2019-05-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man får komma ihåg att det är Ryssland. Få av de manliga passagerarna är nyktra..
Sist jag flög aeroflot serverades noll alkohol. Iofs en nattflygning.
Citera
2019-05-06, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Ryssarna är grymma på att lämna uppgifter.

Igår kväll sa rysk media att alla överlevde.

Man sa att piloterna hade något tekniskt fel och att de skulle landa igen. Sen uppstod en brand på planet under landning.

Bildbevisen visar annat.

Ryssar är duktiga på att rapportera saker...

Haveriutredningen, den sköts av ryssar internt eller? Man lägger väl locket på eller försöker påverka och maska det hela.
Katastrofer och andra stora händelser kantas alltid av rykten/desinformation/felaktigheter i början. Det är inget unikt för Ryssland.
Citera
2019-05-06, 17:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Sist jag flög aeroflot serverades noll alkohol. Iofs en nattflygning.

Det här var inriksflyg så det serveras nog inte så mycket starkt, men det är på flygplatsen de tar sina klunkar för att känna på berusningen i luften när lufttrycket sjunker en aning. Och eftersom olyckan inträffade direkt efter start så var nog en del av passagerarna ganska berusade.
Citera
2019-05-06, 17:08
Medlem
Otroligt skickligt av piloterna att landa planet, att vingklaffar, landningsställ och andra vitala delar överhuvudtaget fungerade är lika otroligt. Vingen på ena sidan ser ut att vara helt övertänd.

Sedan det där med handbagaget, jag vet inte hur instruktionerna var i planet eller om högtalarsystemet fungerade (det är ju ett litet flygplan, så det borde gå att skrika ut instruktioner så att alla hör också). Men de gånger jag flugit har säkerhetsgenomgången alltid påpekat att vid en nödlandning så stannar bagaget i flygplanet.

Jag antar att det finns liknande (internationella) instruktioner i sådana här situationer även på ryskt inrikesflyg. Uppenbarligen har en del vägrat följa dessa instruktioner, det har kostat liv !

En annan sak jag funderar över är att syrgasmaskerna inte verkar vara nere.
Citera
2019-05-06, 17:13
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man får komma ihåg att det är Ryssland. Få av de manliga passagerarna är nyktra..
Det finns ingen sprit på ryska plan sedan flera år. Hela katastrofen beror på den ryska mentaliteten och den ryska kulturen, oavsett grad av berusning. I en liknande olycka där passagerarna hade varit från Nordvästeuropa, så hade inget liv gått till spillo.
Citera
2019-05-06, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Otroligt skickligt av piloterna att landa planet, att vingklaffar, landningsställ och andra vitala delar överhuvudtaget fungerade är lika otroligt. Vingen på ena sidan ser ut att vara helt övertänd.

Sedan det där med handbagaget, jag vet inte hur instruktionerna var i planet eller om högtalarsystemet fungerade (det är ju ett litet flygplan, så det borde gå att skrika ut instruktioner så att alla hör också). Men de gånger jag flugit har säkerhetsgenomgången alltid påpekat att vid en nödlandning så stannar bagaget i flygplanet.

Jag antar att det finns liknande (internationella) instruktioner i sådana här situationer även på ryskt inrikesflyg. Uppenbarligen har en del vägrat följa dessa instruktioner, det har kostat liv !

En annan sak jag funderar över är att syrgasmaskerna inte verkar vara nere.

Varför skulle maskerna vara nere?
Citera
2019-05-06, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Varför skulle maskerna vara nere?

Tja, de filmer jag sett i klippen från denna tråden visar på rök i kabinen. Det är en anledning så god som någon.
Citera
2019-05-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ja, räcker banan till för att starta vid en given vikt, räcker den normalt till även om man ska landa.
Dessutom kräver så små flygplan normalt inte så långa banor.

Direct Law innebär att man styr flygplanet helt manuellt, ungefär som ett mer gammaldags flygplan med vajrar som t.ex. B737.
Är man van vid att automatiken styr flygplanet åt en blir det förstås ovant, men ska inte behöva vara något märkvärdigt.

Jag undrar lite varför de tvingade ner planet så oplanerat och antagligen med för hög fart? Och varför gjorde de inte go-around vid första studsen?

Med så gott om bränsle ombord och ingen brand, hade utan vidare kunnat förbereda sig mer noggrant och hinna göra alla checklistor.
Då hade de gjort av med en del av bränslet, samtidigt ATC fått tid på sig att tömma området och banorna på andra flygplan och brandkåren hade kunnat vara mer beredd.

Det enda som möjligtvis talar emot, är att det var åska i området och de kanske inte hade någon fungerande väderradar vid det laget.
Det finns många motsägelser i dagsläget. Piloten säger att brandkåren redan var på plats, andra att det tog dem flera minuter. Piloten att landningen var ”normal”, medan video verkar visa att planet kom in med hög hastighet och slog hårt mot landningsbanan.

De flesta verkar dock överens om att branden startade på marken. Frågan är om orsaken var den hårda landning p.g.a. pilotfel eller ett allvarligt konstruktionsfel som gjorde att planet började brinna.

Om jag minns rätt är du f.d. B777 pilot? Tränade ni på scenarion där ni var tvungna att landa strax efter take off UTAN bränsledump och med Direct Law? Flygplanets konstruktion ska väl rent fysiskt klara det. Bränsledump är mer en säkerhetsåtgärd för att rädda människoliv?
Citera
2019-05-06, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
NEJ NEJ NEJ, En Sukhoi 100 kan INTE dumpa bränsle, precis som en Airbus A320 eller Boeing 737 inte kan dumpa bränsle. Det är små och "lätta" plan som tar 10-20 ton bränsle. 10-20 ton hit eller dit gör ingen jätteskillnad vid en landning.

Möjlighet att dumpa bränsle är ett tillägg på stora, tunga långdistansplan som t.ex. Boeing 777, Airbus A330 eller A380. Dessa plan kan ta upp till 200 ton bränsle och då underlättar möjligheten att göra sig av med vikt om man behöver landa kort efter start.

Kan vi stänga diskussionen om bräsledumpning här?

Det som däremot verkar ha hänt är att en bränsletank har punkterats vid den hård landningen vilket troligen har startat branden.

Man dumpar bränsle också för att minimera brand vid nödlandning...så det är inte bara för vikten.
Citera
2019-05-06, 18:00
Medlem
Tillssons avatar
Livesändning bärgningen på från flygplatsen: https://www.youtube.com/watch?v=Gb-mkiCuiuA
Citera
2019-05-06, 18:07
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Tja, de filmer jag sett i klippen från denna tråden visar på rök i kabinen. Det är en anledning så god som någon.
Det vore ingen bra ide, eld och syre går inte väl i hand. Maskerna är inte helt täta så det kommer läcka, och den kemiska reaktion som sker när du aktiverar en mask blir oerhört varm.
Citera
2019-05-06, 18:23
Medlem
var besättningen bland de som klarade sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in