-05-07, 10:15
Medlem
SophieNeveus avatar
Har alltid varit ett stort fan av American Express kreditkort, om man ändå vet att man kommer att spendera större summor under året kan det verkligen löna sig.
Har personligen två stycken kreditkort som jag använder och det är American Express Platinum och Circle K Mastercard (Används nästan enbart för att tanka eller göra köp när Amex inte är tillåtet).

Tycker att Amex har ett bra poängsystem och fantastisk service när man väl behöver något. Dock extremt dyrt om man inte utnyttjar förmåner/poängsystem, har för mig att den årliga kostnaden på ett platinumkort är 500 kr/mån. Men för den som reser regelbundet känns det som att amex kan vara en god trygghet.
De förmåner jag utnyttjar mest är fast track på flygplats och den obegränsade tillgången till lounge där du även fritt kan ta med dig en medresenär kostnadsfritt. Bordsbokning och biljetter till event är också mycket smidigt att fixa via amex service.
Hade tidigare ett Amex SAS eurobonus som jag också var väldigt nöjd med, men pga allt fler flygningar med bolag andra än SAS har jag valt att gå över till ett vanligt Amex platinum - rekommenderas.
Citera
2019-05-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Bonvoy alla dagar! Får man fråga vad du gör i frankfurt?
Absolut
Jobbar i ett logistikprojekt en bit utanför stan. Rätt många verkar vara på bank eller T-mobile annars :-)
Citera
2019-05-07, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Har alltid varit ett stort fan av American Express kreditkort, om man ändå vet att man kommer att spendera större summor under året kan det verkligen löna sig.
Har personligen två stycken kreditkort som jag använder och det är American Express Platinum och Circle K Mastercard (Används nästan enbart för att tanka eller göra köp när Amex inte är tillåtet).

Tycker att Amex har ett bra poängsystem och fantastisk service när man väl behöver något. Dock extremt dyrt om man inte utnyttjar förmåner/poängsystem, har för mig att den årliga kostnaden på ett platinumkort är 500 kr/mån. Men för den som reser regelbundet känns det som att amex kan vara en god trygghet.
De förmåner jag utnyttjar mest är fast track på flygplats och den obegränsade tillgången till lounge där du även fritt kan ta med dig en medresenär kostnadsfritt. Bordsbokning och biljetter till event är också mycket smidigt att fixa via amex service.
Hade tidigare ett Amex SAS eurobonus som jag också var väldigt nöjd med, men pga allt fler flygningar med bolag andra än SAS har jag valt att gå över till ett vanligt Amex platinum - rekommenderas.

Tack, har funderat på det Hade hoppats att koppla det till jobbet, men när man jobbar på ett globalt jätteföretag så får man anpassa sig, och just nu är det AMEX-Corporate (green) som används. Funderar på att skita i det och ta ett Amex Platinum och ta privata utlägg ändå. Spelar ingen egentlig roll förutom betalningsansvaret.
Citera
2019-05-07, 15:17
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonver
Tack, har funderat på det Hade hoppats att koppla det till jobbet, men när man jobbar på ett globalt jätteföretag så får man anpassa sig, och just nu är det AMEX-Corporate (green) som används. Funderar på att skita i det och ta ett Amex Platinum och ta privata utlägg ändå. Spelar ingen egentlig roll förutom betalningsansvaret.
Ja, så är det väl. Har själv aldrig haft ett kort där fakturan går direkt till företaget. Men som tur är har det inte varit några som helst konstigheter att få ersättning om jag kan uppvisa kvitton/transaktionshistorik, men man måste förstås "ligga ute" med lite pengar fram till nästa lön.
Brukar ändå ha fått min ersättning innan det är dags att betala fakturan, lite beroende på vilken tid under månaden som köpen begåtts.

Det som jag ser som ett plus är poängen du potentiellt kan tjäna på alla utgifter som rör arbetskostnader, tycker absolut att det väger upp fördelarna enormt.
Citera
2019-05-07, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Ja, så är det väl. Har själv aldrig haft ett kort där fakturan går direkt till företaget. Men som tur är har det inte varit några som helst konstigheter att få ersättning om jag kan uppvisa kvitton/transaktionshistorik, men man måste förstås "ligga ute" med lite pengar fram till nästa lön.
Brukar ändå ha fått min ersättning innan det är dags att betala fakturan, lite beroende på vilken tid under månaden som köpen begåtts.

Det som jag ser som ett plus är poängen du potentiellt kan tjäna på alla utgifter som rör arbetskostnader, tycker absolut att det väger upp fördelarna enormt.

Kanske var otydlig, men fakturan går till mig. Däremot så har företaget och jag delat betalningsansvar, så de resor jag bokar via HRG(partner) betalas direkt av företaget. Tappar en hel del poäng på grund av det
Citera
2019-05-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonver
.

Platinum kan jag rekommendera om du reser från Arlanda eller Landvetter. Då har du fasttrack och lounge kostnadsfritt varje utresa, och lounge varje hemresa. Därtill Gold Elite-status på Marriot Bonvoy, och motsvarande på Hilton, Melia, Radisson och Shangri-La.

Förmånliga rabatter även på Hertz och Avis, men det hjälper kanske inte om du är låst till Sixt. Däremot slipper du lägga till försäkring av något slag när du hyr bil, oavsett bolag, men det gissar jag att din arbetsgivare tar ansvar för. Men oavsett en bra förmån när man hyr bil privat.

Prio-bording tror jag inte du kan få via något kort, det följer med bokningsklass eller flygstatus. Men flygpendlar du borde ju det komma av sig själv.
Citera
2019-05-10, 13:56
Medlem
Resurs bank förändrar villkoren när det gäller NOWO-kortet.

Citat:
Från och med 1 juni 2019 ändrar Resurs Bank räntan till 14,36 % (12,36 %) vid delbetalningsalternativet 1/10 och 18,32 % (16,32 %) vid delbetalningsalternativet 1/20.

Reseförsäkringen utgår från årsskiftet 2019–2020.
Citera
2019-05-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Se övan, Komplett har diskuterats i trådet i ett tag.
På kort: det är bonusprogram som kan vara tillfälligt. Just nu går det att lösa in bonus när som helst, det finns en knapp "Withdraw bonus" på Mina sidor. Det kan dock förändras när som helst och deras plan verkar vara att skapa en kundbas just nu, och det blir inte en överraskning om "withdraw bonus" knappen försvinner och man behöver shoppa hos komplett istället. Annan nackdel är att man får fakturan via e-post och behöver betala manuellt genom att slå in OCR, bankgiro osv. Enligt kundsupport håller de på att etablera ett autogiroavtal men än så länge ser det lite ofärdigt ut med hela projektet.

Everyday är ganska bra men har 195 kr årsavgift, och man behöver spendera mer än 20000 om halvåret för att ha 1% på allt. Därför är det inte värd att behålla om man inte använder det regelbundet.
En stor fördel med everyday är att man kan hyra bil utomlands utan att betala självrisk, och har bra försäkringar mot överfall, rån vid bankmat osv (kan vara aktuellt i vissa delar av Sverige kanske)
Nu kan man bara använda bonusen genom att handla på komplett.se .... Dags att skaffa nytt kort för mig då. Bara haft detta en månad. Skaffade det för cashbacken bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in