2005-07-01, 07:37
Moderator
vfs avatar
Själv kör jag med klotgrillar, en rostfri från Landman och en Weber.
Hur bra som helst, jag blir lite fundersam när jag läser kolgrill.
Det är väl ingen som använder kol, eller?

Kol duger möjligen till hotdogs annars är det bara briketter och
indirekt grillning som gäller.

Gasol= ingen känsla.
Elgrill= går fetbort.
Citera
2005-07-01, 13:40
Medlem
Sqrewdrivers avatar
Gasol rockar dygnet runt!

Smidigt, enkelt och lätt att reglera värmen.
Samma sak gäller kök, skall vara gasol så man kan
reglera värmen exakt.
Citera
2005-07-01, 13:51
Medlem
Dennos avatar
Själv kör jag med briketter från weber. Dom kostar iofs 100 spänn för 7 Kg men dom är enormt mycket bättre än dom du köper på ica

Dom håller värmen dubbelt så länge (ca 4 timmar) och kan omtändas både 1-2 ggr.

Idag köpte jag även lite hickory flis som jag skall testa att ha i när jag grillar min kyckling idag.

Dom ligger i blöt nu.

Angående skorstens ständingen så är det nog det enda som fungerar på weber briketter. Möjligtvis el också. Men tändvätska går inte då dom är så hårt pressade så dom suger inte åt sig något
Citera
2005-07-01, 17:34
Medlem
Raazs avatar
Tråd städad, här diskuterar vi grillar, inte maten man läggar på den, för det finns det andra forum.
Citera
2005-07-03, 04:58
Medlem
Megaforces avatar
Gasen är iofs inte dyr, det är gasflaskan som är det ifall du måste köpa en ny samtidigt med grillen. En påfyllning med ca 10 kilo kostar runt 300 och räcker till ca 30-40 grillningar beroende på hur länge man grillar.

I en gasgrill har man normalt lavastenar som värms upp och som bildar grillsmak genom att fett, olja mm droppar ner i dem och förbränns. Detta gör att skillnaden mellan kol och gas inte blir så stor när det gäller de goda smakerna, men i gasgrillen slipper man de bittra smaker som ofta kommer från kol av låg kvalitet.
Citera
2005-07-03, 07:11
Medlem
Dennos avatar
Glöm inte att en gasolgrill kräver mycket mer underhåll också!
Brännarna måste ofta bytas då dom rostar igen och eftersom du arbetar med gas så kräver ju det lite tillsyn också.
Citera
2005-08-13, 09:41
Medlem
Hunk Goldens avatar
köpte gasolgrill typ Landman. tre brännare, vändbar häll, lavastenar och avlastnings hylla för färdigrillat.

största fördel är att det går att spontangrilla och att man kan använda hällen till att steka massa annat än köttåkorv.
lavastenarna ger kolkänsla när fettet droppar ner på dom och det fräser och ryker.

e jobbet en dag stekte jag pytt å ägg tex. funka finfint.

att att kunna reglera värmen enkelt är en stor fördel.

lite kladdigare än kolgrill är det.

om jag skulle gå tebax till kol - NEPP

gav bort klotgrillen kol å tändvätska..
Citera
2005-08-13, 20:40
Medlem
J@zons avatar
KOL=Grillning!!!!!!!!!
Citera
2005-08-13, 21:08
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Jag har alltid varit anhängare av kolgrillar men har i sommar helt vänt efter att ha sett hur snabbt och enkelt det är att få en gasolgrill färdig för att lägga på köttet, fisken eller grönsakerna. Inbjuder verkligen till spontangrillning! Någon smakskillnad märkte jag inte heller av varken gällande själva grillningen eller den rökiga smaken om man har locket på.

En annan stor fördel är att det går att ha olika temperatur på de olika lågorna vilket gör att all mat blir färdig samtidigt.

Så jag tänker köpa mig en fin gasolgrill nu i höst när priserna sänks rejält, så står jag rustad i vår.
Citera
2007-05-08, 16:10
Medlem
Gothenburgers avatar
Fan om man skulle ta och prova en gasolgrill i år. "Spontangrillning" som det talas om i tråden är ju hundra ggr lättare med gas. Får man en schysst gasolgrill för en 2-3 tusen?
Citera
2007-05-08, 16:57
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Det SKA ta minst två öl innan grillen är varm!

Weber regerar.
Citera
2007-05-08, 17:05
Medlem
kolgrill är mest grillar-kännsla tycker jag..
förutsatt att man har en uteplats samt grannar som inte klagar.

själv har jag en el-grill, då jag inte har nån vidare uteplats.
den duger, men det är inte alls samma kännsla som en kolgrill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in