2007-05-09, 09:15
Medlem
Dennos avatar
Saken är ju den att om du tänder en kolgrill på rätt sätt så blir det inte ens rök knappt, bara värmeutveckling. Det som gör att det blir så mycket rök i många fall är ju att folk använder tändvätska. Och att dom sedan smörjer in allt i olja som skall grillas som sedan tar eld när det faller ner på kolen.

Nej använd ett tändrör samt en tändkub så skall ni se att ni får bra glöd och inte minst slipper all rök.
Citera
2007-05-09, 10:41
Bannlyst
Kolgrill på första plats och gasol på andra... EL kan jag inte tänka mig är så
jättebra.
Citera
2009-04-23, 17:43
Medlem
spoons avatar
Nu har det kommit ännu en sommar, har elgrillarna blivit bättre?
Problemet hos mig är att vi inte får grilla på balkongen, eller rättaresagt det får inte osa. Hur pass mycket osar gasolgrillarna?
Själva matoset kan ju ingen klaga på.
Citera
2009-04-23, 19:41
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun
Där vi bor får vi inte använda kolgrill på bostadsrättens område, just för att det ryker så förbaskat...visst, det är jobbigt med röken, men jag tycker det är faschistiskt av föreningen att man inte ens får använda den...för vi har en kolgrill, och det ryker men det går fort och bra och blir gott grillat.

Men jag antar det är bekvämare med gasolgrill, el verkar värdelöst tycker jag.

Så gasol då,både för grannsämjan och för enkelheten - även om den är dyrare- jag sällar mig till föregående skribenter.

Är du säker på att den främsta orsaken är för att det ryker så att det inte är för själva brandfaran?

I mitt bostadsområde får vi inte ha annat än elgrillar pga av brandfaran men visst finns det tjurskallar som envisas med att ha vanliga klotgrillar också på balkongen men de hålls i strama tyglar från hyresvärden och vaktmästaren och vissa av dem fick böta i somras när de körde igång klotgrillarna för att de inte tänkte på säkerheten. Ena grannen som hade en klotgrill har nu flyttat bla pga bråket kring den och jag ser att den andre grannen har införskaffat en stor brandsläckare som står beredd vid grillen inför sommarens grillfester
Senast redigerad av Gabriel Knight 2009-04-23 kl. 19:49.
Citera
2009-04-23, 20:48
Medlem
Sgt_Stingers avatar
Personligen så tycker jag att elgrillar är helt ok, det man inte kan göra är t.ex att använda rökspån och sånt för att få röksmak i grillen. man kan inte heller göra stora bitar kött, som kräver lock, och indirekt grillning är inte att tänka på. Däremot att grilla en burgare eller en fläskkotlett, eller kanske en flintastek, det tycker jag att de klarar galant!
Citera
2011-04-28, 23:06
Medlem
Sveapådekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmie Head
Själv kör jag sedan ett par år tillbaka med en "Meco" som införskaffades på Coop forum. Skiljer sig från Weber genom att den är mer kvadratisk och att locket sitter på ett gångjärnssystem. Rejäl, emaljerad plåt och står ute året runt (under tak).

Jag har gjort mitt yttersta för att pina grillen (Nyårsgrill, indirekt grillning, vanlig grillning, grillning i 20 minusgrader etc). Grillen ser fortfarande ut som ny! Sammantaget rekommenderas en grill av lite kvalitet. 69-kronors bensinstationsgrillen avlivar man ganska snabbt...

Grillen tänder jag med en elektrisk grilltändare. Det går relativt snabbt och tar ingen smak av tändvätska.

Här kan man beskåda en Meco-grill på en bra grillsida!

För skojs skull köpte jag en vertikalgrill för ett tag sedan. Svår att tända, aska över hela altanen och tog en halv evighet att få köttet klart. Rekommenderas inte!

Meco grillen är gjord i USA en kvalitetsgrill helt klart, bra emaljering. Grillgallren går att justera utifrån via spakar, hack för 3 nivåer. Smart askfat i botten på grillen, hindrar rosten bildas i grillbotten.
Finns på tex Bauhaus.
Citera
2019-05-04, 13:43
Medlem
Självklart så är det grill med bränsledrivande virke som gäller.
Grillkolet avger heta ångor som stiger upp som höjer temperaturen till drygt 450 grader. En el-grill så blir det detsamma som att grilla i ugnen, det blir inte samma yta som över eld.
Citera
2019-05-07, 02:06
Moderator
Oddballs avatar
Elgrill - värdelöst. Eller kanske poänglöst är ett mer passande epitet. Tillför absolut ingenting i smakväg, vilket betyder att man lika gärna kan använda en stekpanna på spisen eller ugnen. Då är det 100 ggr bättre att köpa en engångsgrill och gå ut på gården för att grilla om man bor i ett flerfamiljshus. För elgrillen är kungen av själlöst grillande. Egentligen är det ju inte ens "grillande"...

Gasolgrill - ungefär samma problem som med elgrillen, tillför inget smakmässigt så länge man inte har någon metallbehållare med hickoryspån eller liknande på grillgallret som skapar rök - men då kan man lika gärna skaffa en kolgrill. Men jag är inne på att gasolgrillen är valet hos de som egentligen inte gillar att grilla, men ändå av någon outgrundlig anledning gör det ibland - förmodligen samma läskiga typer som dricker rosévin och där mannen bär röda byxor.

Kolgrill - det är inte bara smakmässigt totalt överlägset, det är dessutom mysigt att grilla plus att det doftar gott. Man kan variera smakbilden med hjälp av olika sorters spån eller några kvistar från en enbuske. Dock är det inte särskilt populärt att grilla med kol om man gör det på balkongen i ett flerfamiljshus , bor man högst upp kanske det kan funka - då slipper grannarna få in röken genom sin öppna balkongdörr eller fönster.

Men bor man i ett fristående hus och grillar med något annat än kol så är man i mina ögon dum i huvudet alternativt född med rejält defekta smaklökar. Kolgrillat är godast!
Citera
2019-05-07, 11:24
Medlem
Kloges avatar
Skillnaden på kol eller gasol är ingenting. Jag har en kompis som är en stor fantast av kolgrillat. När jag köpte gasol och bjöd honom på grillat så fick han tillsist medge att det var gott och att han inte smakade någon skillnad.

Kolgrillare och Iphonemänniskor är enbart fanatiker och går inte att övertyga
Citera
2019-05-07, 11:26
Medlem
Kloges avatar
https://www.aftonbladet.se/matdryck/...-det-ar-fragan
Citera
2019-05-08, 01:15
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Skillnaden på kol eller gasol är ingenting.

Jo - ett par fungerande smaklökar. Kolgrillat ger en distinkt touch av aromatisk rök.

Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
https://www.aftonbladet.se/matdryck/...-det-ar-fragan

Aftonbladet fungerar sedan 10 år tillbaka som en otroligt värdefull kontraindikator - skriver de en sak så kan man lugnt utgå från att det är precis tvärtom.

Man skulle kunna säga att gasol är grillningens svar på att fiska med nät eller möjligtvis handgranat - det är så enkelt att i princip vilken tomte som helst kan få ett någorlunda hyfsat resultat. Kolgrillat däremot, det motsvarar flugfiske efter gädda med en underdimensionerad lina - det krävs kunskap och passion för att lyckas, men när man gör det så inser man hur ostimulerande och fattigt det är med gasolgrillad mat.

F.ö så avskyr jag iPhone och Appleprodukter generellt.
Citera
2019-05-08, 08:17
Medlem
Rätt intressant att se hur människor kan bilda sig så enormt starka åsikter, många gånger utan att ens verkligen testat de olika alternativen ordentligt. Men även för att de inte helt förstått hur det hela fungerar...

Jag har läst hela tråden, och det är flera som påstår att bara man gör rätt med en kolgrill så slipper man all rök. Detta är en total lögn och man undrar ju om de som påstår det någonsin har grillat.... Därför att i samma veva nämns ofta även att kolgrill minsann ger högre värme än gasolgrill, vilket delvis kan vara sant. Men då det oavsett grilltyp blir så varmt under grillningen att maten börjar sava ur sig fett etc som faller ner och skapar ångor os rök när det träffar heta ytor eller glöd/eld av kol eller gas, så kan det aldrig bli helt rökfritt oavsett grilltyp.

Läser man sen hur kolfantasterna envetet påstår att kolgrill ger mycket mer/bättre smak än gasolgrill, så blir det lite komiskt för det finns gott om tester (blindtester) som som visar att inte ens kolgrillsfanatiker klarar att avgöra vad som grillats på kol eller gasol, och det är inte bara Aftonbladet vi talar om nu... Även det faktum att de mer kända exklusiva steak-restaurangerna i bl a USA faktiskt grillar med gasol är intressant....

Ser man till hur det verkligen funkar så är det i första hand inte kolen i sig som ger den klassiska grillsmaken, utan det beror på att fett vätska etc avges från maten och droppar ner och förångas eller tar fyr nere på de varma ytorna eller kolen gasolen och ångar upp igen mot maten.

Har själv alltid kört kolgrill i en massa år, från enklaste engångs till lite mer påkostade av olika former. De har såklart funkat bra sett till vad man kunnat förvänta och kräva av de olika modellerna.

Har även kört med några elgrillar och de funkar helt ok de med, och även här tycker jag att många missat en hel del när de menar att det inte skulle bli nån skillnad mot att steka på spisen eller grilla i ugnen. Det finns ju för tusan flera olika modeller av elgrillar. En klämgrill kan väl mest liknas med att steka i panna på spisen, men det finns ju även elgrillar som ser ut ungefär som vanliga utegrillar, men istället för kol/gas så skapas värmen av ett elektrisk värmeelement som vanligen sitter under grillgallret men kan även sitta över maten eller både uppe o nere. Och då grillning primärt handlar om att tillaga med värme/hetta, så är inte det primäraste hur den önskade temperaturen, värmestrålningen, skapas utan bara att den kan skapas.

Att sen den ambienta atmosfären kan påverkas på olika sätt beroende hur man grillar och med vad, är sant. Och är man uppväxt med den charm (eller olägenhet...) som klassiskt kolgrillande vanligen ger så kan det såklart sätta sina spår och göra att många kan tycka det upplevs som ”fattigt” utan allt detta styr o bök, rök och väntan om de konfronteras med gasolgrillning.

Personligen är det mest viktiga att man grillar, inte exakt hur man gör det, för alla metoderna kan ge fantastiskt trevliga upplevelser och läckert resultat. Men kan kräva lite olika kunskaper och erfarenheter av de som grillar.

Själv bor jag i lägenhet och har hyfsat rejäl balkong i söderläge, halvt inbyggd och på översta våningen med bara en balkonggranne ca 6 meter åt ena sidan. Föreningen har egentligen nån generellt förbud mot grillning på balkongerna, men efter påtryckning så sa man att det primära var p g a grillos och rök, inte brandfara, för att många balkonger på de andra sidorna av husen som vätter mot varandra, sitter tätare och därför ökar risken för att grannar störs om det grillas på balkongerna med grannar mer nära både i sidled och ovan.
Det avgjorde saken för mig, jag fick för mig att testa en billig gasolgrill för att utröna om det kunde funka på min balkong på översta våning som är på husets sida som vätter ut mot en väg och naturen och i princip utan grannar. Så jag köpte en på Rusta för 399kr med två brännare. Det visade sig funka över förväntan, visst blir det en del os och rök men inte mer än det kan tålas och ser man bara till att vindriktningen inte går rätt mot grannen åt sidan så är det i princip bara jag själv som får tåla os/rök från min grillning då det ju stiger i första hand uppåt och bort från huset. Så efter ett år så råkade det bli ett impulsköp av en rejälare gasolgrill med tre brännare från BroilKing som var i en helt annan division än plåtlådan från Rusta. Och jag har aldrig ångrat valet eller saknat kolgrillandet. Gasolen har så många fördelar, och när inte ens smakfaktorn är någon primär fördel för kolgrill. Så är i mitt fall valet lätt.

Fördelar med gasolgrill
Likvärdig smak
Snabb att komma till skott
Bara att stänga av utan att behöva undra om allt slocknat och det är säkert att lämna
Mycket lättare att ändra temp och ha olika tempzoner samtidigt
Inget kol att slabba med före, under, efter grillning
Extremt mycket enklare att tända, bara öppna ett par ventiler och trycka knappen, tar sekunder. Och samma för att stänga av.
Mindre rök/os generellt sett. T ex så riskerar man inte att det virvlar upp aska om man öppnar locket och är lite vind.
Rengöringen upplever jag som likartad med vissa skillnader. Man behöver inte böka med kolrester och aska, men kan ev vara lite mer fetare ytor i gasolgrillen men det är inte särskilt mycket bök att hålla den i bra skick. Faktum är att en ny grill behöver användas en del innan den ”gosats” in med stekos etc och fått en bra grund för att avge aromatiska ångor som ger den klassiska grillsmaken. Så en grill ska inte vara för ren heller, men inte ha avlagringar som kan härskna etc.

Vill ni läsa lite vad man kommit fram till vid tester etc om gasolgrillar vs kolgrillar så får ni några länkar här.
https://amazingribs.com/ratings-revi...harcoal-vs-gas
https://www.wired.com/2013/07/gas-gr...than-charcoal/
https://www.telegraph.co.uk/foodandd...coal-BBQs.html

Har såklart inget emot kolgrillar, de har sin charm och fördelar, men även rejäla nackdelar vilka kan vara mer eller mindre avgörande beroende på var och hur man kan ha sin grill och använda den.
Vill man ha mer rökig smak på en gasolgrill så kan en bra röklåda användas i vilken träflis (blötlagda) med olika smakkarraktär kan läggas och sen placeras i grillen så den avger aromatisk rök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in