2019-05-05, 12:45
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nja jag misstänker att inlägget var något raljerande. Hade hon så stort kvinnligt kontaktnät så systerligt medborgargarde ens teoretiskt skulle vara möjligt?

Finbs det överhuvudtaget någon människa i dagens individsamhälle som har det tro?
Citera
2019-05-05, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Alltså, jag funderar varifrån den här uppgiften om att personen ska ha pratat i en mobil kommer ifrån.

Som jag minns det, från efterlysningarna, har det enbart skrivits om att hon sett en person utanför sitt fönster och att hon sett personen prata.

Här är en artikel från SvT, med en för mig ny info (kvinnan hade här både sett och hört):

"Man söker också en kvinna i 70-årsålden som besökte trädgårdsdagen i Karlsund den 20 maj.

Hon ska ha berättat för ett par att hon bor nära där Lena Westöm hittades död och att hon hade sett och hört en person prata utanför bostaden, också samma natt som Wesström försvann
"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7037956

I SvTs inslag om att man hört ett av de sökta vittnena säger ÅK att hon inte vill kommentera vad som kommit fram i förhör med personen.

Det är möjligt att jag har bidragit till det.
Skrev väl ungefär att "jag tyder det som att hon såg någon prata i en mobil".

Tant Grå såg en person prata, antingen pratade personen med sig själv eller i en mobil
eller med en annan person som stod i skymundan för Grå.

Om det va en annan person så får man anta att Grå såg mun och läpprörelser, då
va troligen avståndet så kort att hon borde se en annan person också.
Om någon däremot håller upp handen mot örat så syns det tydligare tycker jag.

Vist, jag kan ha fel men jag sätter nog mina surt förvärvade på mobilen, om
jag ska gissa.
Tycker att sannolikheten talar för det, men som sagt, en gissning.

Jag undrar jag om dom verkligen plockade in alla mobiler som fanns runt LW.
Citera
2019-05-05, 13:07
Medlem
notknapparens avatar
Jag undrar ännu över varför ärendet om ofredande inte ledde till allmänt åtal?
Har det att göra med att det rubriceras som ärekränkning?

Från Expressen:
""Målsägaren har sparat alla sms och mms"

"Förundersökning inleds. Det finns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats"

Ärendet avslutades när Lena Wesström drog tillbaka sin anmälan.
"

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-vigde-sin-misstankte-mordare-pa-hans-brollop/

Om allmänt åtal, Polisens hemsida:

"Brott som hör under allmänt åtal och målsägandebrott
De flesta brott hör under s.k. allmänt åtal, det vill säga polisen kan undersöka dem och åklagaren kan väcka åtal också om målsäganden inte har framställt några straffanspråk.

I målsägandebrott – till exempel hemfridsbrott eller ärekränkning – kan polisen inleda en undersökning endast om målsäganden yrkar på straff för den som är skyldig till brottet. Om målsäganden tar tillbaka sitt straffanspråk medan förundersökningen pågår, lägger polisen ner undersökningen.
"

https://www.polisen.ax/forundersokning_av_brott/brott_som_hor_under_allmant_atal_och_malsagandebro tt

Kan någon juridiskt insatt reda ut det här åt mig?
Citera
2019-05-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Hur tänker du att LW:s vänner skulle kunna skydda henne mot smyfilmning? Skulle de bidra med dygnet runt-skydd mot detta? Sprida ut sig på ett geografiskt område runt bostaden och hindra SD från att komma nära huset? "Stopp där Steffe. Längre än hit kommer du inte!".
Precis så!
Så skall smygfilmare tas!
Nej, det är kanske inte så enkelt att få till en stående frivilligarmé som 24/7 är stand-by för att mota Olle/Steffe ur grind. Men bara för att saker inte är enkelt, finns det inget skäl att ge upp. Lite händighet, lite kreativt tänkande, några hundralappar plus ett gäng dedikerade väninnor -det är faktiskt allt som behövs, tro mig!

Det finns absolut inget som hindrar att man på sin tomt sätter upp en sensor/detektor/kamera som automatiskt börjar registrera rörelser på ens gård. Med ett aningens rymligare samvete kan kameran riktas en bra bit utanför ens eget område. På så vis kan Steffe bli registrerad redan på långt håll. Bilden kan överföras till en eller flera väninnor, gärna de i det närmsta grannskapet, som ser vad som är på gång, t ex en filmande Steffe. Väninnorna kan då raskt skynda över till LW:s hus. På väg ut genom sin resp dörr tar de med sig det "brännbollsracket" de alltid har stående vid ytterdörren. Nån halvminut senare kan de på plats upplysa (med en strålkastare rätt i ansiktet) Steffe om det olämpliga i att ha den sortens filmning som hobby.
Var det svar nog på din fråga?

Eftersom min beskrivna plan/mitt upplägg tydligen inte har kommit till användning, kan jag inte tolka det på annat sätt att nån smygfilmning knappast kan ha ägt rum.

Pics (film), plz! -or it didn't happen..
Citera
2019-05-05, 13:16
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nja jag misstänker att inlägget var något raljerande. Hade hon så stort kvinnligt kontaktnät så systerligt medborgargarde ens teoretiskt skulle vara möjligt?

Raljerande? Från det kontot

Varför måste det vara ett kvinnligt
nätverk?
Varför tog inte LWs manliga vänner tag i
tummetott och fick honom att fatta
vad som gällde?
Citera
2019-05-05, 13:18
Medlem
Citat:
Jag undrar ännu över varför ärendet om ofredande inte ledde till allmänt åtal?
Har det att göra med att det rubriceras som ärekränkning?

Från Expressen:
""Målsägaren har sparat alla sms och mms"

"Förundersökning inleds. Det finns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats"

Ärendet avslutades när Lena Wesström drog tillbaka sin anmälan.
"

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-vigde-sin-misstankte-mordare-pa-hans-brollop/

Om allmänt åtal, Polisens hemsida:

"Brott som hör under allmänt åtal och målsägandebrott
De flesta brott hör under s.k. allmänt åtal, det vill säga polisen kan undersöka dem och åklagaren kan väcka åtal också om målsäganden inte har framställt några straffanspråk.

I målsägandebrott – till exempel hemfridsbrott eller ärekränkning – kan polisen inleda en undersökning endast om målsäganden yrkar på straff för den som är skyldig till brottet. Om målsäganden tar tillbaka sitt straffanspråk medan förundersökningen pågår, lägger polisen ner undersökningen.
"

https://www.polisen.ax/forundersokning_av_brott/brott_som_hor_under_allmant_atal_och_malsagandebro tt

Kan någon juridiskt insatt reda ut det här åt mig?
Med tanke på din begäran i det jag fetat (längst ned):
Vad är det du menar skall redas ut? Åt dig.
Är det inte juridiskt kristallklart vad innebörden av det du citerar är?
Citera
2019-05-05, 13:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Finbs det överhuvudtaget någon människa i dagens individsamhälle som har det tro?

Ja det var en bra fråga. Men avseende smygfilmningen så tvekar jag på att de finns och taget i det syftet. SD verkar övermpttan barnslig och dra uppmärksamhet till om andra kanske gör något pinsamt. Hallåandet på dykarbloggen över någons fyllhångel är väl exempel på det. Men är det regelrätt stalking?
Om LW nämnt det för vänner så gissar jag mellan tummen och pekfingret att de då antog att hon dramatiserade, eftersom hon verkade fortsätta söka SDs sällskap. SD som jämt verkar ränna omkring med telegonkamera redo.

LW hade väl förresten själv ett inlägg, var det på Facebook, där hon filmat någon som uppenbarligen var irriterad på hur hon körde. Jag tror inte hon frågade om tillstånd från den personen att vare sig filma eller lägga ut det.
Citera
2019-05-05, 13:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det är inget jag känner till, men en ren gissning om det är på årsdagen är att LW har en reccuring payment på sin premium medlemsavgift. Det skulle kanske kunna uppdatera en "last visited" notering på användarens profilsida även om betalningen misslyckades. Även utredarna kan tänkas ha ett intresse att kontot fungerar normalt tills vidare och ha sett till att medlemskapet förnyats.

Jag har svårt att tro att någon skulle vilja hacka det här kontot medan det pågår en mordutredning. Även om det är något som man mycket gärna skulle vilja ha raderat eller ändrat så är risken betydligt större att det direkt syns för utredarna vad som ändrats. Möjligen om en person bara vill läsa privat information, tex konversationer med andra medlemmar från kontot utan att ändra något så kanske någon skulle ta risken.

Övriga "inloggningar" från epost bevakningar, valfria mobilappar, project-gc och GSAK (och liknande produkter) går via API och ska normalt inte påverka inloggningsinformationen vad jag känner till.

Det kan noteras att LW från och med nu inte längre verkar ha ett premiummedlemskap, utan endast bas.
Citera
2019-05-05, 13:37
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jag är inte lika säker som du.
De kan vara väldigt trevliga, charmiga och verka omtänksamma.
Och alla kanske inte är hundra procent narcissister/psykopater?
Kanske man som anhörig kan tycka att de har en del "egoistiska drag" ibland, eller att de alltid "får sin vilja igenom". Kanske tycker man att personen verkar ha lite väl mycket självförtroende. Det kan nog lätt bli som att man skrattar bort sådant, med du lyckas alltid få din vilja igenom haha. Du är så envis, Men att tro att personen som man tycker sig känna kan mörda, det kan nog vara svårt att förstå.

Tänk på Fossmo (inte för att jämföra brotten, utan för att jämföra hur omgivningen kan vara helt förblindad/duperad) hur ovetande alla var om vad han var kapabel till. Ser snäll ut också.

Men det finns nog många varianter.

Ja, de kan vara väldigt trevliga, charmiga och verka omtänksamma om det är
något de vill ha.
Men det är inget de klarar av att vara
24/7.
Det är därför jag tror att den närmaste
familjen och vännerna kan tro, innerst
inne, att han kan vara skyldig.
Och därför vore det intressant att veta vad
de tror.

Jag känner flera narcissister/psykopater
och om någon av dem var MGM till
ett mord så skulle jag inte vara helt
övertygad om att de var oskyldiga.
Citera
2019-05-05, 13:47
Medlem
Honan6s avatar
Tänk om det är så att SD smygfilmade LW genom hennes fönster vid uteplatsen då hon t ex var i en intim situation med en annan gift man som hälsade på LW precis som SD gjort tidigare? Kanske SD filmade för att han var galet svartsjuk, men sen kom insikten om att han kunde använda materialet för att få sin vilja fram och han skickade filmen/rna till LW med orden "Jag ser dig", "Jag vet vad du gör om natten", "Passa dig, annars..." eller något liknande?

Obs! Detta är endast spekulationer för att jag försöker förstå varför SD smygfilmade LW. Om han har gjort det så är det inte ett friskt beteende och jag antar att materialet är polisen tillhanda och en av anledningarna till att han är MGM. Kanske någon läsare/skribent i tråden har sett materialet och/eller har kopior, men inte sjutton kommer det isf att läggas ut i tråden som en skribent begär/önskar - det fattar nog alla - utan att det ens ska behöva nämnas.
Citera
2019-05-05, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tänk om det är så att SD smygfilmade LW genom hennes fönster vid uteplatsen då hon t ex var i en intim situation med en annan gift man som hälsade på LW precis som SD gjort tidigare? Kanske SD filmade för att han var galet svartsjuk, men sen kom insikten om att han kunde använda materialet för att få sin vilja fram och han skickade filmen/rna till LW med orden "Jag ser dig", "Jag vet vad du gör om natten", "Passa dig, annars..." eller något liknande?

Obs! Detta är endast spekulationer för att jag försöker förstå varför SD smygfilmade LW. Om han har gjort det så är det inte ett friskt beteende och jag antar att materialet är polisen tillhanda och en av anledningarna till att han är MGM. Kanske någon läsare/skribent i tråden har sett materialet och/eller har kopior, men inte sjutton kommer det isf att läggas ut i tråden som en skribent begär/önskar - det fattar nog alla - utan att det ens ska behöva nämnas.

Låter mer som ett motiv till å mörda SD, för den gifta mannen.
Citera
2019-05-05, 13:55
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Undrar om SD får många Grattis av gamla Team 5:5 på sin 45-årsdag - idag 5/5?
Är JG fortfarande hängiven sin partner, tro?
S*upergo*fy* grattar nog inte.
Lena skulle nog ha grattat om hon inte blivit mördad för 355 dygn sen.

I så fall får han nog gratulationerna digitalt, eftersom han verkar befinna sig på utlandsresa med ex-frun:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in